درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان تخمدان پلی کیستیک؛ علائم و خطرات PCOS

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

سندرم تخمدان پلی کیستیک که به طور گسترده به عنوان PCOS شناخته می شود، یک اختلال سیستم غدد درون ریز است که زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد و کیسه های کوچک پر از مایع روی تخمدان ها ایجاد می شود. این بیماری همچنین به عنوان سندرم Stein-Leventhal نیز شناخته می شود. علائم تخمدان پلی کیستیم اغلب شامل تغییر در چرخه قاعدگی و رشد موهای زائد است و اگر درمان نشود، می تواند منجر به ناباروری و سایر عوارض شود و علت دقیق این سندروم ناشناخته است. در ادامه این مطلب، به بحث پیرامون راههای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و علت و علائم این مشکل می پردازیم.

تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که در آن تخمدان ‌ها مقدار غیر طبیعی آندروژن و هورمون‌ های جنسی مردانه را تولید می‌کنند که معمولاً در زنان به مقدار کم وجود دارد. نام سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست‌های کوچک متعدد (کیسه‌های پر از مایع) را توصیف می‌کند که در تخمدان‌ ها تشکیل می‌شوند. با این حال، برخی از زنان مبتلا به این اختلال کیست ندارند، در حالی که برخی از زنان بدون این اختلال دچار کیست می شوند.

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد شود، بنابراین می توان آن را توسط یک اسپرم مرد بارور کرد. اگر تخمک بارور نشود، در طول دوره قاعدگی شما، به خارج از بدن فرستاده می شود.

در برخی موارد، یک زن به اندازه کافی هورمون های لازم برای تخمک گذاری را تولید نمی کند. وقتی تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، تخمدان ها می توانند کیست های کوچک زیادی ایجاد کنند. این کیست ها هورمون هایی به نام آندروژن می سازند و زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک اغلب سطوح بالایی از آندروژن دارند. این موضوع می تواند مشکلات بیشتری را در چرخه قاعدگی زنان ایجاد کند.

خواندن  علائم اندومتریوز چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

علت تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت دقیق تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مشخص نیست. بسیاری از زنان مبتلا به PCOS مقاومت به انسولین دارند. این بدان معناست که بدن نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند. بنابراین سطح انسولین در بدن انباشته می شود و ممکن است باعث افزایش سطح آندروژن شود. چاقی نیز می تواند سطح انسولین را افزایش دهد و علائم تخمدان پلی کیستیک را بدتر کند.

علائم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علائم تخمدان پلی کیستیک در زنان مختلف، متفاوت خواهد بود و ممکن است از فردی به فرد دیگر علائم کاملا متفاوت باشد. برخی از علائم تخمدان پلی کیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پریودهای از دست رفته، پریودهای نامنظم یا پریودهای بسیار سبک
  • تخمدان هایی که بزرگ هستند یا کیست های زیادی دارند.
  • موهای زائد بدن، از جمله قفسه سینه، شکم و پشت (هیرسوتیسم)
  • افزایش وزن به خصوص در اطراف شکم و پهلو
  • آکنه یا پوست چرب
  • طاسی یا کم پشتی مو با الگوی مردانه
  • ناباروری
  • تکه های کوچک پوست اضافی روی گردن یا زیر بغل (تگ های پوستی)
  • لکه های پوستی تیره یا ضخیم در پشت گردن، زیر بغل و زیر سینه ها

درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک

اگر هرگونه علائم ناشی از تخمدان پلی کیستیک را در خود مشاهده کردید، برای درمان قطعی آن باید به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه نمایید. درمان تخمدان پلی کیستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که می تواند شامل سن شما، شدت علائم و سلامت کلی شما باشد. همچنین نوع درمان ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا می خواهید در آینده باردار شوید یا خیر. اگر قصد بارداری دارید، درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر در رژیم غذایی و فعالیت: یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی بیشتر می تواند به کاهش وزن و کاهش علائم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. آنها همچنین می توانند به بدن شما در استفاده موثرتر از انسولین کمک کنند، سطح گلوکز خون را کاهش دهند و ممکن است در تخمک گذاری نیز موثر باشند.

خواندن  آمپول اچ سی جی چیست؟

داروهایی که باعث تخمک گذاری می شوند: داروها می توانند به تخمدان ها کمک کنند تا تخمک ها را به طور طبیعی آزاد نمایند. این داروها همپنین می توانند شانس زایمان چند قلو (دوقلو یا بیشتر) را افزایش دهند و باعث تحریک بیش از حد تخمدان شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخمدان ها هورمون های زیادی ترشح می کنند که می تواند علائمی مانند نفخ شکم و درد لگن را ایجاد کند.

اگر قصد باردار شدن ندارید، درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرص های ضد بارداری: این قرص ها به کنترل چرخه های قاعدگی، کاهش سطح آندروژن و کاهش آکنه کمک می کنند.
داروی دیابت: این داروها اغلب برای کاهش مقاومت به انسولین در PCOS استفاده می شود. همچنین ممکن است به کاهش سطح آندروژن، کاهش رشد مو و کمک به تخمک گذاری منظم کمک کند.

آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است؟

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر احتمال دارد به برخی از مشکلات سلامتی جدی نظیر دیابت نوع 2، فشار خون بالا، مشکلات قلب و عروق خونی و سرطان رحم مبتلا شوند. این بیماری اغلب باروری زنان را دچار اختلال می کند و در برخی افراد باعث نازایی خواهد شد. همچنین سطح آندروژن بالاتر از حد طبیعی که در سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود، می تواند بر باروری و سایر جنبه های سلامتی شما تأثیر بگذارد. برخی از خطرات این سندروم بر سلامتی بانوان عبارتند از:

ناباروری: برای باردار شدن باید تخمک گذاری کنید و در زنانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند، تعداد زیادی تخمک برای بارور شدن آزاد نخواهد شد. PCOS یکی از علل اصلی ناباروری در زنان است.

خواندن  قاتل زگیل تناسلی چیست؟

سندروم متابولیک: تا 80 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. چاقی و PCOS خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهند:

  • قند خون بالا
  • فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول خوب
  • افزایش کلسترول بد

این عوامل با هم سندرم متابولیک نامیده می شوند و خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهند:

  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • سکته

آپنه خواب: این وضعیت باعث مکث های مکرر در تنفس در طول شب می شود که خواب را مختل می کند. آپنه خواب در زنانی که اضافه وزن دارند شایع تر است. به خصوص اگر آنها PCOS نیز داشته باشند. خطر آپنه خواب در زنانی که هم چاقی و هم PCOS دارند، 5 تا 10 برابر بیشتر از زنان بدون PCOS است.

سرطان آندومتری: در طی تخمک گذاری، پوشش داخلی رحم ریزش می کند. اگر هر ماه تخمک گذاری نکنید، این پوشش ممکن است ضخیم شود. ضخیم شدن دیواره رحم می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

افسردگی: تغییرات هورمونی و علائمی مانند رشد موهای ناخواسته می تواند بر احساسات شما تأثیر منفی بگذارد. بسیاری از مبتلایان به PCOS در نهایت افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند.

سخن پایانی

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، تعدادی کیست کوچک یا کیسه های پر از مایع روی تخمدان های خود را تجربه می کنند. کیست ها مضر نیستند، اما می توانند منجر به عدم تعادل در سطح هورمون شوند. تخمدان پلی کیستیک همواره با ناهنجاری های چرخه قاعدگی، افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی)، رشد موهای زائد، آکنه و چاقی همراه خواهد بود. لازم است برای درمان این سندروم به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای کاربران ایجاد کرده تا بتوانند در کمترین زمان ممکن و با هزینه مناسب با بهترین متخصص زنان مشورت نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
660_couple_during_pregnancy-min
5dfd3af4fb23d011d45ecc6c-min
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا