آزمایش hpv چیست

آزمایش hpv چیست و چگونه انجام می­‌شود؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

آزمایش HPV یک تست پزشکی است که برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسان (HPV)، یک ویروس که عموما از طریق فعالیت جنسی منتقل می­شود، انجام می‌شود. این آزمایش معمولاً برای زنان به منظور ارزیابی خطر ابتلا به سرطان گردن رحم استفاده می‌شود که سلول‌های طبیعی دهانه رحم را از سلول‌های غیرطبیعی یا پیش سرطانی تشخیص می­دهد. آزمایش HPV می‌تواند انواع مختلفی از این ویروس را تشخیص دهد. در صورت مثبت بودن نتیجه، پزشک ممکن است اقدامات دیگری مانند تست پاپ اسمیر (Pap smear) یا کولپوسکوپی (colposcopy) را توصیه کند تا تغییرات سلولی ممکن را مشخص کرده و در صورت لزوم، درمان را شروع کند. همچنین نتیجه مثبت تست HPV به این معنی است که ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید. تست HPV سرطان بالقوه دهانه رحم را تشخیص می­دهد. این آزمایش  وجود HPV در مردان یا سرطان دیگری تشخیص نمی­دهند.

 

آزمایش HPV  به چه دلایلی انجام می­‌شود؟

  1. اسکرینینگ یا چک آپ سرطان گردن رحم: آزمایش HPV زنان برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. HPV یکی از عوامل اصلی ایجاد این نوع سرطان است و زنان با این ویروس ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.
  2. پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان: برخی از انواع HPV منجر به تشکیل تغییرات سلولی قابل تشخیص در مناطق مختلف از بدن می‌شوند. این آزمایش می‌تواند کمک کند تا تشخیص زودهنگام این تغییرات صورت گیرد و اقدامات پیشگیری یا درمانی انجام شود.
  3. تعیین نیاز به پیگیری دقیق‌تر: نتایج مثبت آزمایش HPV ممکن است نشان دهنده وجود ویروس باشد، اما این روش به تنهایی باعث تشخیص سرطان نمی‌شود. در این صورت، پزشک ممکن است تست‌های تکمیلی مانند پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی را توصیه کند تا به دقت بیشتری مشخص شود که آیا تغییرات سلولی ناشی از HPV به سرطان تبدیل شده یا خیر. توصیه می‌شود که در مورد دلایل انجام آزمایش HPV با پزشک خود مشاورت کنید تا بر اساس وضعیت شما تصمیم‌گیری کنید.

 

HPV چیست؟

پیش از آنکه در رابطه با آزمایش HPV  صحبت کنیم، ابتدا باید بدانید که اچ پی وی چیست؟  HPV یک عفونت مقاربتی (STI) است. همچنین یک ویروس بسیار رایج و پیچیده است. حدود 80 میلیون نفر در ایالات متحده ممکن است ناقل هر یک از 200 نوع مختلف HPV باشند. عفونت‌های HPV اغلب بدون درمان برطرف می‌شوند و ممکن است هرگز متوجه نشوید که HPV داشته‌اید. اما 13 نوع از این 200 نوع ویروس می­توانند باعث سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان‌­ها شوند.

خواندن  واکسن گارداسیل چیست؟

ویروس HPV  کدام نقطه از بدن را درگیر می­‌کند؟

ویروس­ HPV پاپیلوماویروس نامیده می­شوند زیرا برخی از انواع HPV باعث ایجاد پاپیلوم (زگیل) می­شوند که تومورهای غیر سرطانی هستند. اما برخی از انواع HPV باعث ایجاد سرطان می‌شوند، از جمله سرطان‌های دهانه رحم، واژن، فرج (ناحیه بیرونی واژن)، آلت تناسلی، مقعد و قسمت‌هایی از آن، دهان و گلو. این ویروس فقط در سلول­های خاصی به نام سلول های اپیتلیال سنگفرشی جذب می­شوند و می­توانند زندگی کنند. این سلول­ها در سطح پوست و روی سطوح مرطوب (موسوم به سطوح مخاطی) مانند موارد زیر زندگی می­کنند.

  • واژن، دهانه رحم، فرج (منطقه بیرونی واژن) و مقعد
  • پوست ختنه گاه داخلی و مجرای ادرار آلت تناسلی
  • پوشش داخلی بینی، دهان و گلو
  • نای (نای) و برونش­ها (لوله­‌های تنفسی کوچکتر که از نای منشعب می‌­شوند)

آزمایش hpv چیست

چه زمانی به این آزمایش نیاز دارم؟

انجمن سرطان آمریکا آزمایشات اولیه HPV زنان را برای افراد 25 تا 65 ساله توصیه می­کند. آزمایش اولیه HPV یک آزمایش پاپ اسمیر است که فقط برای غربالگری HPV انجام می­‌شود. این آزمایش ترکیبی از غربالگری برای HPV و سرطان دهانه رحم است.

تفاوت بین تست HPV و تست پاپ چیست؟

تست HPV و تست پاپ اسمیر به دنبال هم انجام می­‌شود. یک پزشک از یک ابزار ویژه برای خراش دادن یا نمونه برداری آرام دهانه رحم استفاده می‌­کند تا سلول­‌ها را برای آزمایش خارج کند.

همانطور که گفته شد HPV  ویروسی است که می­تواند باعث تغییرات سلولی دهانه رحم شود. به دنبال عفونت دهانه رحم توسط انواع پرخطر HPV است که احتمال بیشتری برای ایجاد پیش سرطان و سرطان دهانه رحم دارند، این آزمایش برای تشخیص این موضوع انجام می­شود. آزمایشHPV  زنان را می­توان به تنهایی یا همزمان با تست پاپ اسمیر (به نام کوآزمایش) (با همان سواب یا سواب دوم) انجام داد تا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را مشخص کند. انجمن سرطان آمریکا آزمایش اولیه HPV* را به عنوان روش ترجیحی برای غربالگری سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان در افراد 25 تا 65 ساله توصیه می‌­کند. آزمایش HPV اولیه یک آزمایش HPV است که به تنهایی برای غربالگری انجام می‌­شود.

خواندن  خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

تست پاپ اسمیر برای یافتن تغییرات سلولی یا سلول­های غیر طبیعی در دهانه رحم استفاده می‌­شود. (این سلول‌های غیرطبیعی ممکن است پیش سرطانی یا سرطانی باشند، اما ممکن است حاکی از سایر مشکلات پزشکی نیز باشند.) سلول‌های دهانه رحم به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و به دقت بررسی می‌شوند تا ببینند آیا سلول‌ها طبیعی هستند یا تغییراتی قابل مشاهده وجود دارد یا خیر.

از آنجایی که آزمایش HPV اولیه ممکن است در همه جا به تنهایی انجام نشود، این آزمایش همزمان هر 5 سال یا با تست پاپ اسمیر هر 3 سال یک بار گزینه­های خوبی هستند زیرا همه انواع آنها در یافتن سرطان و پیش سرطان تاثیر گذار هستند. مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که به طور منظم غربالگری شوید، مهم نیست کدام آزمایش را انجام می‌­دهید.

 

چه آزمایش هایی HPV را تشخیص می‌دهند؟

پزشکان از یک سری آزمایش­ها برای غربالگری ویروس HPV و تشخیص آن استفاده می­‌کنند. آن تست‌­ها عبارتند از:

  • نمونه برداری از سلول­های دهانه رحم: این آزمایش علائم سرطان دهانه رحم و HPV را تشخیص می­‌دهد.
  • کولپوسکوپی: اگر پاپ اسمیر شما علائم HPV را نشان دهد، پزشک ممکن است آزمایش دیگری به نام کولپوسکوپی انجام دهد. برای این آزمایش، یک میکروسکوپ نوری در ورودی واژن شما قرار داده می­‌شود. این میکروسکوپ کولپوسکوپ نامیده می­‌شود و به پزشکان نمای دقیقی از دهانه رحم می‌­دهد.
  • بیوپسی دهانه رحم: این آزمایش، HPV و سایر سرطان­‌های زودرس دهانه رحم را تشخیص می­‌دهد. پزشکان نمونه­ای از بافت دهانه رحم شما می‌­گیرند تا زیر میکروسکوپ بررسی شود.

آزمایش hpv

چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شوم؟

  • روز آزمایش خود را برای حداقل پنج روز پس از پایان دوره قاعدگی تنظیم کنید.
  • حداقل دو روز قبل از معاینه از رابطه جنسی واژینال خودداری کنید.
  • حداقل دو روز قبل از انجام آزمایش از تامپون، کرم واژینال یا دارو، فوم یا ژله ضد بارداری، روان کننده یا دوش استفاده نکنید.
خواندن  آر اف فرکشنال چیست؟+ کاربرد دستگاه RF

مردان چگونه به HPV مبتلا می­‌شوند؟

شما می­توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV مبتلا شوید. این ویروس بیشتر در طول رابطه جنسی مقعدی یا واژینال گسترش می­‌یابد. همچنین از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی پخش می‌­شود HPV می­تواند حتی زمانی که فرد مبتلا به عفونت هیچ علامتی نداشته باشد گسترش یابد.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید، می­توانید به HPV مبتلا شوید. علائم ممکن است سال­ها پس از رابطه جنسی با فردی که عفونت دارد ظاهر شود. این موضوع باعث می­شود که تشخیص این که برای اولین بار چه زمانی آن را دریافت کرده­اید دشوار است.

آیا آزمایش HPV در مردان وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر هیچ آزمایش تایید شده ای برای HPV در مردان وجود ندارد.
CDC آزمایش روتین (که “غربالگری” نیز نامیده می­‌شود) را برای HPV در مردان توصیه نمی­‌کند. CDC همچنین آزمایش روتین برای بیماری­های HPV را قبل از اینکه علائم یا علائمی در مردان وجود داشته باشد توصیه نمی­‌کند. برخی از پزشکان برای مردانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان مقعد باشند، تست پاپ اسمیر مقعدی را ارائه می­‌دهند. این موضوع شامل مردان مبتلا به HIV یا مردانی است که رابطه جنسی مقعدی دارند. اگر علائمی دارید و در مورد سرطان نگرانی دارید، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید.

انجام آزمایش HPV می­‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. انجام آزمایش همچنین ممکن است از انتشار ویروس جلوگیری کند. اگر می‌دانید مبتلا به HPV هستید، می‌توانید شیوه زندگی خود را تغییر دهید تا دیگران را از ابتلا به HPV محافظت کنید. اگر HPV ندارید، می­‌توانید واکسن گارداسیل را دریافت کنید که بر اساس نوع آن از ابتلا به برخی از انواع خطرناک HPV محافظت می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
دسته بندی: سلامت جنسی عفونی
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
720-48SDASDASD0-psd-min
720-48ZXCZXCZ0-psd-min
720-4ASDASDA80-psd-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا