سرماخوردگی نوزاد

سرماخوردگی نوزاد؛ راههای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی نوزادان

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در نوزادان است است. اگر چه در اغلب مواقع، سرماخوردگی نوزاد دلیلی برای نگرانی ندارد، مهم است که علائم را به دقت زیر نظر داشته باشید و بدانید چه زمانی باید به دنبال درمان باشید. همه نوزادان با مصونیت نسبت به بیماری به دنیا می آیند. با این حال، زمان لازم است تا سیستم ایمنی آنها به بلوغ کامل برسد. این امر نوزادان را مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی می کند که باعث سرماخوردگی می شود.

بیش از 200 نوع ویروس وجود دارد که می تواند موجب سرماخوردگی شود. خوشبختانه، بیشتر سرماخوردگی‌ هایی که کودک شما دریافت می‌ کنند، به افزایش ایمنی او کمک خواهد کرد. با این حال، اولین سرماخوردگی نوزاد می تواند برای والدین ترسناک باشد.
نوزاد ممکن است در هر سن یا زمانی از سال سرما بخورد. در واقع، آنها ممکن است در 2 سال اول، 8 تا 10 بار در سال مبتلا به سرماخوردگی شوند. سرماخوردگی های معمولی در نوزادان اغلب خطرناک نیستند، اما می توانند به سرعت به شرایطی مانند ذات الریه یا کروپ (سرخک) تبدیل شوند. توصیه می شود در صورت وجود هر گونه بیماری در نوزاد زیر 3 ماه به خصوص اگر با تب همراه باشد، با یک متخصص بیماری های نوزادان و کودکان مشورت نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا علت سرماخوردگی نوزاد و درمان آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

علت سرماخوردگی نوزاد

بیش از 100 ویروس سرماخوردگی مختلف وجود دارد و سیستم ایمنی نوزادان هنوز برای مبارزه با همه این میکروب ها آماده نیستند. به همین دلیل قبل از 2 سالگی، نوزاد ممکن است 8 تا 10 بار در سال سرما بخورد و بیشتر سرماخوردگی ها در پاییز و زمستان دیده می شود. سرماخوردگی یک عفونت بینی و گلو (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) است که می تواند توسط یکی از ویروس ها ایجاد شود که راینوویروس ها شایع ترین هستند. ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی کودک شما وارد بدن او می شود. هنگامی که کودک توسط یک ویروس آلوده می شود، به طور کلی در برابر آن ویروس ایمن خواهد شد، اما از آنجایی که بسیاری از ویروس‌ ها باعث سرماخوردگی می‌ شوند، ممکن است کودک شما چندین بار در سال به این بیماری مبتلا شود. همچنین، برخی از ویروس ها ایمنی پایدار ایجاد نمی کنند. فرزند شما ممکن از طریق هر یک از موارد زیر به سرماخوردگی مبتلا شود:

  • هوا: وقتی فردی که بیمار است سرفه، عطسه یا صحبت می کند، ممکن است مستقیماً ویروس را به کودک شما منتقل کند.
  • تماس مستقیم: فرد مبتلا به سرماخوردگی که دست کودک شما را لمس می کند، می تواند ویروس سرماخوردگی را به کودک شما منتقل کند.
  • سطوح آلوده: برخی از ویروس ها به مدت دو ساعت یا بیشتر روی سطوح زندگی می کنند. کودک شما ممکن است با دست زدن به یک سطح آلوده مانند یک اسباب بازی، به ویروس مبتلا شود.

 

علائم سرماخوردگی نوزاد

بینی پر شده یا آبریزش ممکن است اولین سرنخ شما از سرماخوردگی نوزادتان باشد. ترشحات بینی آنها ممکن است به صورت کم و شفاف شروع شود، اما در طی چند روز غلیظ تر و به رنگ سبز مایل به زرد در می آید که این امر طبیعی است و به این معنی نیست که سرماخوردگی کودک شما بدتر می شود. علائم دیگر سرماخوردگی نوزادان عبارتند از:

  • شلوغی و گریه
  • تب
  • سرفه به خصوص در شب
  • عطسه کردن
  • کاهش اشتها
  • مشکل در شیردهی یا مصرف شیشه شیر به دلیل گرفتگی بینی
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

درمان سرماخوردگی نوزاد

اکثر موارد سرماخوردگی نوزاد بدون نیاز به درمان، معمولاً طی یک هفته تا 10 روز بهبود می یابد، اما سرفه ممکن است یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس های سرماخوردگی موثر نیستند. سعی کنید با اقداماتی مانند اطمینان از نوشیدن مایعات کافی، مکش مخاط بینی و مرطوب نگه داشتن هوا، روند درمان کودک خود را تسریع بخشید. برخی از داروها نیز ممکن است در درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان موثر باشند که لازم است برای مصرف آنها حتما با متخصص بیماری های نوزادان و کودکان مشورت نمایید. برخی از داروهایی که ممکن است در درمان سرماخوردگی نوزادان موثر واقع شوند، عبارتند از:

داروهای کاهش دهنده تب: اگر تب باعث ناراحتی کودک شما می شود، می توانید از داروهای کاهش دهنده تب استفاده کنید. با این حال، این داروها ویروس سرماخوردگی را از بین نمی برند. تب بخشی از پاسخ طبیعی کودک شما به ویروس است، بنابراین این داروها ممکن است به کودک شما در پایین آمدن درجه تب، کمک کنند. برای درمان تب یا درد در کودکان، به نوزادان یا کودکان خود داروهای ضد تب و مسکن مانند استامینوفن (تیلنول، سایرین) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین و غیره) را در نظر بگیرید. این داروها جایگزین های امن تری برای آسپرین هستند.

بهتر است برای کودکان کمتر از 3 ماه از استامینوفن استفاده نکنید تا زمانی که کودک شما توسط پزشک معاینه شود. همچنین ایبوپروفن را به کودک کمتر از 6 ماه یا به کودکانی که دائماً استفراغ می کنند یا کم آب هستند، ندهید. سعی کنید از این داروها در کمترین زمان استفاده کنید و اگر به کودکتان مسکن می‌ دهید، دستورالعمل‌ های دوز مصرفی را به دقت دنبال نمایید.

درمان خانگی سرماخوردگی نوزاد

از آنجایی که نوزادان آنقدر اغلب سرما می‌ خورند، افزایش دانش والدین در مورد درمان‌ های خانگی سرماخوردگی نوزاد تازه متولد شده بسیار مفید خواهد بود. در اینجا ما تعدادی از بهترین درمان‌ های خانگی برای سرماخوردگی و سرفه نوزادان را به اشتراک می‌ گذاریم تا زمانی که نوزاد شما دچار سرماخوردگی شد، بتوانید تا حد قابل توجه به درمان صحیح و کنترل آن بپردازید. برخی از موثرترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی نوزاد عبارتند از:

آبرسانی: هیدراتاسیون یکی از مهم ترین درمان های خانگی سرماخوردگی نوزادان نوپا و نوزادان تازه متولد شده است. آنها را تشویق کنید تا مایعات بیشتری بنوشند تا بدنشان بهتر با سرماخوردگی مقابله کند.

بخور دادن: بخار آب یکی از موثرترین درمان های خانگی برای سرفه نوزاد و احتقان قفسه سینه است. دوش آب گرم یا حمام با در بسته به ایجاد بخار کمک می کند که این می تواند به باز شدن راه های هوایی و کاهش علائم گرفتگی بینی و سینه کمک کند.

استراحت کافی: استراحت یکی از ضروری ترین درمان های طبیعی سرماخوردگی برای نوزادان است. این بدان معناست که اجازه دهید فرزندانتان هر زمان که نیاز داشتند بخوابند.

تغذیه مناسب: درست مانند نوشیدن کافی، خوردن غذای مغذی نیز یکی از مهم ترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی در نوزادان است (بهتر است از غذاهای فرآوری شده، شیرین و شور خودداری کنید). میوه، سبزیجات و سایر غذاهای مقوی مانند سوپ بهترین درمان خانگی برای سرماخوردگی در کودکان محسوب می شوند.

قطره نمک: هنگامی که کودک شما سرما خورده است، اغلب از انسداد بینی نیز رنج می برد و وقتی فرزندانتان کوچک هستند، توانایی رفع آن را برای خودشان ندارند. خوشبختانه، شما می توانید با استفاده از قطره های نمکی به رفع این مشکل کمک کنید که این قطره ها با رقیق کردن مخاط و کاهش احتقان کار می کنند.

پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد

مانند سایر عفونت های رایج دوران کودکی مانند سرخک، آنفولانزا و آبله مرغان با واکسیناسیون نمی توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد، زیرا تعداد زیادی ویروس وجود دارند که می توانند باعث سرماخوردگی شوند. برای اطمینان از محافظت از کودک، لازم است برای هر یک از صدها ویروسی که پتانسیل ایجاد سرماخوردگی را دارند، واکسینه شوند که این امر تقریبا غیرقابل انجام است. با این حال، اقدامات بسیاری وجود دارد که والدین می توانند برای کاهش احتمال سرماخوردگی نوزادشان انجام دهند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

شیر دادن: شیر دادن به نوزاد بهترین کاری است که می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی او در سال اول زندگی آنها انجام دهید. وقتی به نوزاد شیر می دهید، آنتی بادی هایی را به او منتقل می کنید که از بدن نوزاد در برابر ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند محافظت می کند. همچنین تغذیه با شیر مادر بهترین تغذیه ممکن را به کودک شما می دهد و تغذیه خوب به کودکان کمک می کند تا با بیماری ها مبارزه کنند.

شستن دست ها: شستن مرتب دست ها، به ویژه قبل از لمس کردن یا شیر دادن به نوزاد، اقدام مهمی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در نوزاد و سایر اعضای خانواده شما است. مطمئن شوید که هر کس دیگری که کودک شما را لمس می کند، ابتدا دست های خود را بشوید. ویروس‌ هایی که باعث سرماخوردگی می‌ شوند می‌ توانند پس از سرفه، عطسه یا لمس سطوح آلوده به میکروب‌ های سرماخوردگی، روی سطح دست‌ های فرد زنده بمانند. هنگامی که فردی دارای میکروب های سرماخوردگی، صورت نوزاد را لمس می کند، میکروب ها می توانند از طریق بینی یا دهان وارد بدن کودک شوند.

دور نگهداشتن اشیاء آلوده از کودک: اگر کودک شما به سنی رسیده که کنجکاو و فعال است، مطمئناً متوجه تمایل او به گذاشتن تقریباً هر چیزی در دهان خود شده اید. متأسفانه تقریباً هر شیء اطراف خانه شما به طور بالقوه به میکروب های سرماخوردگی آلوده است، به این معنی که وقتی کودک آن را در دهان خود قرار می دهد، میکروب وارد بدن او می شود.  اشیایی را که می دانید کودک شما دوست دارد به طور مرتب در دهانش بگذارد (مثلاً اسباب بازی هایش) را تمیز کنید تا میکروب های سرماخوردگی را از بین ببرید.

پوشاندن دهان هنگام سرفه: پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه از ورود میکروب های سرماخوردگی به هوا و آلودگی سطوح جلوگیری می کند. عطسه و سرفه در داخل دستمال کاغذی و دور انداختن آن دستمال کاغذی، مانع از انتشار میکروب هایی شوید که باعث سرماخوردگی می شوند. به همه افراد خانه، از جمله کودکان، آداب سرفه خوب را آموزش دهید تا احتمال سرماخوردگی فرزندتان را کاهش دهید. حتی زمانی که از دستمال برای پوشش استفاده می کنید، شستن دست ها بعد از هر عطسه یا سرفه مهم است.

 

سخن پایانی

سرماخوردگی در نوزادان شایع تر است، زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز به طور کامل توسعه نیافته و از آنها در برابر عفونت، مانند سیستم ایمنی بزرگسالان محافظت نمی کند. قدرت سیستم ایمنی نوزاد بر احتمال سرماخوردگی نوزاد تأثیر می گذارد. در شش ماه اول زندگی کودک، آنها توسط آنتی بادی هایی که در دوران بارداری و شیردهی از مادر منتقل می شوند محافظت می شوند، اما پس از شش ماهگی، آنتی‌بادی‌ ها کمتر اثر می‌ گذارند و خطر سرماخوردگی نوزاد افزایش می‌ یابد تا زمانی که سیستم ایمنی بدن شروع به تولید آنتی‌ بادی‌ های خود کند. همانطور که گفتیم درمان های مختلفی برای سرماخوردگی نوزادان وجود دارد و در اغلب موارد، این بیماری پس از یک 7 تا 10 روز رفع خواهد شد، اما اگر علائم سرماخوردگی در کودک شما ادامه پیدا کرد و پس از چند روز بهبودی را در آنها مشاهده نکردید، لازم است با یک متخصص کودکان در این باره مشورت نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا بتوانند در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه با بهترین متخصصان این حوزه ارتباط برقرار نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا