عوارض واکسن گارداسیل برای مردان و زنان

عوارض واکسن گارداسیل برای مردان و زنان

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

فهرست مطالب

پیش از آنکه در رابطه با عوارض واکسن گارداسیل صحبت کنیم باید بدانید که ویروس اچ پی وی چیست. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتقل می‌شود. عفونت‌های HPV به قدری شایع هستند که تقریباً همه مردان و زنان در طول زندگی خود حداقل به یک نوع HPV مبتلا می‌شوند. بیشتر عفونت‌ها بدون علامت هستند و غیرقابل تشخیص هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند پایدار باشند و بعداً در زنان و مردان به سرطان تبدیل شوند.

عفونت‌های HPV که از بین نمی‌روند می‌توانند باعث موارد شوند:

  • سرطان دهانه رحم، واژن و ناحیه تناسلی (در زنان)
  • سرطان آلت تناسلی (در مردان)
  • سرطان مقعد
  • سرطان پشت گلو (اوروفارنکس)
  • زگیل ناحیه تناسلی

واکسیناسیون با واکسن گارداسیل قبل از شروع فعالیت جنسی، بهترین شانس را برای جلوگیری از عفونت این ویروس به ما می‌دهد. واکسن HPV در حال حاضر برای مردان و زنان 9 ساله تا 27 ساله در دسترس است. البته تزریق این واکسن محدود به سن نمی‌شود و پیش از داشتن رابطه جنسی می‌بایست آن را تزریق کنید. پیش از تزرق این واکسن باید با یک پزشک مشورت کنید. برای اطلاعات در مورد روش‌های مختلف برای جلوگیری از HPV به ادامه مطلب توجه کنید.

عوارض جانبی فوری واکسن HPV چیست؟

عوارض واکسن گارداسیل ممکن است در برخی بیماران بلافاصله پس از تزریق به صورت جزئی و موقتی ایجاد کند.

عوارض جانبی رایج واکسیناسیون HPV عبارتند از:

  • قرمزی، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد
  • تب
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • درد خفیف در بازوها، دست‌ها، انگشتان دست، پاها، پاها یا انگشتان پا
  • درد خفیف عضلات و مفاصل

عوارض جانبی نادر واکسیناسیون HPV عبارتند از:

  • بثورات قرمز خارش دار
  • مشکلات تنفسی
  • واکنش‌های آلرژیک: ممکن است بیمار نسبت به واکسیناسیون HPV واکنش آلرژیک داشته باشد. این موارد بسیار نادر هستند و 3 مورد در هر 1,000,000 نفر تخمین زده می‌شود. قبل از دریافت واکسن، یک مشاوره پزشکی با متخصصی که واکسیناسیون را انجام می‌دهد انجام خواهید داد، داشته باشید. این مشاوره باید شامل سوالاتی در مورد هر گونه حساسیتی باشد که ممکن است برایتان ایجاد شود که خطر تجویز نامناسب واکسن را کاهش می‌دهد.

این عوارض جانبی برای همه واکسن‌ها در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که بیشتر این علائم برای هر نوع واکسیناسیونی است و به‌طور خاص نتیجه واکسیناسیون HPV نیست. واکسن HPV هیچ عارضه جانبی که منحصراً با آن مرتبط باشد ندارد.

عوارض واکسن HPV  9 ظرفیتی

عوارض واکسن HPV  9 ظرفیتی

واکسن HPV (گارداسیل 9) برای کسانی که واکنش آلرژیک به موارد زیر داشته‌اند مناسب نیست:

  • دوز قبلی گارداسیل 9 یا گارداسیل 4
  • مخمر (واکنش آلرژیک شدید)
  • سولفات هیدروکسی فسفات آلومینیوم آمورف
  • پلی سوربات 80
  • ال هیستیدین
  • سدیم بورات
خواندن  علائم تخمک‌گذاری چیست؟

علائم واکنش آلرژک عبارتند از:

  • احساس ضعف، سرگیجه یا سبکی سر
  • تنگی راه‌های هوایی و مشکلات تنفسی
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرگمی و اضطراب
  • از دست دادن هوشیاری

عوارض طولانی مدت واکسن HPV چیست؟

شواهد هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی را نشان نمی‌دهد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون HPV عوارض جانبی طولانی‌مدتی دارد یا مسئول عوارض طولانی‌مدت سلامتی است. این عوارض شامل بیماری‌هایی است که گاهی با واکسن HPV مرتبط هستند، مانند سندرم خستگی مزمن. به نقل از مرکز کنترل بیماری (CDC) صحت این ادعاها از نظر بالینی ثابت نشده است.

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث ناباروری شود؟

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث ناباروری شود؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن HPV می‌تواند باعث ناباروری در مردان یا زنان شود. علاوه بر این، واکسن HPV ثابت شده است که خطر عوارض جانبی جدی در دوران بارداری مانند سقط جنین یا ختم بارداری را افزایش نمی‌دهد. برای اطلاع دقیق از علائم زگیل تناسلی میتوانید مقاله علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان را مطالعه کنید.

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث سرطان شود؟

واکسیناسیون HPV با افزایش شانس ابتلا به سرطان مرتبط نیست. در واقع، واکسیناسیون HPV در برابر انواع پرخطر HPV که به عنوان عامل سرطان شناخته شده‌اند، محافظت می‌کند.

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث اوتیسم شود؟

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث اوتیسم شود؟

ارتباط بین واکسن‌ها و اوتیسم برای اولین بار در مطالعه‌ای در سال 1998 توسط دکتر اندرو ویکفیلد مطرح شد که از آن زمان تاکنون بی اعتبار شده و نادرست بودن کار او ثابت شده است. هیچ مدرک قابل‌توجهی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌هایی، از جمله واکسن HPV، می‌توانند باعث اوتیسم شوند.

چگونه عوارض جانبی واکسن گارداسیل را مدیریت می کنید؟

اکثر عوارض  واکسن گارداسل بلافاصله رخ می‌دهد و بعید است که عوارض طولانی مدتی برای سلامتی ایجاد کند. اگر فکر می‌کنید که پس از دریافت واکسن HPV دچار عوارض جانبی شده‌اید، در اسرع وقت به پرستار یا پزشکی که تزریق واکسن را انجام داده است اطلاع دهید. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی عوارض جانبی را جدی می‌گیرند و مطمئن می‌شوند که هر گونه عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید به درستی درمان می‌شود.

پرستاران ممکن است به بیماران توصیه کنند که تا 15 دقیقه پس از تزریق واکسن در محل تزریق واکسن منتظر بمانند تا ببینند آیا عوارض جانبی وجود دارد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد یا خیر. تمام پرستاران  یک کیت آنافیلاکسی در کلینیک یا مراکز درمانی خواهند داشت و برای مقابله فوری با هر گونه واکنش آلرژیک آموزش دیده‌اند.

شایع ترین عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

شایع ترین عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

شایع‌ترین عارضه جانبی درد بازو است. ناحیه اطراف محل تزریق ممکن است قرمز شود و بعد از واکسیناسیون شما احساس درد کنید که این مورد می‌تواند تا ۲ روز ادامه داشته باشد. بهترین کار برای درمان بازو درد این است که به استفاده از بازوی خود ادامه دهید و سعی کنید درد را نادیده بگیرید، زیرا افزایش گردش خون در این ناحیه می‌تواند به بهبود سریعتر شما کمک کند. همچنین می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید یا برای کاهش درد، کمپرس سرد روی آن ناحیه قرار دهید. اگر درد بیش از 2 روز طول کشید، باید با پزشک عمومی مشورت کنید.

خواندن  مهم ترین علت کیست تخمدان چیست؟

شما همچنین ممکن است بعد از تزریق واکسن تب خفیف داشته باشید. برخی افراد اندکی پس از واکسینه شدن تب می‌کنند، زیرا بدن شما شروع به تولید آنتی‌بادی برای محافظت از شما در برابر عفونت می‌کند. بهترین کار برای کنترل تب این است که خود را خنک نگه دارید، مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات می‌نوشید و سعی کنید کمی استراحت کنید تا بدن شما زمان لازم برای بهبودی داشته باشد. اگر تب شما بیش از 3 روز طول کشید، باید با پزشک تماس بگیرید.

آیا واکسن گارداسیل باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

در حال حاضر، هیچ منبعی وجود ندارد که نشان دهد واکسیناسیون HPV تأثیری بر چرخه قاعدگی دارد. با این حال در صورت تجربه هر گونه علائم غیر طبیعی با دکتر متخصص زنان مشورت کنید.

آیا واکسن گارداسیل می‌تواند باعث ایجاد ویروس HPV  شود؟

واکسن HPV یک واکسن با ویروس زنده نیست، به این معنی که حاوی هیچ یک از ویروس‌های زنده برای تحریک پاسخ خودایمنی بدن شما نمی‌باشد و برای محافظت از شما در برابر عفونت‌های آینده است. واکسن HPV در واقع هیچ اثری از سلول‌های زنده HPV ندارد، بنابراین غیرممکن است که واکسن HPV باعث آلوده شدن شما به ویروس HPV شود. برای اطلاع از چگونگی تشخیص ابتلا به hpv مقاله آزمایش hpv چیست و چگونه انجام میشود را مطالعه فرمایید.

 

آمار عوارض واکسن HPV  چگونه است؟

 

در میان تمام گزارش‌های ارسالی به سامانه گزارش داروهای موضعی (VAERS) از واکسن‌های HPV، مهم‌ترین علائمی که به طور کلی گزارش شده بودند عبارتند از:

  • سرگیجه
  • افت فشار خون
  • سردرد
  • تهوع
  • تب
  • درد و قرمزی و تورم در بازویی که واکسن در آن تزریق شده بود.

از تمام گزارش‌های ارسالی به VAERS، 6% به عنوان “جدی” دسته‌بندی شدند. از گزارش‌های دیگر به VAERS مربوط به HPV، حدود 22% از گزارش‌ها به مسائل سلامت مربوط نبودند، اما به دلایلی مانند ذخیره نامناسب واکسن یا تزریق واکسن به شخصی که برای او توصیه نشده بود، گزارش شده بودند.

 

چه کسانی نباید واکسن HPV  دریافت کنند؟

 

  • یک حساسیت به مخمر دارید
  • باردار هستید (با این حال، تحقیقات نشان داده است که تأثیر قابل توجهی بر شما یا نوزاد شما ندارد اگر شما واکسن را دریافت کنید و بعداً متوجه شوید که باردار هستید)،
  • یک اختلال خونریزی دارید
  • انافیلاکسی (حساسیت شدید) به دز قبلی واکسن HPV یا هر یک از مواد واکسن داشته اید
خواندن   تخمک و تخمک گذاری چیست؟

اگر شما قصد دارید واکسن گارداسیل بزنید، مطمئن شوید که به فردی که شما را واکسن میزند و پزشک، در مورد هرگونه واکسیناسیون یا دارویی که قبلاً استفاده کرده‌اید اطلاع دهید.

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث زگیل شود؟

آیا واکسن HPV می‌تواند باعث زگیل شود؟

زگیل‌های آنوژنیتال بیشتر در اثر عفونت‌های HPV ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. از آنجایی که واکسن HPV حاوی هیچ گونه اثری از خود ویروس نیست و نمی‌تواند باعث آلوده شدن شما به HPV شود، واکسن نمی‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در شما شود. باید توجه داشته باشید که پس از واکسینه شدن، شما همچنان مستعد ابتلا به انواع کم خطر HPV هستید که تحت پوشش واکسیناسیون HPV نیستند، که می‌تواند به زگیل تبدیل شود. با این حال، این به دلیل خود واکسیناسیون به تنهایی نیست که مبتلا به ویروس HPV نمی‌شوید.

واکسن HPV چگونه کار می‌کند؟

واکسن‌ها به محافظت در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند و بدن را قادر می‌سازند تا آنتی‌بادی‌هایی تولید کند بدون اینکه در معرض بیماری یا عفونت قرار بگیرند. واکسن‌های زنده حاوی آثار کوچکی از ویروس زنده هستند و برای آشنایی بدن با عفونتی که برای محافظت در برابر آن طراحی شده است، واکسن‌های زنده بدن را در معرض ویروس زنده قرار می‌دهند بدون اینکه به طور واقعی مبتلا به آنها شوید. ایجاد ایمنی واکسن‌های زنده برای افراد خاصی توصیه نمی‌شود، مانند افرادی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده یا ضعیف است، زیرا در موارد نادر این واکسن‌ها می‌توانند باعث عفونت شوند.

واکسن‌های غیرفعال حاوی آثاری از ویروس مرده هستند. واکسن‌های غیرفعال به روشی مشابه واکسن‌های زنده عمل می‌کنند، با این تفاوت که بدن نیازی به قرار گرفتن در معرض عفونت زنده ندارد. واکسن‌های غیر فعال به اندازه واکسن‌های زنده پاسخ ایمنی قوی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین واکسن‌های غیرفعال معمولاً به بیش از یک دوز برای ایجاد ایمنی کامل یا تزریق‌های تقویتی پس از از بین رفتن ایمنی نیاز دارند. واکسن HPV در این دسته قرار دارد، اگرچه پس از تکمیل یک دوره 3 دوز، نیازی به تزریق تقویت کننده نیست.

جمع بندی و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مقاله به بررسی اینکه واکسن گارداسیل چیست و عوارض تزریق آن پرداختیم. پیش از تزریق این دارو می‌بایست با یک پزشک در مورد شرایط شما و بررسی کلی پیشینه سلامیتان مشاوره داشته باشید. شما میتوانید در این مورد مشاوره با متخصص زنان یا مشاوره سلامت جنسی با متخصصین به صورت آنلاین از طریق پلتفرم تلفن خونه داشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
وظایف پزشکی قانونی چیست
پزشکی قانونی چیست
درمان واژینیسموس با آر اف
آمپول پروژسترون برای سقط جنین است؟
درمان عقب افتادن پریود
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا