رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو

رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو؛ مواد غذایی مناسب و دیگر راهکارهای موثر

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

کاهش وزن نیاز به کمبود کالری دارد. کسری کالری زمانی است که شما بیش از کالری دریافتی خود کالری بسوزانید. برای کاهش وزن سالم، به طور کلی توصیه می شود که 500 کالری در روز، کمبود کالری ایجاد کنید که این معادل 3500 کالری کمتر در هفته است. لاغری شکم و پهلو یکی از بزرگترین دغدغه های افراد در کاهش وزن می باشد. برای کاهش چربی های این نواحی، انتخاب رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو و ورزش، موثرترین قدم خواهد بود. یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می کند تا به اندازه لازم نقصان کالری ایجاد نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا مواد غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو و دیگر راهکارهای موثر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

 

 

مواد غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو

چربی شکم و پهلو می تواند سلامت شما را تهدید کند. این چربی با مقاومت به انسولین، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 و نوع 3 مرتبط است و می تواند برای افراد با هر ژنتیک و سنی خطرناک باشد. با درک شدت این وضعیت، امروز در این مقاله چند غذای چربی سوز شکم و پهلو را به شما معرفی می کنیم. مطمئناً با گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی خود، با بهره مندی از تغذیه سالم، زندگی سالم تری خواهید داشت. برخی از مواد غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو عبارتند از:

میوه ها: میوه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و آنتی اکسیدان هستند. فیبر غذایی هضم و متابولیسم را بهبود می بخشد، تعداد و تنوع میکروب های خوب روده را افزایش می دهد و به کاهش فشار خون کمک می کند. مرکبات مانند پرتقال، لیمو، کیوی، نارنگی و لیموترش تازه منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها به شمار می روند و دارای خواص ضد میکروبی هستند. از دیگر میوه های چربی سوز می توان به سیب، هندوانه، انگور و توت فرنگی اشاره کرد. با این حال، مطمئن شوید که در مصرف میوه ها زیاده روی نکنید، زیرا با وجود اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند، حاوی قند نیز می باشند.

حبوبات: حبوبات سرشار از پروتئین هستند و کالری و چربی کمی دارند. پروتئین بدون چربی موجود در حبوبات به ساخت توده عضلانی بدون چربی، سرعت بخشیدن به متابولیسم و ​​بهبود عملکرد کلی بدن کمک می کند. حبوبات ساده آب پز سالم تر از حبوبات سرخ شده یا ادویه دار است.

ماهی: ماهی ها منابع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. پروتئین ها به عضله سازی کمک می کنند و اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن و افزایش سرعت متابولیسم می شوند. همچنین، هر چه میزان التهاب کمتر باشد، احتمال افزایش وزن ناشی از استرس و التهاب کمتر است.

 

بادام: بادام به دلیل داشتن چربی و پروتئین سالم معده شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. آنها منابع خوبی از مواد مغذی برای گیاهخواران برای سوزاندن چربی محسوب می شوند و همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که انرژی و متابولیسم را افزایش می دهند.
لوبیا: لوبیا ها منابع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مصرف منظم آنها می تواند به سرکوب گرسنگی کمک کرده و در نتیجه از پرخوری جلوگیری کند. آنها همچنین منابع عالی پروتئین برای وگان ها و گیاهخواران به شمار می روند.

اسفناج و سایر سبزیجات سبز: سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سبزیجات کلم، تربچه، هویج، کلم بروکلی و شلغم سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی هستند. این سبزیجات می توانند با افزایش سیری، کاهش التهاب و کمک به هضم به کاهش چربی و لاغری شکم و پهلو کمک کنند.

محصولات لبنی: برخلاف تصورات، محصولات لبنی پرچرب توصیه می شود، زیرا سرشار از مواد مغذی هستند و می توانند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند و در نتیجه به کاهش وزن کمک کنند. شیر کم چرب یا بدون چربی فاقد این مواد مغذی است و به اندازه لبنیات پرچرب از گرسنگی شما جلوگیری نمی کند.
کره بادام زمینی: کره بادام زمینی یک گزینه عالی برای شیرین کردن صبحانه یا اسموتی های شماست. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین E، آهن، پتاسیم، روی، آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی می باشد.
روغن زیتون: پخت و پز با روغن زیتون فرابکر برای کاهش وزن و سلامت عمومی مفید است، زیرا به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) کمک می کند و می توانید از آن برای طبخ یا چاشنی غذا استفاده کنید.

غلات کامل: غلات کامل، مانند ارزن، کینوا و برنج قهوه ای منابع خوبی از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند که مصرف آنها می تواند گرسنگی شما را از بین ببرد، به هضم غذا کمک کرده و از ایجاد یبوست جلوگیری کند و این به نوبه خود می تواند به شما کمک کند چربی شکم و پهلو را به راحتی از بین ببرید.

پودر پروتئین: اگر نمی توانید غذاهای کامل سرشار از پروتئین را مصرف کنید، پودرهای پروتئین گزینه خوبی هستند. برای کمک به بهبود رشد عضلات و افزایش متابولیسم خود می توانید پروتئین آب پنیر، پودر پروتئین گیاهی یا پودر پروتئین خانگی مصرف کنید.

دانه چیا: امروزه استفاده از دانه های چیا در اسموتی ها، سالادها و کاسه های صبحانه به یک روند تبدیل شده است. آنها منبع عالی پروتئین و چربی های سالم هستند و دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی تقریباً 10 گرم فیبر رژیمی است. دانه های چیا فاقد گلوتن هستند، سیری را افزایش می دهند و دارای خواص ضد التهابی، ضد دیابتی، آنتی اکسیدانی و ملین می باشند.
قارچ: سطوح پایین ویتامین D با چاقی شکمی مرتبط است. قارچ ها منابع خوبی از ویتامین D هستند. آنها کم کالری و سرشار از پروتئین هستند که می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش چاقی شکمی شود.

تمشک: تمشک سرشار از فیبر غذایی و پلی فنول هایی مانند آنتوسیانین و الاژیتانین است. فیبر غذایی به حجیم شدن مدفوع کمک می کند، حرکت روده را بهبود می بخشد و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن، به از بین بردن رادیکال های مضر اکسیژن آزاد کمک می کند و در نتیجه التهاب ناشی از چاقی را کاهش می دهد.

 

سوپ: خوردن سوپ قبل از غذا به کاهش کالری مصرفی شما کمک می کند که این به نوبه خود می تواند در جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو موثر باشد.
تخم مرغ: مطالعه ای که در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، کاهش وزن بعد از صبحانه تخم مرغ را با صبحانه شیرینی حاوی کالری مشابه مقایسه کرد. شرکت‌ کنندگانی که دو تخم‌مرغ برای صبحانه مصرف کردند، 65 درصد وزن بیشتری از دست دادند و دور کمرشان تا 34 درصد کاهش یافت، چرا که تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین های محلول در آب و چربی است که به جلوگیری از گرسنگی و ساخت عضلات بدون چربی کمک می کند.
فلفل چیلی تند: فلفل های چیلی مانند کاین، چیلی سبز و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C و کپسایسین هستند که به افزایش سرعت متابولیسم، ​​حساسیت به انسولین و سوزاندن چربی کمک می کنند. آنها نه تنها طعم و مزه غذا را بهبود می بخشند، بلکه می توانند به کاهش وزن نیز کمک کنند.
کلم بروکلی: کلم بروکلی از کاهش چاقی گرفته تا کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، فواید زیادی دارد. در واقع، کارشناسان معتقدند که مصرف بروکلی ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. مواد مغذی گیاهی موجود در بروکلی پتانسیل دفع سموم، کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش سلامت کلی را دارند. برای کاهش وزن کلم بروکلی بلانچ شده یا کبابی را با سالاد و سوپ مصرف کنید.
آجیل: آجیل هایی مانند گردو، آجیل ماکادمیا و پسته برای کاهش وزن مفید هستند. آنها سرشار از چربی‌ های سالم و پروتئین می باشند و سطح سیری شما را افزایش می‌ دهند، طعم غذا را بهبود می‌بخشند و از خوردن تنقلات ناسالم پر از چربی ترانس جلوگیری می‌ کنند. مصرف منظم آجیل برای پیشگیری از چاقی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک کننده خواهد بود.

ماست: ماست مملو از باکتری های خوب روده است که به هضم غذا کمک می کند و از سلامت روده شما مراقبت می نماید. دانشمندان دریافتند زنانی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از آنهایی که مصرف نمی‌کنند وزن کم خواهند کرد.

نقش ورزش در لاغری شکم و پهلو به همراه رژیم غذایی

اگر در حال تلاش برای کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو هستید، ممکن است ندانید که چقدر باید ورزش کنید و چه نوع ورزش هایی را باید انجام دهید. در ساده ترین حالت، کاهش وزن به معنای سوزاندن کالری بیشتر نسبت به مواد غذایی مصرفی شما است. بنابراین، منطقی است که برای لاغری شکم و پهلو ورزش را در برنامه خود بگنجانید، زیرا به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید. ورزش به همراه یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می کند بتوانید تا حد قابل توجهی چربی شکم و پهلو را کاهش دهید. همراه بودن رژیم و ورزش روند کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو را بسیار تسریع می بخشد. اگر قصد کاهش وزن دارید، توصیه می شود برای دریافت رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 

دیگر راهکارهای لاغری شکم

در اغلب افراد از دست دادن چربی و لاغری شکم و پهلو، یک هدف رایج کاهش وزن است. داشتن چربی شکم یک نوع مضر از چاقی است و ارتباط قوی با بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی دارد. به همین دلیل، از دست دادن این چربی می تواند مزایای قابل توجهی برای سلامتی و تندرستی شما داشته باشد. شما می توانید با اندازه گیری دور کمر، متوجه اندازه چربی شکم خود شوید. اندازه های بالای 40 اینچ (102 سانتی متر) در مردان و 35 اینچ (88 سانتی متر) در زنان به عنوان چاقی شکمی شناخته می شود. برخی از روش ها و استراتژی های کاهش وزن می توانند چربی های ناحیه شکم و پهلو را بیشتر از سایر نواحی بدن، مورد هدف قرار دهند. در اینجا 6 روش تضمینی برای لاغری شکم و پهلو آورده شده است:

1. از مصرف شکر و نوشیدنی های شیرین شده با شکر خودداری کنید

غذاهای حاوی قند افزودنی برای سلامتی مضر هستند و خوردن زیاد این نوع غذاها باعث افزایش وزن می شود. مطالعات نشان می دهد که قند اضافه شده اثرات مضر منحصر به فردی بر سلامت متابولیک نیز دارد. قند اضافی، بیشتر به دلیل مقادیر زیاد فروکتوز، می‌ تواند منجر به تجمع چربی در اطراف شکم و پهلو شود. شکر شامل گلوکز و فروکتوز است. هنگامی که مقدار زیادی شکر اضافه می‌خورید، کبد مملو از فروکتوز می‌شود و مجبور می‌شود آن را به چربی تبدیل کند.

سعی کنید شکر را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و نوشیدنی های شیرین نظیر نوشیدنی های شیرین شده با شکر، نوشابه های گازدار شیرین، آب میوه ها و انواع نوشیدنی های انرژی زای حاوی قند و … را به طور کامل حذف کنید.

2. پروتئین بیشتری بخورید

پروتئین ممکن است مهمترین درشت مغذی برای کاهش وزن باشد. تحقیقات نشان می‌ دهد که پروتئین می‌ تواند اشتها را تا 60 درصد کاهش دهد، متابولیسم را 80 تا 100 کالری در روز افزایش داده و به شما کمک کند تا در روز 441 کالری کمتر بخورید. اگر هدف شما کاهش وزن است، افزودن پروتئین ممکن است موثرترین تغییری باشد که می توانید در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. پروتئین نه تنها می تواند به کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو کمک کند، بلکه ممکن است در جلوگیری از بازگشت به وزن قبلی نیز موثر باشد. پروتئین ممکن است به ویژه در کاهش چربی شکم و پهلو موثر باشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که پروتئین بیشتر و بهتری مصرف می‌کنند، چربی شکمی کمتری دارند.

 

3. کربوهیدرات کمتری بخورید

خوردن کربوهیدرات کمتر یک راه بسیار موثر برای لاغری شکم و پهلو است و مشاهده شده هنگامی که افراد مصرف کربوهیدرات را قطع می کنند، اشتهایشان کاهش می یابد و وزن کم می کنند. طبق مطالعات مشاهده شده که رژیم های کم کربوهیدرات گاهی اوقات به کاهش وزن 2 تا 3 برابر بیشتر از رژیم های کم چرب منجر می شوند. مطالعاتی که رژیم‌ های کم کربوهیدرات و کم‌ چرب را با هم مقایسه کرده‌ اند، نشان می‌ دهد که مصرف کم کربوهیدرات به طور خاص باعث کاهش چربی و لاغری شکم و پهلو می‌ شود. برای کاهش وزن، فقط پرهیز از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند شکر، آب نبات، نان سفید و … کافی است، به خصوص اگر مصرف پروتئین خود را بالا نگه دارید. رژیم های کم کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن، فواید دیگری برای سلامتی نیز دارند. به عنوان مثال، آنها می توانند به طور قابل توجهی سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشند.

4. غذاهای غنی از فیبر بخورید

فیبر غذایی عمدتاً ماده گیاهی غیرقابل هضم است. خوردن فیبر زیاد می تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال، نوع فیبر مهم است. یک مطالعه نشان داد که مصرف 14 گرم فیبر اضافی در روز با کاهش 10 درصدی کالری دریافتی و کاهش وزن حدود 4.5 پوند (2 کیلوگرم) در طی 4 ماه مرتبط است و این بدان معناست که فیبر محلول ممکن است به ویژه در کاهش چربی شکم و پهلو موثر باشد. بهترین راه برای دریافت فیبر بیشتر، خوردن مقدار زیادی از غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات و میوه است. حبوبات و برخی از غلات مانند جو کامل نیز منبع خوبی از فیبر هستند. همچنین می توانید از مکمل های فیبر مانند گلوکومانان استفاده کنید که یکی از چسبناک ترین فیبرهای غذایی است و مطالعات نشان می دهد که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

 

5. به طور منظم ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید تا شانس زندگی طولانی تر و سالم تری را به خود هدیه دهید. کمک به کاهش چربی و لاغری شکم و پهلو از جمله فواید شگفت انگیز ورزش برای سلامتی است. تمرینات با وزنه و ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن و شنا می توانند باعث کاهش عمده چربی شکم و پهلو شوند. مطالعات نشان داده اند که ورزش به طور کامل از بازیابی چربی شکم پس از کاهش وزن جلوگیری می کند، به این معنی که ورزش در طول حفظ وزن اهمیت ویژه ای دارد. ورزش همچنین منجر به کاهش التهاب، کاهش سطح قند خون و بهبود سایر مشکلات متابولیک مرتبط با چربی اضافی شکم نیز خواهد شد.

6. میزان غذای مصرفی و کالری دریافتی خود را پیگیری کنید

ممکن است فردی فکر کند که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا یا کم کربوهیدرات مصرف می‌کند، اما بدون پیگیری، به راحتی می‌ توان میزان مصرف غذا را کم یا زیاد تخمین زد. پیگیری میزان مصرف غذا به این معنا نیست که شما باید هر چیزی را که می خورید وزن کرده و اندازه بگیرید، بلکه پیگیری میزان مصرف هر از گاهی برای چند روز متوالی می تواند به شما کمک کند تا مهمترین زمینه های تغییر را درک کنید. برنامه ریزی از قبل می تواند به شما در دستیابی به اهدافی خاص مانند افزایش مصرف پروتئین به 25 تا 30 درصد کالری یا کاهش کربوهیدرات های ناسالم، کمک کند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم لاغری شکم و پهلو یکی از دغدغه هایی است که افراد دارای اضافه وزن همواره با آن دسته و پنجه نرم می کنند. رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو همراه با ورزش، بهترین اقدام برای کاهش چربی های این ناحیه خواهد بود. علاوه بر کاهش وزن، از بین بردن چربی های شکم و پهلو فواید دیگری نیز برای سلامتی افراد به همراه خواهد داشت. اگر شما هم از چربی و چاقی شکم و پهلو رنج می برید و نمی دانید دقیقا برای رفع آنها باید چه کاری انجام دهید، توصیه می شود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. سایت تلفن خونه این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن با بهترین متخصص تغذیه ارتباط برقرار کنند و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوران مرتبط
پیمایش به بالا