Pap smear test1

تست پاپ اسمیر چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

آزمایش پاپ اسمیر یکی از مهمترین روشهای غربالگری بیماریهای زنان است. در این مقاله به بررسی اینکه پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد، می‌پردازیم. تست پاپ اسمیر اصطلاحاً برای تشخیص تغییرات سلولی در دهانه رحم و منطقه سرویکس (سطح بیرونی گردن رحم) استفاده می‌شود. این تست برای شناسایی سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطان گردن رحم مؤثر است. به‌‌طور خاص، تست پاپ اسمیر تغییراتی که به نام «توکسین‌های انسانی پاپیلوماویروس»(HPV) مرتبط هستند را شناسایی می‌کند؛ این تغییرات ممکن است به‌مرور زمان به سلول‌های پیش‌سرطانی و در نهایت سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. تست پاپ اسمیر برای زنان به‌ منظور غربالگری و شناسایی زودرس تغییرات در گردن رحم و پیشگیری از سرطان گردن رحم انجام می‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر 

همان‌طور که گفته شد، آزمایش پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم را غربالگری میکند. این آزمایش سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم را که سرطانی هستند یا پتانسیل سرطانی شدن را دارند، بررسی میکند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک سلولهای دهانه رحم را نمونه‌برداری کرده تا علائم سرطان زیر میکروسکوپ بررسی شود. همچنین آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند سایر عفونت‌ها مانند HPV را نیز تشخیص دهد. این آزمایش به‌نام یک پزشک آمریکایی، دکتر جورجیوس پاپانیکولائو که آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد، نامگذاری شده است.

به‌طور عمومی، زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر برای زنان، اغلب از سن 21 سال به بالا و یا ابتدای فعالیت جنسی تا سن 65 سال است. معمولاً توصیه می‌شود که زنان هر سه سال یکبار یا به توصیه‌ پزشک خود، تست پاپ اسمیر را انجام دهند. این توصیه براساس عواملی نظیر تاریخچه‌ سرطان خانوادگی یا شرایط خاص تغییر می‌کند. بهتر است با پزشک خود در مورد زمان‌بندی مناسب برای شما صحبت کنید.

تست پاپ اسمیر

دهانه رحم چه نقشی در بدن دارد؟

دهانه رحم قسمت پایینی رحم شما است که به کانال واژن متصل میشود. اسپرم از طریق کانال واژن و دهانه رحم به‌سمت رحم حرکت می‌کند تا تخمک‍‌ها را بارور کند. در دوران بارداری، دهانه رحم شما بسته می‌شود تا جنین در رحم شما بماند و در هنگام زایمان باز می‌شود. زمانی که باردار نیستید، دهانه رحم مخاطی تولید می‌کند تا بتواند باکتریهای عامل عفونت را از بدن شما دور نگه دارد.

 

 

تست پاپ اسمیر چه مواردی را می‌تواند تشخیص دهد؟

  • سرطان دهانه رحم 
  • سلول‌های بالقوه پیش‌سرطانی در دهانه رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم)
  • ویروس پاپیلومای انسانی‌(HPV)، یک عفونت شایع مقاربتی (STI) که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش میدهد.

چگونه باید برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شوم؟

برخی از کارهایی که در روزهای قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌دهید، می‌تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. برای دقیق‌ترین نتایج باید:

  • دو روز قبل از معاینه، رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.
  • حداقل دو روز قبل از آزمایش از تامپون، کرم واژینال یا دارو، فوم یا ژل ضدبارداری، روان‌کننده یا دوش واژینال استفاده نکنید.
  • قرار ملاقات را حداقل پنج روز پس از پایان دوره قاعدگی خود تنظیم کنید.

 

سن زمان انجام پاپ اسمیر
<21 ساله مورد نیاز نیست
21-29 هر 3 سال
30-65 هر 3 سال یا تست HPV هر 5 سال یا تست پاپ اسمیر و تست HPV با هم هر 5 سال یکبار
65 و بالاتر ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید. برای تعیین نیازهای خود با پزشک خود صحبت کنید.

این توصیه ها فقط برای زنانی که دهانه رحم دارند اعمال میشود؛ زنانی که هیسترکتومی با برداشتن دهانه رحم انجام داده‌اند و سابقه‌ سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به غربالگری ندارند. توصیه های مربوط به انجام تست، بسته به شرایط افراد متفاوت است و باید برای زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا سابقه ضایعات پیش‌سرطانی یا سرطانی دارند، به‌صورت شخصی تعیین شود.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است تا حدودی ناراحت‌کننده باشد؛ اما آزمایشی بسیار سریع است. در طول این عمل، روی میز معاینه به پشت دراز میکشید و پاهای خود را باز کرده و آن‌ها را روی تکیه‌گاه‌هایی به نام رکاب قرار می‌دهید. پزشک به‌آرامی وسیله ای به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می‌کند. این دستگاه دیوارههای واژن را باز نگه می‌دارد و دسترسی به دهانه رحم را فراهم میکند. پزشک شما نمونه‌ کوچکی از سلولها را از دهانه رحم شما میتراشد. 

چند راه برای نمونه‌گیری وجود دارد:

  • استفاده از ابزاری به نام اسپاتول
  • استفاده از کاردک و برس
  • استفاده از دستگاهی به نام سیتوبراش که ترکیبی از کاردک و برس است.

اکثر خانم‌ها در حین خراش‌دادن، احساس فشار و سوزشی جزئی می کنند. نمونه سلول‌های دهانه رحم شما در لوله‌ آزمایش نگهداری شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا از نظر وجود سلولهای غیرطبیعی مورد آزمایش قرار گیرد.

پس از انجام آزمایش، ممکن است ناراحتی خفیفی از خراشیدن یا کمی گرفتگی احساس کنید، یا ممکن است بلافاصله پس از آزمایش، خونریزی بسیار خفیف واژینال را تجربه کنید. اگر بعد از روز آزمایش، ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت، به پزشک اطلاع دهید.

 

 

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر خطر دارد؟

پاپ اسمیر تستی بسیار ایمن و قابل اعتماد است. ممکن است بعد از آزمایش لکه‌بینی خفیف (خونریزی واژینال) داشته باشید، اما نباید احساس گرفتگی یا درد شدید داشته باشید. اگر این آزمایش به‌درستی و توسط پزشک متخصص انجام شود، احتمال خطا کمتر می‌باشد. همچنین احتمال نتایج منفی کاذب یا نادرست در این آزمایش نادر است.

نتایج پاپ اسمیر به چه معناست؟

Pap smear test2

  • طبیعی: هیچ نشانهای از بیماری وجود ندارد. این بدان معنی است که هیچ چیز نامنظمی در بدن شما پیدا نشد.
  • نامشخص: در این حالت آزمایشگاه نمی‌تواند طبیعی یا غیرطبیعی بودن سلولها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک فوراً یا شش ماه دیگر برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، مجدد درخواست کند.
  • غیرطبیعی: سلولها متفاوت از آنچه باید به نظر میرسند که این مورد نشان از یک ناهنجاری در بدن شما است.

آیا نتیجه‌ی غیر طبیعی پاپ اسمیر به‌معنی سرطان است؟

یک یافته‌ غیرطبیعی به این معنی است که برخی از سلولهای دهانه رحم شما غیرعادی به نظر می‌رسند. در برخی موارد، این موضوع میتواند نشان‌دهنده‌ تغییرات پیش‌سرطانی دهانه رحم شما باشد. آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی به‌معنای ابتلا به سرطان نیست، اما نیاز است از طریق پزشک زنان این مشکل را پیگیری کنید. 

 

 

بعد از نتیجه‌ غیرطبیعی پاپ اسمیر،به چه آزمایش‌های دیگری نیاز است؟

اگر نتیجه‌ پاپ اسمیر شما غیرطبیعی باشد، پزشک شما احتمالاً روشی به نام کولپوسکوپی را انجام می‌دهد، یا ممکن است در همان زمان یا چند ماه دیگر، مجدد پاپ اسمیر دیگری انجام دهد. پاپ اسمیر فقط سرطان را غربالگری میکند و به‌صورت اختصاصی نمیتواند آن را تشخیص دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تشخیص یا رد سرطان دهانه رحم، پزشک شما کولپوسکوپی انجام میدهد. در طول این روش، پزشک شما از یک دستگاه میکروسکوپ (کولپوسکوپ) برای مشاهده پوشش دهانه رحم و واژن استفاده میکند. نمونههای بافتی را از نواحی‌ای که غیرطبیعی به‌نظر میرسند نمونه برداری میکند و سپس نمونهها را برای آزمایش به آزمایشگاه میفرستد.

پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری نجات‌بخش است. این آزمایش سلولهای غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از اینکه شانس سرطانی‌شدن داشته باشند، شناسایی میکند. بیش از 95 درصد مواقع، افرادی که برای سلولهای پیش‌سرطانی درمان میشوند، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمیشوند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما ممکن است سلولها را برای آزمایش HPV، که یک بیماری مقاربتی و پرخطر برای افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم است، نمونه‌برداری کند. نتیجه‌ نامشخص یا غیرطبیعی تست پاپ اسمیر به معنای ابتلا به سرطان نیست. 

آیا تست پاپ اسمیر میتواند کیست تخمدان را تشخیص دهد؟

خیر، تست پاپ اسمیر، کیست تخمدان را تشخیص نمی‌دهد؛ با این حال، معاینه‌ لگن می تواند کیست تخمدان بزرگ را تشخیص دهد. در طول معاینه لگن، پزشک رحم و لگن شما را برای وجود توده‌ها معاینه می‌کند. اگر کیست تشخیص داده شود، احتمالاً آزمایشات بیشتری را درخواست می‌کند؛ آنگاه پزشک‌تان گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد.

در صورت داشتن هرگونه سؤال و ابهام شما میتوانید از خدمات مشاوره‌ آنلاین پزشکی با متخصصین تلفن‌خونه در ارتباط باشید.

آزمایش پاپ اسمیر

جمع بندی

تست پاپ اسمیر یکی از مهمترین روش‌های غربالگری برای تشخیص تغییرات سلولی در دهانه رحم و منطقه سرویکس است. این تست به شناسایی سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطان گردن رحم مؤثر است و به ویژه تغییرات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را تشخیص می‌دهد. آزمایش پاپ اسمیر برای زنان به‌منظور غربالگری و شناسایی زودرس تغییرات در گردن رحم و پیشگیری از سرطان گردن رحم اجرا می‌شود.

آزمایش پاپ اسمیر با استفاده از وسایلی مانند اسپاتول یا سیتوبراش انجام می‌شود. این آزمایش ایمن و قابل اعتماد است، و نتایج ممکن است شامل نرمال، نامشخص یا غیرطبیعی باشد. نتایج غیرطبیعی نشان‌دهنده نیاز به پیگیری دقیق توسط پزشک است، اما به تنهایی به وجود سرطان اشاره ندارد. توصیه می‌شود زنان بین 21 تا 65 سال به‌صورت دوره‌ای این تست را انجام دهند. اگر برای بررسی نتایج پاپ اسمیر یا انجام آزمایش نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از مشاوره با متخصصان زنان تلفن خونه استفاده نمایید.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا