نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

یکی از راه­های ردیابی تخمک گذاری استفاده از کیت تخمک گذاری یا مانیتور باروری است. اگر چند ماه است که تلاش می‌کنید بدون موفقیت باردار شوید، می‌توانید از کیت تخمک‌گذاری یا مانیتور باروری برای کمک به شناسایی بهترین زمان برای مقاربت استفاده کنید. این کار به حداکثر رساندن شانس باردار شدن کمک می­کند. کیت تخمک‌گذاری یک وسیله تستی است که به زنان کمک می‌کند زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهند. تخمک‌گذاری یعنی رها شدن تخمک از تخمدان به رحم و آماده برای تخمک‌گذاری که می‌تواند به بارداری منجر شود. این تخمک‌گذاری معمولاً در وسط دوره‌ی پریودی اتفاق می‌افتد، اما زمان آن در هر زن ممکن است متفاوت باشد.

کیت‌های تخمک چیست؟

کیت‌های تخمک‌گذاری معمولاً از تست‌های ادراری یا ترشحات برای تشخیص هورمون‌های مرتبط با تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند. این تست‌ها ممکن است نشان دهنده‌ی افزایش هورمون لوتئین (LH) باشند که معمولاً ۱ یا ۲ روز قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. استفاده از کیت تخمک‌گذاری می‌تواند به زنان کمک کند تا زمان مناسب برای تلاش برای بارداری را تعیین کنند. این ابزار برای زوج‌هایی که سعی در بارداری دارند، مفید است. شما می­بایست پیش از استفاده از این تست در رابطه با نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری اطلاعات کاملی داشته باشید. با این حال، این تست‌ها تنها برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری مناسب هستند و نمی‌توانند به عنوان یک روش اصلی برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند. برای مشاوره و انتخاب روش‌های مناسب ضد بارداری، مشاوره با متخصص زنان توصیه می‌شود.

 

تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می‌­افتد؟

پیش از آنکه نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری را توضیح دهیم می­بایست بدانید که تخمک گذاری چیست؟ تخمک‌گذاری در چرخه قاعدگی (دوره‌ی پریودی) زنان معمولاً در وسط دوره‌ی قاعدگی اتفاق می‌افتد. متوسط مدت زمان یک دوره‌ی قاعدگی تقریباً 28 روز است، اما ممکن است در هر زن متغیر باشد. در حالت معمول، تخمک‌گذاری حدود 14 روز پس از اولین روز قاعدگی اتفاق می‌افتد. این زمان تخمک‌گذاری میانه‌ای برای اکثر زنان محسوب می‌شود. مهمترین پیش‌نشانه‌ی تخمک‌گذاری افزایش سطح هورمون لوتئین (LH) در ادرار است. سطح LH قبل از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و این افزایش معمولاً یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد. تشخیص زمان تخمک‌گذاری ممکن است برای زوج‌هایی که می‌خواهند باردار شوند یا برای کنترل باروری مفید باشد. برای دقیق‌ترین تشخیص، می‌توان از کیت‌های تخمک‌گذاری کمک گرفت، اما باید دقیقاً دستورالعمل تست مورد استفاده را رعایت کرد.

بیشتر بخوانید  بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

کیت تخمک گذاری

هورمون LH  چیست؟

دانستن درباره این هورمون و مکانیسم اثر آن به شما در روند تخمک گذاری کمک می­کند. هورمونLH  به معنای “لوتئینیزه”    (Luteinizing Hormone)  است و یکی از مهمترین هورمون‌های تولید شده توسط غده هیپوفیز در مغز است. این هورمون در سیکلوسیس تنظیمی زنان و مردان نقش مهمی دارد. در زنان، افزایش ناگهانی LH معمولاً نشانه‌ای از تخمک‌گذاری است.

  • در زنان: افزایش LH در وسط دوره‌ی قاعدگی (دوره‌ی بین دو پریود) به تخمک‌گذاری اشاره دارد. این افزایش معمولاً یک یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و تخمک را از تخمدان آزاد می‌کند. پیش‌نمایش تخمک‌گذاری با تست‌های تخمک‌گذاری که سطح LH را اندازه‌گیری می‌کنند، امکان‌پذیر است و به زنان کمک می‌کند زمان مناسب برای تلاش برای بارداری را تعیین کنند.
  • در مردان: LH نقش مهمی در تنظیم تولید هورمون تستوسترون در گناد­ها (تستیکول‌ها) دارد. افزایش LH در مردان ممکن است نشان‌دهنده مشکلات در عملکرد گنادها یا تولید تستوسترون باشد. در مجموع، هورمون LH تأثیر بسیار زیادی بر تنظیم تخمک‌گذاری در زنان و تنظیم تستوسترون و باروری در مردان ایفا کرده و نقش مهمی در سلامت جنسی و تولید مثل انسان دارد.

 

 

مراحل استفاده از کیت تخمک‌گذاری به طور دقیق و کامل

مراحل استفاده از کیت تخمک‌گذاری به طور دقیق و کامل ممکن است بسته به نوع کیت مورد استفاده متغیر باشد. در اینجا مراحل کلی برای استفاده از یک کیت تخمک‌گذاری آورده شده است:

  1. خواندن دستورالعمل: شروع به خواندن دستورالعمل کیت کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام موارد لازم برای انجام تست آماده دارید.
  2. انتخاب زمان تست: بر اساس دستورالعمل کیت، تصمیم بگیرید کدام روزهای دوره‌ی پریودی خود باید تست انجام دهید. معمولاً تست تخمک‌گذاری در میانه دوره‌ی پریودی (حدود ۱۴ روز پس از پایان اولین روز آخرین پریود) انجام می‌شود. در این زمان شما باید به علائم تخمک گذاری خود که شامل تغییرات دمای بدن، تغییر در ترشحات مخاط رحم و حساسیت در سینه­ها می­باشد، توجه کنید. همچنین می­باست از قبل محاسبه زمان تخمک گذاری خود را در نطر داشته باشید.
  3. تهیه نمونه: بر اساس دستورالعمل، نمونه ادرار یا ترشحات را جمع آوری کنید. باید نمونه را به طور دقیق و تمیز بگیرید.
  4. انجام تست: نمونه را بر اساس دستورالعمل بر روی گیره تست  یا نوار تخمک‌گذاری قرار دهید. اگر کیت دارای دستگاه خاصی است، طبق راهنمای دستگاه عمل کنید.
  5. خواندن نتایج: منتظر بمانید تا نتیجه ظاهر شود. بعضی از کیت‌ها نتیجه به صورت خطوط یا رنگ‌ها نمایش می‌دهند. معمولاً نتیجه مثبت نشان‌دهنده تخمک‌گذاری است.
  6. ثبت نتایج: نتایج را ثبت کنید تا بتوانید تغییرات در زمان تخمک‌گذاری خود را رصد کنید.
  7. مشاوره با پزشک: در صورت داشتن سوالات یا نگرانی‌هایی در مورد نتایج یا تخمک‌گذاری، مشاوره با متخصص زنان توصیه می‌شود. مهم است که دقیقاً دستورالعمل موجود در کیت خود را دنبال کرده و هر گونه سوال یا ابهامی را با پزشک یا متخصص بهداشت زنان در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید  هیسترکتومی چیست و چگونه انجام میشود؟

نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

تجزیه و تحلیل نتایج کیت تخمک گذاری

اگر جواب آزمایش شما مثبت باشد، باید بدانید که باید در طی سه تا پنج روز آینده رابطه جنسی روزانه یا یک روز در میان را شروع کنید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است نوارهای تست تخمک گذاری خود را بررسی کنید، اما هرگز به نتیجه­ای نرسیدید که نشان دهنده تخمک گذاری باشد. یکی از دلایل احتمالی این است که شما آزمایش را خیلی زود در سیکل خود شروع کرده­اید. برای مثال فرض کنید که یک کیت تخمک گذاری دارید که شامل پنج آزمایش است و از روز سیزدهم چرخه خود شروع به آزمایش کرده­اید. روز 17 آخرین روز آزمون شما خواهد بود. اما اگر مثلاً تا روز 25 تخمک گذاری نداشته باشید، ممکن است نتیجه مثبت نگیرید زیرا در بارورترین روزهای خود آزمایش نکرده اید که شامل روز­های 22، 23 و 24 است. احتمال دیگر این است که شما خیلی دیر شروع به آزمایش کرده­اید. به عنوان مثال، اگر در روز 12 تخمک گذاری کرده­اید، اما آزمایش را تا روز 14 شروع نکرده­اید، زمان افزایش LH را از دست می­دهید.

موارد گفته شده به شما کمک می­کند تا در مورد زمانی که تمایل به رابطه جنسی بر اساس تخمک گذاری دارید را به طور دقیق بررسی کنید. هرچه دوره­های شما طولانی­تر باشد، احتمال اینکه تخمک گذاری شما دیرتر از حد متوسط ​​باشد بیشتر است. هرچه چرخه­های قاعدگی شما کوتاه­تر باشد، احتمال اینکه تخمک گذاری زودتر از حد متوسط ​​انجام شود، بیشتر می­شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی که به نتیجه مثبت نخواهید رسید این است که تخمک گذاری ندارید. این مسئله یک موضوع غیرطبیعی نیست که هر چند وقت یکبار یک چرخه غیرعادی داشته باشید. با این حال، اگر بعد از چند ماه نتیجه مثبتی دریافت نکردید، یا اگر سیکل­های قاعدگی شما نامنظم است، با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  عوارض قرص سایتوتک چیست؟

 

 

جمع بندی

موارد گفته شده به شما کمک میکند تا در مورد زمانی که تمایل به رابطه جنسی بر اساس تخمک گذاری دارید را به طور دقیق بررسی کنید. هرچه دورههای شما طولانیتر باشد، احتمال اینکه تخمک گذاری شما دیرتر از حد متوسط ​​باشد بیشتر است. هرچه چرخههای قاعدگی شما کوتاهتر باشد، احتمال اینکه تخمک گذاری زودتر از حد متوسط ​​انجام شود، بیشتر میشود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی که به نتیجه مثبت نخواهید رسید این است که تخمک گذاری ندارید. این مسئله یک موضوع غیرطبیعی نیست که هر چند وقت یکبار یک چرخه غیرعادی داشته باشید. با این حال، اگر بعد از چند ماه نتیجه مثبتی دریافت نکردید، یا اگر سیکلهای قاعدگی شما نامنظم است، با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
انواع ورزش‌های مناسب برای زنان باردار
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی های مرتبط

Table of Contents

پیمایش به بالا