درمان گیاهی کیست تخمدان

درمان گیاهی کیست تخمدان [داروهای گیاهی شفابخش برای درمان کیست تخمدان]

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است که روی یا درون یک یا هر دو تخمدان شما تشکیل می شود. تخمدان ها اندام های کوچکی در لگن هستند که سلول های تخمک را نگه می دارند و هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون را می سازند. کیست های تخمدان انواع مختلفی دارند که اکثر آنها بدون درد و بی ضرر (خوش خیم) هستند. معمولاً کیست تخمدان علائمی ایجاد نمی کند و احتمالاً متوجه آن نخواهید شد، مگر اینکه پزشک شما در طول معاینه معمولی لگن یا روش تصویربرداری آن را تشخیص دهد. به ندرت، کیست تخمدان می تواند عوارضی ایجاد کند. در ادامه همراه ما باشید تا علت کیست تخمدان و درمان گیاهی کیست تخمدان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مهم ترین دلیل کیست تخمدان چیست؟

هر کسی که تخمدان دارد ممکن است به کیست تخمدان مبتلا شود، اما شانس شما بر اساس موارد زیر افزایش می یابد:

  • سن: اگر یائسگی را طی نکرده باشید، کیست تخمدان شایع تر است.
  • وضعیت بارداری: احتمال تشکیل و باقی ماندن کیست در دوران بارداری بیشتر است.
  • سابقه کیست تخمدان: اگر قبلاً به کیست تخمدان مبتلا شده اید، احتمال ابتلا به کیست تخمدان بیشتر است.
  • شرایط پزشکی فعلی: در صورت داشتن شرایطی نظیر اندومتریوز، مشکلات هورمونی یا مصرف داروهایی برای کمک به تخمک گذاری و … احتمال ابتلا به کیست تخمدان بیشتر خواهد بود.

تخمک گذاری علت اصلی کیست تخمدان است و علل دیگر آن عبارتند از:

  • تولید مثل غیر طبیعی سلولی: تولید مثل سلول های غیر معمول می تواند باعث ایجاد کیست هایی مانند درموئید و سیستادنوما شود.
  • اندومتریوز: این کیست ها اغلب در مراحل پیشرفته اندومتریوز روی تخمدان ایجاد می شوند.
  • بیماری التهابی لگن (PID): عفونت‌های شدید لگن می‌ تواند به تخمدان‌ ها سرایت کند و باعث ایجاد کیست شود.

 

درمان گیاهی کیست تخمدان

اگر احساس گزگز در رحم یا تخمدان خود دارید، ممکن است کیست تخمدان داشته باشید. کیست های عملکردی می توانند هر ماه به عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی شما ایجاد شوند. این کیست ها نسبتاً شایع هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند. گفته می شود، ممکن است گهگاه باعث ناراحتی شوند و انواع دیگری از کیست ها وجود دارند که ممکن است ناشی از مسائل پزشکی جدی تر باشند. درمان های زیر که شامل درمان کیست تخمدان در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی می باشد، ممکن است به رفع علائم شما کمک کند. برخی روش ها حتی ممکن است اندازه کیست شما را کاهش دهند یا از عود آن جلوگیری نمایند. برخی از روش های خانگی و درمان گیاهی کیست تخمدان عبارتند از:

خواندن  آیا درمان واژینیسموس با آر اف موثر است؟+ راهکار قطعی درمان واژینیسموس

مسکن بدون نسخه (OTC): داروهای ضد درد که می توانید در داروخانه محلی خود پیدا کنید، ممکن است به طور موقت به درد ناشی از کیست تخمدان کمک کنند. شما می توانید بسیاری از آنها نظیر ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) و استامینوفن (Tylenol) و … را بدون نسخه خریداری کنید. می توانید این داروها را به محض احساس ناراحتی تا 2 یا 3 روز مصرف کنید، اما اگر با درد طولانی مدت سروکار دارید، لازم است برای تجویز داروهای قوی تر با متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

گرما: پد حرارتی و کیسه آب گرم گزینه دیگری است که می تواند به کاهش درد کیست و گرفتگی قاعدگی کمک کند. استفاده از یک کیسه آب گرم یا پد گرم کننده در قسمت پایین شکم ممکن است حتی به اندازه استفاده از داروهای OTC موثر باشد.

حمام نمک اپسوم: همین ایده در مورد حمام آب گرم نیز صدق می کند. گرما می تواند درد ناشی از کیست یا گرفتگی را کاهش دهد. افزودن نمک اپسوم (سولفات منیزیم) به حمام می تواند این تسکین را به سطح بهتری برساند. نمک اپسوم سالهاست که برای کاهش درد عضلات و سایر دردها استفاده می شود.

چای زنجیبل: چای زنجبیلی یکی دیگر از گزینه های گیاهی برای تسکین طبیعی درد و گرفتگی است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می باشد. زنجبیل همچنین رشد سلول های سرطانی تخمدان را متوقف کرده و محققان را به این نتیجه رساند که مصرف زنجبیل در رژیم غذایی ممکن است سرطان تخمدان را درمان و از آن پیشگیری کند.

خواندن  دلایل عقب افتادن پریود و قاعدگی

بادام: بادام دارای سطح بالایی از منیزیم است که ممکن است به رفع ناراحتی کمک کند. بادام خام حاوی حدود 270 میلی گرم منبع مطمئن منیزیم در هر 100 گرم است. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مکمل رژیم غذایی با منیزیم به درمان دردهای مزمن کمک می کند.

چای بابونه: بابونه گیاهی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و دارای خواص ضد التهابی برای کمک به گرفتگی عضلات است و ممکن است به کاهش اضطراب نیز کمک کند. نه تنها این، بلکه بابونه ممکن است به شما این امکان را بدهد که خواب و استراحت بهتری داشته باشید.

سرکه سیب: سرکه سیب به عنوان یکی از موثرترین درمان های خانگی برای کیست تخمدان شناخته شده است و به این دلیل است که سرکه سیب به کوچک شدن و به درمان کیست های تخمدان ناشی از کمبود پتاسیم کمک می کند. برای مصرف سرکه سیب برای درمان کیست می توانید به شرح زیر عمل کنید:

  • مخلوطی از یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب گرم درست کنید.
  • یک قاشق چای خوری ملاس سیاه را به این محلول اضافه کنید.
  • روزانه یک یا دو فنجان از این مخلوط را بنوشید و این کار را هر روز تکرار کنید تا علائم به طور کامل از بین بروند.

روغن کرچک: روغن کرچک به طور سنتی به عنوان یک درمان خانگی برای کیست تخمدان استفاده می شود و به بدن کمک می کند تا از شر بافت ها و سموم اضافی خلاص شود. علاوه بر این، روغن کرچک سیستم گردش خون و لنفاوی را تحریک کرده و به این ترتیب به کاهش و حل کردن کیست های تخمدان کمک می کند.

چغندر:چغندر حاوی یک ترکیب آلی به نام بتاسیانین است که به کبد در سم زدایی کمک می کند. همچنین چغندر به دلیل خاصیت قلیایی خود در متعادل کردن اسیدیته بدن نیز موثر است که این اثر به نوبه خود از شدت علائم کیست تخمدان می کاهد.
دانه کتان: بذر کتان یکی دیگر از داروهای خانگی قوی برای کیست تخمدان است. این دانه به تعادل نسبت استروژن به پروژسترون در بدن کمک می کند که این امر در کوچک شدن کیست نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

خواندن  علائم یائسگی چیست؟

آیا درمان کیست تخمدان با داروهای گیاهی تأثیرگذار است؟

سیکل همگام سازی رژیم غذایی و داروهای گیاهی، بهترین راه برای مدیریت کیست تخمدان است. خوردن غذاهای مناسب برای فاز مناسب چرخه هورمونی، هورمون های شما را کنترل می کند و از استروژن اضافی یا پروژسترون پایین جلوگیری می کند. همچنین غذاها و داروهای گیاهی خاصی وجود دارد که می توانید آنها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا این پروتکل برای کوچک کردن، مدیریت و جلوگیری از کیست تخمدان در دراز مدت موثرتر باشد. همواره برای درمان کیست تخمدان با علائم کم و سطحی، می توان از داروهای گیاهی استفاده نمود. دفع کیست تخمدان بارداری گیاهی و داروهای گیاهی کیست اغلب سابقه موفق در این زمینه داشته اند و امروزه در میان بانوانی که مبتلا به این بیماری هستند، پرطرفدار واقع شده اند.

سخن پایانی

معمولاً خانم ها تمایل بسیاری به درمان تخمدان پلی کیستیک بدون جراحی دارند، بنابراین خوب است بدانید که داروهای گیاهی بسیاری وجود دارد که می توانید برای درمان کیست تخمدان از آنها استفاده کنید. همانطور که گفتیم در بیشتر بیماران کیست تخمدان با علائم و نارارحتی همراه نخواهد بود یا بیمار علائم بسیار کمی را مشاهده می کند. در این شرایط بهترین روش درمان، استفاده از روش های خانگی و گیاهی برای درمان کیست تخمدان می باشد. اگر علائم شما تشدید یافت و ناراحتی و درد زیادی را تجربه کردید، توصیه می شود برای تشخیص و درمان با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. سایت تلفن خونه این امکان را برای بانوان فراهم آورده که بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن با بهترین متخصصان این حوزه ارتباط برقرار نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا