عوارض سقط جنین

عوارض سقط جنین چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

بارداری همیشه به تولد فرزند ختم نمی‌شود و سقط جنین روشی برای پایان دادن به بارداری است. برخی از عوارض سقط جنین معمولی بوده و برخی ممکن است جدی‌تر باشند. باتوجه به آمار سقط جنین، آشنایی با عوارض آن اهمیت دارد. مثلا در کشور ایالات متحده آمریکا، هر ساله تقریبا یک میلیون سقط جنین انجام می‌شود که این عدد را باید به صورت حداقل درنظر گرفت، چراکه بسیاری از سقط جنین‌ها گزارش نشده و جزو آمار در نظر گرفته نمی‌شود.
باتوجه به اهمیت این موضوع در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه قصد داریم تا به معرفی عوارض سقط جنین بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

سقط جنین

سقط جنین با دو روش انجام می‌شود که شامل سقط دارویی و سقط جنین با عمل جراحی است و در هر کدام علائم سقط جنین متفاوت خواهد بود. در ادامه این دو روش را معرفی کرده‌ایم.

سقط جنین دارویی

در روش سقط دارویی، با مصرف قرص به حاملگی پایان می‌دهند. در طی این فرایند ابتدا دارویی با نام میفپریستون (mifepristone) و پس از آن میزوپروستول (misoprostol) به عنوان داروی دوم مصرف می‌شود. این داروها به تخلیه رحم منجر شده و در نهایت بارداری خاتمه می‌یابد. سقط جنین دارویی معمولا بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و تنها در حدود ۲ درصد منجر به عوارض سقط جنین خواهد شد.

سقط جنین جراحی

این روش باید در مراکز درمانی و توسط پزشک انجام شود. در روش جراحی برای سقط جنین پس از انجام معاینات لازم، داروی بی‌حسی به دهانه رحم یا واژن تزریق می‌شود. در ادامه با استفاده از میله‌های مخصوص و گشادکننده، رحم را باز نگه می‌دارند. لوله کوچکی را از طریق دهانه، وارد رحم می‌کنند که این لوله به یک دستگاه مکش متصل است. در نهایت بافت‌های حاملگی با مکش خارج می‌شود. در صورت باقی ماندن این بافت‌ها، از ابزار دیگری نیز برای خارج کردن آن‌ها استفاده می‌کنند.

این فرایند کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و بیمار به مدت چند ساعت تحت نظر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره این روش سقط، انجام آن در مکان‌های غیرقانونی و یا توسط افراد غیرمتخصص است که احتمال ایجاد عوارض سقط جنین را افزایش می‌دهد.

خواندن  آیا درمان واژینیسموس با آر اف موثر است؟+ راهکار قطعی درمان واژینیسموس

عوارض سقط جنین

عوارض سقط جنین

انجام سقط جنین با روش دارویی یا جراحی اگر توسط پزشک و در مراکز درمانی انجام شود، روشی بی‌خطر است. با این وجود احتمال ابتلا به برخی از عوارض سقط جنین نیز وجود دارد. در ادامه این بخش عوارض سقط جنین را به طور مفصل بررسی می‌کنیم.

خطرات سقط جنین

عوارض سقط جنین را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد که البته تمامی خانم‌ها این عوارض را تجربه نمی‌کنند.

۱. عفونت لگن

یکی از عوارضی که ممکن است پس از سقط جنین به وجود آید، ابتلا با عفونت است. این عفونت در اثر ورود باکتری و میکروب‌ها از طریق واژن یا دهانه رحم به وجود می‌آید. ابن عفونت معمولا با تجویز آنتی بیوتیک درمان می‌شود، اما در موارد نادر ممکن است به ساکشن مجدد و یا جراحی نیاز باشد. اگر پزشک انجام جراحی را تجویز کند، بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

۲. سقط جنین ناقص

گاهی اوقات پس از سقط جنین، رحم به طور کامل تخلیه نشده و برخی از بافت‌های حاملگی در رحم باقی می‌مانند. این مشکل با نام سقط ناقص شناخته می‌شود و ممکن است عوارضی مانند عفونت یا خونریزی را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی با اقدامات پزشکی همچون D&E بافت‌های باقی مانده رحم را خارج می‌کنند تا عوارضی ناشی از آن از بین برود.

۳. خونریزی شدید

خونریزی بعد از سقط جنین عادی است، اما این خونریزی نباید از حد مشخصی فراتر رود. خونریزی شدید را می‌توان یکی از عوارض سقط جنین دانست که با روش‌هایی مانند ساکشن مجدد و تجویز دارو، درمان می‌شود. خونریزی شدید بعد از زایمان به ندرت به انجام جراحی مجدد نیاز دارد و با معمولا با ساکشن و دارو، رفع خواهد شد.

۴. لخته شدن خون در رحم

مشکل ایجاد لخته‌های خونی در رحم نیز پس از سقط جنین وجود دارد. احتمال ایجاد لخته‌های خونی که باعث گرفتگی شدید می‌شوند، تنها در ۱ درصد از تمام سقط جنین‌ها است. این لخته خونی در رحم را با ساکشن خارج می‌کنند تا گرفتگی و مشکلات ناشی از آن رفع شوند.

خواندن  مهم ترین علت کیست تخمدان چیست؟

۵. پارگی دهانه رحم

همانطور که گفتیم برای انجام سقط جنین جراحی، با استفاده از میله‌های گشادکننده دهانه رحم را باز نگه می‌دارند. گاهی اوقات این ابزار پزشک باعث بریدگی یا پارگی دهانه رحم می‌شود. احتمال ابتلا به این مشکل در سقط‌های سه ماهه اول بارداری کمتر از ۱ درصد است.

۶. سوراخ شدن دیواره رحم

استفاده از ابزارهای پزشکی برای جدا کردن بافت‌های بارداری از دیواره رحم ممکن است منجر به سوراخ شدن دیواره رحم شود. این اتفاق می‌تواند عوارضی مانند عفونت و خونریزی را به دنبال داشته باشد که باتوجه به مقدار آسیب، متفاوت است. برای ترمیم بافت دیواره رحم، پزشک انجام جراحی را تجویز می‌شود و در موارد بسیار شدیدتر و البته نادر ممکن است انجام هیسترکتومی (عمل جراحی برداشتن رحم) ضروری باشد.

۷. درمان گلوبولین ایمنی Rh

فاکتور Rh ماده ژنتیکی موجود در سطح گلبول‌های قرمز است که در بدن جنین نیز وجود دارد. اگر فاکتور Rh در بدن مادر و جنین متفاوت باشد، احتمال ایجاد آنتی بادی‌ها در حاملگی‌های بعدی وجود دارد. در این شرایط پزشک مصرف برخی داروها را تجویز می‌کند تا از ایجاد این آنتی بادی‌ها جلوگیری شود.

۸. عوارض مرتبط با بیهوشی

عوارض بیهوشی در هر روش جراحی وجود دارد و سقط جنین نیز یکی از آن‌ها است. بیهوشی خطر ایجاد عوارض مرتبط با سقط جنین را افزایش می‌دهد، اما احتمال آن تنها ۱ مورد در هر ۵۰۰۰ سقط جنین است.

عوارض طولانی مدت سقط جنین

عوارض طولانی مدت سقط جنین

یکی از سوالاتی که درباره عوارض سقط جنین پرسیده می‌شود، ارتباط آن با ناباروری است. ابتدا باید بدانید که اگر سقط جنین با عفونت‌های شدید و دیگر عوارض همراه نشود، مشکلاتی همچون ناباروری و یا دشوار شدن بارداری‌های بعدی را ایجاد نمی‌کند. البته سقط جنین‌های مکرر ممکن است بچه‌دار شدن را دشوار کند.
اگر سابقه ابتلا به سرطان سینه یا ایجاد بافت‌هایی در سینه را دارید، برای انجام سقط جنین حتما با پزشک خود مشورت کنید. جالب است بدانید که احتمال ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و آندومتر با هر بارداری کامل و تولد نوزاد کاهش می‌یابد و کسانی که سقط جنین انجام می‌دهند، از این مزیت محافظتی محروم خواهند شد.

خواندن  5 تأثیر قرص ویتاگنوس برای یائسگی

جنبه‌های عاطفی و روحی سقط جنین

علاوه بر عوارض جسمی، سقط جنین ممکن است اثرات روحی را نیز به دنبال داشته باشد که البته در همه خانم‌ها یکسان نیست. برخی خانم‌ها پس از سقط جنین، احساس راحتی و آرامش دارند، اما برخی دیگر با احساسات منفی همچون غم، احساس گناه و پوچی روبه‌رو می‌شود. این دسته از خانم‌ها ممکن است درگیر مشکلاتی همچون افسردگی، کاهش عزت نفس، اندوه، اضظراب، پشیمانی و… شوند.

این عوارض روحی در یک دوره زمانی پس از سقط جنین افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از این مشکلات روحی، پیش از انجام سقط جنین باید با یک مشاور صحبت کرد و تمامی جنبه‌های این کار را در نظر گرفت. خانم‌هایی که پس از سقط جنین دچار مشکلات روحی می‌شود، باید تحت حمایت خانواده قرار گرفته و به یک مشاور یا روان‌شناس مراجعه کنند. به خاطر داشته باشید که عوارض روحی سقط جنین نیز به اندازه عوارض جسمی آن خطرناک خواهد بود!

دریافت مشاوره پزشکی درباره سقط جنین

در این مطلب به معرفی کامل سقط جنین پرداختیم و روش‌های انجام سقط جنین را معرفی کردیم. همانطور که گفتیم سقط جنین باید با تحت نظر پزشک و به روشی ایمن انجام شود تا بتوان از ابتلا به عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد. اگر درباره سقط جنین، علائم، عوارض و دیگر اطلاعات آن نیاز به راهنمایی پزشک دارید، می‌توانید از خدمات سایت تلفن خونه استفاده کنید. در تلفن خونه به بهترین پزشکان متخصص دسترسی دارید و می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با پزشکان ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا