علائم تخمک گذاری چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

اگر در حال آماده شدن برای حاملگی و یادگیری بیشتر در مورد بارداری هستید، باید با روند تخمک گذاری آشنا شوید. زمان دقیق تخمک گذاری برای هر خانمی متفاوت است، اما خوشبختانه راه­ هایی برای تشخیص علائم تخمک گذاری و زمان رابطه جنسی وجود دارد تا شانس باردار شدن شما را افزایش دهد. حتی اگر تمایلی برای باردار شدن ندارید، همچنان مهم است که علائم تخمک گذاری را درک کنید. آنها نه تنها می­‌توانند به شما کمک کنند تا چرخه قاعدگی خود را بهتر درک کنید، بلکه به شما در شناسایی علائم غیرطبیعی تخمک گذاری در طول چرخه قاعدگی کمک می­‌کنند. (در واقع، برخی از زنان الگوهای تخمک گذاری خود را به عنوان بخشی از روش پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از باردار شدن دنبال می­‌کنند.)

چه زمانی تخمک گذاری می­‌کنید؟

اکنون که بررسی کردیم تخمک گذاری چیست، احتمالاً از خود می­‌پرسید که تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می‌­افتد. ممکن است شنیده باشید که تخمک گذاری معمولا در روز 14 سیکل قاعدگی 28 روزه اتفاق می­‌افتد، اما باید بدانید که این زمان برای همه یکسان نیست.

اگر شما مانند اکثر زنان در سنین باروری هستید، سیکل قاعدگی شما بین 28 تا 32 روز طول می­کشد و تخمک گذاری معمولا بین روزهای 10 تا 19 این چرخه – حدود 12 تا 16 روز قبل از قاعدگی بعدی شما انجام می­‌شود. دکترDonnica L. Moore ، رئیس گروه سلامت زنان Sapphire در چستر، نیوجرسی، می­‌گوید: “در زنان سالم، تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌­افتد.” بنابراین اگر سیکل شما 35 روزه باشد، تخمک گذاری در روز 21 آن سیکل اتفاق می‌افتد. اما اگر سیکل شما 21 روزه باشد، تخمک گذاری در روز هفتم اتفاق می­‌افتد.

زمان تخمک گذاری

زمان تخمک‌گذاری می‌تواند از سیکلی به سیکلی دیگر و از خانمی به خانمی دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل است که بهتر است حداقل برای سه ماه یا بیشتر با تقویم قاعدگی بدن خود آشنا شوید تا به شما کمک کند چرخه تخمک گذاری خود را بهتر تخمین بزنید.

برای برخی از زنان، تخمک گذاری همیشه انجام نشده یا ممکن است نامنظم باشد. به طور کلی، اگر باردار هستید، یائسه شده­‌اید یا قرص­‌های ضد بارداری را به طور مداوم و به موقع مصرف می­ کنید، تخمک گذاری برایتان اتفاق نمی­‌افتد. برخی بیماری‌ها یا اختلالات (مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا نارسایی زودرس تخمدان، در میان سایر بیماری‌ها) و برخی داروها (از جمله برخی داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تهوع و شیمی‌درمانی) نیز ممکن است باعث توقف تخمک‌ گذاری برای مدتی شوند. سایر عوامل مانند سبک زندگی، استرس یا کمبود وزن یا اضافه وزن قابل توجه (که با درصد چربی بدن اندازه گیری می­‌شود) ممکن است بر قاعدگی و تخمک گذاری نیز تأثیر بگذارد.

اگر با چرخه‌­های قاعدگی نامنظم یا دوره­‌هایی که به خصوص کوتاه (کمتر از 21 روز) یا طولانی (بیش از 35 روز) هستند، سر و کار دارید، توصیه می­‌شود که توسط یک پزشک معاینه شوید تا هر گونه شرایط پزشکی که ممکن است باعث این نامنظم شدن شود را رد کند. ممکن است در صورت نا­منظم بودن ­­چرخه­‌های قاعدگی تخمین زمان تخمک گذاری دشوار باشد اما به خاطر داشته باشید که تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می­‌افتد، بنابراین حتی با وجود دوره­‌های نامنظم، باز هم می­توانید در مقطعی از سیکل ماهیانه خود باردار شوید.

 

 

علائم تخمک گذاری را چگونه تشخیص دهیم؟

آیا می­‌خواهید در مورد اینکه دقیقاً در طول تخمک گذاری چه اتفاقی می ­افتد، به کدام نشانه­های تخمک گذاری توجه کنید و بدانید که این علائم تخمک گذاری چه احساسی در شما ایجاد می­ کند؟

تقریباً هر فردی که برای باردار شدن تلاش می­‌کند، می­‌خواهد بداند روز دقیق تخمک گذاری چه وقت است. تخمک گذاری زمانی است که تخمک از تخمدان آزاد می‌­شود. هنگامی که تخمک گذاری اتفاق می­‌افتد، در صورتی که اسپرم در لوله­‌های فالوپ در دسترس باشد تا آن تخمک را بارور کند، حاملگی اتفاق می‌­افتد.

علائم تخمک گذاری

به عبارت دیگر، در حالت ایده آل، آمیزش جنسی باید یک یا دو روز قبل از لحظه تخمک گذاری انجام شود تا شانس باروری شما افزایش یابد. افرادی که تخمک گذاری می­‌کنند در روزهای منتهی به تخمک گذاری بیشترین باروری را دارند. زمان بندی رابطه جنسی در این دوره می­‌تواند به طور قابل توجهی شانس شما را برای باردار شدن افزایش دهد. در ادامه علائم تخمک گذاری را به طور کامل توضیح می‌­دهیم.

 

 

1.      تغییرمخاط دهانه رحم

تغییرات مخاط دهانه رحم یکی از علائم تخمک گذاری است که ممکن است تجربه کنید. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، بدن شما استروژن بیشتری تولید می‌­کند، که باعث می­‌شود مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ کشیده و شفاف شود، که به اسپرم کمک می­‌کند تا به سمت تخمک آزاد شده در طول تخمک گذاری شنا کند. تغییرات مخاط دهانه رحم در بیشتر زنان اتفاق می­افتد اما میزان مخاط دهانه رحم و ظاهر و احساس وجود آن در زنان متفاوت است. برای آزمایش تخمک گذاری، انگشت تمیز خود را وارد واژن کنید، مقداری از مخاط را خارج کنید و سپس ترشحات را بین انگشت شست و انگشت خود بکشید. اگر چسبناک و کشدار یا خیلی مرطوب و لغزنده است، این نشانه خوبی است که در مرحله باروری هستید.

وقتی در مرحله باروری چرخه خود نیستید، مخاط دهانه رحم چسبنده ­تر است. مراحل مخاط دهانه رحم تقریباً از حالت خشک، چسبنده، خامه‌­ای، آبکی، مانند سفیده تخم مرغ خام است و سپس به حالت چسبناک یا خشک برمی­‌گردد. هنگامی که بدانید به دنبال چه علائمی باشید، می­‌توانید یاد بگیرید که این تغییرات را ردیابی کنید و تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

 

2.      افزایش میل جنسی

بدن دقیقاً می­‌داند که چگونه شما را به رابطه جنسی در زمان ایده آل برای بارداری وادار کند. میل فرد به رابطه جنسی درست قبل از تخمک گذاری افزایش می­یابد. نه تنها میل افراد به رابطه جنسی افزایش می‌­یابد، بلکه به طرز شگفت انگیزی “جذاب تر” نیز به نظر می‌­رسند. ممکن است ساختار واقعی استخوان صورت افراد کمی تغییر می‌کند. البته، تخمک گذاری تنها چیزی نیست که می­‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. همچنین، اگر مضطرب، استرس یا افسرده هستید، ممکن است حتی قبل از تخمک گذاری متوجه نشوید یا افزایش میل جنسی نداشته باشید.

 

3.      تغییر در وضعیت دهانه رحم

اگر واژن خود را یک تونل تصور می­‌کنید، تونل به دهانه رحم ختم می­‌شود. دهانه رحم شما در طول چرخه قاعدگی موقعیت خود را تغییر می­‌دهد. درست قبل از تخمک گذاری، دهانه رحم بالاتر می­‌رود. در لمس نرم­تر می­‌شود و کمی باز می­شود. هنگامی که در مرحله باروری چرخه خود نیستید، دهانه رحم پایین تر، سفت‌­تر و محکم تر بسته می­‌شود.

در حالی که ممکن است فکر کنید معاینه دهانه رحم در حین زایمان به پزشکان متخصص زنان و زایمان محدود می‌­شود، اما این کاری است که می­‌توانید در هر زمانی از زندگی خود انجام دهید. در حالی که دهانه رحم خود را بررسی می­‌کنید، می­‌توانید تغییرات مخاط دهانه رحم خود را نیز ارزیابی کنید.

 

4.      حساسیت سینه‌­ها

آیا تا به حال متوجه شده‌­اید که سینه­‌هایتان گاهی اوقات هنگام لمس حساس هستند؟ اما نه همیشه؟ هورمون­ هایی که بدن شما پس از تخمک گذاری تولید می‌­کند باعث این امر می­‌شود. می­‌توانید از این تغییر به عنوان راهی برای تأیید احتمال وقوع تخمک گذاری استفاده کنید.

حساسیت سینه‌­ها

شما نمی‌­توانید تخمک گذاری را از این طریق پیش بینی کنید، با این حال، باید بدانید که حساس شدن سینه­‌ها نیز می‌تواند یکی از عوارض جانبی داروهای باروری نیز باشد.

 

حالت تهوع و سردرد

بسیاری از خانم‌­ها می­‌پرسند، “آیا تخمک گذاری می­‌تواند باعث حس بیماری شود؟” پاسخ بله است. حالت تهوع و سردرد دو عارضه جانبی احتمالی تخمک گذاری به دلیل تغییر سطح استروژن و پروژسترون شما هستند.

 

درد تخمک گذاری

آیا تا به حال متوجه درد شدیدی در پایین شکم خود که به نظر می­رسد تصادفی باشد، شده‌­اید؟ اگر این درد در اواسط چرخه ظاهر می­‌شود ممکن است این درد تخمک گذاری را تجربه کنید. برخی افراد هر ماه دچار درد تخمک گذاری می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که درد در اواسط سیکل درست قبل از تخمک گذاری رخ می­‌دهد، زمانی که بیشترین باروری را دارید.

تعیین دقیق تاریخ تخمک گذاری

برای اکثر افراد، درد تخمک گذاری یک درد موقتی و در قسمت تحتانی شکم است. با این حال، برخی دیگر به اندازه‌ای درد شدید را تجربه می‌کنند که مانع از برقراری رابطه جنسی در دوران باروری‌شان می‌شود. اگر در طول تخمک گذاری دچار درد شدید شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این می­‌تواند نشانه احتمالی آندومتریوز یا چسبندگی لگن باشد.

 

تعیین دقیق تاریخ تخمک گذاری

آیا هر یک از علائم تخمک گذاری ذکر شده می‌­تواند تاریخ دقیق تخمک گذاری را به شما نشان دهد؟ نکته اصلی اینجاست که بدون توجه دقیق به علائم تخمک گذاری تا زمانی که هر روز یا یک روز در میان در عرض سه تا چهار روز از تاریخ احتمالی تخمک گذاری خود رابطه جنسی داشته باشید، در زمان مناسب برای بارداری اقدام کرده­اید. در واقع، تحقیقات نشان داده است که ممکن است حتی اطلاع از روز دقیق تخمک گذاری برای شما ممکن نباشد.

تعیین دقیق تاریخ تخمک گذاری

برای تعیین زمان تخمک گذاری می­‌توان از سونوگرافی استفاده کرد. محققان نتایج اولتراسوند را با روش­های رایج ردیابی تخمک گذاری مقایسه کرده‌­اند. آنها دریافتند که نمودار دمای پایه بدن تنها در 43 درصد مواقع روز دقیق تخمک گذاری را به درستی پیش بینی می­‌کند. کیت­‌های پیش بینی تخمک گذاری، که افزایش هورمون LH را که قبل از تخمک گذاری رخ می­دهد، تشخیص می­‌دهند، ممکن است فقط در 60٪ مواقع دقیق باشد. همه اینها خبر خوبی است. این بدان معناست که برای باردار شدن نیازی به استرس در رابطه جنسی در روز دقیق قبل از تخمک گذاری ندارید.

 

استفاده از کیت تخمک گذاری چگونه است؟

کیت­‌های پیش بینی تخمک گذاری سطح هورمون لوتئین کننده (LH) شما را اندازه گیری می­‌کند که می­‌تواند در ادرار شما شناسایی شود. این کیت­ها به این دلیل کار می­‌کنند که تخمک گذاری معمولاً حدود 10 تا 12 ساعت پس از به حداکثر رسیدن LH انجام می­‌شود. در واقع در روزهای 14 تا 15 چرخه قاعدگی اگر سیکل شما 28 روزه باشد. غلظت LH شما باید 14 تا 27 ساعت بالا بماند تا امکان بلوغ کامل تخمک فراهم شود.

کیت تخمک گذاری

نحوه عملکرد کیت تخمک گذاری به این صورت است: روی چوب ادرار کنید و منتظر بمانید تا یک خط ظاهر شود. اگر رنگ خط با سایه نشان داده شده در دستورالعمل مطابقت داشته باشد، تخمک گذاری در عرض 24 تا 48 ساعت قریب الوقوع است. به یاد داشته باشید که تاریخ انقضا آنها را بررسی کنید. اکثر آنها فقط دو سال ماندگاری دارند. در حالی که اکثر آزمایش‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری را می‌توان در هر زمانی از روز استفاده کرد، بسیاری از آن‌ها را در اول صبح بهتر است انجام شود. برای بهترین نتیجه، هر روز تقریباً در زمان مشخصی آزمایش کنید و مصرف مایعات خود را چهار ساعت قبل کاهش دهید تا ادرار شما غلیظتر شود وسطح LH شما راحت تر تشخیص داده شود.

در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص زنان داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از سیکل­‌های قاعدگی و سلامت جنسی شما انجام شود.

 

 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا