کولیک نوزادی یا قولنج نوزادی

کولیک نوزاد یا قولنج نوزادی چیست و چگونه درمان می شود؟

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

کولیک نوزاد یا قولنج، گریه مکرر، طولانی و شدید در یک نوزاد سالم است. قولنج می تواند به ویژه برای والدین ناامید کننده باشد، زیرا ناراحتی نوزاد بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد و به نظر می رسد هیچ مقداری از تسلی دادن باعث تسکین او نمی شود. اپیزودهای قولنج معمولاً زمانی که نوزاد حدود 6 هفته است به اوج خود می رسد و کولیک نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در حالی که گریه بیش از حد با گذشت زمان برطرف می شود، مدیریت کولیک نوزاد استرس قابل توجهی را به مراقبت از کودک تازه متولد شده اضافه می کند. شما به عنوان یک والد می توانید اقداماتی را انجام دهید که ممکن است شدت و طول دوره های قولنج و استرس شما را کاهش دهد و اعتماد به نفس در ارتباط والدین و فرزندتان را تقویت کند. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است راجع به کولیک نوزاد و علت آن بدانید را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

کولیک نوزاد یا قولنج نوزادی چیست؟

کولیک نوزاد یا قولنج نوزادی زمانی است که یک نوزاد سالم به طور مکرر بدون هیچ دلیل روشنی گریه می کند یا عصبانی می شود. گریه برای بیش از 3 ساعت در روز و به مدت حداقل 3 روز در هفته برای بیش از 3 هفته تعریف می شود. گاهی اوقات کاری برای تسکین گریه کودکتان نمی توانید انجام دهید. مدیریت قولنج می تواند به والدینی که خسته اند یا استرس دارند، کار دشواری باشد. قولنج می تواند چند هفته پس از تولد شروع شود و معمولاً بین 4 تا 6 هفتگی بدترین حالت خود می رسد. اغلب نوزادان در 3 تا 4 ماهگی از قولنج خارج می شوند.

 

 

علت کولیک چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث کولیک می شود، اما دلایل احتمالی زیادی را بررسی کرده اند. برخی از عوامل مؤثر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا ناراحتی ناشی از گاز یا سوء هاضمه
  • سیستم گوارشی که به طور کامل توسعه نیافته است.
  • تغذیه بیش از حد یا کمبود تغذیه
  • حساسیت به شیر خشک یا شیر مادر
  • تحریک بیش از حد
  • شکل اولیه سردرد میگرنی دوران کودکی
  • واکنش عاطفی به ترس، ناامیدی یا هیجان

علائم کولیک نوزاد

به خصوص در سه ماه اول زندگی، نوزادان به سر و صدا و گریه می پردازند. تعیین محدوده گریه معمولی در نظر گرفته شده دشوار است. به طور کلی، قولنج به عنوان گریه برای سه ساعت یا بیشتر در روز، سه روز یا بیشتر در هفته، برای سه هفته یا بیشتر تعریف می شود. علائم کولیک نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گریه شدید که ممکن است بیشتر شبیه جیغ یا بیان درد به نظر برسد.
  • گریه بدون دلیل مشخص، بر خلاف گریه برای ابراز گرسنگی یا نیاز به تعویض پوشک
  • عصبانیت شدید حتی پس از گریه کاهش یافته است.
  • زمان قابل پیش بینی، که اغلب در عصر رخ می دهد.
  • تغییر رنگ صورت، مانند برافروختگی یا سرخ شدن پوست
  • تنش بدن، مانند پاهای کشیده یا سفت، بازوهای سفت، مشت های گره کرده، کمر قوس دار، یا شکم منقبض

گاهی اوقات پس از دفع گاز یا اجابت مزاج در نوزاد، علائم تسکین می یابد که گاز احتمالاً در نتیجه هوای بلعیده شده در طول گریه طولانی مدت است.

 

درمان کولیک نوزاد

همانطور که گفتیم گریه ی مداوم و بی دلیل کودکان، ممکن است کولیک نوزاد تلقی شود. برای درمان سریع کولیک نوزاد راه های مختلفی وجود دارد که می توان با کمک آنها تا حد قابل توجهی نوزاد را آرام کرد. در صورتی که نتوانید به کمک روش های خانگی نوزاد خود را آرام کنید، توصیه می شود برای مدیریت این شرایط با یک متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید. در این شرایط ممکن است پزشک برای کنترل این وضعیت داروی کولیک نوزاد را تجویز نماید. در ادامه برخی از راه هایی که می توان با کمک آنها در خانه به آرام شدن نوزاد کمک نمود اشاره خواهیم کرد.

درمان خانگی کولیک نوزاد

همانطور که گفتیم درمان خانگی کولیک نوزاد، نقش قابل توجهی در آرام شدن نوزاد شما خواهد داشت. در اینجا چند درمان طبیعی وجود دارد که می توانید برای درمان قولنج در نوزاد خود استفاده کنید:

حمام آب گرم: حمام آب گرم یک درمان طبیعی برای کولیک در نوزادان است که قرن هاست انجام می شود. آب گرم درد را تسکین می دهد و همچنین می توانید در حین حمام کردن نوزاد، شکم او را به آرامی ماساژ دهید.

کمپرس گرم: یک کمپرس گرم باعث تسکین گاز شکم نوزاد می شود. یک حوله را در آب گرم فرو کنید و آب آن را بگیرید. سپس پارچه را روی شکم کودک خود قرار دهید یا به آرامی شکم او را با آن بمالید.

ماساژ: ماساژ نه تنها نوزادان را آرام می کند، بلکه به هضم غذا نیز کمک می کند. روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی کف دست خود بریزید و شکم کودکتان را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

تمرین پدال زدن یا حرکت دوچرخه: این یک تمرین ساده اما موثر است. کودک خود را روی پشت او قرار دهید. مچ پاهای او را با احتیاط کنار هم نگه دارید و به آرامی یکی یکی پاها را به سمت شکمش به حالت حرکت دوچرخه فشار دهید. هر پا را برای چند ثانیه نزدیک شکم نگه دارید و این تمرین را برای چند دقیقه تکرار کنید. با این حال، اگر کودک شما در برابر این تمرین مقاومت کرد، بلافاصله آن را متوقف کنید.

گرفتن آروغ: همیشه باید پس از شیر دادن به کودک خود آروغ او را بگیرید. این امر به تخلیه گاز کمک کرده و از گیر افتادن هوا در شکم کودک جلوگیری می کند. پس از شیر دادن به نوزاد، او را روی شانه خود بگذارید. گردن و شانه های او را نگه دارید، به آرامی او را مالش دهید یا به پشت او ضربه بزنید تا صدای آروغ بشنوید.

گیاه هینگ: هینگ (آسافوتیدا) نفخ و گاز را از بین می برد و به هضم غذا کمک می کند. این یک درمان خانگی محبوب هندی برای کولیک در نوزادان است. به یک قاشق چای خوری آب، یک پیمانه هینگ اضافه کنید و بجوشانید. این معجون را در اطراف ناف کودک بمالید. برای نوزادانی که غذاهای جامد را شروع کرده اند، می توانید مقداری آسافوتیدا را در آب یا غذای آنها مخلوط کنید.

 

 

شیردهی از یک سینه: اطمینان حاصل کنید که کودک شما به جای تغذیه متناوب بین دو سینه، مدت زمان بیشتری از هر سینه تغذیه می کند. شیری که بعد از مدتی مکیدن سینه نوزاد بیرون می‌ آید، مغذی ‌تر از شیری است که در ابتدا بیرون می ‌آید.

گهواره: تکان دادن کودک در آغوش یا صندلی گهواره ای و قرار دادن او در یک وسیله به طوری که بتوانید او را در تکان دهید، می تواند کودک ناراحت را آرام کند.

برگ ریحان: برگ های ریحان خاصیت ضد اسپاسم دارند. بنابراین، آنها می توانند به نوزاد شما در مقابله با مشکلات گوارشی کمک کنند. چند برگ ریحان را به آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد و پس از خنک شدن آن را به کودک خود بدهید تا بنوشد.

دانه رازیانه: یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید 10 دقیقه بماند و دانه ها را صاف کنید و این آب را به کودک خود بدهید.

پروبیوتیک ها: قولنج می تواند ناشی از گاز، کندی دستگاه گوارش یا رفلاکس معده باشد. سویه خاصی از پروبیوتیک ها به نام لاکتوباسیلوس رویتری در مقابله با قولنج موثر است. این مواد به کاهش التهاب روده کمک می کند، باکتری ها را می کشد و باکتری E. coli را که در نوزادان مبتلا به قولنج بیشتر از نوزادان بدون قولنج وجود دارد، مهار می کند. همچنین بسیاری از نوزادان مبتلا به قولنج در عرض 3 هفته بهبود می یابند. بهتر است پروبیوتیک ها را بعد از 6 ماهگی معرفی کنید، زیرا تا زمانی که کودک به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه نشود، نیازی به مصرف آن نیست. بهتر است برای تصمیم گیری در مورد پروبیوتیکی که باید به نوزادتان داده شود، از پزشک مشاوره بگیرید.

روغن گیاه نعناع: نعناع خاصیت آرام بخش و ضد اسپاسم دارد. یک قطره از روغن نعناع را به یک قاشق چایخوری روغن ماساژ کودک اضافه کنید و آن را بین کف دست خود بمالید تا گرم شود. سپس به آرامی شکم کودک را با روغن ماساژ دهید.

تغذیه مناسب مادر: به عنوان یک مادر، رژیم غذایی شما بر شیر شما تأثیر می گذارد. بنابراین، به آنچه می خورید توجه کنید. اگر کودک شما از قولنج رنج می برد از محصولات لبنی، غذاهای حاوی گلوتن، مرکبات، کافئین و غذاهای تند خودداری کنید.

ساکت بودن محیط: کودک خود را با صحبت کردن یا آواز خواندن با صدای بلند، آرام نکنید، بلکه محیطی آرام و ساکت ایجاد کنید.

تعویض شیشه شیر: تعویض نکردن شیشه شیر نیز ممکن است دلیل کولیک باشد. تعویض شیشه شیر باعث تغییر مقدار هوایی می شود که کودک هنگام شیر خوردن می بلعد که این امر به نوبه خود بر هضم تأثیر می گذارد. پس حتما شیشه شیر کودکتان را عوض کنید.

شربت گریپ واتر: گریپ واتر 100% طبیعی در درمان قولنج موثر شناخته شده است. گریپ واتر معمولاً ترکیبی از بابونه، رازیانه، زنجبیل و بادرنجبویه است. در هنگام خرید گریپ مطمئن شوید که کاملا طبیعی بوده و حاوی مواد نگهدارنده نباشد.

سرکه سیب: سیب به کاهش سوزش سر دل کمک می کند و با عفونت های قارچی مبارزه می کند. بنابراین، امتحان کردن سیب ممکن است کولیک کودک شما را حل کند. سرکه سیب را می توان پس از 6 ماهگی کودک مورد استفاده قرار داد. همچنین، مطمئن شوید که سرکه سیب پاستوریزه و فیلتر شده را برای نوزادان انتخاب کنید. شکل رقیق نشده سرکه سیب می تواند باعث احساس سوزش شود، زیرا اسیدیته آن 5 درصد است. بنابراین رقیق کردن آن برای نوزادان توصیه می شود. می توانید این کار را با اضافه کردن 1 قاشق چایخوری سرکه سیب به 4 اونس آب انجام دهید.

کولیک نوزاد از چه زمانی شروع می شود؟

از هر پنج نوزاد یک نوزاد به اندازه ای گریه می کند که مردم به آنها کولیک می گویند. کولیک معمولاً زمانی شروع می شود که نوزادان در حدود 3 هفته هستند و زمانی که آنها بین 4 تا 6 هفتگی هستند بدتر می شود. اکثر اوقات، نوزادان کولیک پس از 6 هفتگی بهتر می شوند و تا 12 هفتگی کاملاً خوب خواند شد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم اگر کودک شما بیش از سه ساعت برای سه روز متوالی گریه کند، ممکن است کولیک داشته باشد. اغلب نوزادانی که از قولنج رنج می برند در پشت خود قوس می دهند، مشت های خود را گره می کنند، ماهیچه های شکم را سفت می کنند و در حین گریه، بازوها و زانوهای خود را به سمت شکم خم می کنند. عضلات شکم آنها معمولاً منقبض است و باد زیادی را از خود عبور می دهند. کولیک در حدود 3 هفتگی شروع می شود و در 4 تا 6 ماهگی کودک از بین می رود. علت دقیق قولنج ناشناخته است، اگرچه گاز یا سوء هاضمه محرک های رایج هستند. همچنین ممکن است به دلیل عدم تحمل نسبت به مواد موجود در شیر مادر اتفاق بیفتد. شما می توانید برای درمان کولیک شدید نوزاد خود به متخصص کودکان مراجعه نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای والدین فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن با متخصصان این حوزه مشورت نمایند.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا