وظایف پزشکی قانونی چیست

در چه مواردی مراجعه به پزشکی قانونی الزامی است؟

فهرست مطالب

برای بسیاری از افراد، این سوال پیش می‌آید که کی باید به پزشکی قانونی برویم و در چه مواقعی مراجعه به این مرجع قانونی ضروری است. در این مقاله، به بررسی دلایل مراجعه به پزشکی قانونی و زمانی که باید به این سازمان مراجعه کنید، پرداخته‌ایم.

پزشکی قانونی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

پزشکی قانونی به عنوان مرجع رسمی و معتبر در زمینه پزشکی شناخته می‌شود و تحت نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند. نظرات و گواهی‌های صادره از این مرجع با استانداردهای علمی جدید هماهنگ بوده و اعتبار بالایی دارند. این سازمان در مسائل مربوط به دعاوی دادگستری نظر دهی کرده و گواهی‌های معتبری ارائه می‌دهد.

پیش از مراجعه به پزشکی قانونی

برای مراجعه به پزشکی قانونی، لازم است ابتدا از کلانتری یا مراجع قضایی معرفی‌نامه دریافت کنید. بدون این معرفی‌نامه، سازمان پزشکی قانونی هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهد. بنابراین پس از وقوع حادثه، به سرعت باید به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و مراحل قانونی را طی کنید.

مراجعه به پزشکی قانونی

مدارک لازم برای مراجعه به پزشکی قانونی

برای دریافت نامه پزشکی قانونی، باید مدارک هویتی مانند کارت ملی یا شناسنامه، فیش پرداختی، پرونده‌های پزشکی و رسید هزینه‌های پذیرش را به اداره پزشکی قانونی تحویل دهید. پس از بررسی‌های لازم، پرونده شما به دست پزشک قانونی می‌رسد.

مراحل دریافت گواهی پزشکی قانونی

  1. دریافت نامه از مراجع قضایی یا کلانتری: فرد متقاضی باید از یک مرجع قضایی یا ضابطین دادگستری مثل کلانتری نامه دریافت کند و آن را به یکی از شعب اداره پزشکی قانونی ارائه دهد. پزشکی قانونی تنها در حالتی که نامه مربوطه را داشته باشید به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد.
  2. اعتراض به نظریه پزشکی قانونی: اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، ظرف یک هفته از ابلاغ نظریه، امکان پذیر است. بدین منظور هر یک از طرفین دعوا می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی، لایحه اعتراضی خود را ثبت کنند.
  3. مراجعه به پزشکی قانونی با مدارک هویتی و نامه دریافت شده: پس از دریافت نامه، متقاضی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند. مدارک هویتی نظیر شناسنامه یا کارت ملی، پرونده‌های پزشکی موجود و پرداخت هزینه‌های پرداخت شده، به اداره پزشکی قانونی تحویل داده می‌شود و بعد از بررسی‌های لازم پرونده در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.
  4. انجام معاینات لازم توسط پزشک قانونی و صدور گواهی: پس از تحویل نوبت و تشکیل پرونده، پزشک معاینات لازم را انجام می‌دهد و نظر خود را اعلام می‌کند و گواهی صادر می‌کند و گواهی را به فرد تحویل می‌دهد. باید بدانید که در بعضی موارد ممکن است نیاز به معاینه مجدد باشد، این معاینات تا زمانی که پزشک بتواند نظر قطعی را اعلام کند، ادامه پیدا می‌کند.

دلایل مراجعه به پزشکی قانونی

یکی از دلایل مراجعه به پزشکی قانونی انجام معاینات برای تعیین میزان آسیب وارده در نتیجه جرم ارتکابی، تصادف یا هر سانحه دیگر است. در بسیاری از مواقع، ممکن است میزان آسیب وارده پس از چند روز یا حتی ساعاتی پس از وقوع حادثه بهبود یابد یا آثار آن کاهش یابد، بنابراین اقداماتی نظیر مراجعه به کلانتری یا مرجع صلاحیت‌دار ضروری است و باید به سرعت انجام شود. با این حال، پیش از اینکه بدانیم کی باید به پزشکی قانونی برویم، ابتدا باید از عللی که به دنبال آن به متخصص پزشکی قانونی مراجعه می‌کنید، آگاه باشید. در ادامه به موارد قابل تشخیص در زمینه پزشکی قانونی اشاره می‌کنیم:

  • تعیین علت مرگ
  • ارزیابی جراحات و آسیب‌ها
  • تشخیص وضعیت اعتیاد
  • تشخیص هویت فرد متجاوز در تجاوز جنسی
  • صدور گزارش تخصصی در مورد حجر افراد
  • تعیین هویت و سن واقعی فرد
  • اظهار نظر در مورد خطاهای پزشکی
خواندن  علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

در صورتی که در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص پزشکی قانونی مشورت کنید. این کار باعث می‌شود با آگاهی بیشتری این مسیر را طی کنید.

دلایل مراجعه به پزشکی قانونی

مرگ در چه مواردی به پزشکی قانونی مربوط می‌شود؟

پزشکی قانونی در زمینه مرگ و علت آن به موارد مختلفی می‌پردازد که شامل کالبد شکافی، تعیین هویت متوفی و تعیین زمان فوت می‌شود. با تحلیل اندام‌های داخلی و آزمایشات DNA، علت مرگ و هویت فرد فوت شده مشخص می‌شود. همچنین تعیین زمان فوت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و با انجام آزمایشات تخصصی، زمان دقیق یا تقریبی فوت تعیین می‌شود.

بعد از تصادف چه زمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنیم؟

بیشتر افراد در مورد قوانین تصادفات و پزشکی قانونی اطلاعات کاملی ندارند و متحمل ضرر و زیان‌هایی می‌شوند. باید بدانید که پس از وقوع حادثه رانندگی، اولین قدم برای انجام معاینات بالینی، دریافت نامه از مراجع قضایی و انتظامی و پس از آن مراجعه به ادارات پزشکی قانونی است. ادارات پزشکی قانونی تنها در صورت ارائه نامه از سمت مراجع و ضابطین قضایی، تقاضای فرد را پاسخ می‌دهند. بنابراین ارائه این نامه برای دریافت خدمات ضروری است. نامه دریافتی باید دارای تاریخ، شماره ثبت و مهر مرجع ارسال درخواست باشد و همچنین شامل مشخصات کامل هویتی فرد مورد معاینه باشد.

چه اقداماتی بعد از تصادف توسط متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود؟

بعد از ارائه نامه و تشکیل پرونده، متخصص پزشکی قانونی به معاینه و بررسی دقیق‌تر عارضه شما می‌پردازد. اگر نیاز به مدارک تکمیلی باشد، مصدوم به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی مدارک، گواهی صادر می‌شود. در صورت عدم نیاز به مدارک تکمیلی، پزشک نظر نهایی خود را در قالب گواهی صادر می‌کند.

خواندن  دلایل عقب افتادن پریود و قاعدگی

مراجعه به پزشکی قانونی بعد از تصادف

بعد از تجاوز جنسی چه زمانی باید به پزشکی قانونی مراجعه کرد؟

پیگیری تجاوز در پزشکی قانونی باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از وقوع حادثه انجام شود. تشخیص تجاوز از طریق معاینات و نمونه‌برداری از آثار متجاوز امکان‌پذیر است. قربانیان باید به موقع مراجعه کرده و زمان طلایی را از دست ندهند. همچنین توصیه می‌شود که قربانیان حتی لباس خود را عوض نکنند و پیش از نمونه‌برداری برای آزمایشات دی‌ان‌ای هیچ تغییری در لباس‌ها و بدن خود ایجاد نکنند.

جمع‌بندی و راهنمای مراجعه به پزشکی قانونی

مراجعه به پزشکی قانونی در موارد مختلفی مانند تصادفات، تجاوز جنسی، تعیین علت مرگ و ارزیابی جراحات ضروری است. با رعایت مراحل قانونی و ارائه مدارک لازم، می‌توانید به سرعت و به درستی از خدمات پزشکی قانونی بهره‌مند شوید. همچنین، پیش از مراجعه به ادارات قضایی و پزشکی قانونی، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی پزشکی استفاده کنید تا از میزان اضطراب و استرس شما کاسته شود و اقدامات لازم را به درستی انجام دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
دسته بندی: سلامت جنسی
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
پزشکی قانونی چیست
720-48asdasdasdads0-psd-min
660_couple_during_pregnancy-min
1 RF skin
Ovulation-symptoms-1
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا