علت زگیل تناسلی در زنان و مردان

علت زگیل تناسلی در زنان و مردان

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر آمار ابتلا به زگیل تناسلی افزایش یافته و به یکی از موضوعات مورد بحث پزشکی تبدیل شده است. این بیماری شیوع زیادی داشته و هر دو جنس خانم‌ها و آقایان را درگیر می‌کند. انواع زگیل تناسلی زنان و مردان در پی رابطه جنسی منتقل می‌شود.

یکی از سوالات مهم درباره این بیماری، علت زگیل تناسلی در زنان و مردان است. در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه با ما همراه شوید تا به معرفی علت زگیل تناسلی بپردازیم. اگر درباره این بیماری به راهنمایی پزشک نیاز دارید، مشاوره با دکتر متخصص زنان سریع‌ترین راه ارتباط به پزشک است.

زگیل تناسلی چیست؟

قبل از هر چیز ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که زگیل تناسلی چیست و سپس به سراغ معرفی علت زگیل تناسلی در زنان و مردان برویم. زگیل تناسلی (condyloma acuminatum) یکی از عفونت‌های مقاربتی (STI) است که از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود.

زگیل تناسلی با شیوه پوست به پوست و در طی رابطه جنسی به فرد سالم منتقل می‌شود. بیماری hpv به صورت توده‌ها و زائده‌های پوستی در نواحی تناسلی بدن بروز می‌کند. زگیل‌ها ممکن است به صورت به صورت تکی یا خوشه‌ای در سطح پوست ایجاد شوند و رنگ آن‌ها شبیه پوست یا کمی تیره‌تر باشد.

 

علت زگیل تناسلی چیست؟

اما علت اصلی زگیل تناسلی چیست؟ ابتدا باید گفته که علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان و مردان یکسان است. این بیماری در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (human papillomavirus) به وجود می‌آید. بیش از ۴۰ گونه ویروس HPV شناخته شده است اما تمامی آن‌ها عامل و علت به وجود آمدن زگیل تناسلی نیستند. انواع زگیل تناسلی مردانه و زنانه به صورت خاص در اثر گونه نوع ۶ و ۱۱ ویروس HPV به وجود می‌آید که از گونه‌های کم خطر ویروس است.

راه هاي انتقال hpv رابطه جنسی است، اما چه نوعی؟ عامل این بیماری در پی انواع مختلف رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شود و ممکن است تمام افراد با هر سن، جنس و شرایط بدنی را درگیر کند.

خواندن  بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

انواع ویروس HPV

انواع ویروس HPV

همانطور که گفتیم علت زگیل تناسلی زنان و مردان ویروس HPV است. علاوه بر عامل و علت زگیل تناسلی، این ویروس گونه‌های خطرناک‌تری نیز دارد. انواع زگیل تناسلی را می‌توان در دو دسته گونه‌های کم خطر و خطرناک تقسیم‌بندی کرد.

 

۱. ویروس HPV کم خطر

این نوع ویروس به عنوان علت ایجاد زگیل تناسلی شناخته می‌شود که ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱ است. این ویروس شیوع زیادی داشته و بر اساس منابع علمی، از هر ۳ نفر فرد سالم که با بیمار مبتلا به ویروس، رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ۲ نفر از آن‌ها به ویروس مبتلا خواهند شد. این آمار، شیوع زیاد و مسری بودن عامل و علت زگیل تناسلی را به خوبی نشان می‌دهد.

۲. ویروس HPV پر خطر

همانطور که گفتیم علت ایجاد زگیل تناسلی ویروس خطرناکی نیست، اما برخی از انواع ویروس hpv از جمله گونه‌های خطرناک شناخته می‌شوند. این ویروس‌ها با انواع سرطان دهانه رحم و مقعد در ارتباط هستند و ابتلا به آن‌ها سلامت بیمار را تهدید می‌کند. شیوع این ویروس‌ها کمتر از نوع ۶ و ۱۱ بوده اما خطرناک‌تر هستند.

علائم ویروس HPV چه زمانی بروز می‌کند؟

ابتدا باید بدانید که این ویروس همیشه موجب بروز تیپ‌های زگیل تناسلی نمی‌شود. سیستم ایمنی برخی افراد در مقابل این ویروس به خوبی عمل کرده و آن را از بین می‌برد.
در کسانی که علت ابتلا به زگیل تناسلی یعنی ویروس HPV منجر به بیماری می‌شود، علائم بیماری بلافاصله بروز نمی‌کند. در واقع میان زمان ورود ویروس به بدن و مشخص شدن علائم یعنی زگیل مقعد و اندام تناسلی، یک فاصله زمانی وجود دارد. این فاصله زمانی از چند هفته تا چند ماه متغیر است، اما در طول این مدت، فرد ناقل ویروس بوده و می‌تواند آن را به دیگران انتقال دهد.

ویروس HPV کدام بخش‌های بدن را درگیر می‌کند؟

شکل زگیل تناسلی با زگیل‌هایی که در دیگر نقاط بدن مانند دست‌ها به وجود می‌آیند متفاوت است؛ در واقع علت به وجود امدن زگیل تناسلی با دیگر انواع زگیل یکسان نخواهد بود. این ویروس مانند دیگر ویروس‌ها یک سلول زنده محسوب نمی‌شود. ویروس HPV هسته و سیتوپلاسم سلول‌های سنگفرشی سطحی پوست را درگیر می‌کند و تغییرات ساختاری و مورفولوژیکی این سلول‌ها را به دنبال دارد. مکان بروز زگیل‌ها، در اطراف اندام تناسلی خانم‌ها و آقایان است.

خواندن  رحم چیست؟ آناتومی و بیماری­‌های رایج رحمی

زگیل‌ها در اندام تناسلی در پی رابطه جنسی واژینال و یا مقعدی به وجود می‌آیند. یکی از دیگر مناطقی که زگیل‌ها بروز می‌کنند زگیل دهان، لب‌ها، زبان و گلو است که علت ایجاد آن رابطه جنسی دهانی است.

 

علائم زگیل تناسلی

پس از آشنایی با علت به وجود امدن زگیل تناسلی در مرحله بعد باید علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان را بشناسید. اصلی‌ترین علامت بیماری، زائده‌های پوستی است که به عنوان زگیل تناسلی شناخته می‌شوند. محل به وجود آمدن این زائده‌ها اندام تناسلی و دهان است اما مکان دقیق آن‌ها در خانم‌ها و آقایان متفاوت خواهد بود.

محل زگیل‌ها و علائم HPV در مردان آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران، مقعد و یا دهان را درگیر می‌کند. محل زگیل‌ها در خانم‌ها متفاوت بوده و در واژن، مقعد، دهانه رحم، محل خروج ادرار و یا دهان است. البته شکل زگیل‌ها و ظاهر آن‌ها به جنسیت ارتباطی ندارد.
از دیگر علائم زگیل تناسلی می‌توان به خارش، سوزش و خونریزی زگیل‌ها اشاره کرد. البته در برخی خانم‌ها زگیل تناسلی با ترشحات متفاوت واژن نیز همراه است. بیشترین مشکل وجود زگیل‌ها و خارش و سوزش ناشی از آن، در هنگام خروج ادرار و اجابت مزاج احساس می‌شود.

روش های درمان زگیل تناسلی

روش های درمان زگیل تناسلی

پس از پاسخ به این سوال که علت بوجود آمدن زگیل تناسلی چیست؟ روش‌های درمان این بیماری مهم‌ترین موضوع است. متاسفانه روشی برای نابودی ویروس HPV وجود ندارد و روش‌های درمان این بیماری بر حذف ویروس‌ها از سطح پوست تمرکز دارند. پس از مشخص شدن بیماری از طریق آزمایش hpv، زگیل تناسلی را می‌توان با مصرف داروهای موضعی و یا روش‌های فیزیکی دیگر از بین برد. البته ممکن است پس از درمان، زگیل‌ها مجددا بروز کنند، چراکه ویروس همچنان در بدن وجود دارد.

• دارودرمانی: درمان hpv با مصرف داروهایی مانند ایمی‌کیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس

خواندن  عمل کورتاژ چیست؟

• انجماد: فریز کردن زگیل‌ها با کمک نیتروژن مایع

• کوتر الکتریکی: استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل‌ها

• جراحی زگیل: برش زدن زگیل‌ها با ابزارهایی مانند حلقه سیمی و بار الکتریکی

• درمان لیزری: حذف زگیل‌های سرسخت با پرتو شدید نوری

 

چگونه از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

برای آن که در برابر ویروس HPV مقاومت کنید، بهترین راه توجه به روابط جنسی و پس از آن واکسن hpv است. در اولین گام، از برقراری روابط جنسی متعدد با افراد مختلف جلوگیری کرده و سلامت خود را فدای لذت رابطه جنسی نکنید. پیش از رابطه جنسی از سلامت پارنتر خود اطمینان حاصل کنید تا به عامل و علت ابتلا به زگیل تناسلی دچار نشوید. همچنین در طول رابطه جنسی از وسایل حفاظتی مانند کاندوم و محافظ زبان استفاده کنید.
تزریق واکسن یکی از دیگر نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به علت زگیل تناسلی در زنان و مردان، یعنی ویروس HPV است. واکسن گارداسیل (Gardasil) و واکسن سرواریکس (Cervarix) تنها نمونه‌های موردتایید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV هستند.
گارداسیل دارای دو نوع مختلف است که با نام گارداسیل ۴ و ۹ شناخته می‌شوند. این واکسن برای آقایان و خانم‌ها قابل تزریق است. اما واکسن سرواریکس تنها برای خانم‌ها بوده و واکسن پاپیلوگارد معادل ایرانی سرواریکس محسوب می‌شود.

دریافت مشاوره درباره زگیل تناسلی

در این مطلب درباره علت و درمان زگیل تناسلی صحبت کردیم و شما با علت زگیل تناسلی در زنان و مردان آشنا شدید. بانظر به شیوع این بیماری، توجه به مراقبت‌ها و توصیه‌ها درباره سلامت روابط جنسی اهمیت زیادی دارد. اگر در معرض این ویروس بوده‌اید و یا زائده‌های پوستی را مشاهده می‌کنید که درباره آن‌ها مطمئن نیستید، دریافت مشاوره پزشکی راهنمای شما خواهد بود.

برای دریافت مشاوره آنلاین یا تلفنی درباره زگیل تناسلی و عوارض واکسن گارداسیل از پزشکان متخصص می‌توانید به سایت تلفن خونه مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید به آسانی با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کرده و برای حل مشکلات پزشکی خود اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا