تخمدان چیست؟

تخمدان چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

تخمدان‌­ها غدد کوچک و بیضی شکلی هستند که در دو طرف رحم شما قرار دارند. آنها تخمک‌­های شما را تولید و ذخیره کرده و هورمون­هایی را می­‌سازند که چرخه قاعدگی و بارداری شما را کنترل می­‌کنند. در طول تخمک گذاری، یکی از تخمدان‌­های شما یک تخمک آزاد می­‌کند. اگر یک اسپرم این تخمک را بارور کند، آنگاه بارداری اتفاق می­‌افتد. تخمدان­‌های شما در هر سیکل قاعدگی یک تخمک آزاد می­کنند تا زمانی که به یائسگی برسید. در دوران یائسگی، تخمدان‌های شما آزاد شدن تخمک را متوقف می‌کنند. گاهی اوقات تخمدان‌های شما می‌توانند بیش از یک تخمک آزاد کنند (این موضوع می‌تواند منجر به بارداری چند قلویی شود). شما با تمام تخمک­‌هایی که در طول زندگی خود خواهید داشت به دنیا می‌­آیید.

تخمدان‌­ها چه عملکردی دارند؟

تخمدان‌­های شما نقش مهمی در قاعدگی و بارداری دارند. آنها برای لقاح تخمک تولید می­‌کنند و هورمون‌­های استروژن و پروژسترون را می­‌سازند. تخمدان در اواسط چرخه قاعدگی (حدود روز چهاردهم سیکل 28 روزه) تخمک را در فرآیندی به نام تخمک گذاری آزاد می­‌کند.

هر یک از تخمدان‌­های شما هزاران فولیکول تخمدانی دارد. فولیکول­‌های تخمدان کیسه­‌های کوچکی در تخمدان­‌ها هستند که تخمک‌­های نابالغ را نگه می‌­دارند. هر ماه، بین روزهای شش تا چهاردهم چرخه قاعدگی، هورمون محرک فولیکول (FSH) باعث بلوغ فولیکول‌های یکی از تخمدان‌های شما می‌شود. در حدود روز 14 سیکل قاعدگی، افزایش ناگهانی هورمون لوتئینیزه کننده (LH) باعث می­‌شود تخمدان یک تخمک آزاد کند که این زمان تخمک گذاری شما می‌­باشد.

سپس تخمک آزاد شده سفر خود را از طریق یک ساختار باریک و توخالی به نام لوله فالوپ به سمت رحم آغاز می­‌کند. همانطور که تخمک از طریق لوله فالوپ حرکت می­‌کند، سطح پروژسترون افزایش می­‌یابد که به آماده سازی پوشش رحم برای بارداری کمک می‌­کند . اگر در آن چرخه ماهیانه باردار نشوید، تخمک متلاشی شده و دوباره جذب بدن شما می‌­شود تا قاعدگی شروع شود.

مراحل سیکل ماهیانه تخمدان چگونه است؟

تخمدان­‌های شما این تخمک­‌ها را بر اساس الگوی چرخه قاعدگی آزاد می‌­کنند. چرخه قاعدگی شما دارای سه مرحله است: فاز فولیکولی، مرحله تخمک گذاری و فاز لوتئال.

فاز فولیکولی

فاز فولیکولی مرحله قبل از آزادسازی تخمک توسط تخمدان است. اولین روز فاز فولیکولی، اولین روز سیکل قاعدگی شماست. در ابتدای این مرحله، غده هیپوفیز شما هورمون محرک فولیکول (FSH) را آزاد می­‌کند. این باعث تحریک فولیکول­‌های متعدد تخمدان برای شروع بلوغ می­‌شود. با شروع کاهش سطح FSH، معمولاً فقط یک فولیکول به بلوغ خود ادامه می‌­دهد. این فولیکول استروژن آزاد می­‌کند و سطح استروژن افزایش می‌­یابد.

فاز تخمک گذاری

در مرحله تخمک گذاری، غده هیپوفیز شما موجی از هورمون­های لوتئین کننده و هورمون­های محرک فولیکول را به بیرون می­فرستد. این روند باعث می­شود که تخمدان‌ها تخمکی را که آماده کرده­اند آزاد کنند. این فرآیند تخمک گذاری نامیده می­شود و معمولاً در اواسط چرخه قاعدگی، در حدود روز 14 یا بیشتر اتفاق می‌­افتد. تخمک از دیواره تخمدان عبور می­‌کند و توسط فیبرهای لوله فالوپ گرفتار می­‌شود.

خواندن  واکسن گارداسیل چیست؟

فاز لوتئال

در مرحله لوتئال، فولیکول تخمدان پاره شده بافت کیستی به نام جسم زرد را تشکیل می­‌دهد. این کیست پروژسترون تولید می‌­کند تا رحم را برای بارداری احتمالی آماده کند.

تعداد تخمک­‌های تخمدان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما با تمام تخمک‌­هایی که در طول زندگی خود خواهید داشت، متولد می­‌شوید، که میزان آن حدود 1 میلیون در هر تخمدان است. در سن بلوغ، زمانی که به احتمال زیاد اولین پریود خود را خواهید داشت، تعداد تخمک­‌ها در هر تخمدان حدود 200000 تا 400000 است. در طول سال­‌های باروری، تقریباً 300 تا 500 تخمک رشد می­‌کند و در طی تخمک گذاری آزاد می­‌شود.

پس از یائسگی، تخمدان­‌ها تولید تخمک را متوقف می­‌کنند و شروع به آتروفی می­‌کنند (کوچک می­‌شوند) به دلیل از دست دادن عملکرد تخمدان و از دست دادن تولید استروژن، افراد یائسه معمولاً علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را تجربه می­‌کنند. کمبود استروژن همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می­‌دهد که خطر شکستگی استخوان در این زمان بیشتر می‌­شود.

 

 

تخمدان­‌ها چه هورمون­هایی تولید می‌­کنند؟

تخمدان‌های شما استروژن و پروژسترون ترشح می­کنند. این هورمون­ها نقش مهمی در رشد تولید مثل و قاعدگی دارند. تولید استروژن در نیمه اول چرخه قاعدگی قبل از تخمک گذاری بالاترین میزان است. پروژسترون در نیمه دوم چرخه شما افزایش می­یابد تا رحم شما را برای تخمک بارور شده در صورت بارداری آماده کند.

تخمدان‌ها کجای بدن قرار دارند؟

تخمدان‌های شما در سمت راست و چپ رحم در قسمت پایین شکم شما قرار دارند. تخمدان‌های شما توسط چندین ماهیچه و رباط در لگن در جای خود نگه داشته می­شوند. رباط­های تخمدان، تخمدان­های شما را به رحم شما متصل می­کند. با این حال، رحم و تخمدان شما با هم تماس ندارند.

اندازه تخمدان‌ها چقدر است؟

اندازه تخمدان‌ها به سن شما بستگی دارد. تخمدان‌های شما می‌توانند به اندازه یک کیوی (حدود 6 سانتی متر) قبل از یائسگی باشند. تخمدان‌های شما با افزایش سن کوچک‌تر می‌شوند و بعد از یائسگی می‌توانند به اندازه ۲ سانتی‌متر (یا به اندازه یک لوبیا قرمز) باشند. اندازه متوسط ​​تخمدان حدود 4 سانتی متر است. مطالعات نشان می‌دهد که اندازه تخمدان‌های شما در هر دهه از زندگی پس از 30 سالگی کاهش می‌یابد.

فولیکول­های تخمدان چه می­کنند؟

فولیکول­ها در تخمدان ها کیسه­های کوچک پر از مایع هستند که حاوی یک تخمک نابالغ هستند. در طول چرخه قاعدگی یک خانم، یک فولیکول رشد می­کند و یک تخمک بالغ آزاد می­کند تا بتوان آن را بارور کرد. هر تخمدان حاوی هزاران فولیکول است، اما اکثر آنها هرگز بالغ نمی­شوند.

خواندن  تست پاپ اسمیر چیست؟

کدام قسمت از دستگاه تناسلی زنانه تستوسترون تولید می­کند؟

در دستگاه تناسلی زنان، تستوسترون در درجه اول در تخمدان‌ها تولید می­شود. همچنین در غدد فوق کلیوی که در بالای هر دو کلیه این هورمون یافت و تولید می­شود.

بعد از یائسگی چه اتفاقی برای تخمدان‌ها می­افتد؟

تخمدان‌ها در زمان یائسگی آزاد کردن تخمک را متوقف می­کنند و سپس شروع به کوچک شدن می­کنند، اگرچه به طور کامل ناپدید نمی­شوند. آنها همچنین تولید هورمون­های استروژن و پروژسترون را متوقف می­کنند.

درد تخمدان چه حسی دارد؟

برخی افراد در حوالی زمان تخمک گذاری احساس درد می­کنند. این مورد طبیعی است و می­تواند مانند گرفتگی یا درد خفیف در پهلوی شما باشد. سایر افراد در طول تخمک گذاری متوجه خونریزی خفیف، ترشحات نامنظم یا معده درد می­شوند. با این حال، بعضی از افراد متوجه تخمک گذاری خود نمی­شود و هیچ درد تخمک گذاری ندارند.

اگر درد مداوم یا مزمن در ناحیه اطراف تخمدان خود تجربه می­کنید، به پزشک مراجعه کنید زیرا این مورد می­تواند نشانه­ای از یک مشکل جدی­تر باشد. برخی از شرایط تخمدان نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

 

 

علائم مشکلات تخمدان چیست؟

افراد بسته به شرایط ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند. اگر مشکلی در تخمدان‌های خود دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد در ناحیه لگن
  • فشار یا حساسیت به شکم
  • حالت تهوع یا اسهال
  • خونریزی نامنظم واژینال
  • ترشحات واژن
  • درد پریود (دیسمنوره)
  • سیکل­های قاعدگی نامنظم (قاعدگی)
  • عدم تخمک گذاری (تخمدان‌ها ممکن است تخمک را در اواسط سیکل آزاد نکنند)

اختلالات تخمدان

بسیاری از شرایط و اختلالات ممکن است بر تخمدان‌ها تأثیر بگذارد و باعث درد، تهوع و مشکلات باروری شود.  بهتر است که این بیماری­ها را بشناسید تا در صورت وجود علائم بتوانید در زمان درست آن را درمان کنید. این بیماری­های مرتبط با تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم مانند، در خارج از رحم رشد می­کند. این بیماری می­تواند روی تخمدان‌ها یا لوله­های فالوپ و در لگن رشد کند. این بیماری باعث تحریک و تجمع بافت اسکار می­شود.

کیست­های تخمدان

کیست­های تخمدان زمانی ایجاد می­شوند که این کیسه­های پر از مایع روی رحم رشد کنند. آنها معمولا بی ضرر هستند اما گاهی اوقات می­توانند سرطانی شوند. علاوه بر این، برخی از آنها ممکن است باعث درد شدید و خونریزی در صورت پارگی شوند.

سرطان­ تخمدان

تومورهای تخمدان تومورهای تخمدان ممکن است در پوشش سطحی تخمدان‌ها (یعنی تومورهای اپیتلیال سطحی)، در ناحیه­ای که هورمون تولید می­کند (تومورهای استرومایی) و در سلول­های تخمک (تومورهای سلول زاینده) رشد کنند. بیشتر تومورهای تخمدان خوش خیم هستند، اما برخی ممکن است سرطانی باشند.

خواندن  علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن شرایطی است که در آن یک یا چند اندام تناسلی خانم­ها عفونی می‌شوند. این معمولاً توسط باکتری­های مقاربتی ایجاد می­‌شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOSشرایطی است که در آن کیست­ها در امتداد لبه بیرونی تخمدان رشد می­کنند. این کیست­ها حاوی سلول­های تخمک هستند که آنها را فولیکول­های تخمدانی می­کند، اما آنها به طور منظم تخمک را آزاد نمی­کنند. PCOS نتیجه یک مشکل هورمونی است که تا حدودی مرموز باقی مانده است.

 

 

نارسایی اولیه تخمدان

نارسایی اولیه تخمدان، که به عنوان نارسایی زودرس تخمدان نیز شناخته می­‌شود، زمانی اتفاق می­‌افتد که تخمدان‌ها قبل از رسیدن به سن 40 سالگی از کار می‌­افتند. این موضوع معمولاً به دلیل مشکل در فولیکول­های تخمدان است. بسیاری از چیزها می­توانند باعث ایجاد مشکلاتی در فولیکول­ها شوند، از جمله اختلالات ژنتیکی، اختلالات متابولیک، بیماری­های خود ایمنی، تشعشعات، یا سمومی مانند دود سیگار و آفت کش‌­ها.

پزشکان چه آزمایشات تشخیصی بر روی تخمدان انجام می‌­دهند؟

پزشکان چه آزمایشات تشخیصی بر روی تخمدان انجام می‌­دهند؟

پزشکان از ابزارهای زیادی برای تشخیص بیماری­‌های تخمدان استفاده می­‌کند. برخی از تست­‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • معاینه لگن
  • سونوگرافی
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • آزمایش خون
  • آزمایشات ادرار
  • سی تی اسکن

وقتی تخمدان می­میرد چه اتفاقی می­‌افتد؟

پیچ خوردگی آدنکس یا پیچ خوردگی تخمدان می­‌تواند باعث مرگ تخمدان شما شود. در این حالت تخمدان شما در اطراف رباط تخمدان پیچ خورده و جریان خون را قطع می­‌کند. پیچ خوردگی تخمدان دردناک است و اگر درمان نشود می­‌تواند باعث مرگ تخمدان شود. تخمدان مرده یا در حال مرگ باید با جراحی برداشته شود زیرا ناحیه اطراف تخمدان ممکن است ملتهب و متورم شود. جراحی برداشتن تخمدان‌ها اوفورکتومی نامیده می‌شود.

همانطور که گفته شد، تخمدان‌ها بخش مهمی از سیستم تولید مثل شما هستند. آنها هورمون­هایی تولید می­کنند که به چرخه قاعدگی و بارداری شما کمک می­‌کند. آنها همچنین در هر چرخه یک تخمک را برای لقاح ذخیره و رها می­‌کنند. برخی از افراد دچار بیماری­‌هایی در تخمدان‌ها می­‌شوند که نیاز به درمان پزشکی دارند. علائم بیماری­‌های تخمدان شامل درد لگن، خونریزی واژینال و قاعدگی نامنظم است. اگر در طول تخمک گذاری یا قاعدگی دچار درد شدید با پزشک متخصص زنان صحبت کنید تا سلامت تخمدان‌های شما را بررسی کنند. در این زمان شما  می‌توانید از خدمات مشاوره با متخصص زنان از طریق پلتفرم تلفن خونه استفاده کنید.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا