Diet for nervous stomach 1pain

بهترین رژیم غذایی برای معده درد عصبی چیست؟

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

معده درد عصبی یک مشکل پیچیده و ناراحت‌کننده است که معمولاً به علت تحریک یا آسیب به عصب‌های معده ایجاد می‌شود. این موضوع در زندگی روزمره افراد تأثیر مستقیم و بالقوه‌ای می‌گذارد. یکی از عوامل مهم در مدیریت و کاهش مشکلات معده درد عصبی، رژیم غذایی مناسب است. در این مقاله، به بررسی بهترین رژیم غذایی برای معده درد عصبی می‌پردازیم. 

خوب کار کردن معده بسیار ضروری است زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به سایر بیماری‌های پزشکی شود. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات ارزشمندی در مورد غذاهایی که باید در هنگام معده درد عصبی مصرف کنید به دست آورید. همچنین باید بدانید که رعایت رژیم غذایی تنها یکی از روش‌های بهبود علائم معده درد عصبی است. در صورت بدتر شدن علائم، لازم است تا مشاوره پزشکی با دکتر متخصص دریافت کنید. 

معده درد عصبی چیست؟

حس معده درد عصبی در زمانی که استرس می‌گیرید، کاملا طبیعی است. حتی در برخی موارد خوب است. شکل سالمی از استرس وجود دارد، که در پاسخ به مشکلات خاص و کوتاه مدت ایجاد می‌شود، مانند امتحانات. ممکن است برای مدتی این استرس معده شما را عصبی کند، اما به شما کمک می‌کند کاری را که باید انجام دهید، انجام دهید.

اما ادامه این روند می‌تواند از استرس روزمره، به اضطراب مزمن تبدیل شود و کیفیت زندگی شما را مختل کرده و منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. باید بدانید که وقتی صحبت از ارتباط روده و مغز می‌شود، سلامت یک ارگان به طور مستقیم بر سلامت دیگری تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، میکروبیوم، یا مجموعه منحصربه‌فرد میکروب‌های روده شما، می‌تواند تعیین‌کننده کلیدی سیستم‌های مرتبط با اضطراب باشد. التهاب در روده، که می‌تواند ناشی از وجود باکتری‌های ناسالم باشد، باعث ایجاد  التهاب در مغز می‌شود. هنگامی که التهاب در مغز وجود دارد، استرس و اضطراب ایجاد می‌شود، به خصوص زمانی که این التهاب مزمن باشد.

 

 

چه غذاهایی برای معده درد عصبی مناسب است؟

مهم است که بدانید کدام غذاها روده شما را سالم نگه می‌دارد و از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کند. به طور کلی، تمرکز رژیم غذایی روی غذاهای سالم، غنی از فیبر و مواد مغذی با مقدار زیادی چربی سالم و پروتئین، نه تنها از کاهش سطح التهاب و استرس می‌کاهد حتی باعث احساس سیری در شما نیز می‌شود، سراغ غذاهای اضطراب‌آور مانند نوشیدنی‌های شیرین همراه با قند و شکر زیاد و تنقلات فرآوری شده نروید. یکی از روش‌های درمان معده درد عصبی رعایت نکاتی است که حین مصرف غذا باید در نظر داشته باشید. در ادامه به انواع مواد غذایی که به تسکین علائم معده درد عصبی کمک می‌کند می‌پردازیم.

Diet for nervous stomach pain2

زنجبیل

زنجبیل قرن‌هاست که برای کاهش ناراحتی‌های گوارشی از جمله حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود. مطالعات علمی نشان داده‌اند که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به آرامش عضلات گوارشی، کاهش اسپاسم و بهبود هضم کمک کند. نوشیدن چای زنجبیل، گنجاندن زنجبیل رنده شده در وعده‌های غذایی خود یا انتخاب مکمل های زنجبیل برای تسکین معده در مواقع استرس را در نظر بگیرید.

غذاهای غنی از پروبیوتیک

استرس می‌تواند تعادل باکتری‌ها را در روده ما مختل کند و منجر به اختلالات گوارشی شود. گنجاندن غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی می‌تواند به بازیابی تعادل طبیعی فلور روده(باکتری‌های طبیعی روده) کمک کند. پروبیوتیک‌ها مانند ماست، دوغ کفیر، کلم ترش و سایر غذاهای تخمیری حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که به هضم غذا و به سلامت روده کمک می‌کنند. مصرف منظم این غذاها ممکن است ناراحتی معده ناشی از استرس را کاهش دهد و شما را از همه شرایط مرتبط با معده درد عصبی رها کند.

نعناع تند

نعناع فلفلی از دیرباز به دلیل خواص آرام‌بخش و تسکین ناراحتی معده، دردهای شکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که روغن نعناع می‌تواند به شل شدن عضلات دستگاه گوارش کمک کند و علائمی مانند نفخ، گرفتگی عضلات و سوء هاضمه را کاهش دهد. از یک فنجان چای نعناع لذت ببرید یا برگ نعناع تازه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا از اثرات طراوت بخش و تسکین‌دهنده معده این ماده بهره‌مند شوید.

بلغور جو دوسر

شاید برایتان سؤال شود که به هنگام داشتن معده درد عصبی باید چه غذایی بخورید. در طول دوره‌های استرس‌زا، انتخاب غذاهای آسان هضم مانند بلغور جو دوسر می‌تواند برای ناراحتی معده شما مفید باشد. بلغور جو دوسر منبع خوبی از فیبر محلول است که می‌تواند به تنظیم حرکات روده و کاهش ناراحتی آن کمک کند. علاوه بر این، آزادسازی مداوم انرژی را فراهم کرده که به تثبیت سطح قند خون در زمان استرس کمک می‌کند.

 

 

سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبرهای پرو بیوتیک هستند که به حفظ فراوانی باکتری‌های سالم گوارشی کمک می‌کنند. که این موضوع با کاهش التهاب عصبی و استرس مرتبط است. غذاهای پروبیوتیک شامل مارچوبه، سیر، پیاز، سبزیجات برگدار، کنگر فرنگی، حبوبات، قارچ و سیب است. توصیه می‌شود برای اطمینان از تنوع ویتامین‎ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز همراه با فیبر، انواع مختلفی از این سبزیجات را در رژیم غذایی قرار دهید.

میوه‌های قرمز

توت‌ها سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند و از میکروبیوم (باکتری‌های سالم) پشتیبانی کرده و می‌توانند التهاب را کاهش دهند. زغال اخته به طور خاص حاوی یکی از بالاترین غلظت آنتوسیانین، کاهش دهنده اضطراب است، یک آنتی اکسیدان قوی که با مبارزه با استرس اکسیداتیو از سلامت مغز حمایت می‌کند. 

ادویه‌ها

ادویه‌هایی مانند زردچوبه (با فلفل سیاه برای بهبود سلامت مغز و بدن)، دارچین، زعفران، رزماری و زنجبیل نه تنها طعم و رنگ وعده‎های غذایی ما را بهتر می‌کنند، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ریزمغذی‌ها و ترکیبات ضدالتهابی برای بهبود آمادگی ذهنی هستند. 

موز

موز برای کم‌تر شدن علائم معده درد عصبی مفید است و می‌تواند ناراحتی معده ناشی از استرس را تسکین دهد. این ماده به راحتی قابل هضم است و حاوی مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم و منیزیم هستند که به آرامش عضلات و کاهش اضطراب معروف هستند. علاوه بر این، موز می‌تواند به بازیابی تعادل الکترولیت کمک کند، که ممکن است در زمان استرس مختل شود.

چای بابونه

چای بابونه به خاطر اثرات آرام بخشش بر ذهن و بدن مشهور است. این ماده حاوی ترکیباتی است که نشان داده شده است که اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای گرم بابونه می‌تواند به کاهش ناراحتی معده ناشی از استرس و ایجاد حس آرامش کمک کند.

جمع‌بندی

وقتی استرس بر بدن ما تأثیر می‌گذارد، مهم است که به رژیم غذایی خود توجه کنیم و غذاهایی را انتخاب کنیم که می‌توانند به کاهش ناراحتی معده کمک کنند. گنجاندن زنجبیل، غذاهای غنی از پروبیوتیک، نعناع، ​​بلغور جو دوسر، موز و چای بابونه در رژیم غذایی شما می‌تواند ناراحتی معده ناشی از استرس را تسکین دهد. به یاد داشته باشید، حفظ یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و اتخاذ تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند کمک زیادی به مدیریت اختلالات گوارشی ناشی از استرس کند. مانند همیشه، توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم مداوم یا شدید مشاوره با دکتر متخصص گوارش را در الویت قرار دهید. در این شرایط احتمالا در کنار رژیم غذایی برای معده درد عصبی انواع مختلفی از قرص معده درد عصبی یا سایر روش‌های درمانی برای شما تجویز خواهد شد. 

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
منابع:

.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوران مرتبط
پیمایش به بالا