درمان تب کودکان

درمان تب کودکان؛ بررسی علل و روشهای پایین آوردن تب کودکان

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

تب یک پاسخ طبیعی به شرایط مختلف است که شایع ترین آنها عفونت می باشد و زمانی رخ می دهد که دمای بدن در نتیجه تنظیم مجدد ترموستات بدن به دمای بالاتر از حد معمول افزایش می یابد. تقریباً هر کودکی در مقطع خاصی از دوران کودکی اش دچار تب می شود. به عنوان یک پدر و مادر، اگر دمای بدن کودک شما بالا برود، می تواند موضوعی بسیار نگران کننده باشد. با این حال، تب در کودکان بسیار شایع است و اغلب خود به خود بدون درمان برطرف می شود. یک راه سریع و آسان برای فهمیدن اینکه آیا کودک شما تب دارد یا خیر، اندازه گیری دمای بدن او با استفاده از دماسنج است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی درمان تب کودکان و علل ابتلا به آن بپردازیم.

علت تب در کودکان

بیشتر تب ها در اثر عفونت یا سایر بیماری ها ایجاد می شوند. دمای بالای بدن، بقای باکتری ها و ویروس هایی را که باعث عفونت شده اند، دشوارتر می کند. برخی از علل رایج تب در کودکان عبارتند از:

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی  (RTIs)
  • آنفولانزا
  • عفونت های گوش
  • روزئولا (ویروسی که باعث افزایش دما و راش می شود.)
  • ورم لوزه
  • عفونت کلیه یا مجاری ادراری  (UTIs)
  • برخی بیماری های شایع کودکان، مانند آبله مرغان و سیاه سرفه

دمای بدن کودک شما همچنین ممکن است بعد از واکسیناسیون، زیاد بودن پتو هنگام خواب یا لباس بیش از حد گرم، افزایش یابد.

سریع ترین روش های درمان تب در کودکان

اگر شما هم پدر و مادر هستید احتمالا یکی از دغدغه های شما در دوران کودکی فرزندتان، مدیریت تب کودک است. روش های مختلفی برای پایین آوردن تب کودکان وجود دارد که با کمک آنها می توانید سریعا به کنترل تب کودک خود بپردازید. لازم به ذکر است در صورت پایین نیامدن تب لازم است با متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید. برخی از سریع ترین روش های درمان تب در کودکان عبارتند از:

کودکان خود را به نوشیدن مایعات تشویق کنید: تب ویروسی بدن کودک را بسیار گرمتر از حد معمول می کند و باعث می شود بدن فرزند شما در تلاش برای خنک شدن، عرق کند و این امر منجر به از دست دادن مایعات می شود. سعی کنید زمانی که کودکتان دچار تب ویروسی شده است تا جایی که می توانید آنها را تشویق به نوشیدن مایعات کنید تا آب از دست رفته بدن آنها جبران شود.

اجازه دهید فرزندتان به خوبی استراحت کند: تب در کودکان نشانه این است که بدن آنها سخت کار می کند تا با عفونت مبارزه کند و در این شرایط استراحت کمک می کند تا کودک دچار ضعف و خستگی نشود.

مصرف داروهای بدون نسخه: داروهای کاهش دهنده تب بدون نسخه ساده ترین راه برای مدیریت تب هستند. آنها علاوه بر کاهش موقت تب، کمک می کنند تا فرزندتان سریع تر به حالت عادی بازگردد و احساس بیماری و ضعف کمتری داشته باشد. برخی از رایج ترین داروهای بدون نسخه برای درمان تب کودکان عبارتند از:

  • استامینوفن (تیلنول کودکان)
  • ایبوپروفن (ادویل کودکان، موترین)
  • ناپروکسن

قبل از اینکه به سراغ داروهای کاهش دهنده تب بروید، بهتر است این اطلاعات ایمنی را در نظر داشته باشید:

  • هرگز برای درمان تب به کودکان آسپرین ندهید. این قرص می تواند خطر ابتلا به سندرم ری را افزایش دهد که یک بیماری نادر اما بسیار جدی است.
  • به کودکانتان بیش از آنچه توسط سازنده توصیه شده، دارو ندهید. انجام این کار می تواند منجر به خونریزی معده، آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی در کودکان شود.
  • زمان مصرف داروها را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که در یک دوره 24 ساعته بیش از حد دارو به فرزندتان نمی دهید.

 

روش های خانگی درمان تب در کودکان

درمان تب کودکان در خانه یکی از مسائلی می باشد که لازم است هر پدر و مادری با آن آشنا باشد، زیرا کودکان ممکن است به دلایل مختلفی دچار تب شوند و می توان با روش های خانگی و روش های طب سنتی درمان تب در کودکان، تا حد قابل توجهی به کاهش دمای بدن کودکان کمک کرد. برخی از این روش ها عبارتند از:

به آنها سوپ مغذی بدهید: خطر واقعی بالا رفتن دمای بدن کودک به خودی خود تب نیست، بلکه کم آبی بدن است. تب کودک شما ممکن است باعث شود که او بیش از حد عرق کند و مواد معدنی مهم را از دست بدهد. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که کودکتان در طول روز مایعات کافی می‌نوشد تا الکترولیت ‌هایی را که از دست می ‌دهد جبران کند. یک کاسه سوپ داغ یکی از بهترین درمان های خانگی برای کاهش تب در کودکان به طور طبیعی است. سوپ نه تنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، بلکه هضم آن برای کودک شما آسان تر است.

حمام با آب ولرم و سرکه سیب: در حالی که حمام سرد یک درمان محبوب برای کاهش تب در کودکان و نوزادان نوپا است، ممکن است مفید نباشد. دوش آب سرد می تواند به دمای داخلی کودک شما ضربه وارد کند و کمک چندانی به کاهش تب او نمی کند. از طرف دیگر، حمام ولرم برای بدن ملایم ‌تر است و می ‌تواند دمای بالا را بلافاصله پایین بیاورد. برای موثرتر کردن یک حمام با آب ولرم، یک فنجان سرکه سیب به آب اضافه کنید. این یکی از محبوب ترین درمان های خانگی طبیعی برای تب در کودکان است و برای دهه ها برای درمان طبیعی تب در کودکان استفاده می شود. حتی می توانید چند قطره سرکه سیب را به یک بسته کمپرس گرم اضافه کنید و آن را روی پیشانی فرزندتان بگذارید.
دمنوش های گیاهی: اگر کودک شما در هنگام تب از نوشیدن آب امتناع کرد، سعی کنید به جای آن مقداری دمنوش گیاهی به او بدهید. دمنوش های گیاهی تا زمانی که حاوی کافئین نباشد، برای کودکان کاملا بی خطر هستند. آنها یکی از بهترین درمان های خانگی طبیعی برای تب در کودکان محسوب می شوند و کودک شما را هیدراته نگه می دارند. دمنوش های گیاهی همچنین دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند که می توانند تب کودک شما را درمان کنند. چای بابونه یک داروی بسیار محبوب برای تب است و حتی برای نوزادان بی خطر می باشد.

استفاده از پروبیوتیک ها: هنگامی که سیستم ایمنی کودک شما سخت برای مبارزه با عفونت کار می کند، پروبیوتیک ها می توانند به کاهش تب کمک کنند. تقریبا 80 درصد از سیستم ایمنی بدن، در میکروب های کوچکی است که در روده زندگی می کنند. برای کمک به تقویت میکروبیوتای روده کودکتان در هنگام بیماری، هر روز یک دوز مکمل پروبیوتیک به او بدهید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از درد شکم، مکمل ‌های پروبیوتیک همراه با آنتی ‌بیوتیک به فرزندتان بدهید. تشویق کردن فرزندتان به مصرف روزانه پروبیوتیک ها حتی می تواند از بیمار شدن او در آینده جلوگیری کند.

بستنی میوه ای: اگر چیزی وجود داشته باشد که کودکان صرف نظر از اینکه بیمار هستند یا نه، آن را دوست دارند، بستنی است. وقتی فرزندتان بیمار است، از اینکه به او بستنی میوه ای بدهید، احساس نگرانی نکنید. بستنی های یخی می توانند دمای کودک شما را از داخل خنک کنند و در همان زمان به او آبرسانی کنند. شما می توانید بستنی های میوه ای خود را با انجماد میوه های پوره شده در قالب بستنی درست کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت، دمای بدن کودکان بیشتر از حد معمول بالا رفته و کودک دچار تب شود. برای درمان تب شدید کودکان لازم است با یک متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید، اما اگر تب، خفیف بود می توان آن را با روش های خانگی و داروهای بدون نسخه درمان کرد. سایت تلفن خونه این امکان را برای والدین فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن با متخصص کودکان ارتباط برقرار نمایند و راهنمایی های لازم جهت درمان تب را دریافت کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا