علائم بیماری قلبی

علائم بیماری قلبی؛ شایع ترین نشانه های مشکلات قلبی

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

فهرست مطالب

آمار زیادی از مردان و زنان در سراسر جهان با نوعی از بیماری قلبی یا گردش خون دسته و پنجه نرم می کنند، اما چه علائمی را می توانیم بررسی کنیم که ممکن است نشان دهنده یک بیماری قلبی بالقوه باشد؟ بیماری قلبی مجموعه ای از مسائلی است که می تواند قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که مردم به بیماری قلبی فکر می کنند، اغلب به شایع ترین نوع بیماری قلبی، عروق کرونر توجه دارند. با این حال، ممکن است در قسمت‌ های مختلف قلب مانند ماهیچه قلب، دریچه ‌ها یا سیستم الکتریکی مشکل داشته باشید. در اینجا به بررسی برخی از علائم و نشانه های مهم بیماری قلبی می پردازیم که خبر از اختلال در عملکرد قلب و عروق آن را می دهند و لازم است در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

مهم ترین نشانه ها و علائم بیماری های قلبی

نارسایی قلبی که گاهی اوقات به عنوان نارسایی احتقانی قلب شناخته می شود. زمانی رخ می دهد که عضله قلب آنطور که باید خون را پمپاژ نمی کند. وقتی این اتفاق می‌ افتد، اغلب خون برگشت می‌ کند و مایع می‌ تواند در ریه‌ ها جمع شود و باعث تنگی نفس شود. برخی از بیماری ‌های قلبی، مانند تنگی شریان ‌های قلب (بیماری عروق کرونر) یا فشار خون بالا، به تدریج قلب را خیلی ضعیف یا سفت می‌کند.

درمان مناسب می تواند علائم و نشانه های نارسایی قلبی را بهبود بخشد و ممکن است به برخی از افراد کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش، کاهش نمک (سدیم) در رژیم غذایی و مدیریت استرس می توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند. با این حال، نارسایی قلبی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است علائم شدید داشته باشند و برخی ممکن است به پیوند قلب یا دستگاه های کمکی نیاز داشته باشند.

خواندن  گرفتگی رگ قلب؛ علت چیست و چگونه درمان می شود؟

توجه به علائم ناراحتی قلبی بسیار مهم و ضروری است، زیرا این علائم به شما هشدار می دهند که عملکرد قلب و عروق آن دچار مشکلاتی شده اند. این اختلالات ممکن است برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشند و حتی در برخی افراد موجب مرگ ناگهانی شوند. برخی از مهم ترین علائم مشکلات قلبی که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه، ناراحتی یا دردی است که در جلوی بدن، بین گردن و بالای شکم احساس می‌کنید. دلایل زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد که ربطی به قلب شما ندارد، اما درد قفسه سینه همچنان شایع ترین علامت جریان خون ضعیف به قلب یا حمله قلبی است. به این نوع درد قفسه سینه، آنژین می گویند. درد قفسه سینه زمانی رخ می دهد که قلب، خون یا اکسیژن کافی دریافت نمی کند. میزان و نوع درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و شدت درد همیشه به شدت مشکل مربوط نمی شود. درد قفسه سینه در افراد مختلف معمولا به حالت های زیر اتفاق می افتد:

  • برخی از افراد ممکن است درد کوبنده را احساس کنند، در حالی که برخی دیگر فقط ناراحتی خفیفی را تجربه خواهند کرد.
  • ممکن است قفسه سینه شما سنگین باشد یا انگار کسی قلب شما را فشار می دهد. همچنین ممکن است درد شدید و سوزشی در قفسه سینه خود احساس کنید.
  • ممکن است درد را در زیر استخوان سینه (جنبه)، یا در گردن، بازوها، معده، فک یا قسمت بالای کمر تجربه کنید.
  • درد قفسه سینه ناشی از آنژین، اغلب با فعالیت یا هیجان رخ می دهد و با استراحت یا دارویی به نام نیتروگلیسیرین از بین می رود.
خواندن  شایع ترین بیماری های قلبی کدامند و چه علائمی دارند؟

هنگامی که قلب نمی تواند خون را آنطور که باید پمپاژ کند، خون در سیاهرگ هایی که از ریه ها به قلب می روند، باز می گردد. مایع به ریه ها نشت می کند و باعث تنگی نفس می شود که این یکی از علائم نارسایی قلبی است. ممکن است در شرایط زیر متوجه تنگی نفس شوید:

  • در حین فعالیت
  • زمانی که که شما در حال استراحت هستید.
  • وقتی صاف به پشت دراز کشیده اید. (حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند.)

 

تورم در ساق یا مچ پا

تورم در ساق پاها نشانه دیگری از مشکل قلبی است. وقتی قلب شما به خوبی کار نمی‌کند، جریان خون کند می‌ شود و به رگ ‌های پاها باز می‌گردد و باعث می شود که مایع در بافت های شما جمع شود.

 

تنگ شدن یا گرفتگی رگ های خونی

باریک شدن رگ‌ های خونی که خون را به سایر قسمت ‌های بدن حمل می کنند، ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض خطر بسیار بیشتری برای حمله قلبی هستید. این وضعیت زمانی رخ می دهد که کلسترول و سایر مواد چرب (پلاک) روی دیواره رگ‌ های شما جمع شوند. خون رسانی ضعیف به اندام ها ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • درد، خستگی، سوزش یا ناراحتی در عضلات پا، ساق پا یا ران شما.
  • علائمی که اغلب در حین پیاده روی یا ورزش ظاهر می شوند و پس از چند دقیقه استراحت از بین می روند.
  • بی حسی در اندام ها در هنگام استراحت. همچنین ممکن است اندام های شما سرد شوند و پوست آن رنگ پریده به نظر برسد.

سکته مغزی نیز زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به بخشی از مغز، در اثر تنگ شدن یا گرفتگی رگ های خونی متوقف شود. سکته مغزی گاهی اوقات “حمله مغزی” نامیده می شود و علائم آن اغلب شامل اشکال در حرکت اندام در یک طرف بدن، افتادگی یک طرف صورت، مشکل در صحبت کردن یا درک زبان می باشد.

خواندن  کلسترول بالا نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

ضربان قلب سریع یا ناهموار (تپش قلب)

هنگامی که قلب شما نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، ممکن است برای ادامه دادن به کار خود، تندتر بتپد و کاملا ضربان قلب خود را احساس کنید. ضربان قلب سریع یا ناهموار نیز می تواند نشانه ای از آریتمی قلبی باشد که یک مشکل در ضربان یا ریتم قلب شماست.

خستگی

خستگی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. گاهی اوقات خستگی به این معنی است که شما به استراحت بیشتری نیاز دارید، اما در برخی مواقع احساس خستگی می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد. خستگی ممکن است نشانه ای از ناراحتی قلبی باشد، زمانی که:

  • خیلی بیشتر از حد معمول احساس خستگی می کنید. معمولاً زنان قبل یا در حین حمله قلبی احساس خستگی شدید می کنند.
  • آنقدر احساس خستگی می کنید که نمی توانید فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهید.
  • ضعف شدید و ناگهانی دارید.

 

سخن پایانی

انواع مختلف بیماری های قلبی علائم مربوط به خود را به همراه دارند. برخی علائم مشترک نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه، خستگی مداوم، ضربان قلب نامنظم و … وجود دارند که ممکن است در برخی افراد خبر از بیماری های قلبی بدهند. توصیه می کنیم در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای بیماران فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن، با متخصص قلب و عروق ارتباط برقرار نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
حمله قلبی
علت فشار خون پایین
علت فشار خون بالا
درمان تپش قلب
انواع فشار خون
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مرتبط
پیمایش به بالا