قویترین داروی گیاهی برای درمان اندومتریوز

قوی‌ترین داروی گیاهی برای درمان اندومتریوز

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

آندومتریوز اختلالی است که بر سیستم تولید مثل تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بافت مشابه با پوشش داخلی رحم، در خارج از رحم و در مناطقی مانند تخمدان‌ها، شکم و روده رشد کند. آندومتریوز ممکن است به خارج از ناحیه لگن نیز گسترش یابد، اما معمولاً در موارد زیر رخ می‌دهد:

  • سطح بیرونی رحم
  • تخمدان‌ها
  • لوله‌های فالوپ
  • بافت‌هایی که رحم را در جای خود نگه می‌دارند.

علائم آندومتریوز

علائم آندومتریوز می‌تواند از تحریک خفیف تا درد شدید لگن متغیر باشد. علائم دیگر شامل:

  • درد در هنگام مقاربت
  • درد همراه با ادرار یا حرکات روده
  • خونریزی شدید بیش از حد در دوران قاعدگی
  • اسهال
  • یبوست
  • نفخ
  • خستگی

درمان‌های سنتی و دارویی

هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی روش‌ها می‌توانند به مدیریت علائم آن کمک کنند. درمان‌های سنتی شامل داروهای ضد درد، هورمون‌درمانی و داروهایی است که تولید استروژن را مسدود می‌کنند. اگر به دنبال درمان‌های جایگزین هستید، ممکن است شنیده باشید که برخی گیاهان دارویی می‌توانند به عنوان درمان مؤثر برای آندومتریوز باشند.

کیست های آندومتریوز

قویترین داروی گیاهی برای درمان آندومتریوز

طرفداران درمان طبیعی پیشنهاد می‌کنند که داروهای گیاهی ممکن است به درمان علائم آندومتریوز کمک کنند. در ادامه به بررسی برخی از قوی‌ترین داروهای گیاهی برای درمان آندومتریوز می‌پردازیم:

کورکومین (زردچوبه)

کورکومین ماده اصلی فعال در زردچوبه است و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین ممکن است با کاهش تولید استرادیول به درمان آندومتریوز کمک کند و مهاجرت بافت پوشش داخلی رحم را سرکوب کند.

بابونه

برخی از درمانگران طبیعی پیشنهاد می‌کنند که نوشیدن چای بابونه می‌تواند به علائم آندومتریوز کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که کریزین، ترکیبی که در بابونه یافت می‌شود، رشد سلول‌های آندومتر را سرکوب می‌کند.

نعنا تند

نعناع دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی می‌توانند درد لگن ناشی از آندومتریوز را کاهش دهند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که نعناع می‌تواند شدت دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

اسطوخودوس

استفاده از روغن اسطوخودوس رقیق شده در ماساژ رایحه‌درمانی می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد و ممکن است به دردهای شدید قاعدگی ناشی از آندومتریوز نیز کمک کند.

زنجبیل

زنجبیل می‌تواند تا حدودی دردهای مربوط به قاعدگی را کاهش دهد و این نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است تأثیر مشابهی بر درد مرتبط با آندومتریوز نیز داشته باشد.

ترکیب دارچین، میخک، گل رز و اسطوخودوس

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبی از روغن‌های دارچین، میخک، گل رز و اسطوخودوس می‌تواند برای کاهش درد و خونریزی قاعدگی مؤثر باشد. طرفداران درمان طبیعی پیشنهاد می‌کنند که این ترکیب ممکن است نتایج مشابهی برای آندومتریوز داشته باشد.

گیلاس زمستانی (آشواگاندا)

گیلاس زمستانی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که زنان مبتلا به آندومتریوز پیشرفته دارای سطوح بالاتری از کورتیزول، هورمونی که در پاسخ به استرس نقش دارد، هستند.

درمان خانگی آندومتریوز

برای مدیریت آندومتریوز، علاوه بر استفاده از داروهای گیاهی، می‌توانید از درمان‌های خانگی نیز استفاده کنید:

گرما

گرما می‌تواند با شل کردن عضلات لگن، گرفتگی و درد را کاهش دهد. می‌توانید از حمام‌های گرم، کیسه آب گرم یا پدهای گرم‌کننده استفاده کنید.

ناپروکسن ضد التهابی

داروهای ضدالتهابی بدون نسخه

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به تسکین سریع گرفتگی دردناک ناشی از آندومتریوز کمک کنند.

روغن کرچک

روغن کرچک می‌تواند به کاهش علائم آندومتریوز کمک کند. این تکنیک فقط قبل از جریان قاعدگی استفاده شود و روغن کرچک باید مستقیماً روی شکم ماساژ داده شود. همچنین می‌توانید آن را با چند قطره اسانس آرامش‌بخش مانند اسطوخودوس برای کمک به شل شدن عضلات لگن مخلوط کنید و روی یک کمپرس گرم قرار داده و روی شکم قرار دهید.

غذاهای ضد التهابی

انتخاب غذاهای ضد التهابی می‌تواند به مدیریت طولانی‌مدت آندومتریوز کمک کند. با پرهیز از غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند و افزایش غذاهای دارای خواص ضد التهابی در رژیم غذایی خود، می‌توانید علائم آندومتریوز را کاهش دهید.

ماساژهای لگنی

ماساژ ماهیچه‌های لگن می‌تواند به آرامش آن‌ها و کاهش التهاب کمک کند. استفاده از اسانس‌های آرامش‌بخش مانند اسطوخودوس می‌تواند به آرامش بیشتر عضلات کمک کند.

درمان اندومتریوز با طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند به عنوان یک رویکرد طبیعی و غیرتهاجمی که مکمل درمان‌های دیگر باشد، در نظر گرفته شود. این روش شامل وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک بدن است. طب سوزنی ممکن است به افزایش جریان خون، کاهش التهاب و افزایش ترشح اندورفین کمک کند.

درمان پزشکی آندومتریوز

پزشک شما ممکن است آندومتریوز را با دارو یا جراحی درمان کند. دارو ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، هورمون درمانی و مهارکننده‌های آروماتاز باشد. جراحی ممکن است شامل برداشتن ضایعات آندومتریوز به روش لاپاراسکوپی یا جراحی‌های تهاجمی‌تر مانند هیسترکتومی و اوفورکتومی باشد. برای تشخیص بهترین شیوه درمان پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره آنلاین با متخصص زنان استفاده کنید.

سخن پایانی

در حالی که مسکن‌ها و داروهای هورمونی خط اول درمان آندومتریوز هستند، این گزینه‌ها برخی عوارض جانبی را به همراه دارند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند گیاهان دارویی را به عنوان یک درمان مکمل امتحان کنند. آندومتریوز یک بیماری مزمن پزشکی است که باعث می‌شود بافتی شبیه به پوشش رحم در خارج از رحم رشد کند. با استفاده از قوی‌ترین داروی گیاهی برای درمان آندومتریوز می‌توان تا حدودی به کاهش علائم آن کمک کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا