رابطه جنسی در دوران بارداری خوب است یا خطرناک؟!

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

بیشتر فعالیت‌های جنسی برای زنانی که بارداری سالم دارند، ایمن است. این شامل رابطه جنسی یا نفوذ با انگشتان یا اسباب‌بازی‌های جنسی می‌شود. کیسه آمنیوتیک و عضلات قوی رحم، جنین را محافظت می‌کنند. اگر شما مشکلات بارداری دارید یا سوالاتی در مورد فعالیت جنسی ایمن برای شما دارید، با پزشک زنان و زایمان خود مشورت کنید.

 در زمان حاملگی اگر بعد از رابطه جنسی با دخول، دچار درد یا خونریزی معمولاً طبیعی است اما در صورت تشدید آن باید با پزشک مشورت کنید. همچنین باید بدانید که ارگاسم می‌تواند باعث درد شما شود. اگر درد شدید و مزمن داشته باشید یا اگر خونریزی شما سنگین باشد (مانند خونریزی معمول قاعدگی)، به پزشک زنان مراجعه کنید.

رابطه جنسی در دوران بارداری چگونه خواهد بود؟

 

 بستگی به شما دارد که آیا مایل به داشتن رابطه جنسی هستید یا خیر. برخی از زنان این کار را می‌کنند و برخی خیر. در طول سه ماهه اول، ممکن است احساس بی حالی و خستگی زیادی داشته باشید که باعث شود نتوانید رابطه جنسی داشته باشید. اما ممکن است ببینید که حالت جنسیتان در سه ماهه دوم برگردد وقتی تهوع صبحگاهی برود و دوباره انرژی پیدا کنید. همچنین، معمول است که میل جنسیتان در سه ماهه سوم دوباره کم شود. شما می‌توانید در مورد تمایلات جنسی خوئ با همسرتان صحبت کنید.

با رشد شکم شما می‌توانید از پوزیشن‌های مختلفی استفاده کنید تا ببینید کدام برای شما راحت‌تر است. اگر هر چیزی ناراحت‌کننده به نظر برسد، به همسرتان اطلاع دهید، حتی اگر چیزی است که به آن عادت دارید.

خطر رابطه جنسی در روزان بارداری

 در صورتی که توسط پزشک زنان به شما گفته شده باشد که نباید رابطه جنسی داشته باشید این کار برای شما خطر دارد. در غیر این صورت انجام رابطه جنسی در هر مرحله‌ای از بارداری، تا زمانی که شما و همسرتان بخواهید، مجاز است.

در صورت وجود خونریزی واژینال، پلاسنتای پرویا (جفت سر راهی)، نشت مایع آمنیوتیک یا خطر وارد شدن به زایمان زودرس، احتمالاً به شما توصیه می‌شود که رابطه جنسی نداشته باشید. توجه داشته باشید که وجود خطر عفونت وجود دارد اگر تغییری در غشاء‌های محافظ حاملگی و کیسه آب ایجاد شود، از طریق رابطه جنسی عفونت می‌تواند منتقل شود. رابطه جنسی در دوران بارداری و خطر عفونت از مسائلی است که حتما باید با متخصص زنان در میان بگذارید.

 

 

تأثیر بارداری بر رابطه جنسی

برای بعضی افراد، بارداری می‌تواند باعث افزایش میل جنسی آنها شود، مخصوصاً در دومین سه ماهه بارداری، زیرا هورمون‌ها و جریان خون بیشتر به اندام تناسلی می‌رسد. اما برای دیگران، نوسان هورمونی، احساس ناراحتی در بدن، کاهش سطح انرژی و درد بدنی می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.

بارداری همچنین می‌تواند بر جنسیت شریک زندگی شخص باردار تأثیر بگذارد. برخی افراد ممکن است به دلیل تغییرات در شکل بدن شریک باردارشان، مانند افزایش اندازه سینه، به شریک باردارشان جذب شوند. گاهی اوقات نگرانی‌ها و فشارهایی که هر دوی زوجین احساس می‌کنند می‌تواند باعث کاهش علاقه آن‌ها به جنسیت شود. اهمیت دارد که در مورد میل جنسی خود صادق باشید تا اطمینان حاصل شود که هر دوی شریک‌ها راحت هستند.

چگونه می‌توانم رابطه عاطفی با همسرم را حفظ کنم؟

روش‌های زیادی برای تجربه عشق و صمیمیت با همسرتان وجود دارد. اگر نمی‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، مهم است که با صداقت صحبت کنید و با او در مورد احساسات خود ارتباط برقرار کنید. از احساسات یکدیگر مراقبت کنید و به آن‌ها تضمین کنید که شما او را به طور شخصی رد نمی‌کنید، بلکه در حال حاضر به جنسیت علاقه‌ای ندارید.

راه‌های جایگزینی برای کمک به شما و همسرتان برای احساس خواسته شدن و امنیت پیدا کردن پیدا کنید. رابطه جنسی فقط در مورد نفوذ نیست، راه‌های دیگری برای تأمین نیازهای جنسی وجود دارد. بوسیدن، در آغوش گرفتن و ماساژ دادن تمام راه‌های دیگری هستند که می‌توانید به همسرتان نزدیک شوید.

آیا میل جنسی  در طول بارداری تغییر می‌کند؟

در سه ماهه اول بارداری شما، صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی ممکن است دورترین چیز از ذهن شما باشد. معمولاً خستگی و تهوع را تجربه می‌کنید و ممکن است در حالت مناسبی برای داشتن رابطه جنسی نباشید. همچنین ممکن است احساس کنید که حساسیت پستان‌هایتان باعث می‌شود که نخواهید هر گونه تماس فیزیکی که شامل سینه‌های شما باشد داشته باشید.

بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که ترغیب جنسی خود (تمایل جنسی) در طول بارداری زیاد می‌شود. این موضوع ممکن است نتیجه هورمون‌های شما و جریان خون اضافی به اعضای تناسلی شما باشد. این اتفاق بیشتر در سه ماهه دوم و سوم رخ می‌دهد که هورمون‌ها در اوج خود هستند.

بسیاری از زنان و همسرانشان همچنین متوجه می‌شوند که رابطه جنسی به طور قابل توجهی به سلامت روانی و روانی آن‌ها در طول بارداری کمک می‌کند. تا زمانی که بارداری شما پایدار باشد و هیچ مشکلی نداشته باشید، هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید از داشتن رابطه جنسی منصرف شوید.

 

 

آیا رابطه جنسی می‌تواند زایمان را آغاز کند؟

گاهی اوقات زنان ممکن است توسط متخصص زنان خود ترغیب شوند که رابطه جنسی داشته باشند تا به شروع زایمان آنها کمک کند. این کار به این دلیل است که مایع منی حاوی پروستاگلاندین است که فکر می‌شود به تحریک شروع زایمان کمک می‌کند. اگرچه در حال حاضر شواهد کافی برای تأیید اینکه آیا این روش طبیعی آغاز زایمان موثر است وجود ندارد، اما اگر نوزاد شما با تأخیر در زایمان مواجه شده باشد، ممکن است این یک گزینه‌ای برای در نظر گرفتن باشد.

چه زمانی در طول بارداری باید رابطه جنسی داشته باشیم؟

در صورتی که نباید در دوران بارداری رابطه جنسی داشته باشید، پزشک به شما خواهد گفت. به عنوان یک راهنمای عمومی، در موارد زیر از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید اگر:

  •   شما در معرض خطر زایمان نوزاد قبل از موعد مقرر هستید یا علائم احتمال سقط جنین را نشان دهید
  •   سرویکس یا همان دهانه رحم شما ضعیف است (گاهی اوقات به عدم توانایی سرویکس نامیده می‌شود) یا شما نیاز به دوختن سرویکس (سرکلاژ رحم) داشته‌اید تا سرویکس شما بسته بماند
  •   شما دردهای شکم دارید یا دردهای شدید شکم را تجربه کرده‌اید
  •   متخصص زنان به شما گفته‌ است که باید پلاسنتای پرویا یا جفت سر راهی دارید
  •   شما خونریزی واژینال دارید، حتی اگر این خونریزی متوقف شده باشد اما واضح نباشد که چه چیزی آن را ایجاد کرده است
  •   نشت مایع آمنیوتیک داشته‌اید

اگر به شما توصیه شده است در طول بارداری خود رابطه جنسی نداشته باشید و این باعث استرس شما می‌شود، با متخصص زنان در این مورد صحبت کنید. گزینه‌های مشاوره موجود اغلب بسیار مفید هستند. همچنین اگر تمایلی به رابطه جنسی ندارید نباید آن را انجام دهید. رابطه جنسی فقط باید زمانی اتفاق بیافتد که شما و همسرتان هر دو موافقت کرده باشید.

مزایای رابطه جنسی در دوران بارداری چیست؟

علاوه بر اینکه رابطه جنسی در دوران بارداری فقط برای لذت آن انجام می‌شود، مزایای دیگر ممکن شامل:

  •   فعال ماندن: رابطه جنسی سوزاندن کالری‌ها را در پی دارد که می‌تواند به شما و شریکتان کمک کند تا فعال بمانید و ورزش کنید.
  •   احساس بهتر در هنگام ارگاسم: جریان خون بیشتر به منطقه تناسلی شما در دوران بارداری معمولاً بهبود ارگاسم را به همراه دارد.
  •   افزایش خوشحالی: داشتن ارگاسم باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود که می‌تواند باعث احساس خوشحالی و آرامش شود.
  •   ارتباط نزدیکتر با شریک زندگی: داشتن یک زندگی جنسی سالم در دوران بارداری روش خوبی برای حفظ ارتباط عاطفی نزدیک با شریک جنسی شما است به ویژه در این زمان که با تعداد تغییرات زیادی همراه است.

جمع بندی

در اکثر موارد، رابطه جنسی در طول بارداری برای مادر یا نوزاد هیچ خطری ندارد. برخی از پوزیشن‌های جنسی ممکن است با پیشرفت بارداری، راحت‌تر یا دشوارتر شوند. اطلاع از پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری در این زمان کمک کننده خواهد بود.

زنان ممکن است در طول و پس از بارداری تغییراتی در تمایلات جنسی خود تجربه کنند. بحث با صراحت و راستی با همسران جنسی می‌تواند به افراد کمک کند تا در طول بارداری به طور سالم و سرشار از عشق و علاقه در زندگی جنسی داشته باشند. مشاوره با دکتر متخصص زنان، زایمان و نازایی در این شرایط بهترین راه برای اطمینان از ایمن بودن این کار برای شما خواهد بود. 

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا