تغذیه کودکان کم وزن

تغذیه کودکان کم وزن؛ غذاهای مقوی برای افزایش وزن کودکان

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

علیرغم تمرکز بر تعداد فزاینده کودکان دارای اضافه وزن، بسیاری از کودکان نیز وجود دارند که با اضافه کردن وزن بیشتر، سطح سلامت آنها بالاتر خواهد رفت. با این حال، راه حل به این سادگی نیست که به بچه های کم وزن اجازه دهید در مصرف غذای ناسالم خود افراط کنند. در عوض، ترکیبی از تغییر رفتارهای غذایی، انتخاب غذاهای پرکالری مغذی و کالری اضافی در وعده‌های غذایی بهترین رویکرد برای افزایش وزن در کودکان است. با این حال، اگر نگران هستید که فرزندتان کم وزن باشد، همیشه ابتدا با یک متخصص بیماری های نوزادان و کودکان یا متخصص تغذیه مشورت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش وزن کودک لاغر، تغذیه کودکان کم وزن و هر آنچه لازم است در این رابطه بدانید را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

راهکارهایی برای افزایش وزن کودک

برخی از نوزادان به سختی غذا می‌خورند و به نظر می‌ رسد که در مورد افزایش وزن نمی‌ توانند این روند را حفظ کنند. اگر احساس کردید که کودک شما در بلع مشکل دارد، بین شیر خوردن استفراغ می کند، به نظر می رسد آلرژی غذایی دارد، رفلاکس دارد یا اسهال مداوم دارد، توصیه می شود با پزشک اطفال در این باره مشورت نمایید، زیرا این مسائل می تواند مانع از جذب کالری مورد نیاز کودک شما شود. هنگامی که این احتمالات را بررسی کردید، اگر شما و پزشک اطفال کودکتان به این نتیجه رسیدید که لازم است، می‌ توانید استراتژی مناسبی را برای افزایش وزن کودک خود پیدا کنید. لازم به ذکر است که تلاش برای افزایش وزن کودک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند خطر تغذیه و رفتارهای ناسالم غذا خوردن و افزایش وزن ناسالم را در آینده افزایش دهد.
برای کمک به افزایش وزن فرزندتان، سعی کنید در تغذیه کودکان کم وزن اندازه وعده های غذایی را افزایش دهید، به خصوص افزایش غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی در تغذیه کودکان کم وزن بسیار مهم است. از طرف دیگر، اگر کودک شما برای خوردن وعده‌ های بزرگ‌ تر مشکل دارد، سعی کنید کالری وعده‌ های غذایی کودکتان را افزایش دهید تا زمانی که به وزن مناسبی برسد. برخی از راهکارهای افزایش وزن کودک عبارتند از:

  • یک برنامه مشخص برای وعده های غذایی و میان وعده ها ایجاد کنید.
  • بین وعده های غذایی به کودکتان فقط آب بدهید.
  • با کودک خود غذا و میان وعده بخورید.
  • کودک خود را در برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده ها مشارکت دهید.
  • آنها را مجبور به خوردن نکنید.
  • غذاهای رنگارنگ ارائه دهید تا غذاها و میان وعده ها اشتها آورتر شوند.

 

 

غذای مقوی برای کودکان کم وزن

غذاهای افزایش وزن برای بچه ها باید مفید و همچنین خوشمزه و جذاب باشند. فرزندان شما فقط در صورتی از غذا لذت خواهند برد که برایشان جذاب باشد. در اینجا، ما برخی از سالم ترین مواد غذایی برای افزایش وزن در کودکان را فهرست کرده ایم:

تخم مرغ: تخم مرغ سالم و سرشار از پروتئین می تواند به تنظیم وزن کودک شما کمک کند. همچنین تخم مرغ در رشد ماهیچه ها و بافت های بدن موثر خواهد بود. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی زیادی مانند فسفر، پروتئین، روی و کلسیم است و یک غذای فوق العاده برای کودکان محسوب می شود.

مرغ: مرغ یک غذای پرکالری و پر پروتئین برای کودکان است. همچنین این ماده غذایی سرشار از فسفر بوده و یک ماده معدنی ضروری است که از دندان ها و استخوان های شما حمایت می کند. مرغ برای کلیه، کبد و عملکرد کل سیستم عصبی مرکزی نیز مفید خواهد بود.

ماهی سالمون: ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B12، سلنیوم و کولین است که از عملکرد مغز، عملکرد شناختی و سلامت عصبی در کودکان خردسال حمایت می کند. بنابراین، گاهی اوقات پختن یک غذای سالم و خوشمزه ماهی سالمون برای کودکتان می تواند ایده خوبی باشد.

توفو: توفو، محصول سویا، حاوی پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری، آهن گیاهی، کلسیم، منگنز، فسفر و سلنیوم است. این یک ماده غذایی مغذی با پروتئین بالا و چربی های سالم است که هر دو برای رشد مناسب در کودکان ایده آل هستند.

عسل: عسل جایگزینی برای شکر، از ۱۷ درصد آب و ۸۲ درصد کربوهیدرات تشکیل شده است که باعث افزایش وزن سالم می شود.

شیر: شیر منبع خوبی از پروتئین است. اگر کودک شما عدم تحمل لاکتوز را ندارد، یک لیوان شیر در روز می تواند به حفظ یک رژیم غذایی سالم کمک کند. شیر حاوی چربی ها، کلسیم و ویتامین های ضروری است که به ساخت استخوان های قوی کمک می کند.

ماست: بیشتر کودکان ماست را دوست دارند. کلسیم و پتاسیم موجود در ماست به بهبود سلامت استخوان کودکان کمک می کنند. علاوه بر این، ماست همچنین منبعی از باکتری‌ های دوستدار روده است که به آنها «پروبیوتیک‌ ها» گفته می‌ شود که به هضم و جذب مناسب کمک می‌ کند و بنابراین بر رشد و تکامل کلی کودک تأثیر می‌ گذارد.

میوه های خشک و آجیل: میوه‌ های خشک و آجیل‌ ها برای میان‌ وعده مناسب یا به‌ عنوان تزئین بستنی‌ ها و اسموتی‌ ها استفاده می‌ شوند و انواع مختلفی مانند بادام، بادام هندی، گردو، زردآلو و … دارند. میوه های خشک و آجیل علاوه بر اینکه سرشار از آهن، ویتامین و منیزیم هستند، پروتئین ها و چربی های سالمی را نیز فراهم می کنند که برای افزایش وزن سالم بسیار مهم هستند.

پنکیک: پنکیک را می توان به عنوان میان وعده خوشمزه یا صبحانه برای کودکان سرو کرد. مواد تشکیل دهنده یک پنکیک آن را به غذایی پر کالری تبدیل می کند.

بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر بدون گلوتن است و یک غلات کامل حاوی کربوهیدرات، پروتئین و نشاسته می باشد که آن را انتخاب خوبی برای کودک شما می کند. علاوه بر این، فیبر غذایی بالای آن به هضم غذا نیز کمک خواهد کرد.
لوبیا و عدس: لوبیا و عدس سرشار از پروتئین هستند. به طور متوسط ​​هر 100 گرم از آن نزدیک به 300 کالری دارد. لوبیا همچنین منبع عالی فیبر محلول است که قند خون را تنظیم کرده و نوسانات خلقی تحریک پذیر را درمان می کند. اگر کودک شما اهل غذا خوردن است، سعی کنید به او با لوبیا پخته شده به سبک مورد علاقه اش بدهید.
موز: موز سرشار از مواد مغذی است که به هضم آسان کمک می کند. آنها سرشار از فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 هستند که آنها را به یکی از بهترین غذاهای پرکالری برای کودکان تبدیل می کند. بنابراین این میوه برای افزایش وزن ایده آل است.

 

 

صبحانه مقوی برای کودک کم وزن

صبحانه یکی از مهم ترین وعده هایی است که کودکان در طول روز مصرف می کنند. وجود یک صبحانه مناسب در رژیم غذایی مقوی برای کودکان کم وزن بسیار ضروری و مهم است، بنابراین انتخاب یک وعده خوب برای صبحانه می تواند تاثیر بسزایی در افزایش وزن کودک شما داشته باشد. برخی از بهترین گزینه ها برای صبحانه کودکان کم وزن عبارتند از:

  • اسموتی های ساخته شده با لبنیات کامل، دانه های چیا یا کتان، جو، کره های آجیل و میوه ها و سبزیجات تازه (مانند این اسموتی بلغور جو دو سر همراه با موز و کره بادام زمینی )
  • پارفه تهیه شده با میوه خشک، گرانولا و ماست یونانی کامل
  • پنکیک یا وافل تهیه شده با شیر کامل، دانه کتان و کره آجیل
  • نان تست با تخم مرغ، شیر پرچرب و کره آجیل
  • تخم‌مرغ‌ های پخته شده در روغن زیتون
  • بلغور جو دوسر تهیه شده با شیر کامل، کره های آجیل، دانه های کتان یا چیا و میوه های خشک یا تازه مخلوط شده با آن
  • غلات تهیه شده با شیر کامل

 

برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان

بزرگترین چالشی که اکثر والدین با کودکان در هر سنی با آن روبرو هستند، این است که اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان درست غذا می خورند. به این معنی که مواد غذایی مغذی را به مقدار مناسب مصرف کنند، اما با برنامه شلوغ والدین نظارت بر مصرف غذا سخت می شود و به همین دلیل ممکن است کودک دچار کمبود وزن شود. با این حال، رشد هر بچه متفاوت است، به طوری که برخی از بچه ها علیرغم داشتن غذای مغذی، کم وزن هستند. به عنوان یکی از والدین، زمانی که هیچ افزایش وزنی بر اساس سن وجود ندارد یا کودک از نظر فیزیکی فعال نیست، باید نگران این موضوع باشید.
برای اطمینان از اینکه مرحله رشد کودک به درستی طی می شود، ضروری است که کودک خود را در فواصل زمانی منظم بررسی کنید. اگر کودک شما کم وزن است، باید یک برنامه غذایی برای افزایش وزن سالم که سرشار از همه دسته های غذایی است، گنجانده شود تا او فعال و سالم باشد. یک برنامه هفتگی غذایی سرشار از مواد مغذی و غذاهایی با کالری بالا، می تواند نقش موثری در چاق شدن کودکان ایفا کند. البته تنها یک هفته برای افزایش وزن کافی نیست، اما کودک با پیروی از یک رژیم غذایی منظم هفتگی، به آن برنامه غذایی و غذاهای موجود در برنامه عادت می کند و اگر همین برنامه غذایی را در هفته های بعدی نیز بتواند رعایت کند، اضافه وزن چشمگیری خواهد داشت.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم کودکان ممکن است به دلایل مختلفی دچار کم وزنی و لاغری شوند. داشتن یک برنامه مناسب تغذیه کودکان کم وزن، می تواند تا حد قابل توجهی به افزایش وزن سالم و اصولی کودک شما کمک کند. غذای کودک کم وزن باید شامل لبنیات، میوه ها، چربی های سالم، غلات کامل و … باشد و توصیه می شود در میان این دسته های غذایی گزینه هایی با کالری بیشتر را انتخاب کنید. شما می توانید برای دریافت یک رژیم تغذیه کودک کم وزن با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای والدین فراهم آورده تا بتوانند در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه با متخصصان این حوزه ارتباط برقرار نمایند و بهترین برنامه های غذایی را برای کودک خود دریافت کنند.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا