سریع‌ترین راه برای وزن گیری جنین چیست؟

سریع‌ترین راه برای وزن گیری جنین چیست؟

تایید شده توسط: دکتر نگار دلشادیان

دوران بارداری زمان بسیار مهمی برای سلامت آینده جنین است. در این زمان رژیم غذایی مادر به طور قابل توجهی بر وزن گیری و نحوه رشد جنین تأثیر گذار است. بسیاری از مادران به دنبال سریع‌ترین راه وزن گیری جنین هستند. باید بدانید که سه ماهه سوم بارداری زمانی است که جنین بیشتر وزن خود را افزایش می‌دهد. در این دوره، ریه‌های او به طور کامل رشد می‌کند و میزان رشد مو و ناخن در این زمان افزایش می‌یاد و حرکت جنین بیشتر می‌شود. همچنین این دوره زمانی است که چربی شروع به تجمع می‌کند تا به حفظ دمای بدن و همچنین انرژی او کمک کند.

برای حمایت از همه این رشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مصرف غذای خود را افزایش دهید. طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، کودک شما در ماه نهم بارداری هر هفته حدود 1/2 پوند (266.6 گرم) وزن اضافه می‌کند. این نیاز به تغذیه و نظارت کافی دارد تا اطمینان حاصل شود که رشد کودک شما مختل نمی‌شود.

آیا دانستن وزن جنین مهم است؟

آیا دانستن وزن جنین مهم است؟

بله، دانستن تخمین دقیق وزن جنین بسیار مهم است زیرا از آن برای تصمیم گیری در مورد نحوه زایمان و زمان القای زایمان استفاده می‌شود. بنابراین، بررسی منظم رشد جنین برای بررسی نیازهای تغذیه‌ای مادر و نوزاد مهم است. مادری که رژیم غذایی سالم و مغذی دارد می‌تواند زایمان سالم و بدون عارضه‌ای را تضمین کند.

در دوران بارداری چه میزانی باید کالری دریافت کرد؟

در دوران بارداری چه میزانی باید کالری دریافت کرد؟

اگرچه به مقداری کالری اضافی نیاز دارید، اما لازم نیست برای دو نفر غذا بخورید. یک زن باردار به طور متوسط ​​به 300 کالری بیشتر در روز نسبت به قبل از بارداری نیاز دارد. این میزان کالری به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول بارداری وزن مناسبی به دست آورند.

در این رابطه از یک متخصص زنان بپرسید که چقدر باید وزن اضافه کنید. خانمی که وزن متوسطی ​​ قبل از باردار شدن داشت، پس از باردار شدن باید بین 25 تا 35 پوند وزن اضافه کند. زنان کم وزن باید بین 28 تا 40 پوند وزن اضافه کنند. و اضافه وزن زنان ممکن است نیاز داشته باشند که در دوران بارداری فقط 15 تا 25 پوند اضافه وزن داشته باشند.

به طور کلی، شما باید در طول 3 ماه اول بارداری حدود 2 تا 4 پوند (1 تا 2 کیلو) و در بقیه دوران بارداری نیم کیلو گرم در هفته اضافه کنید.

به خصوص زمانی که دوقلو باردار هستید، وزن مناسبی به دست آورید زیرا وزن شما بر روی نوزادان تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که دوقلوها اغلب قبل از تاریخ صحیح زایمان به دنیا می‌آیند، وزن بالاتر هنگام تولد برای سلامتی آنها مهم است. هنگام حمل دوقلو، ممکن است بین 3000 تا 3500 کالری در روز نیاز داشته باشید.

رژیم غذایی سالم در وزن گیری جنین بسیار مهم است

رژیم غذایی سالم در وزن گیری جنین بسیار مهم است

ممکن است فکر کنید برای افزایش وزن باید روی خوردن غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و پرچرب تمرکز کنید. با این حال، در حالی که خوردن گهگاهی شیرینی‌ها و غذاهای پرچرب خوب است، مطالعات نشان می‌دهد که افراد باردار کم وزن با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند استفاده از سبزیجات، میوه‌ها، گوشت بدون چربی و غلات کامل احتمال بیشتری دارد که به وزن مطلوب بارداری برسند.

آیا در مورد چگونگی افزایش وزن نوزاد در رحم سردرگم هستید؟ برای کمک به افزایش وزن جنین در دوران بارداری می‌توانید از غذاهای زیر استفاده کنید:

  1. 1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامینC، ویتامین B6، آهن، مس و بتاکاروتن است. وجود بتاکاروتن (یک آنتی اکسیدان) در سیب زمینی شیرین توسط بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A، همانطور که می‌دانیم، برای پوست، استخوان‌ها و چشم جنین ضروری است. سیب زمینی شیرین سطح آهن را در بدن افزایش می‌دهد. می توانید آنها را به شکل پوره، پخته یا در سالاد اضافه کنید.

  1. 2. عدس و لوبیا

عدس و لوبیا مملو از آهن و پروتئین هستند. همچنین با گنجاندن لوبیا و عدس در رژیم غذایی خود، فیبر، فولات و کلسیم کافی دریافت خواهید کرد. اگر گیاهخوار هستید، لوبیا مواد معدنی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در غیر این صورت ممکن است از یک رژیم غذایی غیر گیاهی (گوشت و مرغ) به دست آورید. لوبیا از آنجایی که سرشار از روی است، برای کاهش خطر زایمان طولانی مدت، نوزادان کم وزن یا زایمان زودرس بسیار مفید است.

  1. 3. آب پرتقال

روز خود را با یک لیوان آب پرتقال تازه شروع کنید و سطح ویتامین C، پتاسیم و فولات خود را افزایش دهید. فولات و اسید فولیک در بارداری بسیار مهم هستند. با تامین نیاز روزانه بدن به این مواد مغذی، می‌توانید احتمال ابتلای نوزاد به برخی نقص‌های مادرزادی را کاهش دهید. آب پرتقال به حفظ سلامت کلی، متابولیسم و ​​عملکرد عضلات شما کمک می‌کند.

  1. 4. ماست

کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و سایر مواد مغذی استخوان‌ساز در ماست گنجانده شده است. به عنوان یک مادر آینده، نیاز روزانه شما به کلسیم 1000 میلی گرم است و می‌توانید این نیاز را با ماست تامین کنید. جدای از حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌های شما، مقادیر کافی کلسیم در بدن شانس زمان زودرس زایمان یا نوزادان کم وزن هنگام تولد را کاهش می‌دهد.

  1. 5. سبزیجات برگ سبز

خوردن سبزیجات برگ سبز در دوران بارداری

سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان هستند. سبزیجات برگ سبز برای یک زن باردار و جنین در حال رشد او معجزه می‌کنند. شما می‌توانید دوز روزانه کلسیم، پتاسیم، ویتامین A، فولات و فیبر خود را با خوردن سبزیجات برگ دار دریافت کنید. می‌توانید آنها را به صورت خام، پخته، پخته شده یا سرخ شده برای حداکثر فواید مصرف کنید.

  1. 6. ماهی قزل آلا

سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است.  اسیدهای چرب امگا 3ds  برای رشد جنین بسیار مفید هستند زیرا به رشد مغز و چشم او و همچنین تامین پروتئین مورد نیاز مادران کمک می‌کنند. ماهی قزل آلا برای زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می‌شود، زیرا میزان جیوه بسیار کمی در آن وجود دارد.

  1. 7. تخم مرغ

تخم مرغ منبعی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است که همگی برای رشد و نمو روی جنین باورنکردنی هستند. در واقع، مشخصات پروتئینی تخم مرغ با هیچ غذای دیگری قابل مقایسه نیست و خوردن آن در دوران بارداری مفید است. تخم مرغ همچنین سرشار از اسید فولیک و آهن است که در جهت تقویت غشای آمنیوتیک و جلوگیری از نقایص مادرزادی و وزن کم هنگام تولد در جنین عمل می‌کند.

  1. 8. شیر

مصرف روزانه 200 تا 500 میلی لیتر شیر در روز می‌تواند به زنان باردار در افزایش وزن جنین کمک کند. شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم است که برای رشد و نمو جنین ضروری است. می‌توانید شیر را به شکل ساده بنوشید یا برای عدم یکنواختی از آن  در درست کردن فرنی و اسموتی استفاده کنید.

  1. 9. مرغ

مرغ یک غذای عالی است که به افزایش وزن جنین کمک می‌کند. این گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است که باعث رشد سلولی و ماهیچه‌ای در بدن می‌شود. مرغ علاوه بر پروتئین دارای مقدار زیادی آهن نیز می‌باشد که کم خونی مادر و جنین را کاهش می‌دهد.

  1. 10. سویا

سویا منبع غنی پروتئین برای گیاهخواران است و می‌توان آن را به اشکال مختلف مصرف کرد. سویا سرشار از آهن است و به دلیل داشتن آهن زیاد از کم خونی جلوگیری می‌کند. می‌توانید سویا را به شکل شیر سویا، ناگت سویا، توفو و غیره مصرف کنید.

  1. 11. آووکادو

آووکادو سرشار از فیبر و ویتامین‌های C و E. Plus است و همچنین منبع عالی چربی‌های سالم است. آووکادو یک غذای مهم برای افزایش وزن کودک است که به آنها کمک می‌کند بعد از تولد گرم بمانند.

  1. 12. نخود فرنگی

مصرف نخود فرنگی در دوران بارداری

نخود فرنگی مملو از آهن و پروتئین است. بنابراین، آنها باید به دو شکل تازه و خشک در رژیم بارداری گنجانده شوند. این سبزی برای گیاهخواران بسیار مفید است و تقریباً تمام مواد مغذی موجود در گوشت و ماهی را فراهم می‌کند. نخود فرنگی همچنین سرشار از روی است و بنابراین برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری بسیار مفید است.

  1. 13. کدو تنبل

کدو تنبل منبع عالی ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین A، ویتامین B-6 و ویتامین C است و بسیار مغذی است. کدو تنبل همچنین سرشار از آهن، کلسیم و روی است و سرشار از پروتئین، امگا 3 و کربوهیدرات است. بنابراین برای افزایش وزن جنین باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  1. 14. آجیل

آجیل‌هایی مانند گردو، بادام، فندق و بادام زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارند. این آجیل همچنین سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند روی، آهن و مس است. همه این فواید آنها را به غذایی ایده آل برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری تبدیل می‌کند.

  1. 15. کلم بروکلی

بروکلی منبع عالی آهن، بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین K و پتاسیم است. بنابراین گنجاندن این سبزی در رژیم بارداری می‌تواند به افزایش وزن جنین کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید از خوردن کلم بروکلی خودداری کنند.

  1. 16. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر منبع عالی کربوهیدرات، سلنیوم، ویتامین B، فسفر و کلسیم است. بنابراین، می‌توانید آن را بخشی از رژیم غذایی بارداری خود برای افزایش وزن جنین قرار دهید.

  1. 17. میوه

میوه‌هایی مانند موز، کیوی، خربزه و توت فرنگی می‌توانند به شما در تامین نیاز روزانه ویتامین C کمک کنند. ویتامین C برای اطمینان از اینکه جفت کودک شما به درستی کار می‌کند ضروری است. علاوه بر این، به کودک شما کمک می‌کند آهن را از غذاهایی که مصرف می‌کنید جذب کند، که برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم لازم است.

وزن جنین در کدام ماه افزایش می‌یابد؟

وزن جنین در کدام ماه افزایش می‌یابد؟

در هفته 31 یا 29 هفته پس از لقاح، کودک شما بیشتر رشد اصلی خود را به پایان رسانده است و اکنون زمان آن رسیده که وزن اضافه کند.

وزن جنین شما در روز چقدر افزایش می‌یابد؟

وزن جنین در هر هفته حدود 8 تا 12 اونس (226 تا 340 گرم) بیشتر می‌شود. در این مدت، چربی در تمام بدن کوچولوی شما به خصوص در اطراف شانه‌ها او رسوب می‌کند.

انتخاب غذای سالم در دوران بارداری برای اطمینان از اینکه رشد و تکامل کودک شما در مسیر درست است،  نکته‌ کلیدی است. ما در زمینه تغییرات رژیم غذایی که می‌توانید در دوران بارداری برای افزایش وزن جنین ایجاد کنید، پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم. با این حال، قبل از ایجاد هر گونه تغییر یا اصلاح در رژیم غذایی خود با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. با راهنمایی و پشتیبانی متخصص، نه تنها بارداری سالمی خواهید داشت، بلکه نوزادی سالم نیز به دنیا خواهید آورد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام شما می‌­توانید از طریق پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی تلفن خونه، مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام شود.
دسته بندی: بارداری
اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
آخرین اخبار پزشکی و سلامت در اینستاگرام
follow
لیست مشاوران حوزه سلامت و درمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا