علت ورم معده

علت ورم معده چیست؛ بررسی مهم ترین علل ورم معده

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

فهرست مطالب

بیشتر افراد در برخی مواقع به دلایل مختلف دچار ورم معده می شوند و در این وضعیت احساس می شود که معده منبسط و کشیده شده است که این اتفاق می تواند ناراحت کننده باشد. خوردن بیش از حد یا مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد گاز می شود، می تواند باعث تورم موقت در معده شود. با این حال، اگر به طور مکرر دچار ورم معده شوید، ممکن است نشان دهنده یک مشکل رژیم غذایی یا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد. ورم معده زمانی اتفاق می افتد که ناحیه معده شما بزرگتر از حد طبیعی باشد. گاهی اوقات به این حالت شکم متورم یا معده متورم می‌گویند. معده متورم اغلب ناراحت کننده یا حتی دردناک است و علل بالقوه دارد و یک اتفاق رایج است. در ادامه با ما همراه باشید تا علت ورم معده و راه های درمان آن را بررسی نماییم.

ورم معده چیست؟

علت ورم معده در اثر التهاب پوشش محافظ معده است که وضعیت حاد آن شامل التهاب ناگهانی و شدید است و در صورت درمان نشدن می تواند سال ها ادامه یابد. تورم معده فرسایشی، نوع نادری از این بیماری است و معمولاً التهاب زیادی ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به خونریزی و زخم در پوشش معده شود. پوشش معده قوی است و در بیشتر موارد اسید به آن آسیب نمی رساند، اما عواملی مانند نوشیدن زیاد الکل، خوردن غذاهای تند، سیگار کشیدن و … ممکن است باعث ایجاد التهاب و تورم معده شوند. علائم ورم معده را در ادامه بررسی می کنیم. برای اطلاع بیشتر در این مورد می‌توانید در مقاله علت درد معده چیست؟ [بررسی 6 علت اصلی درد معده]را مطالعه کنید.

علائم ورم معده

علائم ورم معده در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. شایع ترین علائم تورم معده عبارتند از:

  • ناراحتی یا درد معده
  • آروغ زدن و سکسکه
  • خونریزی معده
  • تهوع و استفراغ
  • احساس پری یا سوزش در معده
  • از دست دادن اشتها
  • وجود خون در استفراغ یا مدفوع

علائم ورم معده عصبی

داشتن معده عصبی یک اتفاق رایج در برخی افراد است و می تواند با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی، سلامت گوارش یا روده یا حتی ترکیبی از هر دو مرتبط باشد. برخی از علائم رایج معده عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دلشوره داشتن
  • احساس سفتی، چروکیدگی، گرفتگی و گره در معده
  • احساس استرس یا اضطراب
  • لرزش و انقباض عضلات
  • نفخ مکرر
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا بی حالی
  • سوء هاضمه یا سیری سریع هنگام غذا خوردن
  • افزایش ادرار و حرکات روده
خواندن  علت درد معده چیست؟ [بررسی 6 علت اصلی درد معده]

علت ورم معده چیست؟

معده شما ممکن است به دلایل مختلف متورم شود که این موارد از خوردن زیاد تا بارداری متغیر است و فقط متخصص گوارش و کبد می تواند علت دقیق ورم معده شما را تعیین کند. یکی از دلایل رایج تورم معده، گاز است. بلعیدن هوا به عنوان بخشی از یک عادت عصبی یا خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا می تواند منجر به تولید گاز شود و اگر این گاز را آزاد نکنید، می تواند منجر به ورم معده شود. برخی دیگر از علل ورم معده عبارتند از:

سندرم روده تحریک‌ پذیر: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اختلالی است که در کنار سایر علائم باعث گرفتگی و درد در معده می شود. IBS همچنین می تواند باعث نفخ و گاز شود که می تواند منجر به گشاد شدن معده شما گردد.

عدم تحمل لاکتوز: عدم تحمل لاکتوز وضعیتی است که بدن شما قادر به هضم لاکتوز، قند موجود در محصولات لبنی نباشد. علائم عدم تحمل لاکتوز شامل نفخ شکم و گاز است که این علائم می تواند باعث ورم معده شما شود. اگر در عرض دو ساعت پس از مصرف لبنیات، شکم متورم را تجربه کردید، ممکن است به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید. عدم تحمل لاکتوز در افراد آفریقایی، آسیایی، اسپانیایی تبار و سرخپوستان آمریکایی بیشتر شایع است.

آسیت شکم: آسیت وضعیتی است که در آن مایع در داخل شکم و معده شما جمع شود که این تجمع معمولاً به دلیل مشکلات کبدی مانند سیروز است و سیروز زمانی رخ می دهد که کبد شما به شدت زخمی شود. هنگامی که آسیت برای اولین بار ایجاد می شود، احتمالاً هیچ علامتی را متوجه نخواهید شد. با انباشته شدن مایعات در طول زمان، متوجه می‌ شوید که معده شما بیشتر و بیشتر متورم می‌ شود.

علت ورم معده بعد از غذا

شایع ترین علت ورم معده و نفخ، گاز اضافی است. اگر بعد از خوردن غذا دچار تورم معده می شوید، ممکن است ناشی از یک مشکل گوارشی باشد. همچنین ممکن است به دلیل خوردن بیش از حد و سریع غذا، عدم تحمل غذایی یا شرایط دیگری باشد که باعث تجمع گاز و محتویات گوارشی می شود. نفخ و تورم معده بعد از غذا معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و فرد اغلب با رعایت برخی از روش‌ های ساده مانند نخوردن زیاد فیبر، پرهیز از نوشیدنی‌ های گازدار و آهسته‌ تر خوردن و نوشیدن، می تواند از آن جلوگیری کند.

خواندن  شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش در کودکان و بزرگسالان

درمان ورم معده

بسیاری از علل تورم معده به خصوص اگر فقط کمی نفخ باشد، می توانند به طور موثر در خانه کنترل شوند. به عنوان مثال، بسیاری از داروهای بدون نسخه و طبیعی برای یبوست و سوزش سر دل وجود دارد. اگر علائم گوارشی را تجربه می کنید که ممکن است مربوط به غذا باشد، سعی کنید از غذاهای آزاردهنده اجتناب کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. با این حال، برخی از علل تورم معده باید توسط پزشک بررسی شود. تصویربرداری، تجویز دارو و جراحی همه درمان‌ هایی هستند که پزشک ممکن است بسته به علائم خاص شما و علت تعیین‌ شده توصیه کند.

برخی از درمان های پزشکی ورم معده عبارتند از:

  • تصویربرداری: اگر پزشک شما مشکوک به انسداد روده، وجود مایع در شکم یا سایر علل احتمالی ساختاری تورم معده باشد، ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی‌ تی اسکن را تجویز کند.
  • آندوسکوپی (ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی یا EGD) یا کولونوسکوپی: اگر پزشک مشکوک باشد که ورم معده با یک بیماری مرتبط است، ممکن است نوعی تصویربرداری را توصیه کند که نیاز به استفاده از یک اسکوپ برای مشاهده داخل دستگاه گوارش، از طریق دهان یا از طریق رکتوم داشته باشد.
  • داروها: پزشک شما می تواند داروهای مختلفی را برای درمان سوزش سر دل، رشد بیش از حد باکتری ها، سندرم روده تحریک پذیر، یبوست یا عفونت هایی که ممکن است باعث ورم معده شما شوند، تجویز کند.
  • جراحی: بعید است، با این حال، اگر انسداد روده باعث تورم معده شود، پزشک ممکن است جراحی را برای درمان این مشکل توصیه کند. در این مورد، پزشک شما در مورد خطرات و مزایای جراحی به عنوان یک درمان برای این بیماری صحبت می کند.

برخی از درمان های خانگی ورم معده عبارتند از:

  • تغییر سبک زندگی: اگر فکر می کنید یبوست، روده تحریک پذیر یا سوزش سر دل شما به دلیل نوع خاصی از غذا است، سعی کنید از خوردن غذا برای کمک به کاهش علائم اجتناب کنید.
  • درمان‌های طبیعی یبوست: درمان‌های طبیعی محبوب بسیاری برای یبوست وجود دارد، از جمله مصرف مکمل‌ های منیزیم، افزایش مصرف فیبر یا افزایش مصرف غذاها یا مکمل‌های پروبیوتیک.
  • داروهای بدون نسخه: بسیاری از داروهای بدون نسخه وجود دارند که می توانند یبوست و تورم معده را درمان کنند.
  • تنقیه : برای رفع یبوست، یک تنقیه در رکتوم گذاشته می شود. بسیاری از آنها بدون نسخه در دسترس هستند.
خواندن  فواید و میزان مصرف روزانه پروتئین تخم مرغ

چگونه می‌توان ورم معده را از بین برد؟

بهترین راه برای رفع گاستریت یا همان ورم معده این است که هر چیزی که آن را ایجاد کرده است از بین ببرید. ممکن است نیاز باشد که مصرف دخانیات کنسل کنید یا مقدار مصرف الکل یا داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه را کاهش دهید. یا ممکن است نیاز باشد که برای وجود یک عفونت یا شرایط دیگری که علائم شما را ایجاد می‌کند یا بدتر می‌کند، درمان شوید.

غذاهای مناسب برای ورم معده چیست؟

در واقع، یک رژیم غذایی به خصوص برای ورم معده وجود ندارد زیرا متخصصان فکر نمی‌کنند که رژیم غذایی نقشی زیادی در ایجاد ورم معده بازی می‌کند. اما مصرف زیاد الکل باعث ایجاد ورم معده می‌شود و عدم مصرف آن می‌تواند شرایط را بهبود بخشد، علاوه بر این ممکن است مصرف یک غذایی که به آن حساسیت نشان دهید، باعث بدتر شدن ورم معده شود.

چه زمانی برای ورم معده به پزشک مراجعه کنیم؟

تقریباً همه افراد در یک زمانی سوزش معده و تحریک معده داشته‌اند. معمولاً، سوزش معده طولانی نمی‌شود و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اگر علائم معده درد را برای یک هفته یا بیشتر داشته‌اید، باید با دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید. در صورت داشتن درد شدید یا اگر استفراغی داشته باشید که نمی‌توانید غذا را در معده خود نگه دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر احساس سرگیجه  دارید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. در صورتی که تحریک معده پس از مصرف داروها، به ویژه آسپرین یا دیگر ضد دردها اتفاق بیفتد، فورا به پزشک اطلاع دهید. اگر خون استفراغ می‌کنید، خون در مدفوع‌ خود دارید یا مدفوع‌  شما سیاه به نظر می‌رسد، فوراً به متخصص داخلی یا اطفال مراجعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم ورم معده ممکن است به دلایل مختلفی در افراد ایجاد شود. لازم است در صورت مشاهده ی علائم ناشی از تورم معده، با متخصص گوارش مشورت نمایید تا با توجه به شدت بیماری شما، بهترین روش های درمان را به شما ارائه دهد. سایت تلفن خونه این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان مشاوره تلفنی با متخصص داخلی ارتباط برقرار نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
همه چیز درباره معده درد عصبی
720-480-pasdasdsd-min
Breakfast-board28-min
Diet for nervous stomach 1pain
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا