آندومتریوز چیست؟ معرفی درمان های موثر اندومتریوز

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

آندومتریوز یک بیماری شایع و یک وضعیت دردناک است که می­تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که به اندومتریوز مبتلا هستید، بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در سایر نقاط شکم و ناحیه لگن شما رشد می­کند. اندومتریوز می­تواند باعث قاعدگی­های دردناک و سنگین و همچنین مشکلات باروری شود.

آندومتر چیست؟

آندومتر پوشش داخلی رحم شماست. این بافت همان چیزی است که در طول دوره قاعدگی می ریزد. آندومتر را به عنوان لایه­هایی از بافت در نظر بگیرید که در امتداد پوشش داخلی رحم شما ایجاد می­شود. وقتی پریود می‌شوید، این لایه‌ها از دیواره‌های رحم می‌افتند و بدنتان را ترک می‌کنند. اگر باردار شوید، آندومتر به حمایت از مراحل اولیه رشد کمک می­کند .
هنگامی که شما آندومتریوز دارید، بافت مشابه آندومتر روی سایر اندام­ها یا ساختارها رشد می­کند. این بافت می­تواند در شکم، لگن یا حتی سینه شما رشد کند. این بافت از نظر هورمونی حساس است و می­تواند در طول چرخه قاعدگی شما ملتهب شود. این نواحی از بافت آندومتر مانند می­توانند باعث کیست تخمدان، ضایعات سطحی، ندول­های عمیق تر، چسبندگی (بافتی که اندام­های شما را به هم متصل می­کند) و بافت اسکار در بدن شما ایجاد کنند.

آندومتریوز در کجای بدن ایجاد می­شود؟

مکان­هایی که آندومتریوز در آنجا ممکن است ایجاد شود شامل:
· خارج و پشت رحم
· لوله­های فالوپ
· تخمدان­ها
· واژن
· صفاق (پوشش داخلی شکم و لگن)
· مثانه و حالب
· روده­ها
· دیافراگم (عضله­ای در نزدیکی قفسه سینه که نقش مهمی در تنفس دارد)

 

 

 

چه کسانی ممکن است به اندومتریوز مبتلا شوند؟

آندومتریوز عارضه‌ای است که بیشتر افراد بین 25 تا 40 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین ممکن است در سنین نوجوانی برای افراد جوان‌تر نیز اتفاق بیفتد. اگرچه برای بسیاری از افراد پس از یائسگی علائم آندومتریوز را کاهش می­یابد، اما همچنان می­تواند باعث ناراحتی و درد شود.

برخی از عوامل خطر آندومتریوز چیست؟

عواملی وجود دارند که می­توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریوز قرار دهند. این عوامل می­تواند شامل موارد زیر باشد:
· سابقه خانوادگی اندومتریوز
· سنی که برای اولین بار پریود می­شوید. افرادی که قاعدگی را قبل از 11 سالگی شروع می­کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.
· طول چرخه قاعدگی شما (زمان کوتاه‌تر بین قاعدگی‌ها) و مدت زمان جریان (تعداد روز­های خون ریزی).
· نقص در رحم یا لوله های فالوپ.

 

شایع ترین علائم آندومتریوز

علت ایجاد آندومتریوز ناشناخته است. هنگامی که به آندومتریوز مبتلا هستید، بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در مکان­های نامناسبی رشد می­کند. هنگامی که در مکان­هایی مانند خارج رحم، لوله­های فالوپ، تخمدان­ها، روده و داخل حفره لگن ایجاد می­شود، می­تواند علائم دردناکی ایجاد کند. این درد با افزایش التهاب و اغلب فیبروز و چسبندگی مرتبط است.

هنگامی که بافت آندومتر مانند، خارج از رحم شما رشد می­کند، می­تواند باعث ایجاد بافت اسکار (چسبندگی) شود. این بخش‌های بافت اسکار می‌توانند اندام‌های شما را به هم جوش دهند و اتصالاتی بین آن‌ها ایجاد کنند که معمولاً وجود ندارند. این موضوع می­تواند منجر به ناراحتی و درد شود.

علائم اندومتریوز چیست؟

علائم زیادی با آندومتریوز مرتبط است. علامت اصلی درد است. این درد می­تواند شدید یا خفیف باشد. معمولاً می­تواند در شکم، ناحیه لگن و کمر احساس شود. اگرچه آندومتریوز یک بیماری شایع است، اما همه افراد علائم آن را تجربه نمی­کنند. گاهی اوقات، ممکن است آندومتریوز داشته باشید و تا زمانی که در طی یک روش دیگر یا بررسی ناباروری مشخص نشود، از آن مطلع نباشید.
افرادی که علائم آندومتریوز را تجربه می­کنند ممکن است موارد زیر را داشته باشند:
· دردهای قاعدگی بسیار دردناک
· درد شکم یا کمردرد در طول قاعدگی یا در بین قاعدگی
· درد هنگام رابطه جنسی
· خونریزی شدید در طول قاعدگی یا لکه بینی (خونریزی خفیف) بین پریودها
· ناباروری (مشکل باردار شدن)
· حرکات روده دردناک
هیچ ارتباطی بین علائم آندومتریوز و شدت بیماری وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است لکه­های آندومتریوز بسیار کمی داشته باشند و همچنان درد شدیدی را تجربه کنند. افراد دیگر ممکن است آندومتریوز شدید داشته باشند، اما درد زیادی را تجربه نکنند.

 

اولین علائم آندومتریوز چیست؟

بسیاری از افراد در طول دوره­های آندومتریوز درد را تجربه می­کنند. این درد اغلب در شکم، کمر و ناحیه لگن احساس می­شود. پریودها همچنین می‌توانند سنگین‌تر از معمول باشند و ممکن است بین سیکل‌ها لکه‌بینی (خون‌ریزی خفیف) وجود داشته باشد.

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود؟

در بسیاری از موارد، تشخیص آندومتریوز با علائم شما شروع می­شود. قاعدگی­های دردناک و سنگین ممکن است باعث شود که به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک با پرسیدن سابقه پزشکی شخصی شما، در مورد بارداری­های قبلی و اینکه افراد دیگری در خانواده شما مبتلا به آندومتریوز هستند، شروع می­کند. همچنین ممکن است معاینه لگن صورت بگیرد.
اگر پزشک به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، احتمالاً تصویربرداری از لگن را با سونوگرافی انجام می‌دهد. بسته به علائم، نتایج معاینه فیزیکی و سونوگرافی، ممکن است MRI برای نقشه برداری بیشتر آندومتریوز نیز تجویز شود. لاپاراسکوپی ممکن است هم برای تشخیص قطعی و هم برای درمان پیشنهاد شود. این روش می­تواند یک راه مفید برای تایید آندومتریوز باشد زیرا جراح شما که این روش را انجام می­دهد، می­تواند از یک دوربین کوچک (لاپاروسکوپ) برای مشاهده داخل بدن شما استفاده کند. ممکن است در طی این روش بیوپسی (نمونه بافت کوچک) گرفته شود. بیوپسی برای تایید تشخیص به آزمایشگاه ارسال می­شود. گاهی اوقات به طور تصادفی وجود آندومتریوز را کشف می­کنید. همه افرادی که آندومتریوز دارند علائمی را تجربه نمی­کنند.

درمان آندومتریوز چیست؟

برای درمان آندومتریوز، پزشک با توجه به عوامل زیر، برنامه درمانی آندومتریوز را تعیین می­کند:
· شدت آندومتریوز
· برنامه­های بارداری­های آینده
· سن
· شدت علائم (اغلب درد).
در بسیاری از موارد، برنامه درمانی در درجه اول بر مدیریت درد و بهبود مشکلات باروری متمرکز است (اگر برای بارداری آینده برنامه ریزی می­کنید). این کار را می­توان از طریق داروها و جراحی انجام داد. داروها اغلب برای کمک به کنترل علائم آندومتریوز استفاده می­شوند. اینها می­تواند شامل داروهای ضد درد و هورمون درمانی باشد.

گزینه­ های هورمونی برای سرکوب آندومتریوز می­تواند شامل موارد زیر باشد:

· دارو­های کنترل کننده بارداری: اشکال مختلفی از گزینه‌های سرکوب هورمونی وجود دارد، از جمله گزینه‌های ترکیبی با استفاده از استروژن و پروژسترون یا گزینه‌های فقط با پروژسترون. این داروها به اشکال مختلف از جمله قرص­های ضد بارداری خوراکی، پچ، حلقه واژینال، شات ضد بارداری، ایمپلنت Nexplanon یا IUD وجود دارند. این درمان هورمونی اغلب به افراد کمک می­کند قاعدگی­های سبک­تری داشته باشند. اما این روش­ها برای بیمارانی که اقدام به بارداری می­کنند، گزینه­های مناسبی نیستند.
· داروهای هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) : این دارو در واقع برای متوقف کردن هورمون­هایی که باعث چرخه قاعدگی شما می­شوند استفاده می شود. این روش اساساً سیستم تناسلی شما را به عنوان راهی برای تسکین درد در حالت تعلیق قرار می­دهد. داروهای GnRH را می­توان به صورت قرص خوراکی (خوراکی)، تزریقی یا اسپری بینی مصرف کرد.
· دانازول (Danocrine®): این نوع دیگری از داروهای هورمونی است که تولید هورمون­هایی را که باعث پریود شدن شما می­شوند متوقف می­کند. در حین مصرف این دارو برای علائم آندومتریوز، ممکن است گاه به گاه دوره قاعدگی داشته باشید، یا ممکن است به طور کامل متوقف شود.
با وجود تمام این داروها، توجه به این نکته مهم است که در صورت قطع مصرف دارو، علائم شما ممکن است عود کند. مصرف این داروها در دوران بارداری یا اگر به طور فعال در تلاش برای بارداری هستید، توصیه نمی­شود. قبل از شروع، در مورد مزایا و معایب هر دارو با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

داروهای تسکین درد آندومتریوز می تواند شامل موارد زیر باشد:
· دارو­های تسکین دهنده درد بدون نسخه
· داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

 

 

 

آیا برای درمان آندومتریوز جراحی لازم است؟

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است جراحی را به عنوان راهی برای تایید و درمان آندومتریوز توصیه کند. یک عمل جراحی همیشه خطراتی دارد. با این حال، جراحی برای آندومتریوز می­تواند یک روش موثر برای تسکین درد و در برخی موارد، بهبود باروری شما باشد.

آندومتریوز یک بیماری مزمن در نظر گرفته می­شود. بسیاری از افراد پس از جراحی، کاهش درد مربوط به آندومتریوز را تجربه می­کنند، اما علائم ممکن است در عرض چند سال عود کنند. شدت آندومتریوز شما می‌تواند در بازگشت سریع آن پس از جراحی نقش داشته باشد. پزشکان ممکن است ترکیب یک روش جراحی با داروها را برای بهترین نتیجه پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است، فیزیوتراپی کف لگن را با یا بدون دارو برای درد عصب مرکزی توصیه کند.

گزینه های جراحی برای درمان اندومتریوز عبارتند از:

· لاپاراسکوپی: در این روش، جراح شما یک برش بسیار کوچک در شکم شما ایجاد می­کند (کمتر از 1 سانتی متر) و یک ابزار لوله مانند نازک به نام لاپاراسکوپ را در بدن شما قرار می­دهد. از این ابزار می­توان برای دیدن داخل بدن و شناسایی آندومتریوز با دوربینی با کیفیت بالا استفاده کرد. سپس می­توان از ابزارهای 5 میلی متری اضافی برای برداشتن و برداشتن ضایعات استفاده کرد.
· هیسترکتومی: در موارد شدید، در صورت داشتن سایر شرایط رحمی مانند آدنومیوز و تمایل شما برای باروری در آینده، جراح شما ممکن است بر اساس میزان آندومتریوز و بافت اسکار موجود، برداشتن رحم را پیشنهاد دهد. اگر هیسترکتومی انجام می­دهید، مناطق آندومتریوز همچنان باید برداشته شوند تا تسکین درد شما بهینه شود.
اگر آندومتریوز دارید و در تلاش برای بارداری هستید، لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

 

 

آیا می­توان از اندومتریوز پیشگیری کرد؟

آندومتریوز وضعیتی نیست که بتوانید لزوماً از آن پیشگیری کنید. عوامل خاصی وجود دارد که می­تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، اما در برخی موارد، ممکن است همچنان به آندومتریوز مبتلا باشید. ممکن است یک دلیل ژنتیکی وجود داشته باشد که برخی افراد به آندومتریوز مبتلا می­شوند. اگر سایر افراد خانواده شما (مادر یا مادربزرگ) به آندومتریوز تشخیص داده شده­اند، در مورد خطر ابتلا به این بیماری با پزشک صحبت کنید.
چند عاملی که می­تواند خطر ابتلا به آندومتریوز را کاهش دهد عبارتند از:
· بارداری
· شیر دادن
· حفظ وزنی که برای شما مناسب است
· شروع قاعدگی در سنین بالاتر
آندومتریوز می­تواند باعث شود که شما درد طولانی مدت (مزمن)، پریودهای سنگین و مشکلات باردار شدن را تجربه کنید. شما می­توانید این علائم را با همکاری یک متخصص زنان مدیریت کنید. اگر متوجه علائم آندومتریوز شدید یا دوره­های غیرعادی یا دردناکی دارید، با پزشک صحبت کنید. گزینه­های درمانی وجود دارد که می­تواند به بهبود زندگی روزمره و مدیریت آندومتریوز در طولانی مدت کمک کند. در صورت داشتن هر گونه سوال و نیاز به مشورت شما می­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه با متخصصین زنان در ارتباط باشید.

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا