خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان

خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (STD) است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. باتوجه به شیوع گسترده، زگیل تناسلی در سال‌های اخیر به یکی از بیماری‌های مهم تبدیل شده است. زگیل تناسلی هر دو جنس خانم‌ها و آقایان را درگیر می‌کند. یکی از سوالات مهم درباره این بیماری، خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان است. در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه همراه ما باشید تا با خطرات زگیل تناسلی و دیگر اطلاعات این بیماری آشنا شوید تا سلامت جنسی خود را تضمین کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

پیش از معرفی خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) به وجود آمده که با نام اختصاری HPV شناخته می‌شود. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست و در طی رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی، فرد سالم را درگیر می‌کند. از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم زگیل تناسلی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

شیوع بالای این ویروس تا آنجایی است که سالانه ۱۴ میلیون نفر در کشور آمریکا به ویروس HPV مبتلا می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) اعلام کرده است، افراد فعال جنسی که واکسینه نشده‌اند، در دوره‌ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌شوند و اغلب آن‌ها هرگز متوجه ابتلا به ویروس HPV نخواهند شد.

علائم زگیل‌های تناسلی چیست؟

زگیل‌ها به صورت دانه‌هایی زبر و به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما به نظر می‌رسند. زگیل‌های تناسلی معمولاً ظاهری شبیه گل کلم دارند، اما برخی از آن‌ها صاف هستند. زگیل‌های تناسلی معمولاً دردناک نیستند اما گاهی اوقات، باعث علائم زیر می‌شوند:

  • خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • ناراحتی و درد
  • خارش یا تحریک در ناحیه تناسلی

برخی زگیل‌ها خیلی کوچک هستند. با این حال، معمولاً می‌توانید آن‌ها را احساس کنید یا ببینید. گاهی اوقات زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند یا خیلی بزرگ می‌شوند و ظاهری مانند ساقه پیدا می‌کنند. بیشتر زگیل‌ها به صورت رشد دانه‌های کوچک و نرم شروع می‌شوند و ممکن است قابل مشاهده نباشند.

خطرات زگیل تناسلی

با وجود آنکه زگیل تناسلی با ابتلا به انواع سرطان در ارتباط نیست، اما این بیماری نیز خطرات و عوارضی را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از افراد در مورد این موضوع نگران هستند که عوارض زگیل تناسلی چیست. در ادامه این بخش شما را با خطرات زگیل تناسلی آشنا می‌کنیم.

خطرات hpv در دهان

ممکن است زگیل‌ها در دهان، زبان، لب‌ها یا گلو نیز به وجود آیند که عامل آن رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس است. بروز زگیل‌ها در حنجره و اطراف مجرای تنفسی، ممکن است موجب بروز بیماری پاپیلوماتوز تنفسی (respiratory papillomatosis) شود. این بیماری یکی از خطرات زگیل تناسلی در زنان و مردان است که موجب ابتلا به مشکلات تنفسی مختلف می‌شود. البته این بیماری و زگیل‌ها به ندرت توانایی درگیر کردن ریه‌ها را دارند.

مشکلات ادارای

وجود زگیل در نزدیکی مجرای خروج ادرار باعث می‌شود تا جریان طبیعی ادرار با مشکل مواجه شود. سوزش و خارش در هنگام ادرار کردن نیز از جمله دیگر خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان است. احتمال ابتلا به مشکلات ادراری زمانی افزایش می‌یابد که زگیل‌ها درمان نشده و در سطح پوست ماندگار شوند. این مورد به خصوص از عوارض زگیل تناسلی در مردان به شمار می‌رود.

خواندن  انواع زگیل تناسلی در مردان و زنان

خطرات زگیل تناسلی در زنان باردار

یکی از خطرات زگیل تناسلی در زنان مربوط به خانم‌های باردار است. وجود زگیل‌ها در خانم‌های باردار علاوه بر مشکلات ادراری، در هنگام زایمان طبیعی نیز آزاردهنده می‌شوند. زگیل از کشش بافت‌های واژن جلوگیری کرده و زایمان طبیعی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین کشش‌های پوستی موجب خونریزی زگیل‌ها در هنگام زایمان خواهد شد.

انتقال زگیل از مادر به نوزاد

معمولا انتقال زگیل تناسلی از مادران باردار به جنین شایع نبوده و از جمله موارد نادر تلقی می‌شود، با این وجود برخی نوزادان ممکن است با زگیل‌هایی در ناحیه گلو متولد شوند که موجب بروز مشکلات تنفسی در نوزاد خواهد شد. تولد جنین با چنین مشکلی از جمله خطرات زگیل تناسلی در زنان بوده و انجام جراحی برای برداشتن زگیل و آزاد کردن مسیر هوایی نوزاد، ضروری است.

 

انواع ویروس HPV

در هنگام مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان و زمانی که نام ویروس HPV به میان می‌آید، اغلب افراد درباره ابتلا به آن اظهار نگرانی می‌کنند. این ویروس همیشه خطرناک نیست و اکثر عفونت‌های HPV خود به خود و بدون ایجاد سرطان از بین می‌روند. در اغلب موارد سیستم ایمنی عفونت‌های HPV را کنترل کرده و در طی ۱ تا ۲ سال از بین می‌برد. به طور کلی ویروس HPV را می‌توان به دو نوع کم‌خطر و خطرناک تقسیم‌بندی کرد.

ویروس HPV کم خطر

زگیل تناسلی از جمله انواع کم خطر ویروس HPV بوده که عامل آن دو سویه ۶ و ۱۱ این ویروس است. این دو گونه ویروس HPV از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی هستند. زائده‌های پوستی ناشی از ابتلا به این ویروس، ناخوشایند بوده اما خطری ندارند. انواع کم خطر HPV به ندرت باعث سرطان می‌شوند و به همین دلیل کم خطر نامگذاری شده‌اند.

ویروس HPV خطرناک

دسته‌ای دیگر از ویروس HPV عامل ابتلا به ۶ نوع سرطان شامل سرطان مقعد، سرطان دهانه رحم، سرطان اوروفارنکس (در پشت گلو)، سرطان آلت تناسلی، سرطان واژن و سرطان فرج هستند. ۱۲ سویه HPV را با ابتلا به این سرطان‌ها مرتبط دانسته‌اند که شامل گونه‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸ و ۵۹ است. در میان این ویروس‌ها دو گونه HPV 16 و HPV 18 اصلی‌ترین عوامل ایجاد سرطان محسوب می‌شوند.

عدم درمان این گونه‌های پرخطر ویروس HPV و باقی ماندن علائم عفونت در بدن، سلول‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در طی ۱ تا ۲ سال موجب بروز سرطان می‌شود. البته ممکن است فاصله میان ابتلا به ویروس HPV پرخطر و بروز سرطان حتی یک دهه باشد. لازم به ذکر است که انواع ویروس پرخطر HPV، علائم زگیل تناسلی را به دنبال نخواهند داشت. سرطان دهانه رحم شایع‌ترین سرطان ناشی از ابتلا به ویروس HPV است.

خواندن  همه چیز درباره نارسایی تخمدان

خطرات زگیل تناسلی در زنان

 

علائم زگیل تناسلی

این بیماری به صورت زائده‌های پوستی بروز می‌کند که به صورت تکی یا خوشه‌ای هستند. زگیل‌ها در اندام‌های تناسلی خانم‌ها، مقعد، دهانه رحم، کیسه بیضه، آلت تناسلی، کشاله ران و یا دهان و گلو به وجود می‌آیند. معمولا زگیل‌ها علائم دیگری را به دنبال ندارند، اما ممکن است با خونریزی، سوزش و خارش به ویژه در هنگام ادرار کردن و اجابت مزاج همراه شوند.

درمان زگیل تناسلی

حال که با خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان آشنا شدید، به معرفی روش‌های درمان این بیماری می‌پردازیم. برای نابودی ویروس HPV و حذف آن از بدن، تاکنون روش درمانی معرفی نشده است و روش‌های درمان HPV برای نابودی زگیل‌ها از سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشک ابتدا مصرف داروهایی همچون ایمی‌کیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس و تری کلرواستیک اسید یا TCA را توصیه می‌کند.

در صورتی که زگیل‌ها درمان نشوند، پزشک روش‌های جراحی مانند انجماد، درمان لیزری، جراحی زگیل و کوتر الکتریکی را تجویز می‌کند. توجه داشته باشید که حتی بعد از درمان نیز ممکن است پس از طی یک دوره چند ماهه، زگیل‌ها مجددا در سطح پوست پدیدار شوند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

پیشگیری از زگیل تناسلی

برای کاهش احتمال ابتلا به خطرات زگیل تناسلی در زنان و مردان، باید روش‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری را بدانید. برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی باید از رفتارهای جنسی پرخطر دوری کرده و با افراد مختلف رابطه جنسی برقرار نکنید. روابط جنسی خود را محدود کرده و از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید. همچنین در حین رابطه جنسی استفاده از کاندوم و محافظ دهان، احتمال ابتلا به ویروس HPV را کاهش می‌دهد.

تزریق واکسن زگیل تناسلی دیگر راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. واکسن گارداسیل ۹ ، بدن را برابر دو گونه کم خطر ویروس یعنی HPV 6 و HPV 11 مقاوم می‌کند. همچنین این واکسن مانع از ابتلا به ۷ گونه خطرناک HPV یعنی سویه‌های 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 می‌شود. محققان تخمین زده‌اند که واکسن HPV از ۹۰ درصد سرطان‌های ناشی از عفونت ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری می‌کند. سن واکسیناسیون دختران و پسران ۱۱ تا ۱۲ سالگی است، اما می‌توان در ۹ سالگی هم واکسن گارداسیل را تزریق کرد.

زودترین زمان بروز زگیل تناسلی کی است؟

برخی افراد در عرض چند هفته بعد از تماس جنسی با کسی که ناقل ویروس HPV است، مبتلا به زگیل تناسلی می‌شوند. اما اغلب، ممکنه ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشه تا زگیل‌های تناسلی خود را نشان دهند. به همین دلیل، ممکنه سخت باشد تا دقیقاً زمان ابتلا به زگیل تناسلی برای شما مشخص شود. 

علاوه بر این، ممکن است شما مبتلا به این ویروس باشید اما نشانه‌هایی از زگیل تناسلی نداشته باشید. بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند داخل مقعد یا واژن خود زگیل تناسلی دارند و آن را از طریق رابطه جنسی به شریک جنسی خود انتقال می‌دهند و ناخواسته دیگران را هم آلوده می‌کنید.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک می‌تواند زگیل‌های تناسلی خارجی را با مشاهده آن‌ها تشخیص دهد و ممکن است یک بیوپسی جهت تأیید آن درخواست کند. اما تشخیص زگیل‌های داخلی سخت‌تر است. پزشکان از آزمایش‌های زیر برای تشخیص زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کنند:

  • معاینه لگنی: ممکن است در حین معاینه لگنی، آزمایش پاپ اسمیر را برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل‌های تناسلی انجام دهید. پزشک همچنین ممکن است از روش کولپوسکوپی برای وجود زگیل‌های تناسلی استفاده کند تا واژن و دهانه رحم شما را معاینه و بیوپسی کند.
  • معاینه مقعد: پزشک شما از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد شما و جستجوی زگیل‌ها استفاده می‌کند.
خواندن  آندومتریوز چیست؟ معرفی درمان های موثر اندومتریوز

اگر فکر می‌کنید که زگیل تناسلی دارید، به یک متخصص مراجعه کنید. عفونت‌های دیگر منتقل‌شونده از راه جنسی (و حتی چیزهایی مثل خال‌ها یا زایعات پوستی) شبیه زگیل‌های تناسلی هستند. تشخیص دقیق ضروری است تا درمان مناسب را هر چه سریع تر دریافت کنید.

 

 

زگیل تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟

پیش از معرفی خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) به وجود آمده که با نام اختصاری HPV شناخته می‌شود. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست و در طی رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی، فرد سالم را درگیر می‌کند. از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم زگیل تناسلی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

شیوع بالای این ویروس تا آنجایی است که سالانه ۱۴ میلیون نفر در کشور آمریکا به ویروس HPV مبتلا می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) اعلام کرده است، افراد فعال جنسی که واکسینه نشده‌اند، در دوره‌ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌شوند و اغلب آن‌ها هرگز متوجه ابتلا به ویروس HPV نخواهند شد.

 

 

خطرات زگیل تناسلی در مردان

 

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مطلب به معرفی خطرات hpv در مردان و زنان پرداختیم. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از رفتارهای پرخطر جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد خودداری کرده و به سلامت خود اهمیت دهید. برخی افراد در زمان ابتلا به این بیماری، از مراجعه حضوری به پزشک و مطرح کردن آن خجالت می‌کشند. ابتدا باید بدانید که زگیل تناسلی نیز یک بیماری است و نباید درباره آن ترس و واهمه یا خجالت داشته باشید. در ادامه باید در اسرع وقت برای معاینه به دکتر متخصص زنان مراحعه کنید.

دریافت مشاوره پزشکی برای درمان زگیل تناسلی

 

اگر احتمال می‌دهید به این بیماری مبتلا شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از روش‌های آسان برای مراجعه به پزشک و یا آشنایی با خطرات hpv، استفاده از مشاوره دکتر زنان به صورت آنلاین و تلفنی است. سایت تلفن خونه امکان دریافت مشاوره‌های پزشکی را با بهترین متخصصان فراهم کرده تا بدون نیاز به مراجعه حضوری، از راهنمایی‌های پزشک بهره‌مند شده و فرایند درمان بیماری را آغاز کنید. تندرست باشید.

در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا