effect of Vitagnos tablets1

5 تأثیر قرص ویتاگنوس برای یائسگی

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

یائسگی یا منوپوز، دوره‌ای از زندگی زنان است که با کاهش تدریجی در تولید هورمون‌های تخمدانی و پایان قاعدگی همراه است. این فرآیند معمولاً در دوران میانسالگی آغاز می‌شود و با توقف قاعدگی تکمیل می‌شود. افت تدریجی در هورمون‌های مهمی مانند استروژن و پروژسترون باعث تغییرات فیزیکی و عاطفی در زنان می‌شود. علائمی همچون گرگرفتگی شبانه، تغییر در خواب، تغییرات در دوران قاعدگی و تغییرات در ساختار استخوانها از جمله نتایج یائسگی ممکن است ظاهر شود. با توجه به اینکه علائم یائسگی ممکن است برای خانم‌ها آزاردهنده باشد، در این مقاله به تاثیر قرص ویتاگنوس برای یائسگی کاهش علائم آن می‌پردازیم.

علائم یائسگی چیست؟

علائم یائسگی ممکن است متنوع باشند و بر هر فرد به صورت متفاوتی تأثیر بگذارند. برخی از علائم شایع یائسگی عبارتند از:

  1. تعریق شبانه: تجربه افت ناگهانی داغی و تعریق شبانه
  2. تغییرات در دوره قاعدگی: نامنظمی در دوره‌های قاعدگی و در نهایت قطع قاعدگی
  3. تغییرات در خواب: مشکلات خواب، افت کیفیت خواب یا افزایش خواب‌آلودگی
  4. تغییرات در مزاج: افتحال، افسردگی، ترس یا افزایش تنش
  5.  5.تغییرات در ساختار استخوانها: افت استحکام استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی استخوان
  6. افزایش وزن: تغییر در توزیع چربی و افزایش وزن در برخی افراد
  7. کاهش میل جنسی: کاهش احساسات جنسی یا مشکلات جنسی مانند خشکی و درد در واژن از علائم این دوران است. هر فرد ممکن است تجربه‌های مختلفی از این علائم داشته باشد، و در برخی موارد، این علائم می‌توانند طولانی یا کم‌مدت باشند. در صورت بروز علائم شدید، مشاوره پزشکی متخصص زنان را در نظر بگیرید.

علائم یائسگی چیست؟

در دوران یائسگی هورمون‌ها چه تغییری می‌کنند؟

 

در دوران یائسگی، مکانیسم هورمونی به تدریج تغییر می‌کند. این فرآیند در سه مرحله اصلی رخ می‌دهد: 

  1. پیش یائسگی (Perimenopause): در این مرحله، که ممکن است چند سال طول بکشد، تخمدان‌ها کمتر به مکانیسم‌های مغز که باعث ایجاد روند سیکل‌های قاعدگی می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند. این باعث افت تدریجی در تولید استروژن و پروژسترون می‌شود و دوره قاعدگی نیز نامنظم می‌شود.
  2. یائسگی (Menopause): وقتی تخمدان‌ها به طور کامل فعالیت خود را متوقف می‌کنند و سطح استروژن و پروژسترون به حداقل می‌رسد، فرد وارد دوران یائسگی (منوپوز) می‌شود. دوره قاعدگی نیز کاملاً متوقف می‌شود.
  3. پس یائسگی (Postmenopause): این مرحله پس از یائسگی آغاز می‌شود. در این مرحله، سطح هورمون‌ها به حالت ثابت و پایداری می‌رسد، اما به میزان کمتر از دوران قبل از یائسگی می‌رسند. تخمدان‌ها دیگر وظیفه تولید هورمون تخمدانی را ندارند. 

قرص ویتاگنوس چیست؟

ویتاگنوس در اصل درختچه‌ای است که با نام گیاه پنج انگشت نیز شناخته می‌شود که در کشورهای مدیترانه و آسیای مرکزی می‌روید. این گیاه قرن هاست که برای رفع مشکلات زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز هم به عنوان یک داروی گیاهی سنتی برای کمک به تسکین علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، سردرد، نفخ و حساس شدن سینه‌ها(PMS) استفاده می‌شود. 

خواندن  نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

ویتاگنوس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

ویتاگنوس سابقه طولانی برای استفاده در طیف وسیعی از شرایط زنانه دارد. نام «درخت عفیف» از این اعتقاد در طب عامیانه ناشی می‌شود که می‌تواند میل جنسی را سرکوب کند. امروزه در طب گیاهی، ویتاگنوس اغلب برای مدیریت موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)  
  • ناباروری در زنان
  • علائم یائسگی

قرص ویتاگنوس چیست؟

آیا ویتاگنوس بر علائم یائسگی تأثیر دارد؟

 

غده هیپوفیز مسئول حفظ آزادسازی دوره‌ای استروژن و پروژسترون از تخمدان‌ها است و این جایی است که ویتاگنوس می‌تواند تأثیر داشته باشد. وایتاگنوس که به عنوان یک آداپتوژن برای تثبیت پاسخ استرس بدن عمل می‌کند، به غده هیپوفیز کمک می‌کند تا هورمون‌ها را در طول هر سه مرحله یائسگی متعادل کند. 

ویتاگنوس با کمک به کاهش ترشح بیش از حد هورمون و همچنین افزایش تولید هورمون‌های ناکافی، به طور قابل توجهی به حفظ سطوح هورمونی سالم کمک می‌کند. 

تحقیقات در مورد توانایی‌های متعادل کننده هورمونی ویتاگنوی نشان می‌دهد که به طور قابل توجهی علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، حساس شدن سینه‌ها، ناراحتی لگن و بی خواب را کاهش می‌دهد.

ویتاگنوس همچنین برای کاهش علائم گرگرفتگی توصیه می‌شود. متخصصان سلامت زنان گزارش کرده‌اند که بیمارانی که مکمل ویتاگنوس را مصرف می‌کند، کاهش قابل توجهی در فرکانس و همچنین شدت گرگرفتگی احساس کرده‌اند. با این حال باید بدانید که برای مشاهده نتایج این دارو سه ماه باید صبر کنید تا تفاوت آن را احساس کنید.

قرص ویتاگنوس 

در یک مطالعه اخیر، 23 زن که علائم یائسگی را تجربه کردند به مدت سه ماه از مکمل‌های ویتاگنوس استفاده کردند و خلق و خوی بهتر و خواب با کیفیت‌تری را گزارش کردند. در یک مطالعه، از 52 زن دیگر که از ویتاگنوس به عنوان مکمل استفاده کردند، 33٪ بهبود عمده در علائم و 36٪ بهبود متوسط ​​را گزارش کردند. با این حال، پزشکان زنان گزارش کرده‌اند که بسیاری از بیماران در کمتر از سه ماه متوجه کاهش علائم شده‌اند.

در یک مطالعه دیگر برای ارزیابی تأثیر ویتاگنوس به عنوان یک گزینه درمانی برای کاهش علائم یائسگی در مقایسه با دارونما، نتایج به همان اندازه امیدوارکننده بود. این بار، پیگیری بعد از هشت هفته‌ بهبود کلی در کیفیت زندگی زنانی که ویتاگنوس را برخلاف دارونما مصرف کرده بودند، نشان داد.

خواندن  تغذیه در بارداری [تأثیر رژیم غذایی سالم بر سلامت جنین]

مدیریت دوران یائسگی با رعایت چند نکته!

یائسگی فرآیندی است که تمام بدن زنان را درگیر می‌کند و به طور کلی تصور می‌شود بین هفت تا ده سال طول بکشد. اگرچه علائم ممکن است از قبل از یائسگی تا پس از یائسگی ادامه داشته باشد، اما شدت و مدت این علائم برای هر خانمی متفاوت است. پیدا کردن سبک زندگی سالم، ورزش منظم و یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند به مدیریت این مرحله از زندگی کمک کند. علاوه بر این، ثابت شده است که مکمل ویتاگنوس که حداقل برای سه ماه مصرف می‌شود، شدت و فراوانی علائم یائسگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برنامه ریزی معاینات منظم در این مرحله از زندگی برای توافق بر سر برنامه درمانی با پزشک مهم است. باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده این دارو با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

آیا ویتاگنوس باعث افزایش وزن می‌شود؟

قرص ویتاگنوس و لاغری

 

دانشگاه دوک ترکیب گیاهی یک محصول حاوی گیاه ویتاگنوس را بررسی کرد که به گفته سازنده، حاوی خواص چربی سوزی است. این دانشگاه دریافت که ویتاگنوس همراه با سایر مکمل‌ها در بهبود خلق و خو و تسکین گرفتگی عضلات بهتر از ارائه خواص چربی‌سوزی یا افزایش متابولیسم هستند. با این حال، ممکن است متوجه شوید که همانطور که این محصولات نشان می‌دهد، کاهش استرس یکی دیگر از عناصر حیاتی کاهش وزن موفقیت‌آمیز است که ویتاگنوس را به یک داروی گیاهی تبدیل می‌کند که در برنامه رژیم غذایی گنجانده شود.

 تأثیر احتمالی قرص ویتاگنوس و لاغری به عنوان یک کمک کننده کاهش وزن به دلیل پتانسیل آن برای کاهش احتباس آب و نفخ است. کتابخانه بهداشت دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو نفخ را به عنوان یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) فهرست کرده است که ویتاگنوس این علائم را به طور موثر درمان می‌کند. با این حال، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد در بعضی موارد مصرف ویتاگنوس برای جلوگیری نفخ کمک نمی‌کند. پزشکان متخصص می‌تواند بهترین توصیه‌ها را در مورد اینکه آیا ویتاگنوس یا سایر گیاهان باید در یک برنامه کاهش وزن معقول گنجانده شود، ارائه دهد.

آیا ویتاگنوس باعث افزایش وزن می‌شود؟

بله، افزایش وزن یکی از عوارض جانبی بالقوه مصرف ویتاگنوس است، اما زیاد رایج نیست.

قرص ویتاگنوس و تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع ترین بیماری‌های هورمونی زنانه است که 6 تا 8 درصد از دختران و زنان در سنین باروری را مبتلا می‌کند.

خواندن  آمپول اچ سی جی چیست؟

این سندروم به دلیل عدم تعادل هورمون‌های جنسی زنانه همراه با سطوح بالاتر هورمون‌های مردانه به نام آندروژن ایجاد می‌شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، آندروژن‌های بیشتری در تخمدان‌های خود تولید می‌کنند که بر رشد و آزاد شدن تخمک‌ها در فرآیند تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد. مروری بر 33 مطالعه در مورد اثرات داروهای گیاهی مختلف بر مدیریت علائم PCOS نشان داد که ویتاگنوس در بهبود علائم PCOS موثر است. یک مطالعه حیوانی نشان داد که ویتاگنوس در معکوس کردن اثرات نامطلوب عدم تعادل هورمونی PCOS موثر است. با این حال طریقه مصرف قرص ویتاگنوس برای تنبلی تخمدان را باید از پزشک متخصص زنان بپرسید زیرا درمان شرایط با قرص ویتاگنوس از نظر متون علمی هنوز تأیید نشده است.

تأثیر ویتاگنوس بر ریزش مو

تأثیر ویتاگنوس بر ریزش مو

شواهد نشان داده شده است که ویتاگنوس آلوپسی آندروژنیک را کاهش می‌دهد، آلوپسی آندروژنیک یک نوع شایع ریزش موی شدید است که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند. ویتاگنوس با کمک به عملکرد موثر غده هیپوفیز که گهگاه هورمون‌های ناکافی تولید می‌کند و منجر به بی‌نظمی‌های هورمونی می‌شود، مفید است. عصاره ویتاگنوس با تنظیم نسبت استروژن به پروژسترون تعادل هورمونی را حفظ می‌کند و در درجه اول ترشح پروژسترون را تقویت می‌کند، هورمونی که برای رشد و مدیریت مو ضروری است. در نظر داشته باشید که منابع علمی برای تأثیر ویتاگنوس بر ریزش مو عادی وجود ندارد و شما در این زمینه حتما باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چه کسانی نباید ویتاگنوس مصرف کنند؟

به دلیل تأثیر این گیاه بر غده هیپوفیز در مغز، افرادی که دارای اختلال هیپوفیز هستند نباید بدون مشورت با پزشک خود آن را مصرف کنند. اگر داروهای هورمونی دیگری مصرف می‌کنید و یا باردار هستید مانند قرص‌های ضدبارداری یا درمان جایگزین هورمونی (HRT)، بدون توصیه‌های پزشکی مناسب از پزشک عمومی یا متخصص زنان، ویتاگنوس را مصرف نکنید.

جمع‌بندی 

در این مقاله تأثیر قرص ویتاگنوس بر یائسگی و سایر بیماری‌ها را بررسی کردیم، پیش از مصرف این دارو حتما با یک پزشک مشورت کنید تا بیشترین بهره‌مندی را از آن داشته باشید. شما می‌توانید از مشاوره پزشکی آنلاین برای پاسخ به سؤالاتتان استفاده کنید، یا سوالات خود را در مورد این دارو در بخش نظرات با پزشکان پلتفرم تلفن‌خونه به اشتراک بگذارید. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا