واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

واکسن HPV در برابر برخی سرطان‌های ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‌کند. HPV ویروسی است که از طریق عفونت‌های مقاربتی انتقال می‌یابد. انتقال ویروس اچ پی وی شایع است که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم و سرطان‌هایی شود که واژن، آلت تناسلی و سایر نقاط دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. این واکسن همچنین می‌تواند از ایجاد زگیل تناسلی محافظت کند. واکسن HPV برای افراد 9 تا 45 ساله توصیه می‌شود. در صورتی که می‌خواهید یک رابطه جنسی سالم داشته باشید و در این ارتباط استرس و نگرانی دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

واکسن HPV مجموعه‌ای از واکسن‌هاست که می‌تواند از شما در برابر عفونت HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) محافظت کند. همانطور که گفته شد،HPV   یک عفونت مقاربتی رایج (STI) است که از طریق تماس پوست به پوست پخش می‌شود. حدود 40 نوع (سویه)    HPV  وجود دارد که می‌تواند از طریق رابطه جنسی گسترش یابد. این موضوع آنقدر رایج است که 80 درصد از افراد فعال جنسی در برخی مواقع به عفونت HPV مبتلا می‌شوند. اغلب، سیستم ایمنی سالم می‌تواند با ویروس مبارزه کند. اما برخی از عفونت‌های HPV از بین نمی‌روند و برخی به سرطان پیشرفت می‌کنند. به عنوان مثال، بیشتر سرطان دهانه رحم و سرطان‌هایی که دستگاه تناسلی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند با عفونت HPV مرتبط هستند. عفونت‌های HPV همچنین باعث ایجاد زگیل تناسلی هستند. به همین دلیل است که دریافت واکسن HPV بسیار مهم است. این یک راه ایمن و موثر برای جلوگیری از عفونت در صورت مواجهه با آن است.

HPV چیست؟

HPV چیست؟

پیش از آنکه در رابطه با واکسن گارداسیل توضیح دهیم باید بدانید که ویروس HPV چیست. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است مانند همه ویروس‌ها، که با ورود به سلول‌ها باعث عفونت می‌شود. هنگامی که HPV وارد سلول می‌شود، کنترل فرآیندهای تقسیم داخلی سلول را به دست می‌گیرد و از آن برای ساختن کپی سلول‌های از خود استفاده می‌کند. این کپی‌ها سپس سایر سلول‌های مجاور را آلوده می‌کنند. عفونت HPV یک فرآیند کند است. در بیشتر افراد، سیستم ایمنی قبل از ایجاد بیماری، بدن را از وجود HPV  پاک می‌کند.

HPV  چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود؟

حدود 40 نوع HPV وجود دارد که معمولاً اندام تناسلی را آلوده می‌کند. این نوع HPV از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شود. حتی اگر رابطه جنسی نداشته باشید، می‌توانید به عفونت HPV تناسلی مبتلا شوید.

چگونه می‌توان در برابر عفونت HPV محافظت کنید؟

چگونه می‌توان در برابر عفونت HPV محافظت کنید؟

شما می‌توانید با دریافت واکسن HPV از خود در برابر عفونت HPV محافظت کنید. این واکسن بی خطر و موثر است و در برابر انواع HPV که شایع‌ترین علت زگیل تناسلی و سرطان هستند محافظت می‌کند.

واکسن HPV برای چیست؟

واکسن HPV از عفونت‌های HPV که می‌تواند به سرطان یا زگیل تناسلی تبدیل شود، جلوگیری می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که این واکسن از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند، اما درمان کامل نیست. اگر قبلاً در معرض سویه خاصی از HPV قرار گرفته‌اید، واکسن نمی‌تواند عفونت را التیام بخشد.

خواندن   تخمک و تخمک گذاری چیست؟

واکسن HPV می‌تواند از شما در برابر سویه‌هایی که قبلاً با آنها برخورد نکرده‌اید محافظت کند. این مورد شامل انواع پرخطر و انواع کم خطر است. سویه‌های پرخطر HPV می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. انواع کم خطر این ویروس، خطر سرطان را افزایش نمی‌دهند، اما می‌توانند باعث ایجاد شرایط آزاردهنده‌ای مانند زگیل تناسلی شوند. واکسن HPV از عفونت‌هایی که می‌تواند منجر به موارد زیر شود جلوگیری می‌کند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان پشت گلو (سرطان اوروفارنکس)
  • زگیل تناسلی
  • نئوپلازی داخل اپیتلیال مقعدی ناشی از HPV در مردان

اما، همه واکسن‌های HPV محافظت یکسانی ندارند. سه واکسن مختلف وجود دارد. هر کدام در برابر گونه‌های مختلف HPV محافظت می‌کنند.

انواع واکسن‌های HPV چیست؟

انواع واکسن‌های HPV چیست؟

سه نوع واکسن HPV   توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (DAF) مجوز گرفته‌اند. هر سه واکسن HPV در برابر انواع 16 و 18 HPV که باعث بیشتر سرطان‌های HPV می‌شوند، محافظت می‌کنند.

گارداسیل-9

این واکسن به صورت 9 ظرفیتی (Gardasil-9) است. از سال 2017، تنها واکسن HPV موجود در ایالات متحده است. این نوع واکسن جامع‌ترین محافظت را در مقایسه با انواع دیگر  واکسن HPV ارائه می‌دهد. این واکسن از عفونت‌های مرتبط با HPV-16 & HPV-18  که دو گونه رایج پرخطر HPV هستند، محافظت می‌کند.

این سویه‌ها باعث 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم، 90 درصد سرطان‌های مقعد و بسیاری از سرطان‌ها می‌شوند که می‌توانند گلو و دستگاه تناسلی شما را تحت تأثیر قرار دهند HPV-31, 33, 45, 52 & 58 . این سویه‌ها با هم باعث 20 درصد سرطان‌های دهانه رحم می‌شوند.

HPV-6 & HPV-11 این سویه‌ها باعث ایجاد 90 درصد زگیل‌های تناسلی می‌شوند. آنها کم خطر در نظر گرفته می‌شوند زیرا باعث سرطان نمی‌شوند. با این حال، زگیل تناسلی یک  زائده مزاحم و مسری است. واکسن می‌تواند مانع از آن شود که خودتان با آنها برخورد کنید یا مجبور نشوید به شریک زندگی خود بگویید که آنها را در معرض قرار داده‌اید.

گارداسیل

گارداسیل

این نوع واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی اولین واکسن HPV مورد تایید FDA بود. در سال 2006 در دسترس قرار گرفت. گارداسیل از عفونت‌های مرتبط با موارد زیر محافظت می‌کند:

HPV-16 & HPV-18 (با 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم، 90 درصد سرطان‌های مقعد و بسیاری از سرطان‌هایی که می‌توانند گلو و اندام تناسلی شما را تحت تأثیر قرار دهند) مرتبط است.  انواع HPV-6 & HPV-11 مرتبط با 90 درصد زگیل‌های تناسلی هستند.

برخلاف Gardasil-9، گارداسیل اصلی در برابر سویه‌های دیگر HPV که باعث 20 درصد سرطان‌های دهانه رحم می‌شوند، محافظت نمی‌کند. بنابراین، در حالی که Gardasil-9 خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 90 درصد کاهش می‌دهد، گارداسیل اصلی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

سرواریکس

FDA  واکسن Cervarix  را در سال 2009 تایید کرد. این واکسن فقط در برابر گونه‌های پرخطر HPV مرتبط با سرطان محافظت می‌کند. باید بدانید که این نوع از واکسن اچ پی وی از شما در برابر سویه‌هایی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت نمی‌کند.  واکسن سراویکس از عفونت‌های مرتبط با موارد زیر محافظت می‌کند:

  • HPV-16
  • HPV-18
خواندن  آیا لیزر باعث زگیل تناسلی می­‌شود؟

عوارض جانبی تزریق واکسن HPV چیست؟

عوارض جانبی تزریق واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV بی خطر است. با این حال، مانند هر واکسن دیگری، ممکن است برای مدت کوتاهی پس از تزریق واکسن متوجه عوارض جانبی خفیف شوید. در رابطه با عوارض واکسن hpv پیش از تزریق با پزشک صحبت کنید. در این زمان پزشک شما را زیر نظر می‌گیرد تا مطمئن شود که قبل از رفتن به خانه حالتان خوب است.

برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق
  • سردرد یا احساس خستگی
  • درد عضلانی یا درد مفاصل
  • سرگیجه
  • تب
  • تهوع
  • واکنش‌های آلرژیک شدید (نادر)

 واکسن HPV چقدر مؤثر است؟

واکسیناسیون HPV بسیار خوب عمل می‌کند. واکسن HPV این پتانسیل را دارد که از بیش از 90 درصد از سرطان‌های منتسب به   HPV  جلوگیری کند. از آنجایی که واکسیناسیون HPV برای اولین بار در سال 2006 توصیه شد، عفونت با انواع HPV که باعث اکثر سرطان‌های HPV و زگیل تناسلی می‌شوند، 88 درصد در بین دختران نوجوان و 81 درصد در میان زنان جوان کاهش یافته است.

تعداد کمتری از نوجوانان و جوانان به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. واکسیناسیون HPV همچنین تعداد موارد پیش سرطانی دهانه رحم را در زنان جوان کاهش داده است. محافظت ارائه شده توسط واکسن‌های HPV مدت زمان زیادی طول می‌کشد. افرادی که واکسن‌های HPV دریافت کردند حداقل به مدت 12 سال تحت نظر قرار گرفتند و محافظت از آنها در برابر HPV بالا باقی مانده است و هیچ شواهدی مبنی بر کاهش در طول زمان این مورد وجود ندارد.

چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

واکسیناسیون HPV در سنین 11-12 سال توصیه می‌شود. واکسن HPV را می‌توان از سن 9 سالگی شروع کرد. همه نوجوانان پیش از نوجوانی به واکسیناسیون HPV نیاز دارند، بنابراین از عفونت‌های HPV که می‌تواند باعث سرطان در آینده شود، محافظت می‌شوند.

نوجوانان و جوانان بالای 26 سال که تزریق واکسن HPV را شروع یا به پایان نرسانده‌اند نیز به واکسیناسیون HPV نیاز دارند.

CDC  توصیه می‌کند که کودکان 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت کنند.

اولین دوز به طور معمول در سنین 11-12 سالگی توصیه می‌شود. واکسیناسیون را می‌توان از 9 سالگی شروع کرد. اگر اولین دوز قبل از تولد 15 سالگی داده شده باشد، فقط دو دوز لازم است. نوجوانان و بزرگسالان جوانی که واکسیناسیون را دیرتر شروع می‌کنند، در سنین 15 تا 26 سالگی، به سه دوز واکسن HPV نیاز دارند.

کودکان 9 تا 14 ساله که دو دوز واکسن HPV را با فاصله کمتر از 5 ماه دریافت کرده‌اند، به نوبت سوم نیاز دارند. سه دوز واکسن نیز برای افراد 9 تا 26 ساله که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود. واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی‌شود.

برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون برای آنها، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی سود کمتری دارد، زیرا افراد بیشتری در این محدوده سنی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته‌اند.

خواندن  تخمدان چیست؟

نکاتی که باید در رابطه با واکسن گارداسیل بدانید

  • اگر پس از اولین واکسن دچار یک واکنش آلرژیک شدید شده‌اید، نباید واکسن تقویت کننده گارداسیل 9 را دریافت کنید. حتما در این رابطه با یک پزشک در ارتباط باشید.
  • واکسن گارداسیل 9 در برابر بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، اچ آی وی، سیفلیس، و تریکومونیازیس محافظت نمی‌کند.
  • ممکن است در 15 دقیقه اول پس از دریافت این واکسن احساس ضعف کنید. برخی از افراد پس از دریافت این واکسن، واکنش‌هایی شبیه به تشنج داشته‌اند.
  • قبل از تزریق این واکسن برای اطمینان از بی خطر بودن واکسن گارداسیل برای شما، در رابطه با موارد زیر اطمینان حاصل کنید:
  • در صورت حساسیت به مخمر، پلی سوربات 80 یا سایر واکسن‌ها به پزشک گزارش دهید.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری‌هایی مانند HIV یا سرطان
  • درمان با داروهای سرطان، استروئیدها یا سایر داروهایی که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبل از دریافت تمام دوزهای مورد نیاز این واکسن باردار شوید، ممکن است لازم باشد تا پس از تولد نوزاد منتظر بمانید تا مجموعه واکسن‌ها تمام شود.

  • ممکن است هنگام استفاده از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی، شیردهی بی خطر نباشد. در مورد وجود هر خطری از پزشک

سوال کنید.

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی چگونه تزریق می‌شود؟

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی چگونه تزریق می‌شود؟

واکسن گارداسیل 9 به صورت تزریق به عضله بازو یا ران شما تزریق می‌شود. تزریق نوسط پرستاران یا پزشکان انجام می‌شود.

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی در2 یا 3 تزریق می‌شود. تا زمانی که بین 9 تا 45 سال هستید، ممکن است اولین واکسن را در هر زمانی انجام دهید. دوز دوم 2 تا 6 ماه پس از دوز اول واکسن تزریق می‌شود. دوز سوم ممکن است 6 ماه پس از اولین واکسن تزریق شود. مطمئن شوید که تمام دوزهای توصیه شده از این واکسن را دریافت کنید وگرنه ممکن است به طور کامل در برابر بیماری محافظت نشوید. در صورتی که واکسن گارداسیل 9 ظرفیت را دریافت کردید نباید از چک آپ معاینه معمول لگن، پاپ اسمیر، مقعد یا معاینه سر و گردن برای غربالگری سرطان دهانه رحم، مقعد یا سر و گردن غافل شوید.

اگر یک نوبت از تزریق گارداسیل را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نوبت بعدی تزریق واکسن خود را فراموش کردید یا از برنامه آن عقب افتادید با پزشک تماس بگیرید. دوز بعدی باید در اسرع وقت داده شود و نیازی به شروع مجدد نیست.

در این مقاله در رابطه با واکسن گارداسیل، انواع آن و نکاتی که می‌بایست در رابطه با این واکسن بدانید صحبت کردیم.  از آنجا که بسیاری از خانم‌ها در این رابطه دچار استرس و نگرانی هستند، در صورت داشته هر گونه سوال می‌توانید مشاوره با دکتر متخصص زنان را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا