علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

بیماری‌های مقاربتی (STI) دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که شیوه انتقال آن‌ها، برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده است. بیماری زگیل تناسلی یکی از این بیماری‌های شایع بوده که در سال‌های اخیر نیز آمار ابتلا به آن افزایش یافته است. این بیماری با نام اختصاری HPV شناخته می‌شود و راه هاي انتقال hpv تماس پوستی است.

زگیل تناسلی به شدت مسری است و به همین دلیل، آشنایی با علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که علائم hpv در زنان چیست و انواع زگیل تناسلی مردانه چه نشانه‌هایی دارد؟

زگیل تناسلی چیست؟

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم که علائم بیماری hpv چیست؛ ابتدا باید بدانیم که اچ پی وی چیست؟ زگیل تناسلی (condyloma acuminatum) زائده‌های پوستی است که در اندام تناسلی خانم‌ها و آقایان به وجود می‌آید و عامل ابتلا به آن ویروس HPV است. این ویروس سیتوپلاسم و هسته سلول‌های سنگفرشی سطح پوست را درگیر کرده و مورفولوژیکی و ساختار آن‌ها را تغییر می‌دهد.

این بیماری در پی رابطه جنسی و از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود و فرد به علائم بیماری hpv مبتلا خواهد شد. کسانی که از نظر جنسی فعال بوده و با افراد مختلف رابطه جنسی برقرار می‌کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند. بر اساس اطلاعات منابع علمی، از هر ۳ نفر که با فرد آلوده، رابطه جنسی برقرار کرده و در معرض ویروس قرار می‌گیرند، ۲ نفر از آن‌ها به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی (human papillomavirus) است و به دلیل نام این ویروس با اسم بیماری HPV شناخته می‌شود. ویروس HPV گونه‌های بسیاری دارد که فقط تعداد کمی از آن‌ها، باعث ابتلا به علائم زگیل تناسلی زنان و مردان می‌شوند.

ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱ علت زگیل تناسلی در زنان و مردان است که از سویه‌های بی خطر این ویروس محسوب می‌شوند. البته برخی از گونه‌های ویروس HPV از نمونه‌های خطرناک بوده و با ابتلا به انواع سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد در ارتباط هستند.
لازم به ذکر است که عامل بیماری زگیلی تناسلی با ابتلا به سرطان ارتباط ندارد و تنها منجر به بروز علائم زگیل تناسلی زنان و مردان خواهد شد، پس به همین علت به عنوان بیماری کم خطر شناخته می‌شود. علت زگیل تناسلی در مردان و زنان یعنی ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱، از شایع‌ترین سویه‌های این ویروس هستند.

خواندن  عوارض سقط جنین چیست؟

 

علائم زگیل تناسلی

یکی از سوالات مهم درباره زگیل تناسلی، علائم اچ پی وی است. ابتدا باید بدانید که پس از رابطه جنسی با فرد آلوده به اچ پی وی، ممکن است علائم زگیل تناسلی زنان و مردان در فاصله چند هفته تا چند ماه بعد بروز کنند. اولین و مهم‌ترین نشانه این بیماری، توده‌های خشن و کوچک روی پوست است که محل آن‌ها ممکن است در اطراف اندام تناسلی، مقعد و یا فاصله بین اندام تناسلی و مقعد باشد. از جمله ویژگی‌های این زائده‌های پوستی به عنوان علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• انواع زگیل تناسلی زنان و مردان به تنهایی یا در گروه‌های چندتایی ایجاد می‌شود.

• شکل گروه زگیل‌ها شبیه به گل کلم است.

• با لمس کردن احساس بافت نرم یا سفت خواهید داشت.

• به رنگ‌های سفید، قرمز، همرنگ پوست و یا تیره‌تر از پوست اطراف خود هستند.

علائم همراه با زگیل‌های تناسلی

علائم همراه با زگیل‌های تناسلی

اما دیگر علائم اچ پی وی چیست؟ گاهی اوقات زگیل‌ها چندان با چشم قابل دیدن نیستند و آن حالت بزرگ و برجسته مورد انتظار شما را نخواهند داشت، در واقع شکل زگیل تناسلی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. زگیل‌ها معمولا دردناک نیستند، اما گاهی اوقات این زائده‌های پوستی با دیگر علائم بیماری hpv همراه خواهند بود:

• احساس درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی

• سوزش و خارش زگیل‌ها به ویژه در هنگام ادرار یا اجابت مزاج

• دیدن خون در ادرار یا سخت شدن ادرار به دلیل وجود زگیل‌ها

• جلوگیری از کشیدگی پوست در هنگام زایمان طبیعی

• خون‌ریزی زگیل‌ها پس از کشیدگی پوست

 

با مشاهده کدام علائم زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که می‌دانیم، زگیل تناسلی چیست باید از زمان مراجعه به پزشک هم آگاه شویم. با مشاهده علائم ویروس hpv باید به پزشک مراجعه کرد تا احتمال وجود بیماری مشخص شود. اگر موارد زیر درباره شما صدق می‌کند، به پزشک مراجعه کنید:

خواندن  علائم سقط جنین چیست؟

• زائده‌های پوستی بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی مردانه یا مقعد وجود دارد.

• اگر اخیرا رابطه جنسی دهانی داشته و زائده‌هایی در دهان، زبان، گلو یا حتی لب مشاهده می‌کنید.

• جریان طبیعی ادرار تغییر می‌کند، مانند منحرف شدن به پهلو، که این حالت از بین نمی‌رود.

• در صورتی که خارش و خونریزی در ناحیه تناسلی و مقعد احساس می‌کنید.

• اگر روابط جنسی غیرایمن و مشکوک داشته‌اید و یا شریک جنسی شما به زگیل تناسلی مبتلا است.

علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم hpv در زنان چیست؟ ابتدا باید بدانید که تفاوت علائم اچ پی وی در زنان و مردان را محل زگیل‌ها مشخص می‌کند. با توجه به تفاوت ساختاری اندام تناسلی خانم‌ها و آقایان، محل شکل‌گیری تیپ های زگیل تناسلی نیز متفاوت است. محل علائم زگیل تناسلی در زنان شامل موارد زیر است:

• داخل یا خارج واژن

• روی دهانه رحم

• زگیل مقعد در داخل یا خارج

• محل خروج ادرار

• روی لب‌ها، زبان، دهان و گلو

علائم زگیل تناسلی در دهان در طی رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس اتفاق می‌افتد و برای اغلب افراد ناخوشایندتر از وجود زگیل در ناحیه تناسلی است.

علائم hpv در مردان

همانطور که گفتیم علائم اچ پی وی در مردان نیز مربوط به محل شکل‌گیری زگیل‌ها است. علائم hpv در مردان و محل ایجاد زائده‌های پوستی شامل موارد زیر است:

• آلت تناسلی

• کیسه بیضه

• داخل یا اطراف مقعد

• کشاله ران

• زگیل دهان، روی لب‌ها، زبان و گلو

برای آقایان نیز علائم hpv دهانی پس از رابطه جنسی دهانی به فرد سالم منتقل می‌شود و ویروس hpv بافت‌های دهانی را درگیر خواهد کرد.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

درمان زگیل تناسلی

پس از آشنایی با علائم اچ پی وی در زنان، به معرفی روش‌های درمان زگیل تناسلی می‌پردازیم. پس از انجام آزمایش hpv و مشخص شدن ابتلا به بیماری، اولین سوال این است که آیا زگیل تناسلی را می‌توان درمان کرد؟ پاسخ این سوال را نمی‌توان با کلمات بله و خیر داد، چراکه خود ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV قابل درمان نیست و روش‌های درمانی این بیماری بر حذف زگیل‌ها از سطح پوست تمرکز دارند.

خواندن  همه چیز درباره بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس

• داروهای موضعی: مصرف داورهایی همچون ایمی‌کیمود تری کلرواستیک اسید (TCA) برای درمان hpv

• جراحی زگیل: استفاده از ابزارهایی مانند حلقه سیمی و بار الکتریکی برای برش دادن زگیل‌ها

• کوتر الکتریکی (electrocautery): سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی

• انجماد (cryotherapy): استفاده از نیتروژن مایع در فرایند فریز کردن زگیل‌ها

• درمان لیزری (laser treatment): نابودی زگیل‌های سرسخت با پرتو شدید نوری

پیشگیری از زگیل تناسلی

حال که این بیماری و علائم اچ پی وی در زنان و مردان را می‌دانید، زمان آشنایی با مراقبت و پیشگیری است. با توجه به اینکه برای از بین ویروس HPV تاکنون روشی معرفی نشده است، بهترین راه برای مقابله با این بیماری، توجه به روش‌های پیشگیری از ابتلا شامل کنترل روابط جنسی و تزریق واکسن hpv است.

• کنترل روابط جنسی: از برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد خودداری کرده و روابط جنسی خود را به یک پارنتر محدود کنید. همچنین از تعهد و سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید.

• تزریق واکسن: تاکنون واکسن گارداسیل (Gardasil) و واکسن سرواریکس (Cervarix) تاییده‌های لازم را کسب کرده و برای پیشگیری از زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که واکسن گارداسیل دارای دو نمونه ۴ و ۹ است که برای خانم‌ها و آقایان تزریق می‌شوند. اما واکسن سرواریکس تنها برای خانم‌ها قابل تزریق است. همچنین واکسن پاپیلوگارد نمونه ایرانی سرواریکس بوده و تاییده علمی دارد.

مشاوره با پزشک درباره زگیل تناسلی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که علائم hpv در زنان چیست و نشانه‌های آن در مردان چگونه است. اگر چه ابتلا به انواع زگیل تناسلی معمولا با درد و ناراحتی همراه نیست، اما زائده‌های پوستی آن ناخوشایند بوده و بیمار نمی‌تواند با افراد سالم رابطه جنسی برقرار کند.

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید و یا مشکوک به علائم زگیل تناسلی پرخطر هستید، می‌توانید از راهنمایی‌های یک پزشک استفاده کنید. مشاوره با پزشک زنان در سایت تلفن خونه یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط با پزشک درباره بیماری‌های مختلف همچون علائم ویروس hpv و عوارض واکسن گارداسیل است. در تلفن خونه می‌توانید با روش تماس تلفنی یا پیام متنی از مشاوره پزشکی استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا