تلقیح داخل رحمی یا IUI

تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

مشکلات ناباروری معمولا همراه با استرس و نگرانی برای زوجین می­باشد به همین جهت در این مقاله به یکی از روش­های درمان ناباروری می­پردازیم. در ابتدا برای توضیح این روش باید بدانید که آی یو آی چیست؟

تلقیح داخل رحمی یا IUI (Intrauterine Insemination)  یک روش درمانی برای افرادی است که مشکلات ناباروری دارند. در این روش، نمونه اسپرم به طور مستقیم در رحم انتقال داده می‌شود تا فرصت برای تلقیح تخمک افزایش یابد. IUI معمولاً برای افرادی که مشکلاتی مانند کمبود اسپرم و اختلالاتی که مانع از نفوذ اسپرم به تخمک دارند، توصیه می‌شود. این روش توسط پزشکان و متخصصان ناباروری انجام می‌شود و می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا به بارداری برسند.

آی یو آی چگونه کار می­‌کند؟

در این روش قبل از تلقیح داخل رحمی، ممکن است از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری استفاده شود، در این صورت نظارت دقیق برای تعیین زمان بالغ شدن تخمک­ها ضروری است. سپس روش IUI در حوالی زمان تخمک گذاری انجام می­شود، معمولاً این زمان حدود 24 تا 36 ساعت پس از افزایش هورمون LH،  که نشان می­دهد تخمک گذاری به زودی اتفاق می­افتد، وقوع می­یابد. سپس یک نمونه از مایع منی توسط آزمایشگاه شسته می­شود تا اسپرم­ها از مایع منی جدا شود. در ادامه از یک کاتتر برای وارد کردن اسپرم به طور مستقیم در رحم استفاده می­شود. این فرآیند تعداد سلول‌های اسپرمی را که در رحم قرار می‌گیرند به حداکثر می‌رساند و در نتیجه امکان لقاح را افزایش می‌دهد.

 

 

 

چه زمانی از آی یو آی استفاده می­‌شود؟

شایع ترین دلایل استفاده از IUI تعداد کم اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم است. با این حال، آی یو آی ممکن است به عنوان یک درمان باروری برای هر یک از شرایط زیر نیز انتخاب شود:

  • ناباروری بدون دلیل
  • ناهنجاری­های دهانه رحم، از جمله مشکلات مخاط دهانه رحم
  • بافت اسکار دهانه رحم ناشی از عمل­های گذشته که ممکن است مانع از ورود اسپرم به رحم شود
  • اختلال عملکرد انزال

باید بدانید که IUI برای بیماران زیر توصیه نمی­شود:

  • زنانی که بیماری شدید لوله­های فالوپ دارند
  • زنان با سابقه عفونت لگن
  • زنان مبتلا به آندومتریوز متوسط ​​تا شدید

چه زمانی از آی یو آی استفاده می­شود؟

مراحل انجام تلقیح داخل رحمی اسپرم چیست؟

همان طور که گفته شد، تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI (Intrauterine Insemination) یک روش درمانی برای کمک به افرادی است که مشکلات ناباروری دارند تا بارداری برایشان اتفاق بیافتد. این روش شامل مراحل زیر است:

  1. انتخاب تعدادی اسپرم: در این مرحله، نمونه‌های اسپرم جمع‌آوری و پردازش می‌شوند تا تعداد مناسبی از اسپرم با کیفیت برای تلقیح انتخاب شود.
  2. پردازش نمونه اسپرم: نمونه اسپرم با تکنیک‌های خاصی پردازش می‌شود تا اسپرم‌های با کیفیت تر و با تحرکت بهتری انتخاب شوند.
  3. تزریق اسپرم به رحم: پس از پردازش نمونه اسپرم، اسپرم‌ها به طور مستقیم در رحم انتقال داده می‌شوند. این اقدام با استفاده از یک کاتتر و سوزن انجام می‌شود و معمولاً در کلینیک ناباروری انجام می‌شود.
  4. انتظار برای تلقیح: پس از تزریق اسپرم به رحم، فرد باید تا مدت زمان معینی (معمولاً یک تا دو هفته) منتظر بماند تا ببیند آیا تلقیح انجام شده است یا خیر. IUI به خصوص برای افرادی که مشکلاتی مانند کمبود اسپرم، مواردی که باعث می­شود مانع از نفوذ اسپرم به تخمک شود یا مشکلاتی مربوط به مایع سرویکس یا همان دهانه رحم دارند، توصیه می‌شود. اگر شما یا همسرتان به تلقیح داخل رحمی اسپرم فکر می‌کنید، بهتر است با یک متخصص ناباروری مشورت کنید تا به شما راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهد.
خواندن  تغذیه در بارداری [تأثیر رژیم غذایی سالم بر سلامت جنین]

 

در چه مواردی تلقیح داخل رحمی کاربرد دارد؟

تجویز درمان به روش آی یو آی (IUI) بستگی به شرایط و نیازهای هر فرد دارد و باید توسط یک پزشک یا متخصص ناباروری تعیین شود. اما مواردی که معمولاً ممکن است به روش IUI درمان تجویز شوند عبارتند از:

  1. مشکلاتی در مایع سرویکس (دهانه رحم): اگر خانمی مشکلاتی در مایع سرویکس دارد که مانع از نفوذ اسپرم به تخمک می‌شود، IUI می‌تواند بهترین گزینه باشد.
  2. کمبود اسپرم در مجاری تخمکی: در صورت کمبود اسپرم در مجاری تخمکی دارد،IUI می‌تواند کمک کند تا اسپرم‌ها به رحم منتقل شوند و فرصت تلقیح تخمک افزایش یابد.
  3. وجود مشکلاتی در میل جنسی: افرادی که دارای اختلالاتی در میل جنسی هستند و نمی‌توانند به صورت طبیعی روابط جنسی داشته باشند، ممکن است از IUI به عنوان گزینه‌ای برای تلقیح استفاده کنند.
  4. ناتوانی زن در تنجیح تخمک: در برخی موارد، زنان ممکن است ناتوانی در تنجیح تخمک داشته باشند، و IUI می‌تواند فرصت تلقیح را افزایش دهد. نجیح تخمک به فرآیند تحریک تخمک‌های زنان به وسیله داروهای تنظیم تخمک اطلاق می‌شود. این فرآیند به معنای تحریک تخمک به صورت مصنوعی به منظور افزایش تعداد تخمک‌هایی که در یک دوره تناسلی تولید می‌شوند و در نتیجه افزایش فرصت برای تلقیح می‌باشد. در فرآیند تنجیح تخمک، فرد به مدت خاصی داروهای تنظیم تخمک (مانند هورمون‌های تحریک تخمک‌گذاری) مصرف می‌کند تا تخمک‌های بیشتری تولید شوند. این کار معمولاً  در روش‌های تلقیح مصنوعی مانند آی یو آی (IUI) یا تلقیح مصنوعی (IVF) استفاده می­شود. تنجیح تخمک به زنانی کمک می‌کند که ممکن است تعداد تخمک‌های طبیعی تولید شده در یک سیکل ماهیانشان کم باشد یا به دلایلی مشکل در تخمک‌گذاری داشته باشند. این فرآیند تحت نظر پزشکان و تیم درمانی صورت می‌گیرد و نیاز به نظارت دقیق آنها دارد تا مطمئن شوند که تخمک‌ها به درستی تنجیح شده و برای تلقیح آماده هستند. باید بدانید که مهم است که تجویز IUI توسط متخصص زنان زایمان و ناباروری انجام شود و مشکلات ناباروری و شرایط هر فرد به صورت دقیق ارزیابی شود تا روش مناسبی برای آن فرد تعیین شود.
خواندن  زگیل تناسلی چیست؟علائم، علت، تشخیص و درمان

 

میزان موثر بودن روش آی یو آی چقدر است؟

تا به حال دانستیم که IUI  چیست.  در ادامه در رابطه به عواملی که در میزان موفقیت آمیز بودن این روش تاثیر گذار است می­پردازیم. میزان موفقیت آمیز بودن روش آی یو آی (IUI) به عوامل متعددی بستگی دارد و متغیر است. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. دلایل ناباروری: علت ناباروری شما و همسرتان یکی از عوامل مهم در موفقیت IUI است. برخی مشکلات ناباروری بهترین نتایج را با IUI دارند، در حالی که برخی دیگر به روش‌های دیگر مانند تلقیح مصنوعی (IVF) نیاز دارند.
  2. سن: سن زوجین نیز در این روش تأثیرگذار است. احتمال موفقیت IUI در زنان جوان به طور کلی بیشتر است.
  3. کیفیت اسپرم: کیفیت اسپرم (حرکت و شکل آن) نیز نقش دارد. اگر اسپرم کیفیت خوبی داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتر است.
  4. تعداد تلاش‌ها: تعداد دفعاتی که IUI انجام می‌شود نیز می‌تواند احتمال موفقیت آن را تحت تأثیر قرار بدهد. چندین دوره IUI ممکن است لازم باشد تا این روش اثر گذار شود.
  5. داروهای تنظیم تخمک: در بسیاری از موارد، داروهای تنظیم تخمک به کار می‌رود تا تعداد تخمک‌های مناسب و زمانی مناسب برای IUI فراهم شود.
  6. تجربه پزشک و تیم درمانی: تجربه و مهارت پزشک و تیم درمانی در انجام IUI نقش مهمی ایفا می‌کند.
  7. سایر عوامل: عواملی نظیر سلامت عمومی زن و مرد، عوامل روانی، وضعیت سلامت تخمک و رحم، و عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند تأثیر داشته باشند. به طور کلی، میزان موفقیت IUI متفاوت است و باید توسط پزشک شما با توجه به شرایطتان برآورد شود. ممکن است برای برخی افراد با اولین بار IUI موفقیت آمیز باشد و برای برخی دیگر تکرار این روش لازم باشد تا بارداری اتفاق بیافتد.
خواندن  بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

تلقیح داخل رحمی یا IUI

معایب روش آی یو آی چیست؟

همان طور که اشاره شد، روش آی یو آی (IUI)  دارای مزایای مختلفی برای زوجین می­باشد با این حال باید بدانید که معایب و عوارضی را هم ممکن است در برخی شرایط ایجاد کند. برخی از معایب این روش عبارتند از:

    1. محدودیت‌های اثرگذاری موفق: IUI در مقایسه با روش‌های تلقیح مصنوعی (IVF) دارای میزان موفقیت کمتری است. احتمال موفقیت معمولاً وابسته به عوامل متعددی است و ممکن است برای برخی افراد نتیجه مثبت نداشته باشد.
    2. ریسک افزایش تعداد دوقلویی: یکی از معایب IUI افزایش ریسک بروز دوقلویی (توئین‌ها) و چندقلویی (ترئیپلت‌ها) است. مصرف داروهای تنظیم تخمک به منظور افزایش تعداد تخمک‌ها می‌تواند این ریسک را افزایش دهد.
    3. نیازمند بودن به داروهای تنظیم تخمک: برخی از زنان نیاز به مصرف داروهای تنظیم تخمک دارند تا تعداد تخمک‌های مناسب برای IUI را تولید کنند. این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

 

  1. زمان بر بودن: IUI نیاز به تعهد زمانی دارد. از زنان خواسته می‌شود تا به زمان­های دقیقی برای IUI حضور داشته باشند، و این مسئله می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند.
  2. نیاز به تکرار: برای برخی افراد، چندین دوره IUI ممکن است لازم باشد تا به موفقیت برسند، که هزینه‌های مالی و روانی آنها را افزایش می‌دهد. شما می­بایست پیش از تصمیم گیری مشاوره با متخصص زنان را در برنامه خود داشته باشید تا به بهترین نحو تصمیم گیری کنید. در این زمان می­توانید از پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه کمک بگیرید تا با صرف کمتر حداقل زمان و هزینه به نتیجه دلخواه خود برسید.
  3. عدم حتمیت: همچنان که معایبی دارد، IUI ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد و به علت عوامل متعددی که موفقیت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نتیجه نهایی قابل پیش‌بینی نیست. به طور کلی، IUI یک گزینه درمانی مورد استفاده برای برخی افراد است، اما باید با معایب و مزایای آن آشنا باشید و با پزشک خود مشوره کنید تا بهترین تصمیم را برای شما و شریکتان بگیرید.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا