قاتل زگیل تناسلی

قاتل زگیل تناسلی چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های شایع مقاربتی است که در سال‌های گذشته شناخته‌تر شد. شیوع بالای این بیماری و امکان ابتلا خانم‌ها و آقایان در هر سنی، زگیل تناسلی را به یکی از بیماری‌های مهم تبدیل کرده است. زگیل تناسلی در پی رابطه جنسی، افراد سالم را درگیر می‌کند. اکنون این سوال مهم پیش می‌آید که قاتل زگیل تناسلی چیست؟ در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه ابتدا بیماری زگیل تناسلی را معرفی کرده و سپس به بررسی روش‌های درمان به عنوان قاتل زگیل تناسلی می‌پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

علت زگیل تناسلی در زنان و مردان ورود ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به بدن است. شیوه انتقال این ویروس تماس پوست به پوست و از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. ویروس HPV دارای سویه‌های مختلفی بوده که برخی از آن‌ها با ابتلا به سرطان دهانه رحم و مقعد در ارتباط هستند، اما عامل زگیل تناسلی یعنی HPV 6 و HPV 11 از گونه‌های کم‌خطر این ویروس محسوب می‌شوند. زگیل‌ها ممکن است در فاصله چند هفته تا چند ماه پس از ورود ویروس به بدن ظهور کنند.

علائم زگیل تناسلی

پیش از آنکه به معرفی روش‌های درمان و قاتل زگیل تناسلی بپردازیم، ابتدا باید با علائم این بیماری آشنا شوید. اصلی‌ترین علامت زگیل تناسلی زائده‌های پوستی است که در نواحی تناسلی دیده می‌شوند. این زائده‌ها معمولا علامت دیگری ندارند، اما ممکن است با احساس درد، خارش، سوزش یا خونریزی نیز همراه شوند. محل ظهور علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان متفاوت است:

  • محل زگیل تناسلی در خانم‌ها: داخل و خارج واژن، مقعد، دهانه رحم، محل خروج ادرار
  • محل زگیل تناسلی در آقایان: آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران، مقعد

در طی رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس، ممکن است زگیل‌ها در لب‌ها، دهان، زبان یا گلو نیز به وجود آیند.

3 قاتل زگیل تناسلی

بسیاری از زگیل‌ها در طی ۲ سال به صورت خود به خود درمان شده و از بین می‌روند، اما روش‌های درمان زگیل تناسلی، نابودی سریع‌تر آن‌ها را به دنبال دارند. ابتدا باید بدانید که برای نابودی ویروس HPV درمان قطعی وجود ندارد و روش‌های درمانی بر نابودی زگیل‌ها تمرکز کرده‌اند.

خواندن  انواع سوختگی چیست؟

قاتل زگیل تناسلی

درمان دارویی

در ابتدا پزشک برای درمان انواع زگیل تناسلی استفاده از داروهای موضعی را تجویز می‌کند. این داروها ممکن است عوارض خفیفی مانند قرمزی و تورم را نیز به دنبال داشته باشند که طبیعی است. داروهای زیر برای درمان زگیل تناسلی توسط پزشک توصیه می‌شوند:

  • ایمی‌کیمود (imiquimod)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (podophyllin and podofilox)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA (trichloroacetic acid)
  • سینکاتچین (Veregen)

درمان جراحی

اگر داروهای موضعی برای نابودی زگیل‌ها به شیوه‌ای موثر عمل نکرده و یا برخی زگیل‌های بزرگ و سرسخت پس از پایان دوره مصرف داروها همچنان در سطح پوست دیده شوند، گزینه‌های درمان جراحی توسط پزشک انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • کوتر الکتریکی (electrocautery): روشی برای سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی
  • انجماد (cryotherapy): فریز کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع و نابودی آن‌ها
  • درمان لیزری (laser treatment): پرتو شدید نوری برای از بین بردن زگیل‌های سرسخت
  • جراحی زگیل: روشی برای برش زدن زگیل‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند حلقه سیمی و بار الکتریکی

 

 

درمان خانگی زگیل تناسلی

علاوه بر روش‌های پزشکی برای درمان زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های خانگی نیز استفاده کرد که بر استفاده از گیاهان و ترکیبات طبیعی تمرکز دارند. پیش از استفاده از هر روش خانگی برای درمان زگیل تناسلی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در اولین نوبت استفاده، آن را بر روی پوست تست کنید تا احتمال حساسیت بررسی شود.

خواص روغن درخت چای برای زگیل تناسلی

روغن درخت چای یکی از روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی است که خواص ضد میکروبی دارد. برای استفاده از این روش درمانی، یک قطره روغن درخت چای را با یک قطره روغن بادام یا نارگیل مخلوط کرده و آن را روی زگیل بریزید. البته ابتدا این ترکیب را بر روی قسمتی از پوست مانند بازرو تست کنید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید. این روغن برای استعمال خارجی است، از ورود آن به بدن از طریق خوردن و واژن خودداری کنید.

دقت داشته باشید که کمی سوزش یا التهاب عادی است. پیش از استفاده، از طبیعی بودن روغن درخت چای و عدم وجود افزودنی‌های دیگر مطمئن شوید.

خواندن  چطور تاریخ پریودی را عقب بندازیم؟ بررسی روش های مختلف

خواص چای سبز برای زگیل تناسلی

چای سبز به عنوان قاتل زگیل تناسلی شناخته می‌شود و تحقیقی در سال ۲۰۰۹ این موضوع را به اثبات رساند که چای سبز برای درمان زگیل تناسلی موثر است. برای استفاده از این روش درمانی، کمی عصاره چای سبز را با ۱ تا ۲ قطره روغن نارگیل مخلوط کرده و روی زگیل‌ها بمالید. همچنین پماد سینکاتچین (Veregen) نیز دارویی است که در ترکیبات آن عصاره چای سبز وجود دارد؛ البته برای تهیه این دارو به نسخه پزشک نیاز دارید.

تاثیر سیر بر زگیل تناسلی

شواهد یک تحقیق در سال ۲۰۰۶، تاثیر مثبت عصاره سیر برای درمان زگیل تناسلی را نشان می‌دهد. با ۲ روش می‌توانید از سیر به عنوان قاتل زگیل تناسلی استفاده کنید. در روش اول باید عصاره سیر را تهیه کرده و به طور مستقیم روی زگیل‌ تناسلی بمالید. در روش دوم یک گاز استریل را به ترکیب سیر رنده شده و روغن آغشته کرده و روی زگیل قرار دهید.

قاتل زگیل تناسلی

 

تاثیر سرکه سیب بر زگیل تناسلی

دیگر روش درمان خانگی زگیل تناسلی، استفاده از سرکه سیب است. اثر سرکه سیب همچون داروهایی است که حاوی مواد اسیدی برای نابودی زگیل‌ها هستند. البته تاکنون مطالعات علمی درباره تاثیر سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی انجام نشده است. برای استفاده از این روش درمانی، یک تکه پنبه یا گاز استریل را به سرکه سیب آغشته کرده و روی زگیل‌ها بمالید.

تاثیر مصرف سبزیجات بر درمان زگیل تناسلی

سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی هستند که برای درمان زگیل تناسلی مفید خواهند بود. پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران مبتلا به زگیل تناسلی، مصرف سبزیجات را به ۴ تا ۵ وعده در روز افزایش دهند. از جمله این سبزیجات مفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلم
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • گل كلم
  • کلم پیچ

این سبزیجات حاوی ایندول-3-کاربینول (I3C) بوده و به همین دلیل برای نابودی زگیل‌ها موثر هستند.

کنترل رژیم غذایی برای بهبود زگیل تناسلی

توصیه‌های تغذیه‌ای مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که شامل باید و نبایدهای غذایی است. در جدول زیر مواد غذایی مفید و مضر برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی معرفی شده است.

غذاهای مفید برای زگیل تناسلی غذاهای مضر برای زگیل تناسلی
منابع آنتی اکسیدان (زغال اخته، گوجه فرنگی، گیلاس) غذاهای تصفیه شده مانند پاستا
سبزی‌های دارای برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ نان سفید
غلات کامل گوشت قرمز
بادام‌ها و لوبیا غذاهای فرآوری شده با چربی ترانس
گوشت کم چربی کافئین و سایر محرک‌ها
خواندن  آیا آمپول پروژسترون برای سقط جنین کاربرد دارد؟

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

علاوه بر روش‌های درمانی، دیگر قاتل زگیل تناسلی را می‌توان تزریق واکسن دانست. واکسن گارداسیل (Gardasil) و واکسن سرواریکس (Cervarix) تنها نمونه‌های تایید شده برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV هستند. البته واکسن سرواریکس تنها مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرد که از ابتلا به نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV و برخی از عوامل سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

قاتل زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل چیست؟ واکسن گارداسیل برای هر دو جنس خانم‌ها و آقایان قابل استفاده بوده و دارای دو نوع گارداسیل ۴ و گارداسیل ۹ است. این واکسن را در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی تزریق می‌کنند، اما امکان استفاده از آن در سن ۹ سالگی نیز وجود دارد. گارداسیل ۹ بدن را در برابر گونه‌های مختلف ویروس HPV شامل 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و ۵۸ مقاوم می‌کند.

علاوه بر تزریق واکسن، برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی روابط جنسی خود را ایمن کنید. از برقراری روابط متعدد با افراد مختلف خودداری کرده و رابطه جنسی خود را به یک شریک جنسی متعهد و سالم محدود کنید. استفاده از کاندوم و محافظ دهانی هم احتمال انتقال ویروس HPV را کاهش می‌دهد.

مشاوره تلفنی با پزشک درباره زگیل تناسلی

در این مطلب به معرفی قاتل زگیل تناسلی پرداختیم که روش‌های درمانی و مراقبت‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV است. زگیل تناسلی بیماری شایع و کم خطر محسوب می‌شود، اما نباید نسبت به درمان آن بی‌توجهی کرد. اولین گام برای درمان بیماری، تشخیص آن توسط پزشک است.

روش آسان برای دسترسی به پزشک، استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی است. در سایت تلفن خونه امکان دسترسی به پزشکان متخصص فراهم شده است و می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین و تلفنی با برترین پزشکان در ارتباط بوده و برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا