حمله قلبی

حمله قلبی؛ علت، علائم و راههای درمان حمله قلبی

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

فهرست مطالب

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب به شدت کاهش یابد یا مسدود شود. انسداد معمولاً به دلیل تجمع چربی، کلسترول بالا و سایر موارد در شریان های قلب (کرونری) است. علائم حمله قلبی ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد و این بیماری اغلب از خفیف تا شدید خواهد بود که حمله قلبی خفیف علائم و خطر کمتری برای بیمار به همراه خواهد داشت و در مقابل، حمله قلبی شدید ممکن است کشنده باشد. در ادامه ی این مقاله همراه ما باشید تا حمله قلبی، علائم و راه های درمان آن را به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

حمله قلبی چیست؟

انفارکتوس میوکارد که معمولاً حمله قلبی نامیده می شود، یک وضعیت بسیار خطرناک است که به دلیل کمبود جریان خون در ماهیچه قلب شما اتفاق می افتد. فقدان جریان خون می تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد، اما معمولاً به انسداد یک یا چند شریان قلب شما مربوط می شود. بدون جریان خون، عضله قلب آسیب دیده شروع به مردن می کند. اگر جریان خون به سرعت بازیابی نشود، حمله می تواند باعث آسیب دائمی قلب و مرگ شود. این بیماری یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است. اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که نزدیکان شما دچار حمله قلبی شده است، توصیه می شود سریعا با اورژانس تماس بگیرید. زمان در درمان این حمله ها بسیار مهم است و تاخیر حتی چند دقیقه ای می تواند منجر به آسیب دائمی قلب یا مرگ شود.

هنگامی که یک حمله رخ می دهد، جریان خون به بخشی از قلب شما متوقف می شود یا بسیار کمتر از حد طبیعی است که همین وضعیت باعث آسیب یا مرگ آن قسمت از عضله قلب می شود. وقتی بخشی از قلب شما به دلیل کمبود جریان خون در حال مرگ است و نمی تواند پمپاژ کند، ممکن است توالی پمپاژ را برای کل قلب شما مختل کند. این امر جریان خون را به بقیه بدن شما کاهش می دهد یا حتی متوقف می کند که اگر به سرعت اصلاح و درمان نشود، می تواند کشنده باشد.

علائم حمله قلبی

حملات قلبی می تواند علائم مختلفی داشته باشد که برخی از آنها شایع تر از سایرین هستند. مردان احتمالاً علائم متفاوتی نسبت به زنان دارند. به طور کلی علائمی که مردم اغلب توصیف می کنند، عبارتند از:

  • درد قفسه سینه (آنژین): این درد می تواند خفیف و مانند احساس ناراحتی یا سنگینی، یا شدید و مانند تیر کشیدن باشد. این درد ممکن است از قفسه سینه شما شروع شود و به نواحی دیگر مانند بازوی چپ (یا هر دو بازو)، شانه، گردن، فک، پشت یا پایین به سمت کمر شما گسترش یابد.
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • مشکل در خواب (بی خوابی)
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • تعریق
  • احساس سبکی سر، سرگیجه یا غش کردن
خواندن  انواع فشار خون؛ علائم و دلایل انواع فشار خون

 

تحقیقات پزشکی در سال‌ های اخیر نشان داده است که زنان کمتر به درد قفسه سینه یا ناراحتی شبیه به سوء هاضمه مبتلا می‌ شوند. آنها به احتمال زیاد دچار تنگی نفس، خستگی و بی خوابی می شوند که قبل از حمله شروع شده است. آنها همچنین ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ یا درد در پشت، شانه، گردن، بازوها یا شکم شوند.

علائم حمله قلبی خفیف

حمله قلبی خفیف نوعی از حمله است که در آن خطر مرگ برای بیمار وجود ندارد، اما شما به عنوان یک فرد عادی نمی توانید تشخیص دهید که آیا حمله شما خفیف است یا شدید. لازم است برای تشخیص این بیماری و بهره مندی از روش های درمانی صحیح، با یک متخصص قلب و عروق مشورت نمایید. به طور کلی علائم حمله قلبی خفیف تا حدودی مشابه نوع شدید آن است، با این تفاوت که شاید در نوع خفیف علائم نیز خفیف تر باشند.

 

علت حمله قلبی

اکثریت قریب به اتفاق حملات قلبی به دلیل انسداد در یکی از رگ های خونی قلب شما رخ می دهد. این اتفاق اغلب به دلیل پلاک ها، یک ماده چسبنده که می تواند در داخل رگ های شما جمع شود، اتفاق می افتد که این تجمع را آترواسکلروز می نامند. گاهی اوقات، رسوبات پلاک در داخل شریان های کرونری (قلب) ممکن است باز یا پاره شوند و لخته خون می تواند در جایی که پارگی اتفاق افتاده گیر کند. اگر لخته شریان را مسدود کند، عضله قلب از خون محروم شده و باعث حمله قلبی شود. این حملات بدون انسداد نیز امکان پذیر است، اما این یک نوع نادر از مشکلات قلبی می باشد و تنها حدود 5 درصد از حملات قلبی را تشکیل می دهد و این نوع حمله می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • اسپاسم عروق کرونر
  • شرایط پزشکی نادر: یک مثال از این بیماری می تواند هر مشکلی باشد که باعث تنگ شدن غیرمعمول رگ های خونی شود.
  • تروما: این وضعیت شامل پارگی در عروق کرونر است.
  • انسدادی که از جای دیگری در بدن شما ایجاد شده است: لخته خون یا حباب هوا (آمبولی) که در شریان کرونر به دام می افتد.
  • عدم تعادل الکترولیت
  • تاکوتسوبو یا کاردیومیوپاتی استرسی
  • عروق کرونر غیرعادی (یک نقص مادرزادی قلبی که با آن متولد می‌شوید، جایی که شریان‌ های کرونر در موقعیت‌ های متفاوتی نسبت به حالت طبیعی در بدن شما قرار دارند. فشرده‌ سازی این موارد باعث حمله قلبی می‌شود.)
خواندن  شایع ترین بیماری های قلبی کدامند و چه علائمی دارند؟

درمان حمله قلبی

درمان حمله قلبی به معنای بازگرداندن جریان خون به عضله قلب آسیب دیده در اسرع وقت است که این امر می تواند به روش های مختلفی از دارو گرفته تا جراحی انجام شود. برخی از روش های رایج درمان حمله قلبی عبارتند از:

اکسیژن تکمیلی: افرادی که مشکل تنفسی دارند یا سطح اکسیژن خون پایینی دارند، اغلب اکسیژن مکمل را همراه با سایر درمان های حمله قلبی دریافت می کنند. می‌توانید اکسیژن را از طریق لوله‌ ای که درست زیر بینی شما قرار دارد یا ماسکی که روی بینی و دهان شما قرار می‌گیرد، تنفس کنید. این میزان اکسیژن گردش خون را افزایش و فشار روی قلب شما را کاهش می دهد.

داروها: برخی داروها ممکن است در درمان حمله قلبی موثر باشند و از خطرات احتمالی آن جلوگیری نمایند. داروهایی که اغلب برای درمان حمله قلبی تجویز می شوند، عبارتند از:

  • داروهای ضد انعقاد: این داروها شامل آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون است.
  • نیتروگلیسیرین: این دارو درد قفسه سینه را تسکین می دهد و باعث گشاد شدن عروق خونی می شود تا خون راحت تر از آن عبور کند.
  • داروهای ترومبولیتیک (از بین برنده لخته): متخصصان قلب و عروق این داروها را فقط در 12 ساعت اول پس از حمله قلبی توصیه می کنند.
  • داروهای ضد آریتمی: حملات قلبی اغلب می تواند باعث اختلال در ریتم ضربان طبیعی قلب شما شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. داروهای ضد آریتمی می توانند این اختلالات را متوقف یا از آن جلوگیری کنند.
  • داروهای ضد درد: رایج‌ترین داروی مسکنی که در طول مراقبت از حمله قلبی تجویز می‌شود، مورفین است. این دارو می تواند به کاهش درد قفسه سینه کمک کند.

مداخله عروق کرونر از راه پوست: پزشکان، گردش خون را به عضله قلب آسیب دیده شما با روشی به نام مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) باز می گردانند. این روش از یک دستگاه مبتنی بر کاتتر استفاده می کند که در یک رگ خونی اصلی (معمولاً نزدیک بالای ران یا مچ دست) قرار می گیرد.

خواندن  درمان تپش قلب؛ روش‌های مؤثر درمان خانگی تپش قلب

پیوند بای پس عروق کرونر: افرادی که انسداد شدید عروق کرونر دارند ممکن است تحت عمل پیوند عروق کرونر قرار گیرند. این جراحی اغلب جراحی قلب باز یا جراحی بای پس یا CABG نامیده می شود. CABG شامل استفاده از یک رگ خونی از سایر نقاط بدن شما (معمولاً قفسه سینه، بازو یا پا) برای ایجاد مسیر انحرافی برای خون است. این کار خون را در اطراف یک یا چند بخش شریان مسدود شده تغییر مسیر می دهد و خون را به عضله قلب شما می رساند.

 

درمان حمله قلبی در خانه

به طور کلی، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با انجام آنها از حمله قلبی جلوگیری کنید. برخی از عوامل خارج از کنترل شما، به ویژه سابقه خانوادگی، علیرغم تلاش شما همچنان می تواند منجر به حمله قلبی شود. با این حال، برخی روش ها و درمان های خانگی کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی را به تعویق می‌ اندازد و در صورت ابتلا، شدت آن را کاهش می‌دهد. برخی از بهترین درمان ها و راه های پیشگیری از این حملات در خانه عبارتند از:

  • محصولات تنباکو را ترک کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • در وزن مناسب، نسبت به قدتان باشید و از اضافه وزن جلوگیری کنید.
  • شرایط سلامت خود نظیر کلسترول، فشار خون و … را به طور مرتب کنترل کنید.
  • از عوامل استرس زا دور بمانید.

سخن پایانی

حمله قلبی که انفارکتوس میوکارد نیز نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نمی کند. هر چه زمان بیشتری برای بازگرداندن جریان خون بدون درمان بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می شود. بیماری عروق کرونر (CAD) علت اصلی حمله قلبی است. یک دیگر از عللی که موجب این حملات می شود، اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی یک شریان کرونر است که می تواند جریان خون به عضله قلب را متوقف کند. درمان های مختلفی برای حمله و آسیب های قلبی وجود دارد که توصیه می کنیم برای انجام هر یک از آنها با یک متخصص قلب و عروق مشورت نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای بیماران فراهم آورده تا بتوانند در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه با متخصصان این حوزه ارتباط برقرار کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
علت فشار خون پایین
علت فشار خون بالا
درمان تپش قلب
انواع فشار خون
نارسایی قلبی
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا