طرز استفاده از بی بی چک

طرز استفاده از بی بی چک

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

بی بی چک یک تست خانگی بارداری است که با بررسی نمونه ادرار خانم‌ها، احتمال بارداری را تشخیص می‌دهد. در صورتی که طرز استفاده از بی بی چک را بدانید و در زمان مناسب و به شیوه صحیح از آن استفاده کنید، نتایج این تست در حدود ۹۹ درصد صحیح و قابل اطمینان است. اکنون این سوال پیش می‌آید که نحوه استفاده از بیبی چک چگونه است؟ در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه همراه ما باشید تا استفاده از بیبی چک به شیوه صحیح را آموزش دهیم.

چه زمانی به بی بی چک نیاز داریم؟

خانم‌ها زمانی از بی بی چک استفاده می‌کنند که دوره پریود آن‌ها عقب افتاده و احتمال می‌دهند که حامله باشند. در این زمان استفاده از بی بی چک آسان‌ترین روش برای بررسی بارداری است. از سوی دیگر ممکن است یک زوج در تلاش برای بارداری باشند و بیبی چک نتایج تلاش آن‌ها را مشخص می‌کند.

گاهی اوقات نیز برخی خانم‌ها در آغاز شروع یک فرایند درمانی یا مصرف یک داروی خاص هستند که در صورت بارداری، برای سلامت جنین مضر خواهد بود. در این هنگام می‌توان با یک تست ساده وضعیت بارداری را مشخص نمود.

بی بی چک چگونه کار می‌کند؟

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش آمده است که بی بی چک چیست؟ و با چه روشی احتمال بارداری را تشخیص می‌دهد؟ پس از لقاح و تشکیل سلول اولیه جنین، بدن مادر دچار تغییراتی می‌شود که یکی از این تغییرات تولید و افزایش سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (human chorionic gonadotropin) است که با نام اختصاری HCG شناخته می‌شود. در تست‌های بارداری سطح این هورمون مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. این هورمون را می‌توان در خون و ادرار بررسی کرد که بی بی چک میزان آن در ادرار را تشخیص می‌دهد.

طرز استفاده از بی بی چک

چه زمانی سطح هورمون HGC مناسب تست بارداری است؟

یکی از سوالات مهم درباره نحوه استفاده از بیبی چک، این است که چه زمانی سطح هورمون HGC به میزان تشخیص بیبی چک می‌رسد؟ گفته می‌شود که در اولین روز عقب افتادن قاعدگی می‌توان تست بارداری را انجام داد، با این وجود بهتر است که یک هفته پس از آنکه زمان قاعدگی شما عقب افتاد، از بی بی چک استفاده کنید.

بدن تنها زمانی هورمون HGC را آزاد می‌کند که پس از لقاح، تخمک بارور شده در فرایندی به نام لانه‌گزینی، به دیواره رحم بچسبد. این فرایند معمولا ۱۰ روز پس از لقاح (بارور شدن تخمک توسط اسپرم) اتفاق می‌افتد. اطلاع از زمان تخمک گذاری و اینکه کیت تخمک گذاری چیست؟ به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید   تخمک و تخمک گذاری چیست؟

 

طرز استفاده از بی بی چک

انواع بی بی چک را می‌توان بدون نسخه و از داورخانه‌ها تهیه کرد. پیش از شروع تست، تاریخ انقضای بی بی چک را بررسی کنید تا نتایج دقیقی را ارائه دهد. بی بی چک دارای نوار تست است که به مقدار HGC در ادرار شما واکنش نشان می‌دهد. نحوه استفاده از بیبی چک با دو روش امکان‌پذیر است:

  • هنگام ادرار کردن، نوار تست بی بی چک را در مقابل جریان ادرار خود قرار دهید.
  • ادرار خود را داخل یک فنجان تمیز جمع‌آوری کرده و نوار تست بی بی چک را داخل فنجان بگذارید.

چند دقیقه منتظر بمانید تا فرایند بررسی هورمون HCG توسط بی بی چک به پایان رسیده و نتایج تست روی دستگاه مشخص شود.

تفسیر نتایج بی بی چک

بیبی چک به سادگی احتمال بارداری را بررسی کرده و نتایج را نمایش می‌دهد. نتیجه مثبت نشان‌دهنده حاملگی و نتیجه منفی نمایانگر عدم حاملگی است.

  • نتیجه مثبت: باردار بودن و نتیجه مثبت با دو خط رنگی روی دستگاه مشخص می‌شود و هر چه میزان هورمون HCG بیشتر باشد، خط‌ها پررنگ‌تر هستند. نتیجه مثبت معمولا در کمتر از یک دقیقه قابل مشاهده است.
  • نتیجه منفی: ظهور یک خط رنگی روی بی بی چک نشان‌دهنده نتیجه منفی و عدم حاملگی است. اگر پس از ۱۰ دقیقه روی دستگاه همچنان یک خط مشاهده کردید، باردار نیستید.

همانطور که گفتیم، نتیجه مثبت در کمتر از یک دقیقه مشخص می‌شود، پس اگر نتیجه مثبت و ۲ خط در فاصله ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از تست نمایان شد، نتیجه مشکوک بوده و چند روز بعد باید مجددا از بی بی چک استفاده کنید. در این زمان اینکه علائم بارداری چیست؟ ۲۰ نشانه بارداری در کنار استفاده از بیبی چک کمک کننده خواهد بود.

نکات مهم در هنگام استفاده از بی بی چک

زمانی که قصد انجام تست بارداری با بی بی چک را دارید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پیش از انجام تست بارداری با بی بی چک، مایعات زیادی مصرف نکنید، چراکه ممکن است میزان هورمون HGC را رقیق کرده و حتی در صورت بارداری، نتیجه آزمایش منفی شود.
  • مراحل استفاده از بی بی چک و زمان تست ممکن است در هر برند متفاوت باشد؛ قبل از استفاده باید دستورالعمل و راهنمای همراه بی بی چک را به دقت مطالعه کنید.
  • اگر تاریخ انقضای بی بی چک به پایان رسیده است، آن را استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است نتایج غلط و غیرواقعی ارائه دهد.
  • اگر در حال مصرف داروهایی برای بارداری هستید، ممکن است نتیجه بی بی چک مثبت شود، در حالی که شما باردار نیستید!
بیشتر بخوانید  طریقه مصرف قرص سایتوتک

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

پس از آشنایی با طرز استفاده از بی بی چک، این سوال پیش می‌آید که چه زمانی تست بارداری با بی بی چک را انجام دهیم؟ بهتر است که از ادرار صبحگاهی خود برای این کار استفاده کنید، چراکه در این زمان معمولا سطوح HGC نسبت به اواخر روز بیشتر است.

اگر در زمان‌های دیگری از روز، تست بارداری با بی بی چک را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که ادرار شما حداقل به مدت ۳ ساعت در مثانه مانده است و همچنین پیش از تست آب زیادی ننوشید.

چه عواملی بر سطح HCG تأثیر می‌گذارند؟

گاهی اوقات ممکن است نتیجه تست مثبت  کاذب باشد. میزان HCG بالا همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک اختلال وضعیت سلامتی، سطح این هورمون را افزایش داده است. این می‌تواند ناشی از:

  • کمبود ایمونوگلوبولین A (IgA)، یک آنتی‌بادی مهم در عملکرد ایمنی
  • بیماری تروفوبلاستیک بارداری، یک تومور نادر مرتبط با بارداری
  • نوپلاسم‌های تروفوبلاستیک بارداری، یک تومور نادر در رحم

HCG می‌تواند به دلیل برخی انواع سرطان افزایش یابد که شامل کارسینوم سلول انتقالی مثانه و مجاری ادراری، سرطان پروستات، سرطان کلیه و سرطان‌های دستگاه گوارش هستند. ممکن است از تست بارداری برای بررسی این موارد استفاده شود.

تست‌های بارداری در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی فروشگاه‌های راحتی موجود هستند. تست‌های بارداری خانگی را می‌توان با قیمت‌هایی مناسب از داروخانه خریداری کنید.

مزایا استفاده از بی بی چک

حال که با طرز استفاده از بی بی چک آشنا شدید، بهتر است تا مزایا استفاده از بی بی چک را نیز بدانید. از مزایا مهم بیبی چک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی بی چک روشی آسان و در دسترس برای بررسی حاملگی است.
  • نحوه استفاده از بیبی چک راحت بوده و به مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • بی بی چک هزینه کمی داشته و می‌توان در هر زمان و مکان از آن استفاده کرد.
  • برخلاف تست بارداری با آزمایش خون، نیازی به خروج از منزل و رفتن به آزمایشگاه ندارید.
  • بی بی چک دقت زیادی داشته و در صورت استفاده صحیح تا ۹۹ درصد نتایج واقعی را نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید  علائم یائسگی چیست؟

اگر تست بارداری شما مثبت بود، چه کار باید بکنید؟

همیشه اگر تست بارداری خانگی‌تان نشان می‌دهد که باردار هستید، به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • بارداری‌تان را تأیید می‌کند
  • تاریخ تقریبی زایمان‌تان را مشخص می‌کند
  • سلامت کلی‌تان را بررسی می‌کند
  • با شما درباره بارداری‌های قبلی و سوابق پزشکی‌تان صحبت می‌کند
  • در مورد تغییراتی که باید در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید تا بارداری سالمی برای خودتان و نوزادتان داشته باشید، صحبت می‌کند
  • با شما درباره نحوه مراقبت از خودتان در طول بارداری‌تان گفتگو می‌کند
  • با شما درباره اینکه دوست دارید نوزادتان را کجا به دنیا بیاورید صحبت می‌کند و شما را ارجاع می‌دهد
  • پزشک شما ممکن است برخی آزمایش‌ها، مانند سونوگرافی را نیز توصیه کند.

اگر بارداری‌تان برنامه‌ریزی‌شده نبود و نمی‌دانید چه کار کنید، بهتر است کمی زمان بگذارید تا درباره تصمیم‌تان فکر کنید. پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌ها را بررسی کنید. در این زمان بهترین کار مشاوره با دکتر متخصص زنان است.

استفاده از راهنمایی‌های پزشک

در این مطلب طرز استفاده از بی بی چک را آموزش داده و به نکات مهم در نحوه استفاده از بیبی چک اشاره کردیم. اگر نتیجه استفاده از بی بی چک مثبت بود، باید خود را برای حاملگی آماده کرده و در اولین گام به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک، زمان انجام مراحل بعدی و بررسی شرایط جنین مانند سونوگرافی و مراقبت‌های لازم را مشخص می‌کند.

اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک برای شما فراهم نیست، در روشی آسان می‌توانید از مشاوره دکتر زنان به صورت آنلاین و تلفنی در سایت تلفن خونه استفاده کنید. در این سایت امکان دسترسی شما به پزشکان متخصص فراهم شده است و می‌توانید در هر زمان و مکان از مشاوره پزشکی بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
دسته بندی: بارداری
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
انواع ورزش‌های مناسب برای زنان باردار
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
660_couple_during_pregnancy-min
Ovulation-symptoms-1
احتمال بارداری بدون دخول چقدر است
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی های مرتبط

Table of Contents

پیمایش به بالا