تخمک گذاری چند روز است؟

تخمک گذاری چند روز است؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

پیش از آنکه در رابطه با زمان تخمک گذاری صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که تخمک و تخمک گذاری چیست؟ باید گفت که فرآیند تخمک گذاری زمانی شروع می­‌شود که هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما) هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را آزاد می­کند. GnRH باعث می­‌شود که غده هیپوفیز (غده ای در مغز) هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) ترشح کند .بین روزهای ششم تا چهاردهم چرخه قاعدگی، FSH باعث می­‌شود که فولیکول‌ها (کیسه‌های کوچک مایع در تخمدان‌ها که حاوی یک تخمک در حال رشد هستند) در یک تخمدان شروع به بلوغ کنند. در طی روزهای 10 تا 14 سیکل قاعدگی، تنها یکی از فولیکول­های در حال رشد تخمک کاملا بالغ را تشکیل می­دهد. در حدود روز چهاردهم در چرخه قاعدگی، افزایش ناگهانی LH باعث می­‌شود که تخمدان این تخمک را آزاد کند. پس از تخمک گذاری، هورمون پروژسترون افزایش می­یابد که به آماده سازی رحم برای بارداری کمک می‌­کند.

تخمک گذاری، لقاح و بارداری

هنگامی که تخمک گذاری اتفاق می­افتد، تخمک شما از طریق لوله فالوپ حرکت می­کند. در زمانی که تخمک در لوله فالوپ شما  قرار دارد، برای لقاح با اسپرم ملاقات می­‌کند. اگر لقاح اتفاق بیفتد (اسپرم تخمک شما را بارور می­کند)، تخمک بارور شده به سمت رحم  می­رود. پس از حدود یک هفته، تخمک بارور شده (که اکنون یک بلاستوسیست است) به دیواره رحم می­چسبد. به این کار لانه گزینی می­گویند. ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث ضخیم شدن آندومتر می‌شود که مواد مغذی مورد نیاز بلاستوسیست را برای رشد و در نهایت تبدیل به نوزاد فراهم می‌کند. همانطور که سلول­ها به تقسیم شدن ادامه می­دهند، برخی از آنها به جنین تبدیل می­شوند و برخی دیگر جفت را تشکیل می­دهند. هورمون­ها به بدن شما سیگنال می­دهند که کودک در داخل رحم رشد می­کند. این امر همچنین به رحم شما سیگنال می­دهد که پوشش خود را حفظ کند، که از پریود شدنتان جلوگیری می­کند. پریود نشدن معمولا اولین علامت بارداری است.

 

چه زمانی تخمک گذاری اتفاق می­‌افتد؟

در یک چرخه قاعدگی متوسط ​​28 روزه، تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی بعدی شما اتفاق می­افتد. ممکن است که محاسبه زمان تخمک گذاری برای افراد متفاوت است. طول سیکل ماهیانه شما ممکن است طولانی­تر یا کوتاه­تر باشد. ممکن است برای شما مفید باشد که چرخه قاعدگی خود را با استفاده از یک برنامه اپلیکیشنی یا تقویم پیگیری کنید. این کار در تعیین زمان دقیق تخمک گذاری می­تواند به شما کمک کند. اکثر افراد 14 تا 16 روز پس از تخمک گذاری پریود خواهند شد.

تخمک گذاری چند روز است؟

تخمک گذاری چند ساعت طول می‌­کشد؟

برای اینکه بدانید تخمک گذاری چند روز است باید بدانید که تخمک فقط 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری و آزاد شدن زنده می­ماند. اگر اسپرم تخمک را بارور نکند، بدن شما دوباره آن را جذب می­کند. بر خلاف تخمک، اسپرم می­تواند چند روز در بدن شما زنده بماند. این زمان بدون توجه به طول دوره کلی خانم­ها می­باشد.

بیشتر بخوانید  واکسن گارداسیل چیست؟

 

 

اسپرم تا چند روز در دستگاه تناسلی زنان زنده می­‌ماند؟

اسپرم معمولاً در دستگاه تناسلی زنان تا 5 روز می‌تواند زنده بماند. این به معنای این است که اگر یک اسپرم در دستگاه تناسلی خانمی به زمان تخمک‌گذاری برسد، ممکن است برای بارداری مناسب باشد. این قابلیت زنده ماندن اسپرم در دستگاه تناسلی زنان می‌تواند فرصت باروری را افزایش دهد. اما باید توجه داشته باشید که این مدت زمان متغیر و به عوامل مختلفی مانند محیط دستگاه تناسلی و شرایط سلامتی زن بستگی دارد. اسپرم در دستگاه تناسلی زنان می‌توانند به دلایل زیر زنده بمانند:

  1. محیط دستگاه تناسلی: محیط دستگاه تناسلی زنان، به ویژه در رحم و لوله‌های فالوپی، از جمله عواملی است که اسپرم را حفظ می‌کند. این محیط، اسیدی‌تر از سایر نواحی اعضای بدن خانم­ها است و این محیط اسیدیته می‌تواند از مرگ اسپرم جلوگیری کند.
  2. ترشحات مخاط: دستگاه تناسلی زنان ترشحات مخاطی تولید می‌کند که می‌تواند اسپرم را تغذیه کرده و حفظ کند. این مخاط همچنین ممکن است برای اسپرم شرایطی را فراهم کند که راهی برای نفوذ به تخمک بیاید.
  3. واکنش‌های بیولوژیکی: برخی از عوامل بیولوژیکی در دستگاه تناسلی زنان ممکن است از اسپرم محافظت کنند و امکان حفظ آنها را فراهم کنند.
  4. تخمک‌گذاری: اسپرم ممکن است در انتظار تخمک‌گذاری به مدت چند روز بمانند و منتظر وقوع تخمک‌گذاری باشند. هرچند این عوامل می‌توانند اسپرم را در دستگاه تناسلی زنان زنده نگه دارند، اما با گذشت زمان اکثر اسپرم‌ها می‌میرند. بنابراین، موفقیت باروری به زمان و تطابق دقیق زمان تخمک‌گذاری و ورود اسپرم به دستگاه تناسلی زن بستگی دارد.

علائم تخمک گذاری چیست؟

برای تعیین زمان دقیق تخمک گذاری و اینکه بدانیم تخمک گذاری چند روز طول می­کشد روش­های مختلفی وجود دارد که افراد بررسی چرخه قاعدگی و تخمین زمان تخمک گذاری استفاده می­کنند. با این حال شما می­تواند از روش­های زیر برای پی بردن به زمان تخمک گذاری خود استفاده کنید.

  • چرخه قاعدگی

اگر سیکل ماهیانه 28 روزه (روز 14) داشته باشید، تخمک گذاری در اواسط چرخه شما اتفاق می­افتد. با این حال، یک چرخه “عادی” چیزی بین 21 تا 35 روز است، بنابراین این بدان معناست که تخمک گذاری منحصر به چرخه قاعدگی شما است. چرخه خود را برای چندین ماه روی کاغذ یا یک اپلیکیشن موبایل پیگیری کنید. به علائم غیر معمول توجه کنید. اکثر افراد 14 روز قبل از شروع قاعدگی، بدون توجه به طول چرخه، تخمک گذاری می­کنند.

  • روش تقویم

افرادی که از روش تقویم برای پیش بینی تخمک گذاری استفاده می­کنند، شش ماه از چرخه­های قاعدگی را تجزیه و تحلیل می­کنند تا تعیین کنند که چه زمانی بارور هستند. برای محاسبه زمانی که ممکن است تخمک گذاری داشته باشید، کوتاه ترین و طولانی ترین چرخه خود را در یک دوره شش ماهه پیدا می­کنید. شما 18 روز از کوتاه ترین چرخه و 11 روز از طولانی ترین چرخه خود کم می­کنید. این دو عدد به شما روزهایی را سیکل قاعدگیتان می‌دهد که بیشترین باروری را دارید. به عنوان مثال، اگر طول چرخه شما 31 و 18 باشد، زمان باروری شما روز 10 تا 20 سیکل است.

  • مخاط دهانه رحم
بیشتر بخوانید  میوم یا فیبروم چیست؛ انواع، علائم و درمان آن را بشناسید

مخاط دهانه رحم یک مایعی است که توسط دهانه رحم تولید می­‌شود. مخاط دهانه رحم شما در طول چرخه قاعدگی مراحلی را طی می­کند. مخاط دهانه رحم قبل از تخمک گذاری غلیظ، سفید و خشک است. درست قبل از تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم شما شفاف و لغزنده می شود (مانند سفیده تخم مرغ). این قوام به اصطلاح باعث می­‌شود اسپرم به راحتی به سمت تخمک شما شنا کند.

  • دمای پایه بدن

دمای بدن شما در طول تخمک گذاری کمی افزایش می­یابد (معمولاً حدود 0.5 تا 1 درجه). دمای بدن خود را هر روز صبح با استفاده از یک دماسنج دیجیتالی که مخصوص اندازه گیری دمای پایه بدن است اندازه گیری کنید. این روش فقط در صورتی جواب می­دهد که قبل از بلند شدن از رختخواب و قبل از خوردن یا نوشیدن دمای بدن خود را اندازه بگیرید. نتایج خود را برای چندین ماه ثبت کنید و توجه داشته باشید که در چه روزی از چرخه شما افزایش دما رخ می­دهد.

  • کیت‌های تخمک‌گذاری

کیت‌های تخمک‌گذاری مشابه تست‌های بارداری خانگی عمل می‌کنند، زیرا شما با نوار نشانگر در خانه به راحتی از آنها استفاده می­کنید. آنها با شناسایی LH (هورمون لوتئین کننده) در ادرار شما کار می­کنند. LH هورمونی است که قبل از تخمک گذاری افزایش می­یابد. یک نتیجه مثبت به این معنی است که شما در آستانه تخمک گذاری هستید (معمولاً در عرض 36 ساعت). در صورتی که از نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری را نمیدانید با متخصص زنان در ارتباط باشید.

قرص‌­های ضد بارداری چه تاثیری در تخمک گذاری دارند؟

قرص‌­های ضد بارداری چه تاثیری در تخمک گذاری دارند؟

قرص‌های ضد بارداری یک متد کنترل تولد هستند و عمدتاً با مکانیسم‌های زیر عمل می‌کنند:

  1. مهار تخمک‌گذاری: بسیاری از قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون‌های مصنوعی می‌باشند که تخمک‌گذاری را مهار می‌کنند. این هورمون‌ها معمولاً به صورت لوتئینایزینگ هورمون (LH) و فولیکول استیمولیتینگ هورمون (FSH) تحریک می‌شوند و با جلوگیری از تخمک‌گذاری یا با سبب تغییرات در مخاط دستگاه تناسلی، از بارداری جلوگیری می‌کنند.
  2. تغییرات در مخاط دستگاه تناسلی: قرص‌های ضد بارداری ممکن است تغییراتی در مخاط دستگاه تناسلی ایجاد کنند که از نفوذ اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند.
  3. تغییرات در رحم: برخی از قرص‌های ضد بارداری می‌توانند تغییراتی در رحم ایجاد کنند که جلوگیری از پیوند تخمک به رحم را ممکن سازند.
  4. مهار تخمکی: قرص‌های ضد بارداری می‌توانند تخمک‌گذاری را مهار کنند و همچنین ریسک بزرگی از بارداری را نیز از بین می‌برند. قرص‌های ضد بارداری معمولاً به دقت تحت نظر پزشک تجویز می‌شوند و ممکن است نیاز به تنظیم دقیق دوز داشته باشند. همچنین، استفاده از آنها باید با راهنمایی پزشک و مشورت متخصص انجام شود تا بهترین نتایج و کمترین اثرات جانبی داشته باشد.

بهترین زمان تخمک گذاری بعد از باروری کی است؟

حتی اگر تخمک شما تنها برای ۲۴ ساعت زنده بماند، اسپرم می‌تواند بین سه تا پنج روز در رحم شما زنده بماند. این بدان معناست اگز حدود پنج روز قبل از تخمک‌گذاری تا یک روز پس از تخمک‌گذاری رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید بارداری اتفاق می‌افتد. اگر بارداری هدف شماست، بهتر است که اسپرم پیش از تخمک‌گذاری در بدن شما باشد. بیشترین احتمال باروری زمانی رخ می‌دهد که رابطه جنسی یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری و در روز تخمک‌گذاری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید  بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

دلایل عدم تخمک گذاری چیست؟

برخی از شرایط یا رویدادهای زندگی می‌تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد یا باعث متوقف شدن تخمک گذاری شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • شیردهی
  • افزایش پرولاکتین
  • یائسگی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • پریود نشدن که این مورد به دلیل افزایش یا کاهش چربی بدن، استرس بیش از حد یا ورزش بیش از حد اتفاق می‌افتد.

اگر پریود شما نامنظم است یا ماه‌ها بدون پریود شدن می‌گذرانید، ممکن است شما تخمک گذاری نکنید. اگر این اتفاق افتاده است، با مشاوره با متخصص زنان بسیار اهمیت دارد تا بتواند هر گونه موارد جدی را شناسایی و درمان کند.

آیا در صورت استفاده از قرص‌های ضد بارداری تخمک گذاری اتفاق می‌افتد؟

خیر، اگر به صورت دقیق و مطابق با دستور پزشک قرص‌های ضد بارداری یا سایر روش‌های ضد بارداری هورمونی را استفاده می‌کنید، نباید تخمک‌گذاری اتفاق بیافتد. به یاد داشته باشید، این مورد تنها در صورت استفاده از قرص‌ها، پچ‌ها، IUD یا دستگاه‌های دیگر ضد بارداری به صورت دقیق مطابق دستور العمل پزشک اتفاق می‌افتد. هورمون‌های موجود در روش‌های ضد بارداری با متوقف کردن تخمک‌گذاری و ضخیم کردن مخاط دیواره رحمی (که باعث می‌شود برای اسپرم ورود سخت‌تر باشد) عمل می‌کنند.

آیا با وجود پریود نشدن تخمک گذاری اتفاق می‌افتد؟

بله. شما می‌توانید تخمک گذاری کنید اما “پریود” نشوید. اصولاً، اگر به طور منظم تخمک گذاری می‌کنید، باید به طور منظم نیز پریود شوید. با این حال، امکان دارد پریود شوید بدون اینکه واقعاً تخمک گذاری کنید و یا تخمک گذاری کنید اما پریود واقعی نداشته باشید.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مقاله دانستیم که تخمک گذاری چند روز است و روش­های تشخیص آن چیست. تخمک‌گذاری یک فرایند است که در طول سیکل قاعدگی شما اتفاق می‌افتد. اینکه تخمک گذاری چه روزی است از فردی به فرد دیگر و حتی از یک دوره به دوره دیگر متفاوت است. بدون تخمک‌گذاری، باردار شدن یا داشتن قاعدگی منظم برایتان سخت می‌شود. روش‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید. اطلاع از زمان تخمک‌گذاری می‌تواند به شما کمک کند که یا باردار شوید یا از بارداری جلوگیری کنید. بیماری‌هایی وجود دارند که بر تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارند. اگر نگرانید که تخمک‌گذاری نمی‌کنید، مشاوره تلفنی پزشکی زنان بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورت داشتن هر گونه سوال به منظور آمادگی برای بارداری یا جلوگیری از آن می‌­توانید از مشاوره آنلاین با پزشک متخصص زنان و زایمان را کمک بگیرید.

 

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
انواع ورزش‌های مناسب برای زنان باردار
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی های مرتبط

Table of Contents

پیمایش به بالا