سرفه کودکان

سرفه کودکان؛ انواع سرفه کودکان و علت و درمان آن

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

کودکان ممکن است سرفه های مختلفی از سرفه های خشک گرفته تا سرفه های خروسکی را در دوران کودکی خود تجربه نمایند. در حالی که بیشتر سرفه ‌ها به دلیل یک بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آسم ایجاد می ‌شوند، گاهی اوقات ممکن است سرفه های کودکان علامت یک بیماری جدی‌ تر مانند سیاه سرفه یا ذات ‌الریه باشند. به عنوان والدین، لازم است با انواع سرفه کودکان آشنا شوید تا بدانید کدام نوع سرفه ها چگونه درمان می شوند و لازم است چه اقداماتی برای آنها انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از انواع سرفه کودکان و راه های درمان آنها را بررسی نماییم.

 

انواع سرفه کودکان

سرفه کودکان انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها خبر از آسیب ها و مشکلات داخلی خاصی را به والدین می دهد. این سرفه ها ممکن است به دلایل مختلفی کودکان را درگیر کنند که در ادامه علل سرفه کودک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. برخی از انواع سرفه کودکان عبارتند از:

سرفه پارسی

فرزند شما با گرفتگی بینی به رختخواب می رود و چند ساعتی را به آرامی می خوابد. همه چیز خوب به نظر می رسد، اما ناگهان صدایی شبیه پارس از کودک خود می شنوید که این ها را سرفه های پارسی می نامند. کروپ یا خروسک، یک بیماری ویروسی است که باعث التهاب در حنجره و نای می شود و ممکن است باعث سرفه پارسی در بچه ها شود. این بیماری معمولاً سنین 6 ماه تا 3 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سرفه کروپ معمولاً در طول روز بهتر می شود و در شب عود می کند. همچنین ممکن است در این وضعیت فرزند شما در هنگام دم، صدای سوت بلندی (به نام استریدور) تولید کند. برخی از کودکان هر بار که سرما می‌ خورند، معمولاً به کروپ نیز مبتلا می ‌شوند.

 

سرفه بلغمی

در هنگام ابتلا به سرفه بلغمی، سرفه کودک شما مخاطی خواهد بود و احتمالا آبریزش بینی، گلو درد، آبریزش چشم و کم اشتهایی را تجربه می کند. سرماخوردگی معمولی اغلب باعث ایجاد این نوع سرفه در کودکان و نوزادان می شود و معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد، اگرچه در چند روز اول سخت تر (و مسری تر) است. به گفته موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی، کودکان به طور متوسط ​​سالانه شش تا ده بار سرما می خورند.

سرفه خشک شبانه در کودکان

گاهی اوقات ممکن است کودک شما در طول زمستان تماما سرفه های آزاردهنده داشته باشد و این سرفه ها در هنگام شب و هر زمان که می دوند بدتر می شود. هنگامی که کودک شما سرما می‌خورد، مخاط بینی و سینوس‌ ها می ‌تواند از گلو خارج شود و باعث سرفه در هنگام خواب شود. این نوع سرفه تنها در صورتی مشکل ساز است که اجازه ندهد کودک شما بخوابد. در این صورت لازم است برای درمان سرفه خشک کودکان به متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مراجعه نمایید.

همچنین سرفه خشک در کودکان ممکن است ناشی از آسم باشد. آسم یک بیماری مزمن است که در آن راه‌ های هوایی در ریه‌ ها ملتهب و باریک شده و مخاط اضافی تولید می‌کنند. اگرچه والدین اغلب فکر می‌کنند که خس‌ خس‌ کردن علامت اولیه آسم است، اما باید بدانید که سرفه‌های شدید، به‌ ویژه در شب، ممکن است تنها علامت آسم در کودک باشد.

 

سرفه همراه با خستگی

آنفولانزا، یک بیماری ویروسی است که به سیستم تنفسی حمله می کند و باعث ایجاد این نوع سرفه در کودکان می شود. آنفولانزا در کودکان دوره نهفتگی طولانی دارد، بنابراین آنها می توانند روزها قبل از اینکه بیمار شوند، مبتلا به ویروس باشند و در عین حال آن را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارند.

سرفه همراه با خس خس سینه

اگر کودک شما هنگام بازدم صدای خس خس (سوت) می دهد، این می تواند به این معنی باشد که راه های هوایی پایینی در ریه ها متورم شده است که می تواند با آسم یا برونشیولیت اتفاق بیفتد. برونشیت، عفونت برونشیول ‌ها، ریزترین راه ‌های هوایی در ریه‌ ها است. هنگامی که آنها متورم و با مخاط پر می شوند، نفس کشیدن برای کودک دشوار و باعث خس خس سینه خواهد شد که شایع ترین علت آن، ویروس سنسیشیال تنفسی می باشد. برونشیت اغلب در ماه‌ های زمستان، نوزادان خردسال را درگیر می کند.

همچنین در صورتی که راه هوایی تحتانی توسط یک جسم خارجی مسدود شود، خس خس سینه نیز ممکن است رخ دهد. اگر کودک شما پس از استنشاق چیزی مانند غذا یا یک اسباب بازی کوچک شروع به سرفه کرد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

سیاه سرفه

گاهی اوقات با این شرایط رو به رو می شوید که کودک شما بیش از یک هفته سرماخوردگی را تجربه می کند و پس از آن دچار حملات سرفه شده و ممکن است بیش از 20 بار در یک نفس سرفه  کند. اغلب در این وضعیت کودک بین سرفه ها دچار مشکل تنفسی می شود و صدای عجیبی تولید می کند.

این نوع صدای سرفه احتمالاً ناشی از سیاه سرفه است که اخیراً افزایش یافته است. باکتری‌ هایی به نام سیاه سرفه به پوشش مجاری تنفسی حمله و التهاب شدیدی ایجاد می‌کنند که باعث باریک شدن راه‌ های هوایی و گاهی اوقات حتی مسدود شدن آنها می شود. احتمال ابتلا به سیاه سرفه در کودکانی که هنوز به طور کامل واکسینه نشده اند، بیشتر خواهد بود.

سرفه در طول روز

هوای سرد یا فعالیت می تواند سرفه را در طول روز بدتر کند. سعی کنید مطمئن شوید که هیچ چیز در خانه شما مانند خوشبو کننده هوا، حیوانات خانگی، یا دود (مخصوصا دود تنباکو) و … باعث سرفه کردن کودک شما نمی شود.

سرفه همراه با تب

کودکی که سرفه، تب خفیف و آبریزش بینی دارد احتمالا دچار سرماخوردگی شده است، اما سرفه هایی با تب 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، گاهی اوقات می تواند به دلیل ذات الریه باشند، به خصوص اگر کودک ضعیف باشد و سریع نفس بکشد. در این صورت لازم است فوراً با پزشک مشورت نمایید.

سرفه همراه با استفراغ

بچه ‌ها اغلب آنقدر سرفه می‌کنند که باعث ایجاد رفلاکس تهوع در آنها می ‌شود. همچنین، کودکی که به دلیل سرماخوردگی یا تشدید آسم سرفه می‌کند، اگر مقدار زیادی مخاط وارد معده شود، باعث تهوع شده و ممکن است استفراغ کند. معمولاً این شرایط وضعیت خطرناکی نیست، مگر اینکه استفراغ متوقف نشود.

سرفه مداوم

سرفه های ناشی از سرماخوردگی و ویروس ها می تواند هفته ها طول بکشد. آسم، آلرژی یا عفونت مزمن در سینوس ها یا مجاری هوایی نیز ممکن است باعث سرفه های پایدار شود. اگر کودک شما بعد از 3 هفته همچنان سرفه دارد، باید حتما با متخصص اطفال مشورت نمایید.

علت سرفه کودک

دلایل ایجاد سرفه در کودکان، به نوع سرفه ای که کودک با آن دسته و پنجه نرم می کند، بستگی دارد. برخی از سرفه ها به دلیل سرماخوردگی و برخی دیگر به دلیل آسم و آلرژی ایجاد می شوند و به همین ترتیب هر نوعی از سرفه در کودکان علل منحصر به فرد خود را دارد و با دیگری متفاوت است. برای اطلاع از علت سرفه کودک خود لازم است ابتدا با کمک یک متخصص کودکان، نوع سرفه کودک را تشخیص دهید و سپس علت ایجاد آن را جویا شوید.
بیشتر سرفه ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و فقط باید دوره خود را طی کنند تا خوب شوند. گاهی اوقات، این روند ممکن است تا 2 هفته طول بکشد. اگر پس از 2 هفته همچنان سرفه های کودک ادامه داشت و شدید تر شد، لازم است با متخصص کودکان مشورت نمایید تا با تشخیص درست، بهترین روش های درمان را در اختیار شما قرار دهد. سایت تلفن خونه این امکان را برای والدین فراهم آوره تا بتوانند برای درمان سریع سرفه کودک با کمترین هزینه، به صورت تلفنی و آنلاین با بهترین متخصصان کودکان ارتباط برقرار نمایند.

درمان خانگی سرفه کودکان

اگر به نظر می رسد کودک شما دائماً سرفه می کند، ممکن است نگران کننده باشد، اما به طور معمول، سرفه کودک جای نگرانی ندارد و بسیاری از اوقات، ممکن است به دلیل سرماخوردگی یا حتی آلرژی باشد. از آنجایی که داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود، دانستن اینکه چگونه به کودک خود کمک کنید تا احساس راحتی کند می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر سرفه باعث بیدار ماندن او در شب شود. در اینجا چند درمان خانگی سرفه کودکان را آورده ایم که دانستن آنها برای والدین خالی از لطف نخواهد بود:

نوشیدن مایعات گرم: کودک خود را به نوشیدن مایعات زیاد تشویق کنید. مایعات گرم مانند چای بدون کافئین، آبگوشت یا آب داغ با لیمو می تواند به شل شدن مخاط، تسکین گلودرد و سرفه کمک کند.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا: هوای خشک می تواند سرفه کودک را بدتر کند. در نظر داشته باشید که در اتاق کودک خود و نزدیک محل خواب او، یک مرطوب کننده یا خنک کننده قرار دهید تا به راحتی تنفس او کمک کند.

تنفس در بخار آب گرم: اجازه دهید فرزندتان بخار آب حاصل از حمام یا دوش گرم را تنفس کند. این امر می تواند به شل شدن مخاط کمک کند و به عنوان یک تسکین، کودک شما را قبل از خواب آرام کند.

امتحان کردن خوراکی‌ های یخی: به کودکتان خوراکی سرد مانند بستنی بدهید تا گلویش بهتر شود.

دادن یک قاشق عسل (بالای 1 سال): خوردن یک قاشق چای خوری عسل در روز می تواند به مبارزه با سرفه کمک کند، اما فقط باید به کودکان بالای یک سال داده شود.

 

چه زمانی در صورت سرفه کودک، باید به پزشک مراجعه کرد

در برخی مواقع، سرفه کودکان با درمان های خانگی و گذراندن دوره بیماری رفع می شود، اما در برخی شرایط نیز سرفه ها به راحتی درمان نمی شوند و لازم است برای درمان و پیشگیری از شدیدتر شدن سرفه ها، به پزشک مراجعه نمود. در شرایطی که کودکتان هنگام سرفه هر یک از موارد زیر را تجربه کند، لازم است به متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • مشکل تنفس دارد یا به سختی نفس می کشد.
  • تندتر از حد معمول نفس می کشد.
  • صورت، لب و زبان کودک تیره می شود.
  • تب بالا دارد.
  • بیش از چند ساعت سرفه می کند. (برای نوزادان زیر 3 ماه)
  • هنگان نفس کشیدن، صدای خس خس به گوش می رسد.
  • دارای سرفه همراه با خون است.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم سرفه کودکان انواع مختلفی نظیر سیاه سرفه، سرفه همراه با تب، سرفه پارسی، سرفه بلغمی و … دارد که هر یک به علل مختلفی در کودکان ایجاد می شود. برخی از این سرفه ها به خودی خود پس از چند روز رفع می شوند، اما برخی دیگر از آنها در طولانی مدت همراه کودک شما خواهند بود و باعث ناراحتی و بی خوابی او می شوند. آن دسته از سرفه های خفیف که اغلب به خودی خود رفع می شوند را می توان با درمان های خانگی، سریع تر درمان کرد و برای سرفه های طولانی و شدید لازم است با متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا