بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

در هر چرخه قاعدگی فقط چند روز طلایی وجود دارد که احتمال باروری خانم‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. از آنجایی که بسیاری از افراد نمی‌دانند پنجره باروری آنها چه زمانی است، ممکن است از هر دو زوج، یک زوج با داشتن رابطه جنسی در روزهای نامناسب، در تلاش برای باردار شدن در زمان نامناسب باشند. به همین جهت در این مقاله به بررسی اینکه بهترین زمان برای بارداری چه موقع هست می‌پردازیم.

بررسی سیکل قاعدگی برای بهترین زمان بارداری

بررسی سیکل قاعدگی برای بهترین زمان بارداری

برای باردار شدن، باید بدانید که تخمک گذاری چند روز است؟ در زمانی که تخمک آزاد می‌شود بیشترین میزان باروری را دارید و این زمانی است که باید برای داشتن رابطه جنسی برنامه ریزی کنید. برای اکثر افراد، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری، ردیابی دوره‌های قاعدگی در تقویم است. تخمک گذاری معمولاً 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد. مهم نیست که دوره قاعدگی شما چقدر طولانی باشد، این موضوع از فردی به فرد دیگر ثابت است. سپس، باید بدانید روزهای سیکل قاعدگی چگونه شمارش می‌شوند. چرخه قاعدگی از اولین روز پریود تا اولین روز پریود بعدی شما طول می‌کشد.

از اینجا، تعیین بارورترین روزهای شما فقط کمی مهارت ریاضی می‌خواهد. اگر سیکل شما به طور معمول 21 روز طول می‌کشد، احتمالاً حدود روز 7 تخمک گذاری می‌کنید (21 منهای 14 برابر با 7). اگر چرخه شما طولانی‌تر است، مثلاً 35 روز، حدود روز 21 تخمک گذاری می‌کنید. اگر چرخه شما بین 26 تا 28 روز باشد، تخمک گذاری بین روزهای 12 تا 14 در هر سیکل مشخص اتفاق می‌افتد.

همچنین مشاهده تغییرات بدن در یافتن بهترین زمان بارداری به شما کمک می‌کند. در بین تمام روش‌های تشخیص تخمک‌گذاری، نظارت بر مخاط دهانه رحم قابل اعتمادترین است. مخاط دهانه رحم نوعی ترشحات واژن است که از دهانه رحم شما می‌آید و از طریق واژن خارج می‌شود. این مخاط در طول ماه تغییر می‌کند و 1 تا 2 روز قبل از تخمک گذاری به اوج خود می‌رسد. در این مرحله از چرخه خود، ممکن است متوجه ترشحات شفاف واژن شوید که به نظر نازک هستند و کشیده می‌شود. برای محاسبه روزهای باروری شما هیچ راه غیرقابل اشتباهی وجود ندارد. اما دانستن الگوی چرخه قاعدگی و تغییرات مخاط دهانه رحم می‌تواند به شما احساس اطمینان بیشتری از زمان داشتن رابطه جنسی بدهد.

مهم است که به یاد داشته باشید که اسپرم گاهی اوقات می‌تواند تا ۷ روز پس از رابطه جنسی در بدن زنده بماند. اگر در عرض 7 روز پس از رابطه جنسی تخمک گذاری کردید، این احتمال وجود دارد که باردار شوید. این بدان معناست که اگر تخمک گذاری زودرس داشته باشید، به خصوص اگر سیکل قاعدگی به طور طبیعی کوتاه باشد، ممکن است بلافاصله پس از اتمام قاعدگی باردار شوید. اگر نمی‌خواهید باردار شوید، همیشه باید هنگام رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا برای بارداری نیاز به داشتن رابطه جنسی روزانه است؟

آیا برای بارداری نیاز به داشتن رابطه جنسی روزانه است؟

نیازی نیست هر روز رابطه جنسی داشته باشید. افرادی که در تلاش برای باردار شدن هستند، اغلب معتقدند یک لحظه ایده آل وجود دارد که باید رابطه جنسی داشته باشند. در واقع، پنجره باروری بسیار گسترده‌تر از این است که حدود 6 روز در هر سیکل قاعدگی در نظر گرفته می‌شود. این به این دلیل است که اسپرم می‌تواند تا 5 روز در بدن زن زندگی کند، در حالی که تخمک می‌تواند حدود 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری زنده بماند. بنابراین می‌توانید تا 5 روز قبل از تخمک گذاری یا یک روز بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید و همچنان باردار شوید.

برای بهترین شانس باردار شدن، تحقیقات نشان می‌دهد که باید در طول این دوره ۶ روزه هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید. اگر شما و همسرتان از داشتن رابطه جنسی در هر روز در ماه خوشحال هستید، عالی است. اما شما نیازی ندارید که آنقدر به خودتان فشار بیاورید که رابطه جنسی شما به جای لذت بخش بودن استرس زا شود.

برای تعیین بهترین زمان بارداری از چه ابزاری استفاده کنیم؟

برای تعیین بهترین زمان بارداری از چه ابزاری استفاده کنیم؟

شما نیازی به سرمایه گذاری زیاد بر روی ابزارهای تعیین باروری ندارید. امروزه تعداد بی‌شماری اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌ها و سایر ابزارهای هوشمند در بازار وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا در اسرع وقت باردار شوید. اینها از برنامه‌های رایگان ردیابی پریود گرفته تا کیت تخمک گذاری را شامل می‌شود که می‌توانید با قیمت پایین‌تری از داروخانه خریداری کنید. برخی از دستگاه‌های پیچیده‌تر ممکن است که گران‌تر باشند.

این ابزارها مطمئناً می‌تواند به شما کمک کند روند چرخه قاعدگی خود را پیگیری کرده و متوجه تغییرات آن شوید. همچنین اگر شما و همسرتان فقط یک یا دو بار در ماه رابطه جنسی داشته باشید، استفاده از این ابزارها برایتان مفیدتر خواهد بود. در این صورت باید بهترین زمان برای باردار شدن را مشخص کنید. برخی از افراد با داشتن داده‌های بیشتر در دستان خود احساس بهتری می‌کنند. اگر این موضوع برای شما نیز صادق است، پس از این فناوری استفاده کنید.

علاوه بر این، این ابزارها برای همه افراد کاربرد ندارد و نتایج آنها همیشه دقیق نیستند. برای مثال، اگر قاعدگی‌های بسیار نامنظم دارید، تلاش برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری در خانه ارزش وقت و هزینه‌تان را ندارد. (درعوض، از یک متخصص زنان و زایمان مشاوره بگیرید. پریودهای بسیار نامنظم ممکن است نشانه‌ای از عدم تخمک گذاری باشد و ممکن است به داروهایی نیاز داشته باشید که می‌توانند به تخمک گذاری شما کمک کنند.)

آیا می‌توانم درست بعد از اتمام قاعدگی باردار شوم؟

آیا می‌توانم درست بعد از اتمام قاعدگی باردار شوم؟

بله، اگرچه احتمال آن زیاد نیست. اگر در هر زمانی در طول چرخه قاعدگی خود، از جمله در طول دوره قاعدگی یا بلافاصله پس از آن، بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری رابطه جنسی داشته باشید، این احتمال وجود دارد که باردار شوید. همچنین اگر قبلاً، در اولین قاعدگی بعدی یا بعد از اولین بار رابطه جنسی پریود نشده‌اید، ممکن است باردار شوید.

هیچ راه ایمنی وجود ندارد که زمانی از ماه بتوانید بدون پیشگیری از بارداری رابطه جنسی داشته و خطر باردار شدن را نداشته باشید. اما مواقعی در چرخه قاعدگی شما وجود دارد که در آن بیشترین شانس باروری را دارید و این زمانی است که احتمال بارداری شما بیشتر است. اگر شرایط شناخته شده‌ای دارید که باردار شدن را سخت‌تر می‌کند، مانند سابقه آندومتریوز،سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  یا جراحی قبلی لگن، در این موارد، ایده خوبی است که زودتر به متخصص زنان مراجعه کنید.

پیش از بارداری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش از بارداری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا در آینده نزدیک، این اتفاق برای شما ‌افتد می‌بایست یکسری از نکات را رعایت کنید. احتمالاً بسیاری از کارهای مهمی را که باید هنگام شروع تلاش برای بارداری انجام دهید، می‌دانید. اما در مورد همه «پیشنهادات» پیگیری سلامتی پیش از بارداری که در مورد ویتامین‌ها، ورزش، خوردن ماهی و نوشیدن قهوه می‌شنوید باید به طور دقیق اطلاعات داشته باشید.

 

 

مکمل اسید فولیک مصرف کنید

توصیه می‌شود زمانی که باردار هستید یا حتی پیش از آن باید روزانه مکمل اسید فولیک مصرف کنید. در این رابطه حتما می‌بایست با پزشک مشورت کنید. شما باید یک مکمل ۴۰۰ میکروگرمی اسید فولیک را هر روز قبل از بارداری و هر روز پس از آن تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنید.

اسید فولیک خطر ابتلای کودک شما به نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد. نقص لوله عصبی زمانی است که طناب نخاعی جنین (بخشی از سیستم عصبی بدن) به طور طبیعی تشکیل نمی‌شود. ممکن است به شما توصیه شود که هر روز یک مکمل با دوز بالاتر 5 میلی گرم (5 میلی گرم) مصرف کنید. در موارد زیر ممکن است نیاز به مصرف مکمل 5 میلی گرمی اسید فولیک داشته باشید:

  • شما یا والدینتان نوزادی با نقص لوله عصبی دارید
  • شما قبلاً حاملگی داشته‌اید که نوزاد تحت تأثیر نقص لوله عصبی بوده است
  • شما دیابت دارید

در صورت مصرف داروهای خاصی مانند داروهای ضد صرع یا داروهای ضد رتروویروسی برای HIV، پزشک ممکن است یک مکمل 5 میلی گرمی را نیز توصیه کند. اگر فکر می‌کنید به دوز 5 میلی گرمی اسید فولیک نیاز دارید، با پزشک عمومی صحبت کنید، زیرا او می تواند دوز بالاتری را تجویز کند. می‌توانید قرص اسید فولیک را از داروخانه ها تهیه کنید یا با پزشک عمومی در مورد گرفتن نسخه صحبت کنید.

اگر به طور غیرمنتظره باردار شدید و در آن زمان مکمل اسید فولیک مصرف نمی‌کردید، نگران نباشید. به محض اینکه متوجه شدید، مصرف آنها را شروع کنید، تا زمانی که 12 هفته اول بارداری را پشت سر بگذارید.

در صورت مصرف سیگار آن را ترک کنید

مصرف سیگار در دوران بارداری

سیگار کشیدن در دوران بارداری با انواع مشکلات سلامتی مرتبط است، از جمله:

  • تولد زودرس جنین
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) که به عنوان مرگ تخت نوزاد نیز شناخته می‌شود
  • سقط جنین

ترک سیگار می‌تواند سخت باشد، اما باید بدانید که این موضوع بر سلامت جنین بسیار تأثیر گذار است. همچنین دود سیگارهای دیگران می‌تواند به کودک شما آسیب برساند، بنابراین از شریک زندگی، دوستان و خانواده خود بخواهید که در نزدیکی شما سیگار نکشند.

ورزش کنید

در حال حاضر وارد یک برنامه ورزشی می‌شوید که می‌تواند به آسان‌تر شدن بارداری شما کمک کند. ورزش کردن در حین تلاش برای باردار شدن و همچنین در طول بارداری و پس از آن تأثیرات بسیار خوبی بر سلامت جنین و مادر خواهد گذاشت، اگرچه ممکن است برخی تغییرات در دوران بارداری لازم باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه ورزشی که برای شما بهترین است برنامه ریزی کند. مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که فعالیت بدنی قبل از بارداری می‌تواند مزایای سلامتی در دوران بارداری و پس از آن را که از جمله کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری، زایمان سزارین و افسردگی پس از زایمان می‌باشد.

دوره قبل از بارداری در واقع زمان ایده آلی است تا عادت‌های سالم‌تری ایجاد کنید. برای حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​در هفته تلاش کنید. این مقدار ورزش توصیه شده توسط آخرین دستورالعمل‌های فعالیت بدنی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در دوران بارداری است. با این حال، در نظر داشته باشید که پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید.

تمرین دادن عضلات کف لگن قبل از بارداری

تمرین دادن عضلات کف لگن قبل از بارداری

اگر به باردار شدن در آینده نزدیک فکر می‌کنید، ورزش‌های تقویت کننده کف لگن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. به این ترتیب، شما قبلاً عادت به انجام کاری خواهید داشت که به یک تمرین توصیه شده بعد از بارداری تبدیل خواهد شد. این کار به پیشگیری از بی اختیاری ادارار در هنگام بارداری کمک می‌کند.

طبق یک مطالعه در سال 2020، افرادی که در یک برنامه تمرینی عضلات کف لگن در دوران بارداری شرکت کردند، به طور قابل توجهی کاهش بی اختیاری ادراری را نشان دادند. آمار‌ها نشان داده‌اند که قبل از بارداری زمان ایده آلی برای انجام تمرینات برای بهبود کف لگن و تقویت عضلات مرکزی بدن است. بر اساس تحقیقات، ماهیچه‌های قوی کف لگن حتی می‌توانند به کاهش ناراحتی‌های رایج در دوران بارداری مانند بی اختیاری ادرار کمک کنند. مانند همیشه، قبل از شروع هر ورزش یا تمرین بدنی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

پیش از بارداری از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید

بهداشت خوب دهان می‌تواند به کاهش خطر مشکلات دندانی در دوران بارداری کمک کند. بارداری می‌تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) التهاب لثه در 60 تا 75 درصد از زنان باردار رخ می‌دهد که احتمالاً با تغییر هورمون‌ها تشدید می‌شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) گزارش می‌دهد که افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به تهوع صبحگاهی هستند ممکن است خطر فرسایش دندان‌ها برایشان افزایش یابد. در توضیح این موضوع باید بدانید که اسیدهای معده، باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره در دندان در دوران بارداری و پس از زایمان می‌شوند، می‌توانند به کودک شما منتقل شوند.  بنابراین برای جلوگیری از این همه مشکلات در آینده چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ CDC مراقبت‌های پیشگیرانه را توصیه می‌کند. همین حالا به رعایت بهداشت دهان و دندان عادت کنید. اگر مدتی است به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اید، یک قرار ملاقات بگذارید و اگر پر کردن پوسیدگی دندان خود را به تعویق انداخته‌اید، اکنون زمان مراقبت از آن است.

چه زمانی با پزشک متخصص زنان در رابطه با بارداری صحبت کنیم؟

اگر بلافاصله باردار نشدید یک امر طبیعی است. بیش از نیمی از زوج‌های سالم در 6 ماه اول تلاش باردار می‌شوند. که وقتی تنها چیزی که می‌خواهید این است که خانواده خود را تشکیل دهید، پذیرش این موضوع می‌تواند سخت باشد.

گفته می‌شود، اگر زیر 35 سال دارید و یک سال تمام بدون موفقیت تلاش کرده‌اید، با پزشک متخصص زنان تماس گرفته و مراجعه کنید. بعید است مشکل این باشد که به اندازه کافی یا در زمان مناسب رابطه جنسی ندارید. (اگر 35 تا 39 ساله هستید، باید پس از 6 ماه تلاش و عدم نتیجه گیری به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر 40 سال یا بیشتر دارید، ممکن است بخواهید حتی زودتر از این زمان به دنبال مشورت با متخصص زنان باشید.

برای اکثر زوج‌ها، احتمال باردار شدن می‌تواند هم مضطرب کننده و هم هیجان انگیز باشد. اگر پس از تلاش‌های بسیار بارداری برایتان اتفاق نیفتاد، راه‌هایی برای پیدا کردن آنچه در حال وقوع است و موجب عدم بارداری شما شده است، وجود دارد. شما می‌بایست این راه‌ها بشناسید و هرچه سریع‌تر موانع را برطرف کنید تا شانستان افزایش یابد. در هر صورت، متخصص زنان و زایمان در کنار شما خواهد بود تا شما را در این سفر راهنمایی کند. برای پیگیری بهتر شما می‌توانید از مشاوره آنلاین پزشکی دکتر زنان بهره مند شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
دسته بندی: بارداری
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا