آمپول اچ سی جی چیست؟

آمپول اچ سی جی چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

پیش از صحبت در مورد آمپول اچ سی جی ابتدا باید بدانید که اچ سی جی (hcg) چیست و عملکرد آن در بدن چه چیزی است. اچ سی جی یا هورمون گونادوتروپین کوریونی، یک هورمون مهم در بدن انسان است که در دوران بارداری ترشح می‌شود. این هورمون نقش مهمی در حفظ بارداری و تغذیه جنین دارد و همچنین در تشخیص بارداری و برخی اختلالات سیستم تناسلی نیز استفاده می‌شود. hcg  از تخمدان در زمان تخمک‌گذاری و پس از تخمک‌گذاری توسط جنین ترشح می‌شود. این هورمون به سرعت به خون و سپس به ادرار منتقل می‌شود و می‌توان از اندازه و غلظت آن در خون و ادرار برای تشخیص بارداری استفاده کرد. از جمله کاربردهای مهم اچ سی جی می‌توان به تشخیص بارداری اشاره کرد. علاوه بر این، HCG برای افزایش شانس بارداری زنان با داروهای باروری دیگر استفاده می‌شود. در مردان یا پسران نوجوان، HCG به تولید تستوسترون و اسپرم کمک می‌کند و برای کودکان پسر با کریپتورکیدیسم یا نهان بیضگی، یک مشکل خاص در بیضه‌ها به هنگام تولید، استفاده می‌شود. در این مقاله در مورد آمپول اچ سی جی، زمان مصرف آن و موارد کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

 

اچ سی جی چیست؟

هورمون جفت انسان (hcg) هورمونی است که توسط جفت در طول بارداری تولید می‌شود. این هورمون گاهی به دلیل نقش منحصر به فرد خود در حمایت از بارداری، هورمون بارداری نامیده می‌شود. این هورمون به ضخیم کردن پوشش رحم یک فرد برای حمایت از رشد جنین کمک می‌کند و در زبان عامیانه می­توان گفت که به بدن می‌گوید که قاعدگی را قطع کند.  hcg در ادرار یا خون شما در حدود ۱۰ تا ۱۱ روز بعد از لقاح یافت می‌شود (زمانی که اسپرم یک تخم را بارور می‌کند). میزان hcg در پایان سه‌ماهه اول بارداری (10 هفته بارداری) بیش‌ترین مقدار را دارد و سپس در ادامه بارداری کاهش می‌یابد. در واقع تزریق های HCG (گونادوتروپین کوریونیک انسانی) یک هورمون است که می تواند شانس بارداری فرد را افزایش دهد، به تولید تستوسترون و اسپرم کمک کند، و یک بیماری ه نام کریپتورکیدیسم که بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، را درمان کند. علاوه بر این، آزمایش خون یا ادرار برای اندازه‌گیری سطح اچ سی جی می‌تواند نشان دهنده بارداری باشد. برای اطلاع بیشتر از نحوه استفاده از آمپول اس جی سی می­توانید از مشاوره آنلاین با متخصصین زنان در پلتفرم تلفن خونه استفاده نمایید

 اچ سی جی چگونه تولید می‌شود؟

پس از لقاح، یک تخمک بارور از طریق لوله‌های رحمی به رحم شما منتقل می‌شود. تخم بارور شده به دیواره رحم متصل می‌شود که به اصطلاح به آن لانه گزینی گفته می­شود و در ادامه جفت شکل می­گرد. جفت شما شروع به تولید و رهاسازی hcg به خون و ادرار می‌کند. hcg می‌تواند در خون یک فرد در حدود ۱۱ روز پس از لقاح یافت شود. ثبت تست ادرار برای hcg کمی طول می‌کشد. سطح هورمون hcg به سرعت در بدن افزایش می‌یابد (تقریبا هر سه روز یکبار دو برابر می‌شود). پزشکان از این طریق سطح hcg را  در یک فرد در اوایل بارداری ارزیابی می­کنند تا مشخص شود بارداری و جنین چگونه در حال توسعه هستند.

اچ سی جی در بدن چه نقشی دارد؟

اچ سی جی در بدن چه نقشی دارد؟

وقتی جفت شما شروع به تولید اچ سی جی می‌کند، بدن شما را تحریک می‌کند تا هورمون­های استروژن و پروژسترون بیشتری ایجاد کند. این هورمون‌ها همراه با hcg به ضخیم کردن پوشش رحمی شما کمک می‌کنند و به بدن می‌گویند که قاعدگی (یا آزاد کردن تخم‌ها) را متوقف کند. تعادل صحیح این سه هورمون بارداری را حفظ و حمایت می‌کند.

 

 

اندازه گیری هورمون اچ سی جی در چه مواردی کاربرد دارد؟

در صورتی که سطح  hcgدر خون یا ادرار بالا باشد، این نشانگری قوی برای وجود بارداری است. اما برای تایید نتیجه، ممکن است نیاز به آزمایش‌های تکمیلی داشته باشید. علاوه بر تشخیص بارداری، اچ سی جی در تشخیص برخی اختلالات سیستم تناسلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در برخی موارد افزایش سطح اچ سی جی (hcg) می‌تواند نشانگر وجود تومورهای خوش‌خیم یا پیشرفته در تخمدان، رحم یا سایر اعضای تناسلی باشد.

علاوه بر این، hcg در برخی درمان‌ها نیز استفاده می‌شود. برای مثال، در برخی موارد این هورمون به عنوان درمان جایگزین در دوران بارداری استفاده می‌شود. همچنین، در برخی بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است از اچ سی جی به عنوان درمان استفاده شود. با این حال، استفاده از  hcg نیازمند نظارت پزشکی است و باید توسط متخصصین مجرب تجویز شود. همچنین، باید توجه داشت که استفاده اشتباه یا بی‌رویه از hcg ممکن است عوارض جانبی و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

 

سطوح بالای اچ سی جی به چه معناست؟

سطوح بالای اچ سی جی می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • امکان دوقولویی یا سه قولویی
  • بارداری مولار (زمانی که تخمک بارور شده تبدیل به جنین نمی­‌شود)
  • اشتباه در محاسبه آخرین قاعدگی
  • رشد غیر طبیعی رحم شما

سطوح پایین اچ سی جی به چه معناست؟

سطح پایین یا رو به کاهش اچ سی جی ممکن است به معنای موارد زیر باشد:

  • تخمک از بین رفته
  • سقط جنین
  • حاملگی خارج از رحم
  • اشتباه در محاسبه آخرین قاعدگی

اگر سطح اچ سی جی شما برای سن حاملگی پایین باشد، پزشک شما در عرض دو یا سه روز سطح اچ سی جی شما را مجددا بررسی می‌کند یا برای مشاهده بهتر رحم شما سونوگرافی انجام می­‌دهد.

 

 

چگونه از آمپول اچ سی جی برای باروری استفاده می­‌شود؟

تزریق اچ سی جی در صورت استفاده از IVF (لقاح آزمایشگاهی) یا IUI (تلقیح داخل رحمی) می‌تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد که با تحریک تخمک گذاری عمل می­‌کند. در صورتی که سابقه ناباروری دارید، نظارت بر سطح hCG در اوایل بارداری می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند که آیا بارداری موفقی رخ داده است یا خیر.

آیا آمپول hcg برای تخمک گذاری استفاده می‌شود؟

آمپول hcg گاهی در درمان‌های باروری استفاده می‌شود تا باعث رشد و رها شدن تخمک از تخمدان برای بازیابی تخمک یا تلقیح داخل رحم شوند. چون hCG در ساختار به هورمون لوتئینیزه (LH) شبیه است، زمانی که یک تخمک رشد کرده در تخمدان وجود داشته باشد، تزریق hCG می‌تواند باعث رشد تخمک و آزاد شدن آن شود.

اچ سی جی در مردان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

 

اچ سی جی به تولید تستوسترون و اسپرم  کمک می­‌کند. همچنین برای درمان بیضه­‌های نزول نکرده در نوزادان پسر استفاده می­‌شود.

قبل از استفاده از اچ سی جی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

شما نباید در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید از HCG استفاده کنید:

  • بلوغ زودرس
  • سرطان مرتبط با هورمون (مانند سرطان پروستات)
  • داشتن حساسیت به این ماده

همچنین ممکن است نتوانید از برندهای خاصی از HCG استفاده کنید اگر:

  • اختلال غیرقابل کنترل در تیروئید یا غده آدرنال
  • خونریزی واژنینال غیرطبیعی که توسط یک پزشک بررسی نشده باشد
  • توده تخمدان؛ یا سرطان یا تومور سینه، تخمدان، رحم، پروستات، هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز

در صورتی که بیماری‌های زیر را دارید به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیه
  • مشکلات تیروئید یا غده آدرنال
  • صرع
  • میگرن
  • آسم

 

 

 

اچ سی جی در مردان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

چه زمانی بعد از آمپول hcg باردار می­‌شوم؟

زمانی که بعد از آمپول  hcg باردار می‌شوید، بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله زمان تخمک‌گذاری و ترشح hcg، و همچنین زمانی که تخمک با اسپرم تلقیح می‌شود. بعد از آمپول اچ سی جی، تخمک‌گذاری معمولاً در مدت 24-48 ساعت اتفاق می‌افتد. در این زمان، اسپرم می‌تواند تخمک را تلقیح کند و بارداری رخ می‌دهد. بنابراین، شما ممکن است در مدت 2-3 روز پس از آمپول hcg باردار شوید. با این حال، باید توجه داشت که هر فرد و هر بارداری ممکن است متفاوت باشد و زمان بارداری بعد از آمپول اچ سی جی ممکن است متغیر باشد. بسیاری از مادران در این شرایط دچار استرس و نگرانی می‌شوند و دانستن علائم بارداری در این شرایط بسیار مهم است. به همین جهت شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی در این مورد را در مقاله علائم بارداری چیست؟ 20 علائم بارداری به صورت کامل دریافت کنید.

 

 

چند درصد احتمال بارداری با آمپول اچ سی جی وجود دارد؟

برای فهمیدن اینکه چند درصد احتمال بارداری با آمپول اچ سی جی وجود دارد، باید بدانید که احتمال بارداری با استفاده از آمپول اچ سی جی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله وضعیت سلامتی و عملکرد سیستم تولید مثلی زوجین. همچنین، عواملی مانند زمان دریافت این آمپول، دوز مورد استفاده و روش های دیگر درمان نیز تأثیرگذار هستند. بنابراین، نمی‌توان یک درصد قطعی برای احتمال بارداری با استفاده از آمپول اچ سی جی تعیین کرد. با این حال، معمولا استفاده از امپول اچ سی جی برای افزایش احتمال بارداری استفاده می­‌شود. این آمپول می­‌تواند به عقب انداختن تخمک­‌ها در روند تولید مثلی کمک کند و باعث افزایش شانس بارداری شود. با این حال، ممکن است در برخی موارد این درمان موثر نباشد و نیاز به روش های دیگری مانند تلقیح مصنوعی یا آزمایشات بیشتر باشد. در این زمان بهتر است که شما با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا بتوانید در مورد درمان مناسب برای شما تصمیم بگیرید. مشاوره آنلاین از طریق پلتفرم تلفن خونه و به دنبال آن دسترسی به متخصصین زنان می­تواند راهکاری سریع برای رفع نگرانی­‌های شما باشد.

 

 

 

 

بهترین زمان مصرف آمپول اچ سی جی چیست؟

 

بهترین زمان مصرف آمپول اچ سی جی بسته به نحوه انجام لقاح برای شما متفاوت و باید توسط دکتر زنان مشخص شود. این دارو هنگامی مصرف می‌شود که یک فولیکول تخمدانی رشد کرده باشد. احتمالا پزشک زمان یا بازه‌ی زمانی خاصی برای تزریق‌های hCG به شما می‌دهد. اگر به موقع دارو را مصرف نکردید تا در صورتی که نیاز به تغییراتی در روند تزریق آمپول hcg داشتید، مهم است که به پزشک اطلاع دهید.

اگر قرار است رابطه جنسی داشته باشید یا بوسیله‌ی تزریق داخل رحمی باردار شوید، تخمک گذاری تقریبا 36 ساعت پس از تزریق hCG رخ می‌دهد، بنابراین روز تزریق و دو روز پس از آن روزهای حیاتی و مهمی برای شما هستند. اگر قرار است تخمک‌گیری از طریق یک سیکل IVF باشد، نزدیک به 36 ساعت زمان خواهد برد تا بهینه‌سازی رشد تخمک انجام شود اما از تخمک‌ گذاری جدید جلوگیری شود.

چه عوارض جانبی بعد از اچ سی جی چیست؟

عوارض جانبی که باید به پزشک متخصص در اسرع وقت اطلاع دهید:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی پوست، خارش، تورم صورت، لب‌ها یا زبان
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش اندازه سینه
  • افزایش حجم  آلت تناسلی مردانه و بیضه‌ها
  • تهوع، استفراغ
  • درد لگن یا نفخ
  • افزایش وزن ناگهانی
  • مشکل در گذراندن ادرار یا تغییر در مقدار ادرار

عوارض جانبی که معمولاً نیاز به مراجعه فوری به پزشک ندارند اما در صورت بدتر شدن باید به پزشک اطلاع دهید:

  • جوش
  • تغییرات در احساسات یا خلق و خو
  • رشد موهای صورت
  • سردرد
  • درد، تحریک یا التهاب در محل تزریق
  • خستگی
  • دل درد

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بیشتر اوقات، به غیر از زمانی که تست بارداری در خانه انجام می‌­دهید، از سطح اچ سی جی خود بی اطلاع هستید. ممکن است پزشک به شما بگوید که سطوح اچ سی جی شما بر اساس سن حاملگی پایین است. متخصصان زنان و زایمان معمولاً اچ سی جی را در اوایل بارداری بررسی می­‌کنند، اما به بررسی آن ادامه نمی­‌دهند مگر اینکه علائمی از مشکلات وجود داشته باشد. اگر پزشک شما نگران چگونگی پیشرفت بارداری شما باشد، سطح اچ سی جی را مجددا بررسی می‌­کند و سایر آزمایشات تشخیصی را درخواست می‌کند.

 

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

 

همانطور که گفته شد، اچ سی جی برای تحریک تخمک‌گذاری و درمان تازایی در زنان و افزایش تعداد اسپرم در مردان استفاده می‌شود. HCG همچنین در پسران زمانی که بیضه‌ها به صورت عادی به سوی کیسه بیضه نیایفته‌اند، استفاده می‌شود. در صورت داشتن هر گونه سؤال در مورد آمپول هاش سی جی می‌توانید مشاوره آنلاین با دکتر زنان در این زمنیه داشته باشید. شما می‌توانید در مورد زمان استفاده از این امپول و میزان اثربخشی آن با متخصص زنان مشورت کنید.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا