درمان سرماخوردگی کودکان

درمان سرماخوردگی کودکان؛ درمان خانگی با داروهای گیاهی

تایید شده توسط: دکتر خشایار داننده

به طور متوسط کودکان حداقل 6 بار در سال سرما می خورند و گاهی اوقات، به خصوص در فصل زمستان، ممکن است به نظر برسد که فرزند شما هفته ها بیمار است و به سختی یک سرماخوردگی را قبل از ابتلا به سرماخوردگی دیگر پشت سر می گذارد. کودکان خردسال به دلیل این که فرصتی برای ایجاد ایمنی در برابر بسیاری از ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند ندارند، اغلب به شدت دچار سرماخوردگی می شوند. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، به تدریج ایمنی بدن او تقویت شده و کمتر دچار سرماخوردگی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا علائم و درمان سرماخوردگی کودکان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

علائم سرماخوردگی کودکان

بدیهی است که علائم سرماخوردگی از کودکی به کودک دیگر و از بیماری به بیماری دیگر متفاوت خواهد بود. برخی از رایج ترین علائم سرماخوردگی کودکان می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • گلو درد و گوش درد
  • سرفه کردن
  • سردرد
  • چشمان قرمز
  • غدد لنفاوی متورم
  • تب

اغلب در هنگام ابتلا به سرماخوردگی، کودک شما اشتهای خود را از دست می دهد و حتی ممکن است احساس بیماری یا حالت تهوع کند. علائم سرماخوردگی کودکان معمولاً از چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول می کشد و کودک شما معمولاً بدون هیچ مشکلی به طور کامل بهبود می یابد. گاهی اوقات سرماخوردگی ممکن است عوارضی مانند عفونت گوش، لارنژیت یا کروپ (خروسک)، یا عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی مانند برونشیولیت یا ذات الریه را به همراه داشته باشد که البته این موارد، بیماری های نسبتاً نادری هستند. توصیه می کنیم در صورت مشاهده هرگونه علائم ناشی از سرماخوردگی در کودک خود با متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید.

درمان سرماخوردگی کودکان با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی برای حمایت از ایمنی کودکان فوق العاده است و می توانند در درمان سرماخودرگی بسیار موثر باشند. برخی از گیاهانی که می توانند در درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی کودکان نقش بسیاری ایفا کنند عبارتند از:

سنجد: سنجد برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است و به بچه‌ ها کمک می‌کند وقتی دچار احتقان، سرفه و عفونت‌ های سینوسی می‌ شوند، سریع تر بهبود یابند.

پلارگونیوم: یکی دیگر از گیاهانی است که طعم بسیار خوشمزه ای دارد، این گیاه برای زمانی که کودکان مبتلا به التهاب لوزه یا برونشیت و همچنین سرماخوردگی و تب هستند، عالی است.

اکیناسه:  اکیناسه برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بسیار مفید است  و می توان از آن برای تمام عفونت های ویروسی و باکتریایی استفاده کرد. همچنین این گیاه به کاهش پاسخ های التهابی در بدن کمک می کند و برای مشکلات شکمی و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده می شود.

ایساستیس: ایساستیس گیاه شگفت انگیزی است که در طب چینی استفاده می شود و برای درمان عفونت ها از جمله انگل ها، ویروس ها و باکتری ها بسیار مفید است.

سیر: سیر ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد قارچی و دارای خواص ضد عفونی کننده و برای سرفه بسیار مفید است.

درمان سریع سرماخوردگی کودکان در خانه

درمان سرماخوردگی کودکان به روش های خانگی می تواند به نوزاد یا کودک شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. این روش های درمانی در عین ساده بودن بسیار کارآمد هستند و روند درمان و بهبود فرزند شما را تسریع می بخشند. برخی از روش های درمان خانگی سرماخوردگی کودکان عبارتند از:

نوشیدن مایعات زیاد: وقتی کودک شما به خوبی هیدراته شود، احساس بهتری خواهد داشت و مایعات اضافی نیز می تواند به رقیق شدن ترشحات بینی کمک کند. شیردهی یا تغذیه با شیر خشک بیشتر، بهترین راه برای هیدراته نگه داشتن نوزاد است.

هوای مرطوب: تنفس هوای مرطوب به شل شدن مخاط در مجرای بینی کمک می کند. هنگام خواب، استراحت یا بازی در اتاق کودک از یک بخارساز یا مرطوب کننده خنک کننده در اتاق خواب کودک خود استفاده کنید.

قطره سالین و آسپیراتور بینی: در هنگام سرماخوردگی استفاده از آسپیراتور مخاط بینی کودک شما را پاک می کند و شیردهی یا نوشیدن از شیشه را برای او آسان تر می کند. سعی کنید حدود 15 دقیقه قبل از تغذیه از آن استفاده کنید.

مایعات گرم و سوپ مرغ: مایعات گرم می توانند برای سرماخوردگی کودکان بسیار تسکین دهنده باشند و به رفع احتقان برای نوزادان 6 ماهه و بزرگتر کمک کنند. دانشمندان در واقع مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که این یک افسانه نیست و این درمان قدیمی ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی مانند احتقان کمک کند. آبگوشت جایگزین خوبی برای نوزادانی است که هنوز به غذاهای جامد عادت نکرده اند و می توانید به نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا آب گرم، آبگوشت، سوپ یا چای بابونه بدهید.

استراحت کافی: برای مبارزه با عفونت، انرژی لازم است و این می تواند نوزاد، کودک نوپا یا حتی بزرگسالان را فرسوده کند. اجازه دهید فرزندتان در دوران بهبودی به اندازه کافی استراحت کند. همچنین اگر کودک شما در حالی که بیمار است بیش از حد معمول می خوابد، نگران نباشید، زیرا این اتفاق در هنگام بیماری بسیار طبیعی است.

بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان

مصرف آنتی بیوتیک ها یکی از راه های درمان سرماخوردگی کودکان است که اغلب توسط متخصصان تجویز می شوند. برخی از بهترین داروها و آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی کودکان عبارتند از:

داروهای ضد درد و تب: پاراستامول و ایبوپروفن

داروهای ضد احتقان: سودوافدرین، افدرین، فنیل افرین و قطره بینی اکسی متازولین یا زایلومتازولین

قطره بینی: قطره های بینی نرمال سالین (کلرید سدیم 0.9%)

آنتی هیستامین ها: کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین و پرومتازین

راه های پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

از آنجایی که بسیاری از ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند، واکسنی برای محافظت در برابر آنها وجود ندارد. برخی از راه هایی که ممکن است از سرماخوردگی کودکان تا حد قابل توجهی پیشگیری کند، عبارتند از:

  • به آنها بگویید از هر کسی که سرما خورده است دوری کنید.
  • به کودکان خود آموزش دهید که دست های خود را به خوبی و اغلب بشویند.
  • به آنها یاد دهید که در دستمال کاغذی یا آرنج خود عطسه یا سرفه کنند، نه در دستانشان.
  • به فرزندان خود یادآوری کنید که حوله، لیوان نوشیدنی یا ظروف غذا خوردن را با دیگران به اشتراک نگذارند.
  • به آنها بیاموزید که دستمال کاغذی استفاده شده دیگران را به هیچ عنوان استفاده نکنند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم یکی از شایع ترین بیماری های کودکان، سرماخوردگی می باشد. این بیماری ممکن است در هر سنی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه علائم ناشی از سرماخوردگی فرزندانتان با متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مشورت نمایید. سایت تلفن خونه این امکان را برای والدین فراهم آورده تا بتوانند با کمترین هزینه با بهترین متخصصان این حوزه ارتباط برقرار نمایند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا