واژینیسموس (واژینیموس) یا ترس از دخول چیست؟

واژینیسموس (واژینیموس) یا ترس از دخول چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

اگر در هنگام رابطه جنسی درد زیادی تجربه می‌کنید و احساس ترس از دخول دارید احتمالا مشکل شما در ارتباط با واژینیسموس باشد. برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح می‌شود که واژینیسموس یعنی چه؟ واژینیسموس انقباض یا کشش غیرارادی واژن است که افراد در شروع رابطه جنسی، در حین قرار دادن تامپون یا هنگام معاینه لگن، آن را تجربه می‌کنند. واژینیسموس می‌تواند مقاربت را دردناک کند که به آن دیسپارونی گفته می‌شود. میزان درد و اسپاسم ممکن است خفیف ناراحت کننده یا بسیار دردناک باشد. در ارتباط با درمان این مسئله روش‌های مختلفی از جمله ورزش کگل، گشادکننده‌های واژن و درمان شناختی رفتاری (CBT) وجود دارد که می‌توانند به آرامش عضلات این ناحیه  و توقف اسپاسم کمک کنند. آنچه در این مقاله می‌خوانید علت واژینیسموس، روش‌های درمان آن و نکاتی است که باید در مورد ترس از دخول بدانید.

چه کسانی به واژینیسموس مبتلا می‌شوند؟

چه کسانی به واژینیسموس مبتلا می‌شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی زمانی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می‌کند ظاهر شود. این عارضه همچنین می‌تواند اولین باری باشد که فرد سعی می‌کند تامپون را وارد واژن خود کند یا معاینه لگن در متخصص زنان انجام می‌دهد.

برخی از زنان در اواخر عمر دچار واژینیسموس می‌شوند. این مشکل ممکن است بعد از سال‌ها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. اسپاسم یا ناراحتی ناشی از درد ممکن است هر زمان که نفوذ به واژن وجود داشته باشد رخ دهد. یا ممکن است تجربه آن را فقط در زمان‌های خاصی مانند معاینه جنسی یا لگن داشته باشید.

علت واژینیسموس چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که علت واژینیسموس چیست وچرا بعضی از افراد آن را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث مشکلات جسمی، روانی و جنسی شود. عفونت‌های مثانه، عفونت‌های ادراری (UTIs) و عفونت‌های باکتریایی می‌توانند درد واژینیسموس را بدتر کنند.

علل واژینیسموس چیست؟

دلایل واژینیسموس همیشه مشخص نیست، اما برخی از مواردی که تصور می‌شود باعث آن می‌شوند که عبارتند از:

  • ترس از اینکه واژن شما خیلی کوچک است
  • اولین تجربه جنسی بد
  • یک معاینه پزشکی ناخوشایند
  • باور داشتن به اینکه رابطه جنسی شرم آور یا اشتباه است
  • یک وضعیت پزشکی دردناک، مانند عفونت‌های واژن

عواملی که ممکن است به تشدید واژینیسموس کمک کنند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • آسیب‌های زایمان، مانند پارگی واژن
  • جراحی‌های قبلی
  • ترس از رابطه جنسی یا احساسات منفی در مورد رابطه جنسی به دلیل سوء استفاده جنسی در گذشته، تجاوز جنسی یا ضربه روحی

انواع واژینیسموس چیست؟

 

دو نوع اصلی واژینیسموس وجود دارد:

واژینیسموس اولیه

وقتی خانمی هر بار که چیزی وارد واژنش شده است، از جمله آلت تناسلی همسرش، درد داشته باشد یا هرگز نتوانسته باشد چیزی را در واژن خود وارد کند یا ورود و خروج آن را تحمل کند، به این نوع واژینیسموس ابتدایی گفته می‌شود.

خواندن  رحم چیست؟ آناتومی و بیماری­‌های رایج رحمی

واژینیسموس ثانویه

وقتی خانمی قبل از اینکه دردی در هنگام رابطه جنسی نداشته باشد، اما بعداً دچار ترس از دخول شود و این موضوع باعث اختلال در روند رابطه جنسی او شود واژینیسموس اکتسابی اتفاق می‌افتد.

چه شرایطی شبیه واژینیسموس است؟

چه شرایطی شبیه واژینیسموس است؟

برخی شرایط مشکلات زیر می‌توانند علائمی مشابه با واژینیسموس ایجاد کنند:

  • آتروفی واژن: کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک شدن و خشک شدن پوشش واژن می‌شود (آتروفی واژن).
  • ویستیبولودینیا تحریک شده: این وضعیت که درد تحریک شده اطراف واژن می‌باشد، باعث رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) می‌شود. افراد ممکن است در طول کل تجربه در اثر نفوذ اولیه درد داشته باشند.

علائم واژینیسموس چیست؟

  • ناراحتی یا درد در هنگام دخول به واژن
  • ناتوانی در رابطه جنسی یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم یا درد عضلانی واژن
  • مقاربت دردناک

در صورت داشتن رابطه جنسی دردناک یا درد هنگام قرار دادن تامپون، باید به متخصص زنان مراجعه کنید زیرا این احساسات طبیعی نیستند.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ممکن است در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما بپرسد. سوالات در مورد سوابق روابط جنسی شما، تعداد شرکای جنسی یا سابقه داشتن تروما و آسیب است. اگر پزشک و درمان گر شما سوالاتی پرسید که پاسخ به آنها برایتان دچار بود، بهتر است برای درمان بهتر جواب کاملی به انها دهید. معاینه لگن همچنین می‌تواند به رد سایر مشکلات یا تایید وجود اسپاسم عضلانی کمک کند. پزشک ممکن است قبل از معاینه از یک کرم بی حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کند تا این روند برای شما راحت‌تر شود.

واژینیسموس چگونه درمان می‌شود؟

واژینیسموس چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های واژینیسموس بر کاهش رفلکس ماهیچه‌های شما که باعث کشش آنها می‌شود، تمرکز دارد. درمان‌ها همچنین اضطراب یا ترس‌هایی را که به واژینیسموس کمک می‌کنند، برطرف می‌کنند. پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این درمان‌ها را به شما توصیه کند:

  • درمان موضعی: لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی ممکن است به درد ناشی از این بیماری کمک کند
  • فیزیوتراپی کف لگن: یک فیزیوتراپ به شما یاد می‌دهد که چگونه عضلات کف لگن خود را شل کنید.
  • درمان گشادکننده واژن: گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها کشش واژن است. افراد مبتلا به واژینیسموس از گشادکننده‌ها استفاده می‌کنند تا راحت‌تر و با حساسیت کمتری نسبت به نفوذ واژن واکنش نشان دهند. پزشک ممکن است توصیه کند ابتدا از کرم بی حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کنید تا قرار دادن آن آسان‌تر شود
  • درمان رفتاری شناختی (CBT): به شما کمک می‌کند که بفهمید که چگونه افکارتان بر احساسات و رفتارهایتان تأثیر می‌گذارد. این یک درمان موثر برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه است (PTSD) نیز می‌باشد که ممکن است در واژینیسموس تأثیر داشته باشد.
  • سکس تراپ: سکس تراپیست‌ها با افراد و زوج‌ها کار می‌کنند تا به آنها کمک کنند دوباره از رابطه جنسی خود لذت ببرند.
  • بوتاکس واژن برای واژینیسموس: تحقیقات نشان می‌دهند که بوتاکس ممکن است علائم واژنیسموس را بهبود ببخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا این ادعا تأیید شود.
  • پالس رادیوفرکانس (PRF): این درمان نسبتاً جدید است که معمولاً برای درد عصبی استفاده می‌شود. تحقیقات محدود نشان داده است که با استفاده از این درمان احتمال بهبود وجود دارد.
خواندن  بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک
 انواع درمان‌های واژینیسموس روش درمان
درمان روانی جنسی نوعی از گفتار درمانی که هدف آن کمک به درک و تغییر احساسات خود در مورد بدن و جنسیت است
تکنیک های آرامش بخش تکنیک‌های آرامش بخشی مانند ذهن‌آگاهی، تنفس و تمرین‌های لمسی ملایم برای کمک به یادگیری آرام کردن عضلات واژن
تمرینات کف لگن تمرینات فشردن و رهاسازی برای کنترل عضلات واژن
تمرکز در حین رابطه مریناتی برای کمک به آرامش شما در حین رابطه جنسی و افزایش میل جنسی
ابزار‌های کمک کننده به باز شدن واژن (دیلاتور) اشیاء تامپونی شکل در اندازه‌های مختلف که به شما کمک می‌کند به تدریج به قرار دادن چیزی در واژن خود عادت کنید

تمرینات درمانی برای واژینیسموس

تمرینات درمانی برای واژینیسموس

خانم‌هایی که مبتلا به واژینیسموس هستند، می‌توانند تمریناتی را در خانه انجام دهند تا یاد بگیرند که عضلات اطراف واژن خود را کنترل و آرام کنند. این کار حساسیت زدایی پیشرونده نامیده می‌شود و هدف از انجام آن این است که با تمرین این ورزش رابطه جنسی راحت‌تری داشته باشید.

ابتدا، تمرینات کگل را با فشردن همان عضلاتی که برای متوقف کردن جریان ادرار هنگام ادرار کردن استفاده می‌کنید، انجام دهید:

  • عضلات را منقبض کنید.
  • آنها را برای 2 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  • عضلات را شل کنید.
  • هر بار حدود 20 دفعه  ورزش کگل را انجام دهید. می‌توانید هر چند بار در روز آنها را انجام دهید.

بعد از چند روز، در حین انجام تمرینات، یک انگشت خود را تا حدود اولین مفصل بند انگشتی داخل واژن وارد کنید. ممکن است بخواهید ابتدا ناخن‌های خود را ببندید و از ژله روان کننده استفاده کنید. یا برای راحتی بیشتر تمرینات را در وان حمام انجام دهید.

این تمرین را با یک انگشت شروع کنید و به سه انگشت برسانید. شما احساس خواهید کرد که عضلات واژن خود در اطراف انگشتتان فشرده می‌شوند. هر زمانی که احساس کردید راحت نیستید، می‌توانید انگشت خود را بیرون بیاورید.

خواندن  آیا لیزر باعث زگیل تناسلی می­‌شود؟

پس از مدتی، می‌توانید به مدت 10 یا 15 دقیقه دیلاتور‌ها را که ابزار‌های برای اتساع واژن هستند، در واژن خود قرار دهید تا به عضلات‌تان کمک کند تا به فشار عادت کنند.

برای زنانی که واژینیسموس آنها با ترس یا اضطراب مرتبط است، این روش درمان اغلب کمک کننده خواهد بود.

 

 

عوارض واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس می‌تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با همسرتان تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر گذاشته و منجر به افزایش اضطرابتان شود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، واژینیسموس ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید باید با پزشک تماس بگیرید:

  • تحریک یا خارش دستگاه تناسلی
  • مقاربت دردناک
  • ادرار دردناک
  • ترشحات غیرمعمول یا بدبو ترشحات واژن
  • قرمزی، درد یا تورم واژن

 

چگونه از واژینیسموس جلوگیری کنیم؟

از آنجا که علت واژینیسموس واضح نیست،  برای پزشکان سخت است تا راه‌های جلوگیری از آن را پیدا کنند. با این وجود، روش‌هایی وجود دارد تا از درد و ناراحتی این اختلال جنسی نظیر واژینیسموس جلوگیری شود:

  • استفاده از روان کننده‌های (لوبریکانت) با پایه آب
  • تلاش برای انجام فعالیت‌های جنسی که دردهای ناشی از واژینیسموس را کمتر کند
  • با همسر جنسی خود با صداقت در مورد فعالیت‌هایی که درد و لذت ایجاد می‌کند بپردازید
  • وقتی را برای رابطه جنسی در نظر بگیرید که شما و همسرتان خستگی و اضطراب نداشته باشید

هنگام مراجعه با پزشک چه سوالاتی باید از پزشک بپرسم؟

  • چرا به هنگام دخول حین رابطه جنسی درد دارم؟
  • بهترین درمان برای من چیست؟
  • چگونه می‌توانم رابطه جنسی را لذت بخش‌تر کنم؟
  • آیا احتمال دارد واژینیسموس با گذشت زمان بهتر یا بدتر شود؟
  • آیا حمایت از سلامت روان، مانند مشاوره، به من کمک خواهد کرد؟

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر دچار اسپاسم عضلانی یا درد می‌شوید که رابطه جنسی را ناخوشایند یا غیرممکن می‌کند، خجالت نکشید که با پزشک خود صحبت کنید. مجبور نیستید که از این موضوع رنج بکشید. همان طور که گفته شد بسیاری از مشکلات تناسلی از جمله واژینیسموس، می‌تواند باعث مقاربت دردناک شود. باید بدانید که تقریباً همه این مشکلات قابل درمان هستند. بسیاری از افراد پس از درمان واژینیسموس، بهبود قابل توجهی در زندگی جنسی و سلامت روان خود مشاهده می‌کنند. در صورت داشتن هر گونه سؤال شما می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی پلتفرم تلفن خونه مشاوره آنلاین با دکتر زنان و سکس تراپیست‌ها داشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا